Twijfel bij keuze home studio

Origineel geplaatst door Ol@f

Ik heb nog niet erg veel in de muziek wereld gedaan, maar je moet ergens beginnen he :-)
Ben al een aantal jaren actief als geluidstechnicus bij een omroep en dan wil je zelf ook wel eens wat gaan proberen te maken.

Dell computer is een pentium 4 en 2.4 GHz.
Hier staan wel al mijn andere programma's op dat is natuurlijk nooit optimaal.

Misschien nog meer adviezen?

Kijk ik bedoel het ook niet lullig of zo, het is alleen zo dat ik maar al te vaak mensen zie die denken dat je zo even een succesvol 'producer' wordt door even snel een gearlist te kopieren en vervolgens er achter komen dat die dingen niet vanzelf de hits uitspugen.

Als je iets wil gaan doen in de electronische muziekstromen lijkt het me beter dat je eerst van ervaring opdoet met een eenvoudige (soft)synthesizer zodat je eerst leert wat zoiets kan en doet.

Je kan wel voor 10.000 oud hollandsche guldensch een flinke investering doen maar als je er achter komt dat je er om wat voor reden ook niets mee kan dan mag je blij zijn als je alles voor de helft kwijt kan raken.

Mijn advies: je hebt een geinige PC en dat bied al leuke mogelijkheden. Koop iets van een masterboardje van edirol oid en expirimenteer eens met wat eenvoudige softsynths en sequencersoftware. (home studio van Cakewalk is een hele mooie)
Als je dat ligt kan je altijd nog de overstap naar hardware maken.

just my € 0,2

Ik verdien zo'n 2000 euro netto,plus opbrengst aandelen,maar er staat echt niet veel bij mij,een goede computer,wat soft,een goede midi-controller,en één goede hard-ware synth,begot ja dat is haast 5000 euro,maar 10 jaar geleden was het 50000 voor hetzelfde.

Hoe ver ben je nu eigenlijk al met muziek maken, Ol@f? Als absolute beginner of iemand die wel eens met software heeft geprobeerd wat te maken zou ik zeker niet al mijn geld in één keer opmaken.....natuurlijk is een Fantom een prima bak, en een prima masterkeyboard, maar je houdt gewoon geld over als je die hebt gekocht met die monitors en Cubase, en dat is prima.

Gaandeweg ontdek je wat je niet kunt met de Fantom, wat je nog mist, en dan kun je aan de hand van je eigen ervaring dus nieuwe spullen bijkopen. Bovendien is een Fantom en Cubase om te doorgronden al pittig genoeg, nog meer spullen er bij zal er zeker voor zorgen dat je niet alles helemaal ten volle gebruikt maar dat je naar de makkelijke en simpele dingen blijft grijpen, en des te groter de kans wordt dat je een hoop geld weggooit, omdat die digitale mixer eigenlijk totaal niet is wat je zocht na een maand maar wel gelijk 1/3 van zijn waarde kwijt is bij wederverkoop.

Ik weet dat zoveel cash gewoon brandt in je broekzak, maar je kunt beter uit eigen hand ontdekken wat je mist en wat je irriteert aan of in bepaalde apparatuur en zo iets opbouwen met apparatuur die voor een groot deel gewoon meteen goed is en wat je zoekt.

Setup waar je zowel mee kan 'produceren' als Live knoeien en creatief bezig zijn ..

Ableton Live 4 --> Niks anders kiezen pls .. iedereen MOET dit hebben en van buiten leren ..
Elektron Drummachine --> Alle TR's en veel meer + kan fungeren als je blips en blops synth ..
Monitors naar keuze --> Ik zou niet té goedkoop gaan en opteren voor actieve WANT ..
Yamaha 01V --> Hierop je actiefjes en je kan remote gaan in Ableton en EFX is héél ok ..
Acces Virus C --> 16 (wat overigens overkill is) kanaaltjes en hardware wat dus alles kan opvangen waar je soft zou gaan ..
Midi Controller(s) --> UC33e of Behringer euh type effe kwijt .. en natuurlijk nog een toetsenrij ..
Outboard EFX --> Niet overdrijven want je hebt al veel in de software en op de O1V .. Delay en Reverb en Compressie ..
Soundcard --> RME Fireface of Digiface/Multiface ..

