Klassiek Muziek

DeLoN

*Geluidsjager*
Ondanks het bescheiden aantal platen dat ik van een rommelmarkt heb mogen scoren,
vraag ik me af of jullie goede cd's kennen die de klassieke componisten van toen gewoon
geweldig uitvoeren...

Of kan ik mezelf al gelukkig prijzen met een leuk boxje van de kruidvat?

Als ik wat cd's mag overnemen die toch stof opdoen bij u in de kast,
dan hoor ik dat ook graag =)

Mvgr.

Delon:kimono:

Met box van kruidvat kan je je vaak al gelukkig mee prijzen.
Zijn vaak of gewoon goede wat oudere opnames maar meestal een of ander voormalig oostblok orkest die vaak zeer goede orkesten zijn. Ik heb al een box van de complete werken van beethoven en mozart en de Matheus Passion van Bach kunnen scoren bij het kruidvat. De laatste was een beetje een tegenvaller de opname was slecht maar ik had niet goed gelezen was live in een kerk opgenomen. Maar voor 3 euro kan je niet klagen.

Voor de eerste kennismaking met de werken is het prima te doen met de goedkope cd's van Kruidvat.
Inderdaad vaak Oostblok orkesten (vrij traditionele interpretaties) en kleinere gezelschappen, maar daar is niets mis mee.
Wat ook vaak de moeite is, voor maar weinig extra geld: de budgetlijnen van Philips, Decca en Deutsche Grammophon / Archiv. Even kijken bij de gemiddelde V&D oid. voor een ruime keuze aan 1e klas uitvoeringen voor luttele prijsjes.

Wat je ook kan doen als je al een beetje weet welke werken je wilt, is gebruik maken van reviews in Gramophone Magazine. The Gramophone Good CD guide is een erg handig boek dat ze uitgeven, maar op hun site kan je ook de Recommended Recordings bekijken.
Als je vervolgens even met iets als www.vergelijk.nl zoekt op de gevonden uitvoeringen, zie je dat deze uitvoeringen ook vaak tegen een leuk prijsje te vinden zijn.

De volledige werken van Bach van enkele jaren geleden, alleen verkrijgbaar bij het Kruidvat, wordt door de kenners als zeer goed en soms zelfs uitstekend genoemd. Ik heb het dan ook niet laten staan :)

Wout

Niet dat ik veel klassiek ken, maar zoek naar Vladimir Ashkenazy die pianomuziek van Rachmaninov uitvoert. :halleluja

Op radio 4 had je een programma waar soms kruidvat cd's en duurdere releases door kenners (musici, dirigenten, etc) werden vergeleken (soort Pepsi proef). Erg leuk, en vaak kwamen die kruidvat cd's als 'beste' uit de bus.

Mijn oom was een enorm groot liefhebber van klassiek en hij zweerde bij de releases van Deutsche Grammophone Gesellschaft, die met het immer herkenbare logo:
dgg-logo-home.gif

Die cd's waren vroeger 40 gulden, maar nu koop je veel van dit label bij de V&D voor een paar euro.

Mooie labels zijn:

Decca
Deutsche Grammophone
Archiv Produktion
Chandos
Dorian

Eigenlijk al deze labels klinken super en je koopt gewoon kwaliteit. Veelal kun je al merken aan de inlay of het een kwaliteitsprodukt is (bijv. hoeveel tekst/foto's etc).

Vaag komt de naam die je noemt mij bekend voor. Kijk anders eens bij DECCA. Misschien staat hij daarbij

Succes

Thnx guys!

Thnx guys!

Ik ken me wel aardig een beeld vormen dat ik toch goed op zoek was...
Ik luister graag naar "bands" die met hun kwartet (cello's, accordeons noem maar op)
een klassiek nummer spelen en blijf dan altijd gissen naar het origineel...

:smeris: pas op drogisten en aanbiedingrekjes:smeris:

Hey, leuke thread!

van klassieke muziek heb ik eigenlijk - O' schande- nog nagenoeg niets liggen in mijn muziekcollectie.
De deutsche grammofoon kende ik, heb ooit eens voor mijn pa, toen ik nog klein was, een cd van
orf van dat label gekocht voor hem, als cadeautje (zwaar orf van dus, die vader van mij).
Resultaat: uiteindelijk zelf die cd grijs gedraaid :D

anyway... /me gaat dus ook eens het kruidvat aandoen :)

klassieke muziek... ja, ik ben d'r mee om m'n oren gegooid vroeger..
d'r is zoveel, dat zo'n kruidvat-box misschien wel een goeie eerste stap is.

