[Latin House] La Musica

Nightly Build

Go for what you know
Weer eens een Latin House nummer gemaakt.
Heb de afgelopen jaren een aantal releases in dit genre op mijn naam staan vond dat het wel weer tijd wordt voor navolging.

Ik hoor graag hoe deze bevalt en of er wellicht nog verbeterningen mogelijk zijn.

Ik heb even op de telefoon geluisterd en had de indruk dat t laagjes zijn over een ritme. Het is geen geheel. Ik zou de maxi omdraaien en een andere versie proberen. Ok mijn verwachting van jou is altijd hoog want ik hou van eerder werk :)

@klinkske dank voor je feedback maar wauw.. dit had ik niet verwacht.
Het idee om een andre versie te maken vind ik geen verkeerd idee maar ik zou niet weten wat ik dan anders zou doen.

Kan je misschien nog aangeven waar het volgens jou dan aan rammelt?
En hoe ik dit kan verbeteren wellicht.

Het kan zijn dat ik last heb van tunnelvisie maar ik vind het gewoon een lekker zomers trackje (met hoop op nog een zwoele nazomer).
Het is wel zo dat ik muziek maak in verschillende stijlen en wellicht spreekt deze stijl je gewoon niet zo aan.

Ik ben meer dan 20 jaar dj geweest voor het commerciële volkje dus mijn smaak is best ruim. Ik vond het lang en spaars. Ik zou t dus eerder een “single” versie noemen die ik bedoel hoewel dat dan weer erg zwart wit is.

@klinkske ik begrijp echt niet wat je bedoeld haha
Wat zou ik aan deze track kunnen versleutelen zodat het je wel zou zinnen?

Ik denk dat ik weet wat er dwars zit: die tech stab.
Die is in een andere stijl en speelt ook een tegendraads ritme
Ik heb die nu verwijderd en nu is het allemaal wat meer bij elkaar passend
Alleen wel iets kaler.. wellicht moet ik nog opzoek naar een aanvullend instrument.

Laatst gewijzigd:
als ik vanavond (nacht) nog energie heb luister ik wel eens op hoofdtelefoon.

Het is gewoon te kaal. Het verdient een remix die de sterke zaken bij de hoorns nee’t en ze uitspeelt als troeven. En niet te spaars :)

Maar ik luister natuurlijk als feest dj. Ik wil gewoon volk op de dansvloer lokken. Ik vind geen enkel moment wanneer ik denk ‘vanaf hier zou ik de track spelen’

Ik dacht even rond 2 minuut maar dan de intro er bij in mixen of zoiets. Zodat er beat is. Er is zeker potentie maar de puzzelstukken liggen niet op elkaar (in elkaar) maar uit elkaar.

@klinkske ok fair enough, het zal dan misschien geen feestnummer worden maar dan wellicht eentje voor bij zonsondergang met de voetjes in het zand?

Ik denk trouwens dat er wel een feestnummer van te maken is maar dan heb je een scherpe hook nodig die indrdaad in dit nummer ontbreekt

Op zich snap ik wel wat Eclectic zegt… ik heb de track nu drie geluisterd, en aan de ene kant klinkt het gelikt en past alles samen. Vergeleken met een aantal jaar geleden heb je dit nu beter onder de knie. Aan de andere kant mist het ook iets. De elementen werken wel samen, maar het klinkt alsof “we doen nu even dit geluidje, en nu doen we dat geluidje”, zonder dat het echt interessant word. Misschien is dat eigen van de muziek soort die je maakt, ik ken deze style verder niet, maar ik kan me herinneren van een aantal jaar terug dat je muziek voornamelijk maakt op basis van samples en loops. Misschien speel je tegenwoordig alles zelf in, maar het klinkt nog wel (voor mij) alsof het allemaal loopjes zijn die steeds aan/uit worden gezet. De vibe, mede door de geluiden die zijn gebruikt, komt over als muziek van hieruit Latin America, maar het klinkt te statistisch voor mij. Ik denk als je alles live zou spelen, los komt van het gebruik van loops (en misschien doe je dat al?), en dingen meer in een verhaal brengt, je track veel levendiger worden. Dit is misschien niet de positieve reactie die je graag zou willen ontvangen, en het is ook slechts een/mijn mening, verder niets. Het gaat er om dat je lol hebt en blijkbaar zijn er genoeg mensen die dit te gek vinden aangezien je aardig wat dingen uitbrengt, maar ik denk dat je als producer zo veel meer kan als je wat meer van de veilige paden afwijkt.

Ik bedoelde dat ook met laagjes over een ritme. Laat je laagjes eens op een andere tel beginnen bijvoorbeeld. Laat ze wat op andere plaatsen beginnend overlappen. Dan is t minder alsof ik n verse clip aanvuur op stap 1 van bar 8 16 - ik zeg maar wat

Even geluisterd op laptop speakers. Technisch klinkt het goed, maar het mist het pakkende element. Voor mijn gevoel bouwt het nog niet ergens naar toe en is het geen geheel. Het wisselt de melodieuze elementen af (ik denk voor de afwisseling) alleen voelt het echt als aparte elementen. Iets qua rust en duidelijkere opbouw naar een climax geeft denk ik al genoeg afwisseling als je een catchy melodie hebt. Kortom goed geproduceerd, maar arrangement kan beter denk ik. Goed werk wel!