Qua softsynths .. Audiorealism Bassline voor de 303 emulatie .. Arturia Minimoogje en Modular .. en dat volstaat ..

Mss kom je ongeveer buiten je budget maar hey .. tweedehands is ook goed hoor .. het is niet alles goud wat blinkt.

Fred.

Kweenie hoor, denk dat een geluidsman toch wel wat meer weet dan menig andere n00b. (om het maar even plat te brengen)

Maar goed, een bak met geld is wel handig. Maar als je niet weet wat je er mee moet doen heb je er weinig an. ;)

Zelf vind ik een goeie basis van mixer en monitor speakers/boxen plus evt een headphone een must.

Bedankt voor alle goede reacties.

De reacties van begin klein en wat je mist koop je later erg goed!
Ik ga komende dagen eens wat winkels langs om wat speakers te beluisteren en om eens wat rond te kijken.
Zal op het net ook eens wat plugins downloaden en wat andere programmajes bekijken.

Ik wil toch wel een losse mixer kopen, ten eerste omdat ik toe ben aan weer een goede mixer, en heb gelijk een basis waar ik verder op kan bouwen de komende jaren.

Welke weet ik dus nog niet precies maar kan hier vast wel wat goede tips vinden op het forum.
Pro Tools + Digi002 laat ik maar even rusten.

Als jullie nog tips hebben zijn ze altijd welkom.

Ik werk zelf met Buzz, een soort van Fruityloop-gebeuren.
Is echt een heel simpel programma, legaal gratis! En je kunt er alles mee... Hier werk ik al een 3 jaar mee en hier zal ik ook nog een hele tijd mee blijven werken, want ik vind het echt geweldig. En ik heb een AMD Thunderbird van 1,4 Ghz. Daar kun je in principe al genoeg mee, gaje zware VSTi's draaien, dan moet je een sneller bakkie hebben.
Verder heb ik me hierbij een set Mackie-monitoren bij gekocht en een Echo MIA geluidskaart, die beide een heel neutraal geluidsspectrum uitpoepen. En sindsdien zijn m'n "composities" ;) ;) ;) ... echt stukken beter geworden.Ik krijg ook vaker te horen (ook hier) dat wensen echt verwonderd vragen of ik m'n ding gemaakt heb met Buzz. Want blijkbaar wordt er niet zo geweldig over gedacht, maarja...

Origineel geplaatst door trash
Ik zou,zoals eerder aangegeven gewoon met fruityloops beginnen,wie weet staat het je aan en bouw je verder uit met hardware.
Scheelt je ping ping

Inderdaad, Fruityloops is een audiosequencer en wordt in de professionele wereld ook gebruikt het werkt zo lekker makkelijk.
echter samen met cubase kun je een hoop maken als je toch wat poen hebt uittegeven zou ik als ik jou was

a. fruityloops
b. E-mu 1820M geluidskaart met DSPchips erin Hier zit bij cubasis en wavelab lite (kun je leuk mee uit de voetjes
c. Bij die geluids kaart zou ik Emulator X nemen een soft sampler heb je eigelijk alles (en goed)
d. Kompakt schowcase softsynth + een midi keyboardje aan gesloten op je joystick poort van je pc (midipoort)
e. Klein mixertje van mackie,en een setje KrK's R8 ofzo

Dan kun jij er leuk tegen aan hoor!!!

Bedankt voor alle goede reacties.

ik denk de hele tijd... koop een stapel mooie platen cd's... das leuk om naar te luisteren als je staat te koken...
het klinkt raar maar ik krijg altijd nieuwe 'muziekale' ideeen

grtz en succes

Volgeens mij is Reason 2.5 nog niet genoemd. In combi met een midi-controller/keyboard kan je hier al leuk en makkelijk mee werken. Mocht je ooit nog eens naar Cubase SX overgaan kan je het programma als een soort softsynth gebruiiken (Rewire), op deze manier verlies je niet gelijk al je eigen gemaakte geluiden.

