Bouwverslag Gyraf SSL Kloon

ff snel een WAV filetje gemaakt van een referentie drumtrack (geen drummachine)
Het eerste stuk is kaal en vervolgens komt hetzelfde stuk terug in 3 verschillende settings, eerst ratio 2:1, dan 4:10 en dan 10:1.
Attack 3 ms en release 0.6 s en makeupgain op 0
Gain reduction tussen 2 en 8 db.

voorbeeldje in WAV formaat

Ik ben zojuist begonnen met het volbakken van mijn andere SSL board en wil deze ook met een LED GR board gaan maken net als de andere, nu benik alleen stom geweest om er maar een te bestellen bij http://www.ka-electronics.com
Mocht er nog iemand VCA's gaan bestellen of boards, laat mij dit dan even weten, of als iemand er eentje over heeft hou ik me ook graag aangeboden 8o)
De SSL die ik nu ga bouwen word iets anders, denk dat ik meteen voor de ultimate versie ga en zowieso met thrust en HP filters in de sidechain, die baords zijn in bestelling.

Zo... ben weer aan het ontwerpen geslagen voor het frontpanel, een aantal aanpassingen doorgevoerd in de sidechain (thrust filter) en GR sectie (extra switch voor GR 20/10/5db) en wat andere zaken erbij zoals de mooie randjes.
Nu nog ff kijken om een mooi logootje erbij te zetten.. weet alleen nog ff niet hoe dat moet.. heb logo maar hoe moet ik dat omzetten naar een HPGL zodat ik hem in de frontpanel designer kan gebruiken?

ontwerp in pdf

Origineel geplaatst door da goose
.. heb logo maar hoe moet ik dat omzetten naar een HPGL zodat ik hem in de frontpanel designer kan gebruiken?

Dat is niet ff uitgelegt.
Je moet even de tijd nemen om b.v. Corel Draw te leren kennen. In Corel kan je saven als .plt (=hpgl).
Op de website van Frank (nrg recordings) staat het uitgelegt.

http://www.nrgrecording.de/html/schaeffer.html (onderaan...)

Logo's zijn wel een stuk moeilijker dan letters....

Dat ga ik is ff goed bekijken dan, wil kijken of ik het originele SSL logo er ergens op kan plakken 8o)
Heb net trouwens nog 2 GR led boards besteld bij Wayne, hij stuurt ze per gewone post op vanuit de states, kost me iets van 12 euro voor 2 boards incl verzenden.
Rest vd parts is ook al in bestelling bij RS, zal morgen wel binnenkomen, dan ga ik weer rustig verder bouwen aan SSL nr.2 8)

Dat ga ik is ff goed bekijken dan, wil kijken of ik het originele SSL logo er ergens op kan plakken 8o)
Heb net trouwens nog 2 GR led boards besteld bij Wayne, hij stuurt ze per gewone post op vanuit de states, kost me iets van 12 euro voor 2 boards incl verzenden.
Rest vd parts is ook al in bestelling bij RS, zal morgen wel binnenkomen, dan ga ik weer rustig verder bouwen aan SSL nr.2 8)

Niks rustig !

voorbeeldje in WAV formaat

Ja, Ik ben verkocht !!

Nu wil er zeker 1 gaan maken. (heb het door drukte en verhuizing lang uitgesteld, maar wil nu mijn vrije tijd hier voledig op gaan richten)

En voordat ik ga beginnen met het bestellen van parts, wil ik dus ook direct vragen, of een van jullie eventueel nog parts over hebben?

- pcb's, vca's ik heb nog 0.... ( ja alle mogelijk beschikbare background informatie en schema's :)

deze wil ik dan tegen een correcte vergoeding eventueel dan wel overnemen.

(ook unfinished prints zijn welkom)

Gr, John

't vordert :)

Attachments

• image002.jpg
    image002.jpg
    246,8 KB · Bekeken: 105
Ik mis nog wat minder gangbare weerstandwaarden en wat condensators. Deze week gaan die er misschien nog wel opkomen. Heb ook al een idee voor de kast. Gaat iig niet op het origineel lijken. :)

Attachments

• image004.jpg
    image004.jpg
    234,9 KB · Bekeken: 106
Kijk!! ook druk bezig! 8o)
Mijn 2e SSL begint ook op te schieten, solderen is op 2 weerstanden na klaar, later ff de PSU testen voordat ik alle IC's en vca's erin prop.
Ben nu de kast (achterzijde) aan het boren en vijlen, begint alweer ergens op te lijken

