hoe kom ik aan nieuwe sounds voor de waldorf Q ??

maarten

Stamgast
beste leden,

heb een aantal weken geleden via ebay een waldorf Q keys gekocht (hoop m deze week binnen te krijgen!!) maar heb hier ff een vraagje over. ben erg benieuwd of er ook nieuwe sounds voor te krijgen zijn cq of er een proggie te krijgen is waarmee ik sounds in dit apparaat kan laden?? zie nl op ebay dat er een aantal floppies worden aangeboden met 100 nieuwe sounds!!(speciaal voor de Q en micro Q) stel ik zou sounds van bijv een access virus hebben is dit dan ook mogelijk om deze te converten naar waldorf Q formaat??

of is het mogelijk sounds van de ene Q over te zetten naar de andere Q.......ben dus gewoon benieuwd hoe ik straks aan mer sounds kan komen en wat er allemaal mogelijk is!!!

hoop dat iemand me hier wat meer kan vertellen!

laterzzzz:peukie:

ja dat snap ik !!! maar dat kan ook met de access ed....

ik bedoel dus niet zelf geluiden maken dmv de bestaande te veranderen (en vervolgens op te slaan) maar echt hele nieuwe in te laden of dus soundbanks van de virus om te zetten (converten) naar de Q!!

Het is niet mogelijk om sounds van de ene synth naar de andere te converteren tenzij ze compatible zijn qua parameters en er conversie software bestaat die dat voor je regelt. Soms doet een synth dat zelf, je kunt bv DX-7 sounds dumpen naar een FS1-R en die converteert de sound automatisch.

Maar Virus sounds automatisch converteren naar een Q, forget it. Wat je wel kan doen is uitzoeken hoe een sound qua structuur / parameters is opgebouwd en deze dan handmatig instellen op de Q. VCO, VDF, VDA, modulatie etc....dat heb ik met andere synths ook wel eens gedaan.

Had deze vraag al eerder hier op dit forum gezet, maar dan mbt de nordlead. Ik kreeg toen ook het antwoord dat dat niet mogelijk is de bestanden die je op floppy zie zijn sysex bestanden die dus via midi van je pc naar je synth lopen. en vice versa.

Bij de nordlead heb je verschillende soundbanks, heb hoe eigenwijs ook geprobeerd om nordlead 2 sounds in mijn 1 te krijgen en vice versa maar helaas dat ging dus tot op heden niet, misschien dat er ooit eens een slimme jongen komt die dit probleem weet te fixen of nog beter die het mogelijk maakt om te sqwitchen tussen diverse synths.

maar even dit hebben ze op de waldorf geen soundbanks staan? die je kan downloaden en via midi kan zenden?

er zijn denk ik wel gebruikersgroepen te vinden die sounds uitwisselen!

Re: hoe kom ik aan nieuwe sounds voor de waldorf Q ??

Origineel geplaatst door maarten
beste leden,

heb een aantal weken geleden via ebay een waldorf Q keys gekocht (hoop m deze week binnen te krijgen!!) maar heb hier ff een vraagje over. ben erg benieuwd of er ook nieuwe sounds voor te krijgen zijn cq of er een proggie te krijgen is waarmee ik sounds in dit apparaat kan laden?? zie nl op ebay dat er een aantal floppies worden aangeboden met 100 nieuwe sounds!!(speciaal voor de Q en micro Q)

Patches zijn zowel commerciel als gratis te downloaden (probeer onze vriend google eens).
Editors voor je pc/mac zijn er ook te vinden, probeer eens :
http://www.soundtower.com
en SoundDiver (emagic).

stel ik zou sounds van bijv een access virus hebben is dit dan ook mogelijk om deze te converten naar waldorf Q formaat??

Nope

of is het mogelijk sounds van de ene Q over te zetten naar de andere Q.......ben dus gewoon benieuwd hoe ik straks aan mer sounds kan komen en wat er allemaal mogelijk is!!!

1. Zelf maken
2. patches kopen/downloaden en naar je Q-dumpen (via midi).

Succes

Re: Re: hoe kom ik aan nieuwe sounds voor de waldorf Q ??

