Bouwverslag Gyraf SSL Kloon

test test test en de ssl doet het

nu de behuizing doen en goede potmeters er aan en dan gebruiken maar
ik ga ook testen met andere opams die resultaten komen later

nu nog in een kassie douwen, gaatjes prikkuh en een zijchain makuHH

Attachments

• afbeelding 040.jpg
    afbeelding 040.jpg
    30,9 KB · Bekeken: 91
Matrixxx, ik zou die vier kabeltjes van de transformator naar de pcb met een printconnector doen (rs# 467-0350 ).
Ik had ze zelf eerst ook vastgesoldeerd maar als je nog veel moet doen zoals side-chain en xlr's etc.etc. dan heb je kans dat het los gaat wrikken. Bij mij lieten de printbanen hierdoor gedeeltelijk los. Op zich geen ramp maar je zal zien dat het veel makkelijker werkt als je de power transformator kunt loshalen van de pcb.

Als je wild kan ik ze wel voor je bestellen als ik weer eens wat nodig heb van RS...

ff een foto van de achterkant die klaar is

Attachments

• afbeelding 007.jpg
    afbeelding 007.jpg
    33,6 KB · Bekeken: 102
Origineel geplaatst door radiance
Matrixxx, ik zou die vier kabeltjes van de transformator naar de pcb met een printconnector doen (rs# 467-0350 ).
Ik had ze zelf eerst ook vastgesoldeerd maar als je nog veel moet doen zoals side-chain en xlr's etc.etc. dan heb je kans dat het los gaat wrikken. Bij mij lieten de printbanen hierdoor gedeeltelijk los. Op zich geen ramp maar je zal zien dat het veel makkelijker werkt als je de power transformator kunt loshalen van de pcb.

Als je wild kan ik ze wel voor je bestellen als ik weer eens wat nodig heb van RS...

ik kom hier zeker op terug aangezien ik het er niet echt op heb alles vast vastsolderen en ik vind stekkers even wat makkelijker en net wat je zegt er komt nog meer in. ik ga er morgen mee aan de slag met het voedings gedeelte aangezien er ook nog een powerswitch op de voorkant komt.

echt super cool gasten ! ik loop nog veels te veel achter .. eerst me tafel doen
dan me 909 clone en dan kan ik pas aan de pultecs, ssl's beginnen :(

maar er zit schot in de zaak iig !

hoi

ik zit een beetje met me handen in het haar hij doet het nog steeds niet echt. althans hij maakt ergens sluiting en heeft een hele harde brom.
maar hij moet nu echt is een keer af.
is er iemand die mij willen helpen( tegen betaling of andere diensten)

mij lukt het niet echt meer

al vast bedankt!

zeg matrixxx, die kabeltjes die je intern gebruikt, die zijn toch allemaal getest hoop ik :D

Origineel geplaatst door EDP
hoi

ik zit een beetje met me handen in het haar hij doet het nog steeds niet echt. althans hij maakt ergens sluiting en heeft een hele harde brom.
maar hij moet nu echt is een keer af.
is er iemand die mij willen helpen( tegen betaling of andere diensten)

mij lukt het niet echt meer

al vast bedankt!

ik wil je best helpen edp met een pot koffie er naast komen we er wel uit
ik moet die van mij ook af maken maar zit even met tijd gebrek

wij hebben heelgoed nieuws

de ssl van EDP doet het en hij klinkt geweldig met die dbx chips er in
geen ruis en geen brom lekker subtiel en clean het zal hem in de weerstanden zitten en de condensators die hij heeft gebruikt. ik moest dat ik deze SSl hoorde meteen aan de distressor denken

die van mij doet het ook die is wat rauwer in zijn sound met de dbx chips er in en er zit meer ruis in of eigenlijk een soort distortion wat wel weer een lekker karakter met zich mee brengt.
in die van mij heb ik carbon 5% weerstanden gebruikt.

bijde hebben een appart karakter maar pompen kunnen ze wel

wat mij opvalt is dat de that's chips minder klinken ik vind ze niet echt super klinken maar EDP gaat in zijn ssl de that's chips uit proberen en ik ben benieuwd wat de resultaten daar van zullen zijn.

