Ik heb nu ruim een jaar de VariOS en nog steeds tot groot genoegen.
Ik was erg gecharmeerd van de VP-9000, maar vond de prijs daarvan nogal hoog. Toen de Varios aangekondigd werd zag ik dat als de kans om (relatief) goedkoop aan Variphrase te komen. De Varios is immers een wat bijgewerkte VP-9000, zij het dat je met het apparaat zelf niet kunt samplen.
Op het moment dat we hem eindelijk konden afhalen waren de jupiter en 303 emulaties beschikbaar gekomen. Of het goede emulaties van de betreffende instrumenten zijn kan ik niet beoordelen, maar zeker de Varios-8 (jupiter) vind ik een zeer bruikbaar instrument.
Het programma V-producer waarmee je het Variphrase gebeuren bediend, werkt erg prettig.
Zowel de voor de software als het OS zijn al een aantal keren updates verschenen. De laatste dateert van ongeveer een half jaar geleden. Hierin zijn wat bugs verholpen en een aantal nieuwe functies toegevoegd.
Sinds een paar maanden is ook de VC-1 voor V-synth/Varios op de markt.
De VC-1 is een PC-card die je Varios (en/of V-synth) in een D50 verandert. Ik heb sinds enkele weken deze kaart en ook hier ben ik zeer tevreden over. Roland heeft aangegeven dat er meer van dit soort Virtual Cards op de markt komen.
Dan nu de nadelen.
De Varios8, Varios303 en VC-1 zijn allen monotimbraal.
Bovendien kun je niet meer dan één toepassing tegelijk draaien. Het is dus óf een Variphrase processor óf een D50 etc..
Ik persoonlijk ervaar dit niet echt als een gemis, maar voor live gebruik kan dit natuurlijk lastig zijn.
Een ander nadeel kan zijn dat de bediening van de toepassingen via de PC verloopt. In feite werk je gevoelsmatig met software, maar in de praktijk vind ik dit ook zeker geen onprettige werkwijze.
Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik dat wel van je.
groet
Tom