Re: Re: hoe kom ik aan nieuwe sounds voor de waldorf Q ??

Origineel geplaatst door sten
Patches zijn zowel commerciel als gratis te downloaden (probeer onze vriend google eens).
Editors voor je pc/mac zijn er ook te vinden, probeer eens :
http://www.soundtower.com
en SoundDiver (emagic).

Nope

1. Zelf maken
2. patches kopen/downloaden en naar je Q-dumpen (via midi).

Succes

jo sten,

ben er nog niet zo heel lang mee bezig....kun je mij uitleggen wat je bedoelt met editors voor de pc??? maw ik begrijp van je dat je nieuwe sounds op 2 manieren in de Q kunt krijgen??? via midi (inladen in byv cubase en dan de Q insturen???) en hoe hoe nog meer dan?.....

Re: Re: Re: hoe kom ik aan nieuwe sounds voor de waldorf Q ??

Re: Re: Re: hoe kom ik aan nieuwe sounds voor de waldorf Q ??

Origineel geplaatst door maarten
jo sten,

ben er nog niet zo heel lang mee bezig....kun je mij uitleggen wat je bedoelt met editors voor de pc??? maw ik begrijp van je dat je nieuwe sounds op 2 manieren in de Q kunt krijgen??? via midi (inladen in byv cubase en dan de Q insturen???) en hoe hoe nog meer dan?.....

Er zijn editors om je synthesizers mee te editten. Dit werkt vaak makkelijker en overzichtelijk omdat iedere knop/functie/parameter van je synth op het scherm staat. Je kan met je muis editten i.p.v. lastige menu's waar je vaak doorheen moet bladeren.

Patches kun je met dezelfde editor heen en weer dumpen van en naar editor <-> synthesizer (net zoals je sequenser)

Re: hoe kom ik aan nieuwe sounds voor de waldorf Q ??

Origineel geplaatst door maarten ben erg benieuwd of er ook nieuwe sounds voor te krijgen zijn cq of er een proggie te krijgen is waarmee ik sounds in dit apparaat kan laden??
Dat "proggie" is gewoon je sequencer, aangenomen dat je al een MIDI-interface hebt moet dit niet moeilijk zijn. De sounds van de Q worden op de site aangeboden als standaard .mid files. Afspelen en de juiste output gebruiken, wachten, klaar.

zie nl op ebay dat er een aantal floppies worden aangeboden met 100 nieuwe sounds!!(speciaal voor de Q en micro Q)
Tja, er zijn wel soundsets door Waldorf zelf gemaakt en verkocht, dat kunnen die wel zijn. Maar eigenlijk moet je dan wel de complete verpakking & zo er bij krijgen, zo werden ze volgens mij ook officieel verkocht (tenzij het hier om een maak-geld-over-en-ontvang-code-en-download versie gaat.

stel ik zou sounds van bijv een access virus hebben is dit dan ook mogelijk om deze te converten naar waldorf Q formaat??
Mag ik vragen hoe je op dat idee komt?

Je kunt nog niet eens Yamaha sounds naar Roland overzetten, elke synth heeft andere mogelijkheden en andere instellingen. Sterker nog, tussen een Yamaha EX-5 en een Yamaha Motif 6 kun je nog niet eens sounds overzetten, en die schelen maar een paar jaar. Dit heeft te maken met de structuur en het gebruikte geheugenmodel.

of is het mogelijk sounds van de ene Q over te zetten naar de andere Q.......
Niet direct; je kunt natuurlijk wel sounds van de ene Q dumpen op de sequencer en dan terug afspelen naar de andere Q.

ben dus gewoon benieuwd hoe ik straks aan mer sounds kan komen en wat er allemaal mogelijk is!!!
Eerst knopjes draaien, dan verder graaien. De Q is geen DX-7, waar de interface een bijna voelbare haat tentoonstelt aan de gebruiker.

Sounds maken niet zalig, en je gaat me niet wijsmaken dat je met die 300 stuks die al in de factory presets komen niks aan kan vangen. Verder zijn er nog de User Forum Soundsets 1, 2, en 3, en de factory presets van vorige jaren.. en misschien heeft de vorige eigenaar ook nog wel wat interessants nagelaten.

Back