c plus plus

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
heeft er soms iemand enig welke programmeertaal de meeste hardware fabrikanten gebruiken voor hun va synths(of eender welke hard/soft ware dsp synth ) ?
Zelf zou ik graag een cursus c ++ volgen maar dan enkel en alleen om er mijn eigen (muziek progjes ) mee te maken.

C en C++ zijn wat dat betreft wel bruikbaar, maar het gereedschap dat je eigenlijk moet hebben is een goede compiler die 't naar assembler omschrijft. Je kunt trouwens ook direct in assembler programmeren, alleen is dat dan wel weer stukken moeilijker.

Behalve kennis van de taal heb je dan eigenlijk ook een goed besef nodig van hoe filters en oscillators werken, en hoe je dat vertaalt naar een programma. Voordat je je kapot gaat bijten op hardware; kijk eerst naar hoe je met de VST SDK zelf een softsynth kan bouwen, alles wat daarna komt is nog lastiger. Als je dat kan overwinnen ben je er. Nog beter; check SynthEdit en probeer zelf een module te programmeren.

Programmeercursus volgen zou ik overigens niet doen; gewoon lekker autodidact. C++ cursus gaat tegenwoordig toch meer over games en (internet)applicaties dan iets anders, en de echt coole dingen zijn altijd toch dingen die je zelf moet opzoeken. Verwacht dagelijks toch wel een half uurtje op z'n minst te coden wil je het een beetje bij houden en gedaan krijgen (met een redelijk tempo). Wat heb je aan een Hello World als je gewoon geluid wil horen? :).

Hierover is ook meer op dit schone forum te vinden.

Dat u nochtans niet denkt dat deze geavanceerde programmatuur binnen afzienbare u zich heer en meester van maakt.

Jep. Hier is al een draadje over geweest. En dat eindigde volgens mij met flauwe grappen over Java bonen. :)

't Klinkt inderdaad alsof je nog moet beginnen met c++ en dan heb je nog een lange weg te gaan. C++ is niet bepaald een entry-level programmeer taal.

Desalnietemin... met c++ zit je wel in de goede richting. Misschien dat je met directX programmeren een eind komt.

Als freelance programmeur heb ik al 10 jaar ervaring en C++. En geloof me C++ is moelijk. Je hebt aan de éne kant de syntax (de tokens) en aan de andere kant het concept (OO-design). De syntax van C++ is te doen maar het concept leer je alleen door te kijken hoe anderen het doen en vervolgens zelf doen. Ik zou eerst beginnen in C dus niet onmiddellijk met classes, inheritance, interfaces en templates beginnen prutsen want dan zie je door de bomen het bos niet meer. Begin met héél eenvoudige dingen. Na een jaartje kun je al beginnen met OO concepten te bestuderen. Jawel ook in C kun je OO programmeren. Ik heb al veel betere OO programma's gezien in C dan in C++.

Eens je je in C++ verdiept hebt, raad ik je aan het boek "Design Patters" van de GoF (gang of four) te kopen. Dit boek ligt steeds naast mij als ik programmeer. Daarna "more effective C++" en je kunt je een goed C++ programmeur noemen.

En dan? Wel dan ligt de wereld voor je voeten en programmeer je maar wat je wil. Als je besluit om in windows te gaan programmeren dan raad ik je zeker het boek "Programming Windows Application" van onze beste vriend Charles Petzold aan. Wil je voor linux programmeren, dan zijn er genoeg links te vinden op het internet. De GNU C++ compiler zal je dan zeker wel tegenkomen.

Ik ben zelf volop bezig om DSP te bestuderen op een motorola processor. Dis is wel geen C++ maar assembler. Maar naar mijn mening is assembler gemakkelijker dan c++. OK je moet met veel dingen rekeningn houden (zoals memory management, geen classes, ...) maar daardoor weet je ook precies wat je doet. Maar dit is uiteraard maar mijn bescheiden mening.

Zoals je ziet een lange weg. Maar Rome is ook niet in één dag gebouwd hé?

Offtopic: @nen belg, ik zie de chameleon mkII in je lijst staan. Is het toevallig zo dat je skins voor dit apparaat gaat ontwikkelen (ook vanwege je motorola verhaal)?

Origineel geplaatst door mc_kwok
Offtopic: @nen belg, ik zie de chameleon mkII in je lijst staan. Is het toevallig zo dat je skins voor dit apparaat gaat ontwikkelen (ook vanwege je motorola verhaal)?
Yep, da's de bedoeling. Maar dat zal nog wel een tijdje duren vrees ik. In ieder geval het C++ gedeelte zal ik gebruiken voor de user interface en de MIDI communicatie. Het assembler dsp gedeelte zal ik gebruiken voor de klankopwekking (de oscillatoren) het filter gedeelte en de amplifier envelopes. Ik heb vroeger nog op de 68000 en de intel 386 geprogrammeerd maar ik vrees dat ik daar weinig aan zal hebben. Enfin, we zien wel waar we eindigen. Ik voel mij precies zoals Columbus.

Back