Elektrische gitaar vraag : Stagg

BelgianGuru

Ingeburgerd
Ik zou mij een gitaar van het merk stagg willen aanschaffen, nu kon die verkoper mij alles aansmeren wat hij wou. maar hij geeft mij één van de goedkopere oplossingen (aangezien ik nog student ben). Hij stelde de Stagg L320 voor. Ik vind er niets slecht over op internet, het is een gitaar dat een geclonede gibson moet voorstellen of iets dergelijks.

Hij wist mij ook te vertellen dat het verschil in prijs meer af hangt aan het merk, het gebruikte materiaal, de look enz.. en niet echt ivm klank kwaliteit.

De pickups zijn 2X humbuckers. Dat zit goed normaal.

Heeft iemand wat meer info of tips hieromtrent ? Ik zou hem 215 Euro betalen, dus als het binnen 5 jaar in mekaar stuikt dan is het nog niet ZO erg :-) Het moet gewoon lekker klinken (subjectief I know, maar kom .. je weet toch ongeveer wat ik bedoel).

Bedankt

[edit]
Epiphone: Goth G-400 deze is 80 Euro duurder, maar is dat dan puur omdat het dat b-merk van gibson is (dus omwille van de merknaam) of is er iets beter aan qua sound ?
[/edit]

Als je de Stagg L320 aanschaft bij Feedback.nl is 'ie NOG goedkoper, slechts 159 euro.

Weinig geld, maar...
Ik heb vroeger een Ibanez S470(TR) gehad, en nu dus - na een aantal jaren gitaarloos te hebben geleeft - een Stagg L320(CS).
Ik heb me erover verbaasd hoe goed deze gitaar is; de hals is echt heel fijn; de frets zijn goed.
Ik heb zelf met wat geduld de brug omgedraaid (toen ik hem kocht zaten de schroeven aan de kant van de snaareinden, nu zitten de schroeven aan de kant van het neck element) en toen de intonatie gedaan.
Daarna per fret gekeken hoe zuiver de gitaar was. Hij overtrof de specs van mijn Ibanez (gemeten met een 8 octaafs chromatische stemmer, de Boss TU-121, niet meer leverbaar, maar qua bereik vergelijkbaar met een piano stemapparaat).

Helaas kan ik niets over de sound zeggen; ik heb hem niet rechtstreeks vergeleken met een andere gitaar. Wel kan ik zeggen dat de elementen gaaf klinken, je hoort heel duidelijk verschil tussen de 3 posities.

Ik kan je wel een stukje droog gitaar werk opsturen, dus opgenomen zonder EQ en AMP settings, die kun je dan vergelijken met de voorbeelden op de SeymourDuncan site (daar staan MP3's van al hun elementen, en daarmee vergeleken vindt ik de Stagg niet verkeerd klinken).

Zelf ben ik heel blij met deze gitaar, maar je blijft je afvragen waarom deze slecht 159 euro kost terwijl een echte Les Paul voor zo'n 3000 euro wil verhuizen van de winkel naar je home-studio...

Die 7 letters kosten toch niet zo veel?

Wow vet !

Bedankt voor de uitleg, ik koop em nu zeker.

Zeg ff, hoe gaat dat om te bestellen op die website ? Ik woon in Belgie, wordt dat met de post gestuurd, of moet je dat afhalen ofzo ? Betaal ik me dan niet blauw aan post kosten of iets dergelijks ?

Bedankt !

In het plaatje wijst de blauwe pijl naar de zwevende brug, als je de snaren eraf haalt kun je deze er zo afpakken.
De rode pijl wijst naar de intonatie schroeven, bij mij heb ik ze dus niet zo zitten, maar aan de kant van het element.

Attachments

• stagg_l320cs_mrm.jpg
    stagg_l320cs_mrm.jpg
    55,3 KB · Bekeken: 88
Stagg is vebazend goed in prijs/kwalitiet-verhouding.
Omdat het in China wordt gemaakt, blijven de productiekosten laag. Zo zie je maar weer, dat comunisme voor kapitalisten reuze interessant kan zijn : )

Duurdere instrumenten zijn bijna altijd beter, maar in het begin maakt dat toch niet uit. Dan kan je later ook veel beter het verschil waarderen. Als je nu al Ibanez of Fender gaat kopen, wat moet je daarna dan nog???