@metatron ik zit helemaal niet te vissen naar positieve reacties hoor. Sterker nog, ik wil juist de kritische noot horen en jouw feedback vind ik ook opbouwend. Ik zal kijken wat ik er mee kan.

Ook de opmerkingen van @klinkske hebben al erg geholpen. Ik heb naar aanleidig daarvan de track al aangepast en ik denk dat hij daardoor al beter is geworden dus dank daarvoor.

@Martinez ook dank voor je feedback. Zal nog eens naar het arrangement kijken of ik een soort van climax kan inbouwen maar misschien vind ik dit niet eens nodig.

Nog wel een vraag voor jullie allen: welke elementen in de song passen wat jullie betreft dan niet samen?
En wat zou ik beter weg kunnen laten of vervangen door iets anders wellicht?

Laatst gewijzigd:
Interessante discussie, want ik kan me wel goed vinden in de al genoemde punten maar het is toch lastig om de vinger echt op de 'zere plek' te leggen. Als je het mij vraagt is het vooral de afwezigheid van een goede hook en daarbij in mindere mate de monotone drumpartij. Het tofste nu vind ik wat er rond 2:20 gebeurt: dan introduceer je een tweede (of andere) gitaarpartij en op de achtergrond komt er dan een soort pad bij die de losse delen al een stuk meer aan elkaar lijmt. Maar dat is alleen zo gedurende die 15 seconden en daarna is het weer weg. Ik zou die elementen veel meer in het nummer gebruiken. En dus wat meer afwisseling in de drums zoeken.

Maar ergens is het ook wel geneuzel in de marge. Dit kan om het even welke dj prima op een strandfeestje draaien. Het zal de volgende dag misschien niet meer in ieders hoofd zitten, maar goed, het kan niet altijd raak zijn.

dank voor je comment alleen weet ik niet of ik dit serieus moet nemen. Jaren geleden kreeg ik nog wel eens constructieve feedback van je maar ik heb ik waarschijnlijk eens iets verkeerds gezegd en sindsdien loop je alleen nog maar mijn muziek af te zeiken. Iets positiefs hoor ik nooit meer van je dus laat ik dit denk maar even voor wat het is. Desalniettemin dank voor de moeite ;)
Als het goed is hoor je het ook, maar deze track heeft gewoon (nog) geen ziel

Als het goed is hoor je het ook, maar deze track heeft gewoon (nog) geen ziel

natuurlijk hoor ik dat zelf ook
als ik er zelf even niet uit kom vraag ik graag mijn synthforum vrienden voor advies
het helpt dan niet om mijn track nog verder af te kraken en helemaal de grond in te trappen

soms heb ik bij het maken van een track last van tunnelvisie of dode hoeken en hoor ik belangrijke zaken niet
ook dan post ik mijn track hier om zeker te weten dat alles tip top is
meestal is dat gelukkig het geval op wat kleinie puntjes na die dan nog strakgetrokken kunnen worden

als jij reageert weet ik in elk geval dat er iets goed mis is want in een ander geval zou je het niet wagen te reageren
gelukkig is het al jaren geleden dat je op een track van mij hebt gereageerd dus dat zegt mj dat ik in elk geval op de goede weg ben 😊

Heb deze weer opgepakt:

De track is in D mineur en in het begin en aan het eind waren er stukjes in A mineur.
Nu is alles in D min en vind ik hem een stuk beter (samen met nog wat aanpassingen).

Normaalgesproken zou ik een track in deze vorm aanbieden bij labels maar dat doe ik nog niet.
Waarom? Ik vind het namelijk iets te saai in de compositie.
Steeds keren dezelfde elementen terug.. niet verkeerd maar wel een beetje makkelijk.

Heeft iemand een tip om deze track wat spannender te maken?

ja heb ik.
voorop gesteld lekkere track, ik denk dat als je er stukken tussen doen waarin het stil valt met alleen de bass en een drum en een iets gepronouncedere hihat groove die je sound hoort bij bijv 4m14. daarna laat je de hihat wegbvallen en dan vanuit die bass en drums een break weer bouwen desnoods met n reverb op de drums die rised en dan vallen de drums weg en kan je weer komen met knallende solo dingetjes.

als je continue ding4ne ghebt spelen dan kan je t ook niet op niveau waarderen denk ik

en wat drumroffels en of telkens aan de eind van 32 teller de laatste 4 even de kick weg en dan een roffel en in de nieuwe ronde beginnen met n crash ofzo.

ook tof met wat delays tijdens die rustige bass en drum stukken af en toe met n volume schuif de vocals erin/uit fader vlug met een delay erov3r en dan dat de delay door feedbackt tot aan het einde van t solo drum stukje

heb je dat ze;f gespeeld de gitaar?

Back