Een stel goeie monitoren is ook niet onaardig. Over de KRK R8 wordt over het algemeen positief gesproken maar belangrijk hierbij is om zelf even te gaan luisteren.

Volgens mij is het meeste hier wel al gezegd:
Niet alles ineens kopen maar langzaam groeien!

In volgorde:
1) Fruityloops of Reason
2) Setje degelijke monitors
3) 01x (als audio interface & controller)
4) Extra VSTs en/of echte synths

Origineel geplaatst door Frederik654
Setup waar je zowel mee kan 'produceren' als Live knoeien en creatief bezig zijn ..

Ableton Live 4 --> Niks anders kiezen pls .. iedereen MOET dit hebben en van buiten leren ..

volledig mee eens.. al is het maar dat je er in live situatie je drums mee programmeer..

Wat ik even niet snap is waarom iedereen het er over eens schijnt te zijn om deze vent richting software op te duwen. Hij kan toch net zo goed met een klein hardware setupje super gelukkig worden.
Toch?

Als ik het goed lees en interpreteer heeft Ol@f liever hardware of misschien een hybride setup.

En wat ik best wel storend vind is dat het het zoveelste wat moet ik kopen draad dreigt te worden en iedereen over elkaar buitelt zijn lievelingsprogje te promoten. Niet ongewoon maar ik vraag me heel sterk af of hier nou wel stil wordt gestaan wat Ol@f nou zelf wil. Het is zijn geld en zijn beslissing om te kiezen hoe hij wil werken. Het enige wat wij kunnen doen is onze ervaringen opnoemen zodat hij dat kan overwegen om voor een bepaald iets te kiezen. En persoonlijk zou ik het heel ongemakkelijk vinden als hij na een jaar of zo laat merken dat het advies dat hij aangenomen had helemaal fout was en hij de muziek ofgeeft omdat hij er geen zin meer in heeft. Zonde toch?

@Fuse
Ik voel me helemaal niet aangesproken door je opmerking maar het is nu eenmaal
wel de goedkoopste oplossing om kennis te maken met electronisch muziek.
Wie is er hier niet begonnen met een tracker-tje ofzo?

Ik raad een beginner nog altijd een middenklas softje aan totdat
hij zeker weet dat het musiceren/producen iets voor hem is.
Dan kan hij nog altijd verder groeien en eventueel hardware kopen.

Iedere maand zie je hier wel iemand zijn volledige studiootje van
nauwelijks een jaar oud verkopen omdat hij vaststeld dat het niets voor hem is.

Ik vind bovenstaand upgrade-plan zelfs ideaal.
1) softje om te verkennen
2&3) geluidskwaliteit verbeteren & overstap naar hybride systeem
4) uitbouwen van soft- en/of hardware studio nadat je weet wat je wil.

Het ligt natuurlijk ook aan de threadstarter om de nodige feedback te geven.

koop een audiophile (geluidskaart) van 89 euro. zit ook vast wel een sequencerprogramma bij. Anders kun je een terratec phase 22 kopen, kost hetzelfde, zit ook nog eens fruityloops bij.
koop een leuk midi keyboard 150 euro?
koop een goede koptelefoon 100 euro
download eventueel wat softsynths om te kijken wat je nu eigenlijk hebben wilt... kopen komt wel als je eruit bent waar je naar zoekt (tenzij je gratis softsynths gebruikt, die hoef je natuurlijk niet te kopen :P)

Zit je op 350 euro zeg maar en kun je meteen aan de slag.... meteen veel geld uitgeven vind ik niet verstandig, want straks vind je de spullen die je hebt gekocht niet leuk als je er wat handiger mee wordt. Mensen kopen zoooo vaak dingen zonder dat ze weten wat die dingen nou eigenlijk inhouden en dat is gewoon zonde van het geld.

Stuur mij die paar duizend euro's die je over hebt maar op als dank voor de tip ;) :biertje:

Tip....

Koop 1 goed masterklavier ( minimaal 76 toetsen)

En ga ( zoveel) mogelijk voor module-versies.... ( scheelt je een hoop geld) en kleine klavier-synths ( bijv; k-station-microkorg etc...) en plaats !!!!!

