Demo, hoe zou die moetn klinken?

cns

sfm
Zeg een demo van een aantal nummers alvorens op te sturen, hoe goed dienen deze uitgemixt te zijn?

Ik heb nu al een aantal demo's de deur uit gedaan, maar krijg wel aantekeningen terug op de nummers en verander dat dan. Die knakkers waar ik ze naar opstuur ga ik niet vervelen met deze vraag. Maar hoe goed moet het nummer uitgemixt zijn? Ik heb er zelf geen id van, sommige platen die ik koop en waarvan ik het nummer luister dan denk ik tering de bass daar zit wel bizar veel laag in bijvoorbeeld!

Iemand een id wat een demo nu echt tot de demo maakt, los van het arrangement en de opbouw?!

Hoe het moet klinken is een vraag die niet te beantwoorden is. Hoe jij het lekker vindt klinken en de beluisteraar van de demo kan verschillen. Is het verschil te groot dan heb je bij dat label (denk ik) weinig kans.

Als je zorgt dat je track vooral power heeft en niet gaat vervelen tijdens sommige stukken, dan moet je al een heel eind komen.

Ik probeer me even in te leven in de persoon die die (vele) demo's moet beluisteren en vanmorgen nog z'n vrouw heeft blauwgetimmerd.
"Jeetje, die mannen kunnen nog niet eens een deftige mix maken! weg ermee."

Of de persoon die een wilde sexnacht met de vlam van zijn leven er op zitten heeft.
"De mix kan nog wat beter, maar d'er zit zeker iets in!" en bij die laatste woorden glijden zijn gedachten weer af naar andere oorden...

Afin, je snapt wel wat ik bedoel...

Ik heb zelf een paar keer gehad dat ze een demo "bounssen" waardat zij (van de platenfirma) de track wat strakker uitmixen.
Dus ik denk : hoe minder werk zij nog hebben aan je track hoe liever ze het hebben.

Er stond laatst in de SOS een leuk artikel over demo cd's. ik denk dat ie nog wel in de winkel ligt.

Volgens mij staat er op de site van interface ook het 1 en ander.

Komt er op neer dat het om de vibe gaat. niet teveel nummers op 1 cd, geen lange intro's etc.

Als je electronische muziek maakt is het vrij belangrijk dat je de boel goed hebt afgemixt. Bij bands is dat weer minder belangrijk. :L

Je moet vooral niet denken: 'het is maar een demo'. Je moet productioneel en muzikaal het maximale uit jezelf, je bandmaatjes en je gear halen. Trouwens, met de huidige apparatuur kan iedereen op een aanvaardbaar niveau een productie maken. Het zou perfect zijn als je geluidstechnisch de demo-fase weet over te slaan.

De rest zoals biografie en foto's moeten óók voor 100% top zijn. Maak een videoclip m.b.v. webcams en zet de video er in Quicktime en .WMV op. Je moet uitstralen dat je een serieuze zakenpartner bent die weet waar hij mee bezig is.

En misschien vind je het idee van een 'zakenpartner' niet zo leuk, maar helaas, het gaat om de centjes. Kun je jezelf niet goed verkopen zoek dan een manager. Dat kan enorm schelen. Want bedenk goed dat als je in de muziekindustrie je centjes wil verdienen je voor 65% met zaken bezig bent. De overige 35% zijn voor de muziek.

de dag van vandaag hoe de markt er op dit moment uitziet, geld er maar èèn regel:

Je moet ze werkelijk uit hun sokken blazen van verbazing willen ze er nog aan beginnen, om net uit hun kosten te komen.
Het is misschien al een clichè, maar de MP3 download heeft werkelijk de markt down gemaakt, geloof me

Heel europa (en niet alleen europa) computert tegenwoordig heel goed en download zwaar in het geniep, de verkoop is dus een ramp, minder artiesten en producers krijgen kansen.

