Zit ik te dicht op m'n monitors?

druid

Ouwe rot
Hoi,

Het valt me op dat ik tijden het maken van m'n muziekjes erg dicht op m'n monitors zit, ik hoor dan echt veel details... maar als ik het allemaal eens terug luister op wat grotere afstand van m'n speakers klinkt het allemaal zo ongedefinieerd.

Ook op andere speakers klinkt het niet fantastisch, terwijl het bij het maken prima klinkt.

Wie heeft er tips voor me?

Foto van de opstelling:
spul.jpg

Druid

Waarschijnlijk zit je wel iets te dicht op je monitors.

Je monitors kunnen het beste verticaal (woofer en tweeter op dezelfde hoogte) ten hoogte van je hoofd/oren liggen.
Jen kan ze het best ongeveer 60 graden naar je toe draaien en dan zorgen dat je in het brandpunt (zeg maar ;) ) zit.
Het beste resultaat krijg je dan als je tussen de 70 en 200 centimeter ervan af zit.

Zo heb ik het ooit geleerd en ga ervan uit dat die afstand ook wel waar is.

Op de foto ziet het er naar uit dat je behoorlijk dicht erop zit. Mischien achter op die schuine wand plateautjes maken en ze daar dan verticaal op leggen, of misschien standaarden gebruiken.

Het is maar tip, wie weet heb je er wat aan!

Suc7

D_sil

thnx,

Ik verhuizen deze maand en kan een kamer inrichten voor m'n muziek, dus zo gauw ik dan weer geld heb zal ik proberen de monitors op een betere plaats te zetten/hangen. Ik zal ook wel 's ff proberen of zachter zetten werkt :)

Druid

Origineel geplaatst door cyble
Zet ze gewoon wat zachter :erm:

er wordt nix gezegd over het feit dat ie ze (te)hard heeft staan dus dit slaat nergens op...

als je de monitors te zacht zet krijg je nooit een goede mix omdat je hersenen dan zelf geluiden harder gaan maken waardoor geluiden harder klinken dan ze daadwerkelijk zijn,ook hoor je bepaalde frequenties minder goed of juist te hard op lage volume's...denk daar wel om, 80db was toch de ideale hardheid van het volume om af te mixen? als ik het fout heb dan moet iemand mij even corrigeren,weet het niet meer zeker (heb toch zelf geen db meter thuis...)

volume .. over het algemeen zijn de goedkope nearfields gevoelig voor volume versus geluid .. meestal moet het wat harder om het goed te horen . dit is het gevolg van een te zwakke behuizing die in tege phase mee beweegt . zet je het harder en harder komt de behuizing tegen zn limiet aan kwa beweging en gaat de bass speaker meer volume maken
vergeleken het ( lekker ) van de behuizing

Origineel geplaatst door d.j.conflict
er wordt nix gezegd over het feit dat ie ze (te)hard heeft staan dus dit slaat nergens op...

Als je je monitors zacht zet hoor je wat er van je mix overblijft...

veel detail-dingetjes die op hard volume wel doorkomen kunnen op een zachter level vaak verdwijnen
in het geluid...

Ik ben ondertussen verhuisd en heb m'n spullen wat anders neer gezet, monitors wat verder uit elkaar (helaas 1tje dichter in de hoek dan de andere...) Ben in plaats van met de rm1x ook met Cubase gaan sequencen, ik hou de rm1x voor het live gebeuren(in de toekomst).

spul2.jpg

spul3.jpg

Druid

ey hoi

ik zie dat je tafel nogal in de hoek staat.. doordat je rechterbox nogal kort dus op die muur staat kan je ook de verkeerde reflexen horen.. ik zou je hele tafel meer van die muur afzetten.. dusss heel de boel naar links toe..

Back