Neem verder een goed opneemprogramma....

Ik wil toch wel een losse mixer kopen, ten eerste omdat ik toe ben aan weer een goede mixer, en heb gelijk een basis waar ik verder op kan bouwen de komende jaren.
Welke weet ik dus nog niet precies maar kan hier vast wel wat goede tips vinden op het forum.
Pro Tools + Digi002 laat ik maar even rusten.

Ik vond ook al dat je snel flink geld ging uitgeven aan een Digi002. Niks tegen dat ding maar das alleen leuk als je al een flinke set hardware hebt en eventueel groepjes toestanden wil gaan opnemen.
5000 euro ? Dan zou ik liever de 2de hands markt in het oog houden en daar koopjes trachten te scoren.
Er passeren leuke audio kaartjes de revue vanaf 100 euro en een tikje meer.
Ik had laatst zelf een Delta 1010 LT te koop voor slechts 125 euro...die me wel 500 (!) euro heeft gekost...zo zie je maar.

Dan vind ik een appart mengtafeltje inderdaad een beter idee. ( Yamaha Pro Mix01 vr 500 euro bijvoorbeeld) Daar kan je zo een hoop hardware inpleuren en je hebt meteen digitale effecten, total recall,midi automatiseerbaar enz enz...
Als je voorzichtig en geduldig 2de hands materiaal zoekt heb je het voordeel dat je gewoon meer materiaal kan kopen twv 5000 euro. Materiaal dat nieuw misschien 10.000 euro heeft gekost !

Origineel geplaatst door The Q
Je kan wel voor 10.000 oud hollandsche guldensch een flinke investering doen maar als je er achter komt dat je er om wat voor reden ook niets mee kan dan mag je blij zijn als je alles voor de helft kwijt kan raken.

Daarom dus 2de hands !

- mixer 500 / 750 euro
- NL1 rack (300 euro)
- JV1080 ( 250 euro + 100 per exp board)
- Pulse (250 euro)
- Matrix 1000 (250 euro)
- Sampler (750 euro)
- audiokaart met midi (200 - 500 euro)
- midi keyboard (100 euro)
- setje monitors (500 euro)
- gratis software hier : http://www.sadglad.com/freevstplugins6.html
- extra software (300)

En dan heb je nog +/- 1500 euro over voor kabels, headphones, audio harddisk, ...
Moeilijk is het toch niet ?
Kijk gewoon hier : https://www.synthforum.nl/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=21
Kijk eens op ebay
Kijik eens op 2dehands.be / nl
Kijk gewoon eens rond.

Per slot van rekening gaat het om het maken van muziek, en niet om het materiaal dat je daarvoor gebruikt.
Je kan met een NL1 net zulk een interessante baslijn maken als met de laatste Virus TI.
En met een leuke sampler ben je eindeloos wat klank betreft en het klinkt nog vet ook...
Hier bijvoorbeeld : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=40909

Je zou hardstikke gek zijn om met 5000 euro naar de muziekzaak te stappen en je een Nord Lead 3 te laten aansmeren voor 2.250 euro...

Laatst gewijzigd:
meer dan 1 synth tegelijk zou ik niet kopen. Een synthesizer heeft toch een learningcurve. Dus ik zou gaan voor een synth naar keuze, en goeie afluistering (koptelefoon of monitoren).

idd ... met weinig beginnen. Ik heb de meest geile en dure gear al gehad (Karma's, Creamware Pulsars, volledige uitgebouwde JV2080, Korg Triton met alle expansies, mixers). En helpt het je creativiteit? Mja voor een deel, maar door alle features zie je ook al snel het bos niet meer. En geniet je te weinig van al je moois.

Verdiep je eerst in 1 synth en wil je meer bouw dan uit met de rente van het eerder uitgespaarde geld ;)

Yep,

doe niet zoals die andere 99% van de beginners door gelijk een uitgebreide synth (lees: Access Virus) te kopen. Anders krijgen we weer allemaal van zulk soort threads. :D

Oh, de desbetreffende synth wordt ook in deze thread weer aangeraden. ;)

Back