Kijk anders nog ff voor een Vintage, is weer net wat duurder maar ook weer een stuk beter.

grtjs

Ja zo zie ik het ook, kan ik later eens een gibson ofzo kopen :) Ik was gaan zien in Brussel vanmorgen. 550Euro voor een Fender Standard, stratocaster made in Mexico. Die made in USA zijn meteen dubbel zo duur, dus ik vermoed dat land van oorsprong een groot verschil uitmaakt. Kent iemand die typische sound van die gitaar bij Lenny Kravitz ? Die vind ik echt goed, waarschijnlijk zwieren ze er tal van FX over, maar moest dat uit die L320 te halen vallen, dan koop ik em zeker. En kent iemand 'Red House' van jimi hendrix ? Die gitaar daar (die die zo solo speelt, ni die stuff op de background) valt dat te halen met een el cheapo ? Dat is namelijk té goed en exact wat ik zoek te benaderen :) Of zo die solo's bij Deep Purple die zijn ook killer op concerten, ik bedoel dan dus niet enkel wat de gitarist doet, maar gewoon de sound van zijn gitaar, maar ja die man staat er met 8 pedalen ofzo :(

En nog even een andere vraag. Die wah-wah achtige sound die ze met gitaren maken (shaft theme en die intro van voodoo child denkek ook van hendrix) is dat nog een andere gitaar, of valt dat uit elke elektrische gitaar te pompen ?

Cheers

Oh ja, en even een 'luxe-probleem' vraagje :

Welke kleur combinaties vinden jullie het mooist ?

Die zo met bruin langs buitenkant en wat geeler naar het midden toe vind ik wel iets hebben, denk dat het 'brownburst' heet.

Die kleur moet je zelf uitzoeken, moet passen bij jou en jouw interieur.
Tenzij je vaak live optreedt en een bepaalde look ambieert, dan kun je bijvoorbeeld de gothic black nemen.
Persoonlijk vindt ik de goldtop dus helemaal niets en ik vond de gothic the mat; hij ziet eruit alsof 'ie van plastic is, dat komt door de speciale lak die absoluut niet glimt.

Toen bleef de Cherry Sunburst over, waar ik heel tevreden over ben :)
Maar ik kon het niet laten om mijn naam op de kop te plaatsen. Jammer dat het scheef ging, de volgende keer probeer ik het er recht op te krijgen!

Attachments

• stagg_l320cs_mrm4.jpg
    stagg_l320cs_mrm4.jpg
    98,1 KB · Bekeken: 94
Origineel geplaatst door C738
:confused: www.gitaarforum.nl :confused:

-C-

Je hebt gelijk, het is een beetje off topic, maar jouw link leverde dit op : 'De domeinnaam gitaarforum.nl wordt nog niet gebruikt' :slotje:

Om weer een beetje ontopic te komen, een mooie meid bij een stapel...

Attachments

• emugal.jpg
    emugal.jpg
    40,2 KB · Bekeken: 87
Origineel geplaatst door MrM
Je hebt gelijk, het is een beetje off topic, maar jouw link leverde dit op : 'De domeinnaam gitaarforum.nl wordt nog niet gebruikt' :slotje:

Om weer een beetje ontopic te komen, een mooie meid bij een stapel...

Onderschrift bij deze foto zou kunnen luiden:

"Tsjik met grote knoppen"

Waarom geen Squier? Bij Feedback hebben ze een prachtige zwarte Tele '72 voor 199 euro's. Zo 1 met vier knoppen en een maple neck... :{
Echt een heel mooi ding, en: het dochtertje van Fender, dus je hebt nog kwaliteit ook. Zowel fysiek als in klank.
't Is maar een tipje, hoor... ;)

Mijn post komt natuurlijk puur door frustratie dat ik geen gitaar kan spelen. Dat priegelige gedoe met die touwtjes.... ;)
Ik sta met verbazing te kijken naar de kunsten die sommige gitaristen uithalen op hun instrument.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Mijn post komt natuurlijk puur door frustratie dat ik geen gitaar kan spelen. Dat priegelige gedoe met die touwtjes.... ;)
Ik sta met verbazing te kijken naar de kunsten die sommige gitaristen uithalen op hun instrument.

-C-

En terrecht, goed gitaar spelen is fucking moeilijk en zwaar. Ik heb er 6 jaar les in gehad en kan het nog steeds maar half.
toetsen spelen is veel makkelijker...

Origineel geplaatst door Flesje
En terrecht, goed gitaar spelen is fucking moeilijk en zwaar. Ik heb er 6 jaar les in gehad en kan het nog steeds maar half.
toetsen spelen is veel makkelijker...

Ik probeer hier ook gitaar te leren spelen. Doe het wel 'op mijn eigen' (zonder les, maar met een interresant boek over het CAGED-systeem waarin uitgelegd staan hoe je accoorden zelf kan vinden, en met een hele hoop tab van 't net), maar na 1 jaar klungelen klinkt het nog steeds niet lekker...

Heb zelf een Squire Strat (zo'n zwart met witte), en da ding klinkt wel ok...

Back