Posts liken

Rezix

Ouwe rot
Bij een reply zie je de functie "melden" of "citeren" staan, men kan daar ook een "like" bij plaatsen.
Als je dan vindt dat iemand een heel mooie bijdrage gepost heeft of een hoop goede info etc kan je dan een + geven, onder je nickname heb je dan een rij balkjes die opkleuren naargelang de positief gegeven feedback.

Komt dat hier ook?

Er is inderdaad een systeem om content te liken. Dat systeem hebben we voorlopig uit staan omdat we eerst iedereen willen laten wennen aan de nieuwe omgeving. Misschien wordt het in de toekomst aangezet. Tegelijk had ik ook een omgeving beloofd die niet Facebookachtig zou zijn :).

Die oranje balkjes die je noemt is de reputatieindicator. Ook die staat uit. Ik ben er niet zeker van of er een link is tussen aantal ontvangen likes en reputatie. Wel weet ik dat het aantal posts deels bepalend is voor de reputatie. Maar ook hier geldt dat content belangrijker is (of in elk geval zou moeten zijn) dan reputatie.

Laatst gewijzigd:
Jup, daar is een link tussen die beiden, echt Facebookachtig is het niet vind ik.
Nu, ik heb wel geen Facebook :). Maar storend is het in elk geval niet.

Die "plusjes" staan dan ook bij zo'n reply en het telt zich ook op, dat kan handig zijn bv als iemand een link qua info in zijn reply gepost heeft dan weet je bv dat het de moeite is om erop te klikken en gaan te lezen.

Ik mag hopen van niet.

Ik heb zelf nog geen enkel forum gezien dat er echt beter door geworden is. Gearslutz (gebruikt ook vB) heeft het ook geïmplementeerd. Initieel werden "dislikes" ook toegestaan, en bij -10 punten werd je post gewoon verborgen. Het is triviaal om 10 fake accountjes aan te maken en dan iedereen die je niet leuk vindt heel snel de mond te snoeren (wat het je oplevert is vraag 2, maar goed), dus dislikes hebben eigenlijk al een heel goed argument tegen. Het grootste probleem is: wat betekent een like nou eigenlijk? Het wordt gebruikt voor "ik ben het eens met deze poster" terwijl het eigenlijk alleen zou moeten zijn "deze poster heeft een goed antwoord gegeven". Het verschil hiertussen is groot, maar het wordt onder hetzelfde kopje geschaard.

Wanneer zijn zo'n likes nuttig? Bij een StackOverflow-achtige site waar het beste antwoord inderdaad bovenaan moet staan, maar waar je dus ook maar 1 of 2 goede antwoorden per onderwerp hebt. Als je naar de inhoud van dit forum kijkt zul je zien dat die structuur er eigenlijk niet bij past; het is meer te vergelijken met een trage chat in de meeste gevallen dan met een Q&A. Zo ook bij GS: het "goede" antwoord staat wellicht op pagina 2 maar er is (voorzover ik heb gezien) geen mogelijkheid om te sorteren op de post met de meeste likes. Als je over "+4 likes" hovert met je muispijl zie je over het algemeen wie de post heeft gelike'd. Wil je dat wel altijd?

Het is een halfslachtige oplossing omdat het model van een klassiek forum er niet echt bij past. Keihard op Q&A inzetten (maar dat vereist andere software) verwijdert dan ook weer het uniekere spul dat er vaak uitrolt als je meer een echte discussie hebt, omdat je vaak op interessante zijpaden kunt belanden als je op zoek bent naar een oplossing. Een andere eigenschap van Q&A is een agressieve moderatie inzake dubbele vragen en oeverloos-geëmmer-vragen omdat dat direct in de SEO hakt.

Ik zou hier heel erg voorzichtig mee zijn. Een ander forum dat ik frequenteerde heeft het ooit aangezet en daar is tot jaren later nog steeds met grote regelmaat heibel over.

Ik mag hopen van niet.

