uhh...Roland d-50

Timp

Intressant
Ik vroeg me eigen af of er nog wel eens gebruik gemaakt wordt van de Roland d-50, klassieker, maar ik hoor er alleen hier weinig van.

Ik had graag jullie mening of jullie vinden dat ze nog gebruikt kan worden in huidige producties, of dat het mooi was en eigelijk niet meer intressant en dat bijna iedere nieuwe synth tegenwoordig kan wat de d-50 vroeger deed.

Ben benieuwd....

Neeeeeeeeeeeeeeee dat kan toch echt niet meer.

Dan ben je echt niet Cool zeg als je een D50 gebruikt.

In huidige produkties...tjee stel je voor zeg!

..

..

ik vind het leuk ja om te proberen wat je nog uit oude synths kan halen, maar dan moet het wel de moeite waard zijn.

Natuurlijk is een Roland D-50 nog steeds een heel bruikbare synth.Trouwens, dat geldt eigenlijk voor alle synths want hoe uitgebreid/beperkt de technische mogelijkheden ook zijn, de klank is toch het belangrijkste.

De Roland D-50 is geen VA-synth noch analoge synth maar een digitale synth die, samen met de Yamaha DX-7, een mijlpaal is in de synthwereld. Als digitale synth worden ze wel eens 'vergeten' tussen al het analoge en virtueel analoge geweld waar velen naar op zoek zijn.

Wellicht dat het ontbreken van een recht-toe-recht-aan interface (lees: knoppen en schuiven) het toestel minder bruikbaar doet lijken maar dat mag geen punt zijn. Met bv. een midicontroller of editor is deze hindernis van de baan. Trouwens, voor de Roland D-50 is er een specifieke controller; de PG-1000 programmer. Daarmee heb je een digitale synth met een hands-on bediening.

Misschien vinden velen hem ook niet zo interessant omdat de Roland D-50 slechts monotimbraal is maar de meeste doen toch aan multitracking dus dat is ook geen punt.

't Ja, waarom is een D-50 tegenwoordig niet meer interessant? Ik zou het niet weten. Tegenwoordig koop je een D-50 voor een paar honderd euro's en dat is echt een peuleschil van de originele prijs die destijds voor deze synth werd gevraagd. Idem voor de Yamaha DX-7.

Ik ben altijd gecharmeerd geweest van het geluid van de D50. Bij vrienden ook wel op gespeeld, maar het is er nooit van gekomen er één aan te schaffen. Nu heb ik er sinds een maand dan eidenlijk één.
Welliswaar in de vorm van de VC-1 (in combinatie met de Varios), maar dat mag de pret zeker niet drukken.
De pc editor werkt ook stukken prettiger dan editten op het apparaat zelf.

Je kunt het geluid "achterhaald" of uit de tijd vinden, maar persoonlijk ben ik nog even gecharmeerd van zijn klank als de dag dat ik hem voor 't eerst hoorde
Ik ben al met al zeer tevreden met dit instrument.

groet

Tom

Dan maar niet Cool :gaap:

Vind 't nog steeds een heerlijke synth. Had ooit de D-50, heb nu de rack-versie
Oké, beetje sentiment zit er ook wel bij.. maar toch.

Voor alle dombo's die denken dat ik dat echt bedoel over dat het niet cool is: Dat was sarcastisch bedoeld, vanwege de vraag of je tegenwoordig zoiets nog kan gebruiken (Natuurlijk kan dat!!!)

(Het merendeel van Synthforum zit weer op Mirije bekooi RTL4 Hans van Willigenburg koffietijd nivo waarschijnlijk...)

:Z

Even serieus dan maar: De D50 is een exotische synth waar je geluiden uit krijgt die je niet meer zo 123 vaak hoort. Zeker als je even in de L.A. synthese gaat duiken! (Net als FM synthese een niet veel gebruikte synthese vorm die veel meer kan dan de presets laten horen!)

Zo superrevolutionair is LA synthese nou ook weer niet. Het kan veel, maar het is niet iets wat ik nou in een lijn met FM zou zetten.

Voor twijfelaars!! De D-50 is en blijft een waanzinnige synth! (mening)
Ik edit mijn patches d.m.v. een hele fijne editor op de Atari.
De warmte van de D-50 is i.m.o. zeer bruikbaar voor het verbreden van je mix.
Kun je een mooi exemplaar op de kop tikken voor een leuke prijs? DOEN!

Zo superrevolutionair is LA synthese nou ook weer niet. Het kan veel, maar het is niet iets wat ik nou in een lijn met FM zou zetten.

Dat zeg ik ook niet, je kan er wel exotische geluiden uit krijgen die je niet uit andere synths haalt...het ding heeft een eigen karakter die bijzonder charmant is, net als een DX7, Rhodes of Minimoog...daarom is het wel een klassieker.

LA synthese is natuurlijk gewoon subsractieve synthese, maar toch.

Idd, ik moet zeggen dat sommige geluiden in de D-(5)50 erg moeilijk te evenaren zijn met andere bakken.
Ben wel een beetje benieuwd of die kaart voor in (o.a.) de V-synth echt 't zelfde klinkt.

:stupid Gebruik 'm op 't moment te weinig.. Toch maar es m'n studiootje weer in elkaar zetten..

Back