Bouwverslag Gyraf SSL Kloon

Origineel geplaatst door da goose
wat me opvalt trouwens.. hoe heb je dat met de voeding gedaan trouwens? de 7815 en 7915 zitten allebei op hetzelfde koelblok, hoe doe je dat? of is het een andere voeding met lm serie regulators? hoewel die volgens mij ook niet de koeling aan de massa hebben hangen.
Nog een vraag, waar heb jij die elma switches vandaan? denk dast ik dat ook ga doen voor de threshold misschien..

Isolatie rubbertje + plastic ringetje voor de schroef. Zijn IDD lm reg's. Elma's had ik nog liggen. Een keer voor weinig van ebay gehaald. Ik weet niet of ik het had gedaan als ik ze nieuw had moeten kopen.Daarbij is de afstelling niet zo fijn als met een gewone pot.

Ja kwa gehoor zal het misschien weinig verschil maken, zolang het karakter maar ongeveer gelijk ligt.
want dat is het toch waar het bij deze compressor om gaat.

en een een paralelle schakeling van 8 vca's, versterkt dat dan niet gewoon het signaal met x8 (dus ook de ruis van de eventuele input)?

Origineel geplaatst door radiance
Heb ze niet echt goed vergeleken maar op het eerste gehoor niet echt een noemenswaardig verschil.
M'n eerste gssl had naast 2180's ook andere condensatoren en geen metaalfilm weerstanden. Al die dingen hebben ook invloed op de klank. Ik heb bij deze gssl wel extra aandacht besteed aan het kiezen van goede (polypropyleen) condensatoren en heb wel metaalfilm weerstanden gebruikt. Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
Wat wel uitmaakt is de aparte voeding. Door al die relais en lampjes e.d. kreeg ik zonder die aparte voeding een soort brom in m'n signaal. Was wel enigzins te verhelpen met extra aarde verbindingen maar dat is natuurlijk geen elegante oplossing.

Voor m'n volgende gssl ga ik onderstaande vca's proberen. Deze vca's hebben 8 2180's (of 2150 of whatever) parallel naast elkaar zitten (weinig ruis daardoor).
Het word waarschijnlijk een "ultimate gssl", dus dan heb ik er totaal 34 vca's inzitten....

Origineel geplaatst door #JK#

en een een paralelle schakeling van 8 vca's, versterkt dat dan niet gewoon het signaal met x8 (dus ook de ruis van de eventuele input)?

Het gaat niet om de ruis van de input, maar om de ruis van de vca zelf. Twee parallel geschakelde vca's geven 6db meer signaal en 3db meer ruis dan één vca. Dat de ruis niet met 6db toeneemd komt doordat de ruis van elke vca uniek is. Ik weet niet zeker maar een gedeelte van de ruis zal bij de ene vca UIT-, en bij de andere IN fase zijn waardoor er al wat gecanceled word als je er twee parallel zet. Het signaal wat je door de vca's stuurd is echter wel exact hetzelfde dus dan word het totaal dus wel verdubbeld (dus + 6db).

Laatst gewijzigd:
Ja ok, ik begin het idee er achter te begrijpen. ben benieuwd :)

maar ik zie dat je maar blijft doorgaan met het bouwen ervan; nooit er aan gedacht om een fx 384 of een x-logic compressor te kopen :D

Zo.. zojuist de sidechainbaords met api thrust en hipass filters gebouwd en eentje vast aangesloten en klinkt lekker moet ik zeggen.
Ik weet niet of ik echt het nut inzie van de thrust filters, klinkt geloof ik net ff wat netter dan standaard maar kan nog niet echt iets zeggen aangezien ik op deze SSL nog ff de bypass niet aangesloten heb en dus niet AB kan vergelijken.
Hi-pass is wel een aangename aanvulling, vooral met materiaal met veel laag.
Ik mis nog een paar condensatoren zodat er 2 stappen van hi pass niet werken en thrust med werkt nog niet door missende potmeter maar het werkt al wel in ieder geval :)

fotootje van de ssl met supersidechain.

ssl5.jpg

Origineel geplaatst door radiance
Heb je voor je meter scale ook een on-on-on switch gebruikt?

Yep :)
Heb ik op de eerste ook al toegepast, die heb ik alleen naderhand in het frontpanel geboord dus daar staat niet bij wat het is, op deze komt het er wel bij te staan, iets ander ontwerp gemaakt, ook met de thrust sectie erbij.
In de eerste komt wel die thrust uiteraard maar dat worden dan zeg maar hidden functies, knop kan nog 2 stappen verder maar er staat niks bij dan.

Heb jij hem al gebouwd trouwens? let dan ff op, er zitten volgens het schema op de site van de printboardbouwer (http://www.sdiy.de/de/projects/superSC.html) 2x een 100n in de hi pass sectie, dat klopt niet helemaal, geloof dat die 120n moest zijn maar kan niet missen eigenlijk, zie je meteen eigenlijk.

Zo... zojuist de 1e SSL clone geupdate met sidechain en thrust filters, klinkt goed!
Ook ff wat meer de tijd gehad om te luisteren naar de thrust filters en die zijn toch ook wel erg bruikbaar moet ik zeggen, hij compressed het mid en hoog wat meer en laat het laag wat meer met rust waardoor het minder gaat pompen allemaal.
Foto's van de 1e ssl staan hier: http://www.dagoosemusic.nl/diy/ssl/ maar die hebben jullie op het sidechainboard al gezien.
De 2e is ook klaar op het frontpanel na, die zal vd weel binnenkomen dus dan staan hier 2 SSL's }:|

Origineel geplaatst door Hazes
daar heb ik idd ook gekeken, maar ik krijg helaas geen antwoord op mijn mail :(
Anders moet je ff wat in dat topic posten, misschien krijg je dan antwoord?
Vond het inderdaad ook allemaal lang duren met hem enzo maar de boards zijn er en werken goed!

Overigens.. voor wie hem gaat bouwen, dan kun je het beste de weerstand van 47k die je extra achter de thresholdpot moet solderen of weglaten of een lagere waarde kiezen. Op het sidechainboard zit een pot (vr1 is het geloof ik) die de output regelt naar de sidechain VCA maar die moet anders vol open en dan heb je nog net niet genoeg signaal om hem goed te laten werken. Het werkt wel maar als normaal de threshold op de helft staat moet ie nu op 2/3 ofzo voor hetzelfde resultaat, zonder de 47k is ie makkelijker afstelbaar.

Origineel geplaatst door Hazes
daar heb ik idd ook gekeken, maar ik krijg helaas geen antwoord op mijn mail :(

Te vroeg geklaagd. :) Er zijn er nu twee onderweg! :okdan:

Back