Ik word steeds duurder

Re: Ik word steeds duurder

ben je mss ook te huur dan ? :D

Domme vraag misschien, maar wat maakt deze bak zo duur ?

Hij was bij verschijning in 1994 15000 gulden, zijn er maar 23 van in Nederland en misschien maar 300 in de wereld. Van de rackversie zijn er iets meer. Het dure zit hem in de physicalmodelling/breathcontrolling. Het is gewoon de beste solo instrument nabootser. Geen synth of sampler komt in de buurt. Er was sprake van de release van de Vp1 (de polyfone versie, vl1 is duofoon), maar die zou zo duur als een fairlight worden en is blijven steken bij een prototype die deels gesampled is op de CDrom Vp1 door MusicStoreKöln. Waar dat prototype nu is weet ik niet. Het Yamaha avontuur werd gedumpt bij hun toenmalige dochter Korg, die de Oasys kaart heeft uitgebracht, waar op haar beurt weer alle nieuwe Korgs van zijn afgeleid: Trinity, Triton, Z1, Prophecy, Karma, Electribes, Ms2000, Microkorg. Het principe gaat zo diep, dat ze voor jaren voer hebben voor nieuwe synths.
Al met al (heb er zelf 1) is de Vl1 de quintessence van synthese, maar ook hier geldt: zodra er wiskunde aan te pas komt, kan je een computer gebruiken en er zijn dus al programma's: Reaktor, Tassman4, Reality om er een paar te noemen...

Oh ik vergat de Vl7 nog te noemen en de Vl70M...de eerste is een monoversie van de Vl1, de 2e een scherp afgeroomde nepper van hetzelfde principe, klinkt alsof je in een emmer (copyright Phochos) speelt.

Heh misschien tijd voor een 'famous synthforum member quotes' thread???
Mooi apparaat, ziet er sjiek uit trouwens.

-C-

Martin, ik hoop dat je van belletjesplastic houdt...is wel nodig want die m*ng*len bij de TGP zijn nogal ruig altijd

Zou wel tof zijn als over 10 jaar die VP1 op ebay opdook en ik heel veel geld had. ;)
Maar tegen die tijd loop het patent op VL synthese ook af denk ik.

Dan zou je met gemak een VL VSTi kunnen draaien.

En een van die 23 staat dus in Den Haag :)
Helaas licht beschadigd, maar toch rechtstreeks van de importeur.
Zullen we eens een Yamaha dagje organiseren?

Wout

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Lijkt me geweldig! Nodigen we JohnnyBusca uit als gastspreker :D.

Nee, joh...
Gewoon een klein groepje, hooguit vier man, om de FVX-1 en de VL1 een beetje uit te proberen. Van 10 to 17 uur of zo...

Busca mag wel komen, maar spreken...? ;)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nee, joh...
Gewoon een klein groepje, hooguit vier man, om de FVX-1 en de VL1 een beetje uit te proberen. Van 10 to 17 uur of zo...

Busca mag wel komen, maar spreken...? ;)

Wout

M'n laatse off topic opmerking in deze thread: De man heeft een passie voor Yamaha synths, geloof me! :engel:

Ik vind het qua synthese concept écht een hele gave bak.
Weet nog goed hoe hij op de Frankfurter MusikMesse geintroduceerd werd.
Rondom dezelfde tijd als de Nordlead, Kawai K5000 en Korg Prophecy. (tja, het was een goed seizoen voor synths...)

Toen er laatst hier ééntje te koop stond heb ik me er een beetje in verdiept.
Echter... toen viel me op dat de klank niet bepaald goed is meegegroeid met de grote reputatie (het 'aura').
Een beetje blikkerig - niet zo onmogelijk te onderscheiden van 'echt' als ik me meende te herinneren.

Oordeel zélf:
http://www.patchmanmusic.com/AudioDemos/VL1V1.mp3
http://www.patchmanmusic.com/AudioDemos/VL1V2.mp3

Ik bedoel dus!
Maar stel je voor zeg... neem de processor power van vandaag... en dan de volgende generatie VL synthese?
Snap nog altijd niet goed waarom Yamaha (als innovatief bedrijf) het concept gedropt lijkt te hebben.

Origineel geplaatst door Hanz

...knip...

Toen er laatst hier ééntje te koop stond heb ik me er een beetje in verdiept.
Echter... toen viel me op dat de klank niet bepaald goed is meegegroeid met de grote reputatie (het 'aura').
Een beetje blikkerig - niet zo onmogelijk te onderscheiden van 'echt' als ik me meende te herinneren.

Ik bedoel maar!
Maar stel je voor zeg... neem de processor power van vandaag... en dan de volgende generatie VL synthese?
Snap nog altijd niet goed waarom Yamaha (als innovatief bedrijf) het concept gedropt lijkt te hebben.

Nou, mij fop je er wel mee. Sommige klanken zijn een beetje "nep", maar ik had het slechter verwacht.

Punt 2 is inderdaad wel vreemd, ja. Maar je weet nooit met Yamaha. De FS1r had toch ook niemand verwacht?

Volgens een van de mensen met een G2 en kijk op Physical Modelling (Chet Singer, dezelfde als van de tutorial) zijn dit soort gebbetjes ook met die bak mogelijk. Alleen, in zo'n VL-bak zitten de modellen al natuurlijk geoptimaliseerd in..

Kan me nog herinneren dat ik dat ding zag staan toen ik m'n SY-35 ging kopen en er even op speelde.. "4500 gulden, jongeman". Whoeps :D.

[lichtelijk OT] een tijdje terug was er iemand op het SOS-forum die claimde dat Yamaha kompleet gestopt is met het ontwikkelen van nieuwe hardware synths. volgens hem ziet het er niet naar uit dat er ooit nog nieuwe Yamaha bakken worden uitgebracht.
hij was trouwens net ontslagen door Yamaha, vandaar dattie nogal bitter over het hele gebeuren was...

Back