Sustain pedaal

pyrox

Nieuwkomer
Via de search kon ik niets vinden dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

ik ben sinds kort een beetje aan het spelen met cubase als sequencer in samenwerking met mijn midikeyboard(een korg sP-300) Deze piano heeft een sustain-poort (ze noemen het daar een"damper"), waarop een pedaal zit aangesloten.
Dit pedaal is een standaard korg pedaal en zat bij de piano inbegrepen.
ALs ik nu gewoon iets speel en het pedaal gebruk werkt deze naar behoren.
ALs ik echter iets opneem via midi, gaat het effect van het pedaal verloren.
het enige wat ik kan doen om de toon door te laten klinken is de toon langer aanhouden.

Ik heb de midisingnalen getest met het MIDI-OX en ook hier zag ik geen activiteit bij het indrukken van het pedaal.

Is het nu zo dat ik gewoon geen pedaal kan gebruiken bij het inspelen, of is er een andere oplossing?

Je SP verzendt duidelijk geen sustain pedal berichten via midi... Het kan zijn dat-ie dat wel kan, maar misschien moet je dat instellen? Kijk even in de MIDI implementation chart achteraan de handleiding.

Indien je SP dat niet kan zou je moeten op zoek gaan naar een apparaat dat het signaal van je sustain pedaal omzet in een midi bericht (je SP moet dan natuurlijk wel kunnen reageren op dergelijk midi bericht), daarna de midi out van je piano naar je sequencer routen, samen met de midi out van de SP (via een midi merger dus). Als je dat gedaan hebt de midi out van je sequencer verbinden met de midi in van je SP, dan moet je je sequencer instellen dat hij de berichten die binnen komen terug zendt (echo of zoiets heet dat). Vergeet ook niet je SP op "local off" te zetten, zoniet hoor je alle noten dubbel (of niet, hangt van je gehoor en latency af) en halveer je de polyfonie.

Bedankt voor je reply!
Ik heb het nu zover gekregen dat MIDI-ox het sustain signaal binnen krijgt.

Echter, in cubase gebeurt er nog steeds niets. M.a.w hij neemt nog steeds passief op wat hij binnenkrijgt zonder bij een ingedrukt pedaal de toon aan te houden.
Ligt dit nu aan de instellingen binnen cubase? moet ik dit pedaal nog toewijzen ofzo?
of zie ik iets anders over het hoofd?

Origineel geplaatst door pyrox
Bedankt voor je reply!
Ik heb het nu zover gekregen dat MIDI-ox het sustain signaal binnen krijgt.

No problem. Je weet nu dat je SP piano een midi sustain bericht kan verzenden. Ontvangen zal dan ook wel lukken.

Wat je nu moet doen is ervoor zorgen dat je sequencer dat bericht opneemt. Ik heb echter geen flauw idee hoe je dat met Cubase doet want ik heb dat programma nog nooit gebruikt laat staan van dichtbij gezien.

Als dat gelukt is, dan moet je de "midi echo" aanzetten (bij mijn sequencer - E-Mu Command Station - heet die functie "midi merge", inkomende midi data wordt gemixt a.h.w. met uitgaande sequencer data en verstuurd aan de midi uitgang). Vergeet in dat geval ook niet je SP300 op "local off" te zetten.

Oke bedankt! Ga ik proberen!
Misschien een Cubase gebruiker die mij nog even kan uitleggen hoe ik zorg dat Cubase het sustain signaal gaat verwerken???

Back