Er zijn ook voordelen aan, veel kakplaten zien de dag van vandaag het daglicht zo snel niet en verdwijnen daar waar het zonlicht nooit schijnt, in de vuilbak of---->:kont: ;)
Al heb ik soms de indruk dat de regel nog altijd geldt; "het is dikwijls niet wat je kunt maar wie je kent" nog altijd bestaat en vandaar je dikwijls toch nog dikke crap hoort op de markt verschijnen.

Dus een goede raad, vraag veeeel opinies van mensen overal en vergelijk je muziek met een "vergelijkbaar" muziekstuk en zie dat je ook al die frequenties en punch hebt zodat het Pro klinkt, als het dan nog een goede track is maak je altijd een kans zoals een ander. Stuur het niet te snel in al je enthousiasme op, blijf jezelf in vraag stellen tot je zeker bent dat het goed zit.

Suc6!

het voordeel van muziek op internet is, dat mensen zonder connecties ook hun muziek kunnen publiceren aan een zeer breed publiek, en ook hier geldt dat er veel troep bij zit, en dat alleen de mensen met echt talent opvallen.

het nadeel van muziek op internet is, dat mensen door anderen gecomponeerde muziek gaan verspreiden, en daarmee de marktwerking verpesten.

Het verschilt ook erg per genre hoor hoeveel ze verwachten van de productiie

Lage productie standaard van laag tot hoger:
Electro Bunker Acid (makkelijkst om te maken, alleen gear nodig)
Experimentele glitchy electronica ambient (ala cim toch moeilijk om te maken)
Delsin achtige detroit/electro

Hoge productie standaard:
Techno ala Adam Beyer( je moet ze werkelijk van hun sokken blazen maar muziek ondergeschikt)
Tech House ( belangrijk dat het pompt in de clubs maar het hoeven geen geniale composities te zijn)
Progressive ( standaard ligt hier erg hoog, voor sommige ook echt te hoog)
commercial Trance (erg hoog, en toch wordt hier meer van het arrangement geeist dan mensen denken)
Pop (tja)

Kijk in welk genre je valt.

Ik denk wel dat er nu een tijd gaat komen dat autenticiteit en soul belangrijker gaan worden. In een tijd van economische recessie en wanhoop zit niemand te wachten op oppervlakkige crap.

Origineel geplaatst door Roel
het voordeel van muziek op internet is, dat mensen zonder connecties ook hun muziek kunnen publiceren aan een zeer breed publiek, en ook hier geldt dat er veel troep bij zit, en dat alleen de mensen met echt talent opvallen.

het nadeel van muziek op internet is, dat mensen door anderen gecomponeerde muziek gaan verspreiden, en daarmee de marktwerking verpesten.

behalve in de vinyl sector

De klappen zijn het grootst bij de commerciele net niet producties. Als iets flopt dan flopt het ook echt. lachen toch.... laat die sukkels maar lekker floppen.

mensen die integere muziek maken en 1000 platen verkopen die kunnen nog redelijk rondkomen .

Het kan vaak niet uit om als platenlabel nog iemand naar een studio te sturen die ze moeten huren om de nummers goed te krijgen. Of het moet zo commercieel zijn dat dat uit kan. Maar met vinyl niet. Als je tegenwoordig 1000 platen verkoopt doe je het al niet slecht. De artiesten moeten de nummers zo aanleveren dat ze alleen nog een keer gemastered moeten worden. Verder moet ie gewoon helemaal goed zijn.

Laat eens wat van je horen dan? Een kort stukkie anders.

En qua kwaliteit van mixen durf ik wel te zeggen dat heel veel mensen meer uit hun gear kunnen halen dan ze denken. Ook zo laag? Verdiep je eens hoever jij komt met het nabouwen of analyseren van bestaande tracks. En met je poten van die L2 afblijven todat je weet hoe hij echt werkt. (of overlaten aan iemand die het wel weet)
Je bent nooit te oud om te leren.

kweenie hoor, maar vindt het een beetje overdreven hoe sommige hier bezig zijn met hoe de geluidskwaliteit en mix moet zijn. Gaat het niet gewoon om creativiteit in je tracks, dat is naar mijn mening ook de kracht van electronische muziek: dat de grenzen van hoe het hoord juist vaag zijn! Voor afmixen enzo kan je je mannetje wel vinden, of het zelf aanleren... zou het niet verstandig zijn om je creatief te ontwikkelen. Wat vinden jullie?