Wat ik nu nog weleens luister is Satie en Philip Glass

aah klassiek,,

ik luister de laatste erg veel naar klassiek,,,
Rachmaninov
Ravel
Scriabin
Debussy

enkelen van mijn favorieten :

- 3e orgelsymphonie van Camille Saint Saens
- Dans Macabre, Saint Saens
- Peer Gynt Suite - Edvard Grieg
- Fluit en harp concert - Amadeus Mozart
- Gymnopédies, Eric Satie
- de 5 pianoconcerten van Beethoven
- 6e symphonie 'new world' van Dvorak
- Kol Nidrei van Max Bruch
- Piano Concerten en Sonates van Johan Nepomuk Hummel

Als je dit hebt uitgeluisterd voel je je een nieuw mens :)

Er zijn bij de goede platenzaken ook educatieve CD's te koop, die met een begeleidende tekst een beeld geven van de westerse muziek vanaf de Middel Eeuwen tot begin twintigste eeuw. Vaak met een vier- of vijftal CD's erbij. Prijs ongeveer € 30.- Leer je gelijk de stijlen herkennen.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Er zijn bij de goede platenzaken ook educatieve CD's te koop, die met een begeleidende tekst een beeld geven van de westerse muziek vanaf de Middel Eeuwen tot begin twintigste eeuw. Vaak met een vier- of vijftal CD's erbij. Prijs ongeveer € 30.- Leer je gelijk de stijlen herkennen.

Klopt, ik zag laatst nog zo'n cd pakketje van het bekende budgetlabel Naxos, voor 10 Euro bij de Bijenkorf.

Laatst gewijzigd:
Ook nu bij het Kruidvat (alleen op internet): Wagners hele Ring der Nibelungen voor maar € 23,80. 14 cd's + boekjes met begeleidende teksten en plotsamenvatting. :P

Sowieso: als je nieuw bent in de klassieke muziek maken versies nog niet zo heel veel uit. Bij bijvoorbeeld V&D en Free Record Shop (overal te krijgen dus) heb je series met klassieke werken die erg goedkoop zijn per deel. Nog nooit iets echt slechts van gehoord. En hetzelfde geldt voor die series van het Kruidvat.

Laatst gewijzigd:
De Ring? Djeez...! Da's niet voor beginners, man. Trouwens, zo'n opera moet je in het totaal zien, niet op een CeeDeetje. En dan vier avonden achter elkaar. En het liefst in Beyreuth, Duitsland, gedurende het festival :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De Ring? Djeez...! Da's niet voor beginners, man. Trouwens, zo'n opera moet je in het totaal zien, niet op een CeeDeetje. En dan vier avonden achter elkaar. En het liefst in Beyreuth, Duitsland, gedurende het festival :)

Wout

Tsja, qua financiële haalbaarheid ben ik dus blij met mijn doosje cd's... ;)
(en nou kan ik 'm tenminste ook wat vaker luisteren - hoewel dat wel een meerjarenproject is in dit geval...)

Inderdaaad niet voor beginners (hoewel iedereen de Rit van de Walkuren wel kent, al was het maar uit Blues Brothers), maar misschien een goede tip voor de klassiek geïnteresseerden.

Over het herkennen van de stijlen, dat is één van de eerste dingen die je je moet realiseren.
Als beginner ben je geneigd alle klassieke muziek op een grote hoop te gooien, waardoor het niet bepaald overzichtelijker wordt. De handig lijkende verdeling per instrument die je vaak in de winkel ziet, verbetert daar maar weinig aan.
Wat wél erg handig is, is een indeling per periode.
Grofweg kan je dan per periode ontdekken wat je leuk vindt, en welke componisten je waardeert, zonder enorme stijlsprongen te maken.

Periodes:
-Vroege muziek (van de allereerste kerkmuziek tot Palestrina, Monteverdi)
-Barok (Telemann, Purcell, Vivaldi, Albinoni, Bach, Handel, Scarlatti)
-de Klassieke tijd (Haydn, Mozart, Boccherini, Gluck)
-Laat-klassiek tot vroege Romantiek (Rossini, Paganini, Schubert, Mendelssohn, Chopin, Beethoven)
-Romantiek (Berlioz, Liszt, Schumann, Johann Strauss, Mussorgsky, Brahms, Wagner, Tchaikovsky)
-Late Romantiek (Rimsky-Korsakov, Scriabin, Bruckner, Mahler, Dukas, Richard Strauss)
-20e Eeuw (Sibelius, Rachmaninov, Ravel, Debussy, Stravinsky, Bartok, Barber, Copland, Prokofiev, Schoenberg, Bernstein)

Deze indeling heb ik trouwens niet zelf bedacht, maar ontleend aan een zeer goede EMI cd-bx: "Gateway to Classical Music".

Laatst gewijzigd:
Als Nederlander zet ik lekker ook de Nederlandse componisten bij. Werkelijk, die bestaan :)

Periodes:
-Vroege muziek (van Ockegem, Josquin des Prés, Obrecht, Binois)
-Barok (Sweelinck)
-de Klassieke tijd (Tja...)
-Laat-klassiek tot vroege Romantiek (van Wassenaar)
-Romantiek (van Bree, vooral strijkkwartet voor vier groepen)
-Late Romantiek (Zweers, Diepenbrock, H. Andriessen)
-20e Eeuw (Pijper, Escher en Vermeulen; later J. en L. Andriessen, Schat, van Vlijmen)

-Recent (van Twaalfhoven, vooral het requièm!)

Wout

Back