Ik heb zelf nog geen enkel forum gezien dat er echt beter door geworden is. Gearslutz (gebruikt ook vB) heeft het ook geïmplementeerd. Initieel werden "dislikes" ook toegestaan, en bij -10 punten werd je post gewoon verborgen. Het is triviaal om 10 fake accountjes aan te maken en dan iedereen die je niet leuk vindt heel snel de mond te snoeren (wat het je oplevert is vraag 2, maar goed), dus dislikes hebben eigenlijk al een heel goed argument tegen. Het grootste probleem is: wat betekent een like nou eigenlijk? Het wordt gebruikt voor "ik ben het eens met deze poster" terwijl het eigenlijk alleen zou moeten zijn "deze poster heeft een goed antwoord gegeven". Het verschil hiertussen is groot, maar het wordt onder hetzelfde kopje geschaard.

Wanneer zijn zo'n likes nuttig? Bij een StackOverflow-achtige site waar het beste antwoord inderdaad bovenaan moet staan, maar waar je dus ook maar 1 of 2 goede antwoorden per onderwerp hebt. Als je naar de inhoud van dit forum kijkt zul je zien dat die structuur er eigenlijk niet bij past; het is meer te vergelijken met een trage chat in de meeste gevallen dan met een Q&A. Zo ook bij GS: het "goede" antwoord staat wellicht op pagina 2 maar er is (voorzover ik heb gezien) geen mogelijkheid om te sorteren op de post met de meeste likes. Als je over "+4 likes" hovert met je muispijl zie je over het algemeen wie de post heeft gelike'd. Wil je dat wel altijd?

Het is een halfslachtige oplossing omdat het model van een klassiek forum er niet echt bij past. Keihard op Q&A inzetten (maar dat vereist andere software) verwijdert dan ook weer het uniekere spul dat er vaak uitrolt als je meer een echte discussie hebt, omdat je vaak op interessante zijpaden kunt belanden als je op zoek bent naar een oplossing. Een andere eigenschap van Q&A is een agressieve moderatie inzake dubbele vragen en oeverloos-geëmmer-vragen omdat dat direct in de SEO hakt.

Ik heb niet de indruk dat je op dit forum met leden zit die zich zo zouden gedragen en misbruik van dat systeem zouden maken, anderzijds zit je hier met een modteam die dit niet zouden tolereren.
Wanneer die likes nuttig zijn beschreef ik reeds in mijn vorige post.

Ik zou hier heel erg voorzichtig mee zijn. Een ander forum dat ik frequenteerde heeft het ooit aangezet en daar is tot jaren later nog steeds met grote regelmaat heibel over.

En langs de andere kant heb je andere grote fora waar het wel werkt en zijn nut heeft.

Liken... Heb er wel wat onderzoek naar verricht..

Vaak zie ik ook bij ondernemers hun privé vriendjes liken, nadat die daarvoor een oproep kregen..
Extern je (online) netwerk uitbreiden zit er bij velen niet in..

:biertje:

Liken... Heb er wel wat onderzoek naar verricht..

Vaak zie ik ook bij ondernemers hun privé vriendjes liken, nadat die daarvoor een oproep kregen..
Extern je (online) netwerk uitbreiden zit er bij velen niet in..

Welk onderzoek, publicatie?

Ondernemers, privévriendjes, daar gaat het hem toch helemaal niet over op dit forum, net zoals dat Facebook dat men in vorige post aanhaalde.

Sorry, maar jouw reactie is zo inhoudsloos dat ik er maar niet inhoudelijk op reageer..

Laatst gewijzigd:
Sorry, maar jouw reactie is zo inhoudsloos dat ik er maar niet op reageer..

Wat voor een antwoord is dat nu, heb jij je eigen post wel eens gelezen?

Wat lul je over een onderzoek, en als ik je daar naar vraag is dat inhoudsloos?

En dan begin je over ondernemers en vriendjes en netwerken uitbreiden.
Wat heeft dat te maken binnen de context van dit topic?
Wie post hier dan inhoudloze onzin?

Ik moet ook wel eerlijk bekennen dat ik hier misschien het conflict opzocht..

Misschien kan ik beter mijn mond houden... Bepaalde types mensen nemen mij gewoon nooit serieus.. :-)

Back