Zo.. vandaag en gister een en ander aan de 2e SSL gedaan, zover zelfs dat ie al werkt, deze keer in een keer! :D
Dit exemplaar krijgt (de eerste ook trouwens) een sidechain met thrust filters, hipass filters en external sidechain, compleet exemplaar dus.
Ook komt hier weer een mooie led GR meter in, stukje snellere reactie dan een gewone meter en met de 3 standen switch kun je switchen tussen 20, 10 en 5db GR (zit inmiddels ook op de eerste) zodat je een stuk preciezer kunt werken.
Verder heb ik de 47k weerstand die is toegevoegd in de threshold pot 'onboard' geplaatst, er was nog wat ruimte voor 2 gaatjes en wat solderingen dus waarom niet?
Nu nog frontpanel bestellen, wachten tot de sidechain en GR led boards binnen zijn en dan kan ik aan de pultec beginnen :W

ssl1.jpg

ssl2.jpg

ssl3.jpg

ssl4.jpg

Hier de binnenkant van m'n laatste GSSL kloon.

4cc5rg8.jpg

Hij heeft aparte voeding (dus niet de "on-board" voeding), side chain board, hard (relais zitten aan de onderkant van het proto board) bypass en 23 staps elma draaischakelaars voor de threshold en de make-up gain pots.
De side chain filter word met een sckakelaar/relais in en uitgesckakeld. Zo kun je makkelijker vergelijken hoe het met en zonder side chain filter klinkt (zonder eerst door alle filter opties heen te moeten draaien...)

Origineel geplaatst door radiance
Hier de binnenkant van m'n laatste GSSL kloon.

Hij heeft aparte voeding (dus niet de "on-board" voeding), side chain board, hard (relais zitten aan de onderkant van het proto board) bypass en 23 staps elma draaischakelaars voor de threshold en de make-up gain pots.
De side chain filter word met een sckakelaar/relais in en uitgesckakeld. Zo kun je makkelijker vergelijken hoe het met en zonder side chain filter klinkt (zonder eerst door alle filter opties heen te moeten draaien...)

inclusief dbx 202's en sifam meter zo te zien? ... dat ziet er veel belovend uit :)

en dan nu de brandende vraag naturlijk: hoe klinkt deze in verhouding met een clone met that 2180 vca's :D ?

Heb ze niet echt goed vergeleken maar op het eerste gehoor niet echt een noemenswaardig verschil.
M'n eerste gssl had naast 2180's ook andere condensatoren en geen metaalfilm weerstanden. Al die dingen hebben ook invloed op de klank. Ik heb bij deze gssl wel extra aandacht besteed aan het kiezen van goede (polypropyleen) condensatoren en heb wel metaalfilm weerstanden gebruikt. Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
Wat wel uitmaakt is de aparte voeding. Door al die relais en lampjes e.d. kreeg ik zonder die aparte voeding een soort brom in m'n signaal. Was wel enigzins te verhelpen met extra aarde verbindingen maar dat is natuurlijk geen elegante oplossing.

Voor m'n volgende gssl ga ik onderstaande vca's proberen. Deze vca's hebben 8 2180's (of 2150 of whatever) parallel naast elkaar zitten (weinig ruis daardoor).
Het word waarschijnlijk een "ultimate gssl", dus dan heb ik er totaal 34 vca's inzitten....

Attachments

• 8xvca1.jpg
    8xvca1.jpg
    60,5 KB · Bekeken: 103
Zo, ben benieuwd wat nu echt het verschil is met die 8x 2180 op een rijtje.
Ziet er in ieder geval wel heftig uit zo.. 8D
Met die aparte voeding voor de relais enzo kan ik me wel iets bij voorstellen ja, ik heb ook een aparte voeding, wel op dezelfde trafo, voor de relais enzo, sidechain en GR lednboard gaan wel via dezelfde veoding maar dat gebruikt ook allemaal niks.
Mijn eerste ssl is overigens muisstil, geen ruisje, brommetje of wat dan ook te horen, 2e lijkt me ook wel, is tenslotte ook hetzelfde opgebouwd.
Eerst was ik niet helemaal onder de indruk van de SSl op de een of andere manier maar ben nu helemaal om, klinkt super en nog redelijk makkelijk te bouwen.
Mijn schaeffer panel voor de 2e ligt klaar om verstuurd te worden trouwens.

wat me opvalt trouwens.. hoe heb je dat met de voeding gedaan trouwens? de 7815 en 7915 zitten allebei op hetzelfde koelblok, hoe doe je dat? of is het een andere voeding met lm serie regulators? hoewel die volgens mij ook niet de koeling aan de massa hebben hangen.
Nog een vraag, waar heb jij die elma switches vandaan? denk dast ik dat ook ga doen voor de threshold misschien..

Zs tenslotte ook hetzelfde opgebouwd.
Eerst was ik niet helemaal onder de indruk van de SSl op de een of andere manier maar ben nu helemaal om, klinkt super en nog redelijk makkelijk te bouwen.
Mijn schaeffer panel voor de 2e ligt klaar om verstuurd te worden trouwens.

mooi mooi ... 8D

Back