De vraag was hoe goed het moest uitgemixed zijn. Daar wordt antwoord op gegeven.

Neemt niet weg dat creativiteit de belangrijkste bron is.

Is misschien ook niet de vraag met een demo welk soort muziek je laat horen?
Ik kan me voorstellen bij dance etc dat zo'n product nagenoeg klaar moet zijn voor gebruik.
Misschien alleen mastering eq etc en wat aanvullingen.
Bij een demo van een pop song zal lijkt me de gedachte zijn dat het nog een keer totaal opnieuw opgenomen zal worden.

Origineel geplaatst door Roel

Bij muziek maken denk ik nooit aan markt werking.
Muziek zou vrij moeten zijn voor iedereen.:D

Origineel geplaatst door KeesVerkerk

Experimentele glitchy electronica ambient (ala cim toch moeilijk om te maken)
Delsin achtige detroit/electro

Techno ala Adam Beyer( je moet ze werkelijk van hun sokken blazen maar muziek ondergeschikt)
Tech House ( belangrijk dat het pompt in de clubs maar het hoeven geen geniale composities te zijn)
commercial Trance (erg hoog, en toch wordt hier meer van het arrangement geeist dan mensen denken)
Pop (tja)

Geen idee waar je dit vandaan haalt. Lijkt me een beetje onzin.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk

Nee KeesVerkerk maakt hoogwaardige nummers.pffff. Jesus man, wat ben jij een eikel.
Alleen gear nodig?????? Je hebt wel lef zeg. Denk je dat als we jou gear geven dat jij
dan even op bunker mag uitbrengen. HAHA. Je demo verdwijnt gelijk in de prullebak die eigelijk al
vol zit met andere troep.

Pop (tja)

Weer zo'n lulverhaal. Luister naar menig trance nummer, nauw wat een arrangementen zeg.

Kijk in welk genre je valt.

Ik denk wel dat er nu een tijd gaat komen dat autenticiteit en soul belangrijker gaan worden. In een tijd van economische recessie en wanhoop zit niemand te wachten op oppervlakkige crap.

psies, dus weg met trance.

Hmm... dat gekissebis heen en weer schiet ook niet op.

Maar ik vraag me af waarom deze vraag niet vaker wordt gesteld want zo onbelangrijk vind ik hem eigenlijk niet.
Want hoe hoog leg je die lat? Want als je weet dat jij #4532 bent die ook weer met een demo komt aanzeulen dan mag ik hopen dat je je er niet met een gemakkie af maakt.

Creativiteit is duidelijke en pré. Maar creativiteit betekent niet dat je compositie an sich of de arrangementen goed, leuk, interessant in elkaar moeten zitten. Het geld voor het geheel. Zelf vind ik dat je mix voor een groot gedeelte ook creatief in kunt vullen helemaal als je bedenkt dat de 'sound' duidelijk een creatieve keuze is die de compositie helpt te ondersteunen of zelfs dragen. Bijv bij techno is dat best wel duidelijk.

Maar daartegen kun je ook stellen dat de creativiteit bij producties die tot je komen in de ether tegenwoordig ook niet uitblinken in creativiteit. Het gebruiken van gesampelde platen kan je niet creatief noemen maar aan de ene kant lijkt het makkelijk maar zelf zoiets te maken wat toch meekan met de 'groten' valt menigeen nog vies tegen.

En ik sluit me dan ook aan bij de mensen zeggen dat je demo in feite releasewaardig moet zijn met evt nog wat aanpassingen.

In het verleden heb ik hier wel wat mensen geholpen met hun demo's te masteren en ze waren in ieder geval enthousiast over het resultaat. Maar ik ben er toen wel achter gekomen dat ze qua mix nog behoorlijk veel kunnen sleutelen met de setup die ze toen hadden. Want meestal is het toch een kwestie van ervaring en aanleg en de rest moet je met goede ouderwetse vlijt oplossen want het komt je nooit aanwaaien.

Back