Bouwverslag Gyraf SSL Kloon

superstoer!!!

ik heb het vandaag nog met boemtsjak over dit projekt gehad... met een beetje geluk gaan we hier binnenkort ook aan beginnen en dan zal je site nog zeker van pas komen. :okdan:

jouw eindexemplaar ziet er wel erg mooi uit trouwens... petje af!

Ziet er goed uit ! Heel interessant project dit, thnx voor de uitgebreide info !

Trouwens : heeft je vriendin / vrouw de aanval van dat wilde beest nog overleefd ? :D

zie page 2...

Zooo toe maar das niet mis ! erg nice !
maar kan je ook laten horen hoe ie klinkt >? voor en na ?

Mooie compressie zeg......

Ik ben i.d.d. ook wel nieuwsgierug hoeveel je in totaal kwijt was voor 1 complete unit.

Lijkt me wel erg bizar dat je met zomaar wat spullen op een boardje solderen precies de SSL sound kan krijgen.

Is het niet mogelijk om een vergelijkende test te doen?

@Prophet: Die lijst klopt maar het is wel in australische dollars.

Ik denk dat als je je best doet je voor 200 euro klaar kan zijn. Bij mij ging het geld vooral in de meter (94 euro), de kast (80 euro) en de verdere afwerking zitten.Verder heb ik als extra er een side chain in gebouwd en dat betekend weer 4 relais en twee extra knoppen a 20 euro per stuk. Alles bij elkaar was mijne mischien 450 euro.

@Bikkel:SSL maakt zelf ook een 19 inch versie van hun buscompressor dus het moet mogelijk zijn.In deze link staat verder beschreven hoe dat kan. Ik heb hem zelf niet getest maar het schijnt dat hij zo goed als het zelfde klinkt als de originele FX 384 compressor. Hij klinkt niet helemaal hetzelfde als de nieuwe XLogic G serie compressor omdat die net weer een andere VCA gebruikt. Veel mensen vinden die nieuwe XLogic slechter klinken dan de FX 384 zie deze link.

Origineel geplaatst door bikkel
Lijkt me wel erg bizar dat je met zomaar wat spullen op een boardje solderen precies de SSL sound kan krijgen.

Ik denk dat je zult schrikken met hoeveel gear dit kan.
Zolang je dezelfde componenten gebruikt zit je goed in de buurt. Met DSP based gear is dit natuurlijk heel anders, daar moet je ook de code hebben die op de DSP's loopt.

Vanuit die optiek is een DSP based systeem ook veel interessanter voor fabrikanten. Je kunt deze niet echt nabouwen.

Zoo das best smooth ! 450 is best oke .. zeker omdat ie stereo is
maar ik moet eerst nog een andere bouwen !

trouwens wat voor sony tafel is dat op de plaatjes ?

:{

Origineel geplaatst door bikkel

Ik denk dat bikkel wel gelijk heeft. SSL verkoopt die dingen echt niet voor niets voor 3000 euro ofzo. Ik zeg niet dat zo'n homegrown SSL slecht hoeft te klinken, maar identiek zal het niet zijn.
Daarentegen is het verschil tussen 400 euro en 3000 natuurlijk gigantisch en dan zou ik die wat mindere kwaliteit niet eens erg vinden. Hij klinkt waarschijnlijk niet 2600 euro slechter.....

@Nolet: Als je de schema's van beide vergelijkt zul je zien dat ze bijna identiek zijn. De klank is dat dus ook, mits je dezelfde onderdelen gebruikt. Die 4000 euro die je betaalt is dus vooral voor de naam.
Dit is een van de weinige gevallen waarbij de winkelprijs zoveel verschilt van de echte kostprijs van de gebruikte onderdelen. Daarom is dit ook zo'n lucratief project. Bij b.v. een Manley Vari Mu is dit verschil niet zo groot. Bij de Manley is de kostprijs van de onderdelen ongeveer 1/3 van de winkelprijs en niet 1/10 zoals bij de SSL comp.

Origineel geplaatst door Nolet
Ik denk dat bikkel wel gelijk heeft. SSL verkoopt die dingen echt niet voor niets voor 3000 euro ofzo. Ik zeg niet dat zo'n homegrown SSL slecht hoeft te klinken, maar identiek zal het niet zijn.
Daarentegen is het verschil tussen 400 euro en 3000 natuurlijk gigantisch en dan zou ik die wat mindere kwaliteit niet eens erg vinden. Hij klinkt waarschijnlijk niet 2600 euro slechter.....

hetzelfde met de actieve studiomonitors, die kosten ook teveel voor wat erin steekt en zijn na te bouwen

JE betaalt natuurlijk gewoon vaak voor research en development.

Kijk naar fabrikanten als Elektron en Sherman. Die zij gewoon klein en moeten deze kosten doorberekenen naar hun klanten. Daarnaast willen ze er ook nog wat aan verdienen dus is de prijs relatief hoog.

Betekent echter niet dat de onderdelen in deze machines bergen met geld kosten. In een sherman filter zitten echt geen onderdelen die zoveel kosten dat ze de nieuwprijs rechtvaardigen.

Back