[Roland] variOS

cns

sfm
Heb geen id of er mensen zijn die deze module gebruiken(zou dan eens willen weten of hoe hij is, buiten de reguliere demo's maar meer het gebruik en de mogelijkheden) heb geen id hou hij werkt of dit te vergelijken is met een jv waarschijnlijk niet.

Ik kwam hem namelijk tegen en zag dat er updates zijn de jupiter en tb-303 lijkt me leuk voor de huidige gebruikers, voor zover deze het niet wisten!

hier de link
http://www.rolandus.com/products/details.asp?CatID=8&SubCatID=37&ProdID=VariOS

Daar is hier ook al één en ander over geschreven voor zover ik mij herinneren kan. Die 303 klinkt in ieder geval als een natte krant.

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Daar is hier ook al één en ander over geschreven voor zover ik mij herinneren kan. Die 303 klinkt in ieder geval als een natte krant.

haha,nat is nog voorzichtig uitgedrukt

Die Jupiler 8 klinkt anders behoorlijk OK hoor. :biertje:

Denk dat je binnenkort als je geluk hebt zo'n ding voor weinig kan scoren omdat hij gedumpt gaat worden.
Tenminste zo'n indruk krijg ik.

ga daar gewoon even op wachten, dacht overigens dat het nieuwe updates waren maar das dus ook niet zo?!

Origineel geplaatst door fuse
Denk dat je binnenkort als je geluk hebt zo'n ding voor weinig kan scoren omdat hij gedumpt gaat worden.
idd, dat ding is nu niet bepaald een succes. Het concept is op zich heel goed, maar Roland kijkt vervolgens (zoals wel vaker) niet meer naar het product om. Gevolg: geen nieuwe updates... (misschien was open source een idee?)

Origineel geplaatst door fuse

Als Roland zijn beloofte om verschillende zaken voor dit platform te ontwikkelen niet nakomt lijkt me het compleet zinloos om er ook maar een stuiver in te investeren. Het is wel erg stil op het Varios front.}:|

Ik heb nu ruim een jaar de VariOS en nog steeds tot groot genoegen.

Ik was erg gecharmeerd van de VP-9000, maar vond de prijs daarvan nogal hoog. Toen de Varios aangekondigd werd zag ik dat als de kans om (relatief) goedkoop aan Variphrase te komen. De Varios is immers een wat bijgewerkte VP-9000, zij het dat je met het apparaat zelf niet kunt samplen.

Op het moment dat we hem eindelijk konden afhalen waren de jupiter en 303 emulaties beschikbaar gekomen. Of het goede emulaties van de betreffende instrumenten zijn kan ik niet beoordelen, maar zeker de Varios-8 (jupiter) vind ik een zeer bruikbaar instrument.

Het programma V-producer waarmee je het Variphrase gebeuren bediend, werkt erg prettig.
Zowel de voor de software als het OS zijn al een aantal keren updates verschenen. De laatste dateert van ongeveer een half jaar geleden. Hierin zijn wat bugs verholpen en een aantal nieuwe functies toegevoegd.

Sinds een paar maanden is ook de VC-1 voor V-synth/Varios op de markt.
De VC-1 is een PC-card die je Varios (en/of V-synth) in een D50 verandert. Ik heb sinds enkele weken deze kaart en ook hier ben ik zeer tevreden over. Roland heeft aangegeven dat er meer van dit soort Virtual Cards op de markt komen.

Dan nu de nadelen.
De Varios8, Varios303 en VC-1 zijn allen monotimbraal.
Bovendien kun je niet meer dan één toepassing tegelijk draaien. Het is dus óf een Variphrase processor óf een D50 etc..
Ik persoonlijk ervaar dit niet echt als een gemis, maar voor live gebruik kan dit natuurlijk lastig zijn.
Een ander nadeel kan zijn dat de bediening van de toepassingen via de PC verloopt. In feite werk je gevoelsmatig met software, maar in de praktijk vind ik dit ook zeker geen onprettige werkwijze.

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik dat wel van je.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Tom 32
Op het moment dat we hem eindelijk konden afhalen waren de jupiter en 303 emulaties beschikbaar gekomen. Of het goede emulaties van de betreffende instrumenten zijn kan ik niet beoordelen, maar zeker de Varios-8 (jupiter) vind ik een zeer bruikbaar instrument.

Ik ken die 303 ook alleen maar van demootjes, maar dat zei mij genoeg. Zonde om hier je geld aan uit te geven. Dan zijn er betere software emulaties te krijgen.