het komt er op neer dat het ook een combinatie van welk merk en kwaliteits type onderdeel je neemt en wat de sound kan bepalen die je net zoekt.

ik weet wel dat ik er nog 2 ga maken met metalfilm weerstanden en een ander type condensator voor de cleane sound.

wat wel een paar min punten zijn die je zelf kan oplossen zijn de stappen potmeters die je heel licht hoort tikken over de speakers als je er aan draaid. als je uit eindelijk een comprossor klaar hebt en je wilt hem echt gebruiken dan zou ik zeggen geef wat geld uit aan grayhills.

de rest van het verhaal komt later eerst even een pizza naar binnen schuiven
:W :W

Mooi werk!
Hier iemand op het LAB forum die echte dbx202 VCA's verkoopt.

Hier een website over het gebruik (en aanpassingen aan Jakob's ssl design) van THAT VCA's.........scroll naar beneden.....(met meter gedeelte klopt trouwens niet)

en als laatste, Hier een vergelijking van verschillende VCA's....

btw, wat was het probleem bij EDP nou?

de bekabeling van de output zat verkeerd gesoldeerd en we hebben een potmeter bij de make up geplaats en toen deed hij het.

de andere ssl van mij die moet ik nog even door de scoop heen halen ik denk dat er iets bij de tl072 niet helemaal 100% is en stuk is gegaan.
ik weet niet als het vaker gebeurd maar bij mij zijn al div malen de regulators er uit gesprongen, het zal wel een verkeerde partij zijn geweest die ik heb gekocht

ik ga er zeker nog 2 ssl clonen bij maken alleen met metalfilm weerstanden en dbx chips, er zijn div type's volgens mij die je kan gebruiken.

nog even een tip:

het is verdomde makkelijk als je een osciloscoop in de buurt hebt als hij niet werkt, je kan namelijk heel makkelijk met een sinus golf het circuit volgen van begin tot het eind en kan je makkelijk problemen opsporen.
er staan diverse scoops te koop op bv marktplaats van 20mhz, ik heb zelf een hameg 203-6 deze of een soort gelijk model zijn te koop 2de hands voor rond de 100€

EDP heeft trouwens DBX 146732 chips die komen over een met een 2150 en die klinken heel goed

jep hij doet het!
en hij klinkt idd geweldig! heel rustig in het laag. met de dbxjes. met de thats vond ik hem veel onrustiger/ruwer en misschien zelfs wat zompiger in het laag.

had zelf niet verwacht dat er zo veel verschil zo zijn tussen beide chips.
@ matrix heb je die trimpots al er in gezet? ik ga morgen even testen moet even kabels halen die heb ik nu even niet hier liggen namelijk. (foto's komen er ook aan trouwens)

wel interresant om te zien hoe iemand een fout probeerd optesporen. zeker met die osciloscoop idd. ga er iig eentje kopen.

nu die werkt kan ik igg aan de afwerking gaan beginnen. frontplaatje erop en zo.en kan met vol vertrouwen aan mijn tweede beginnen:)

Origineel geplaatst door EDP
jep hij doet het!
en hij klinkt idd geweldig! heel rustig in het laag. met de dbxjes. met de thats vond ik hem veel onrustiger/ruwer en misschien zelfs wat zompiger in het laag.

had zelf niet verwacht dat er zo veel verschil zo zijn tussen beide chips.
......

De ratio van de ssl kloon is correct als je DBX VCA's gebruikt. Met THAT VCA's schijnt de ssl kloon een veel grotere ratio te hebben. Als je dus de VCA's omwisseld van DBX naar THAT zal de compressor meer compressen.
Hier een thread waarin word beschreven hoe je dit kunt oplossen....

Origineel geplaatst door radiance
@ EDP: Heb je de DBX en de THAT VCA's gewoon omgewisseld tijdens het testen of heb je ook een paar weerstanden aangepast als je de THAT VCA er in had zitten ?

Aanpassing word hier beschreven.

de dbx en de thats chips heb ik op mijn cloon zo omgewisseld alleen ik heb geen trimmers er in zitten.
ik ben alleen even bezig uit te zoeken van wanneer dit type DBX chips is en ik denk zelf dat dit een type is van de laatste jaren. die chip die edp gebruikt lijkt wel een laatste opvolger van de 202 >>>2150 serie.

Back