Onbekend is onbemind,en dit toestel is zijn tijd een beetje te vooruit,zoiets als de creamware noah,niemand kent het,wil het en volgens de tijdschriften een toestel om duimen en vingers van af te likken.(naar het schijnt wordt het uit de handel genomen)?ZONDE!
De varios moet aangepast worden,meer updates,meer softsynths,meer mogelijken.Het is als goed als de aangeleverde software.En dat blijkt zo nu wat stil te liggen.Het potentieel om de varios van synth naar audio processor of als sampler om te vormen vind ik goed.Een varios 2 op de namm in januari?

Misschien een beetje off-topic hier maar ik vermeld het toch maar. Is het niet verstandiger om een Chameleon mkII of mkI te kopen? Dit is in mijn ogen net hetzelfde als een Varios maar dan volledig open-source. Als ik kijk naar de beschikbare plugins (of skins) die de chameleon nu al ondersteund dan heb ik toch zoiets als "wauw"! Enfin, ik heb m'n chameleon nog niet (pas in de loop van volgend jaar), dus ik kan nu nog niets zeggen of zijn kwaliteit.

Ik ken die 303 ook alleen maar van demootjes, maar dat zei mij genoeg. Zonde om hier je geld aan uit te geven. Dan zijn er betere software emulaties te krijgen.

Ik zou toch als gebruiker graag nog eens willen benadrukken dat de Varios meer is dan een al dan niet slechte 303 emulator. Het kan "je ding" zijn of niet, maar hem beoordelen alleen op zijn prestaties als 303 emulator doet het instrument tekort.
Zoals ik al eerder zei was de reden de Varios aan te schaffen in eerste instantie voornamelijk de Variphrase processor.
Al het andere kwam er voor mij "maar bij".
De jupiter kloon (Varios-8) was (en is) mij erg welkom. Zoals al eerder gezegd kan ik niet beoordelen in hoeverre hij een echte Jupiter benaderd en eerlijk gezegd....dat zal me ook een zorg zijn. Als op zichzelf staand instrument echter heeft hij qua klank z'n eigen plek ín m'n studiootje.

Wat de 303 betreft. Ik ben nog niet echt aan de Varios 303 toegekomen. Dat zit hem niet zozeer in de kwaliteit (of zo je wilt het gebrek eraan), maar in het feit dat dit soort "apparaten" niet zo aan mij besteed zijn.

Bij alles wat hij kan moet je je natuurlijk afvragen of jij er iets aan hebt en of jij het z'n prijs waard vindt, maar hem alleen op z'n kunnen als 303 beoordelen doet hem zwaar tekort.

groet

Tom

Bij alles wat hij kan moet je je natuurlijk afvragen of jij er iets aan hebt en of jij het z'n prijs waard vindt, maar hem alleen op z'n kunnen als 303 beoordelen doet hem zwaar tekort.

Dat doe ik ook niet. De andere mogelijkheden zijn me niet bekend. Ik zeg alleen dat als je hem voor 303 emulatie gebruikt, je niet zo goed af bent en het zonde is om zo'n uitbreiding te kopen en er betere alternatieven zijn, wat dus verder niet wegneemt dat het misschien wel een prachtig apparaat is.

Is het geen idee om voor de VariOS mensen bij de Yahoogroup te gaan en die mensen daar gezamenlijk bij Roland gaan zeuren om meer software? Beetje stemming maken daar. ;)

http://launch.groups.yahoo.com/group/The-V-Group/

En zeuren helpt. Heb wel genoeg voorbeelden van zeurende mensen (waaronder ikzelf) die toch wel wat dingen voor elkaar hebben gezeurd.

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
alleen jammer dat ze niet zoals creamware ook nieuwe instruments ervoor maken, een SH-101 en D50 ofzo

Lezen is ook een kunst. Een paar berichten eerder:

Sinds een paar maanden is ook de VC-1 voor V-synth/Varios op de markt.
De VC-1 is een PC-card die je Varios (en/of V-synth) in een D50 verandert. Ik heb sinds enkele weken deze kaart en ook hier ben ik zeer tevreden over. Roland heeft aangegeven dat er meer van dit soort Virtual Cards op de markt komen.

Ik dacht dat die PC-card alleen voor de V-synth was

Op de website van Roland Benelux wordt inderdaad niet gemeld dat de VC-1 ook geschikt is voor de Varios.
Op andere sites (Roland.com en rolandmusik.de) echter wel.
en tja....elke keer als ik em in mijn varios steek (de VC-1 dus) doet hij het gewoon als D50

groet

Tom

En nog nieuwe ontwikkelingen op dit front? Als ik de website van Roland bekijk lijkt het mij dat de Varios overleden is.

Back