Ik mag hopen van niet.
Ik heb zelf nog geen enkel forum gezien dat er echt beter door geworden is. Gearslutz (gebruikt ook vB) heeft het ook geïmplementeerd. Initieel werden "dislikes" ook toegestaan, en bij -10 punten werd je post gewoon verborgen. Het is triviaal om 10 fake accountjes aan te maken en dan iedereen die je niet leuk vindt heel snel de mond te snoeren (wat het je oplevert is vraag 2, maar goed), dus dislikes hebben eigenlijk al een heel goed argument tegen. Het grootste probleem is: wat betekent een like nou eigenlijk? Het wordt gebruikt voor "ik ben het eens met deze poster" terwijl het eigenlijk alleen zou moeten zijn "deze poster heeft een goed antwoord gegeven". Het verschil hiertussen is groot, maar het wordt onder hetzelfde kopje geschaard.
Wanneer zijn zo'n likes nuttig? Bij een StackOverflow-achtige site waar het beste antwoord inderdaad bovenaan moet staan, maar waar je dus ook maar 1 of 2 goede antwoorden per onderwerp hebt. Als je naar de inhoud van dit forum kijkt zul je zien dat die structuur er eigenlijk niet bij past; het is meer te vergelijken met een trage chat in de meeste gevallen dan met een Q&A. Zo ook bij GS: het "goede" antwoord staat wellicht op pagina 2 maar er is (voorzover ik heb gezien) geen mogelijkheid om te sorteren op de post met de meeste likes. Als je over "+4 likes" hovert met je muispijl zie je over het algemeen wie de post heeft gelike'd. Wil je dat wel altijd?
Het is een halfslachtige oplossing omdat het model van een klassiek forum er niet echt bij past. Keihard op Q&A inzetten (maar dat vereist andere software) verwijdert dan ook weer het uniekere spul dat er vaak uitrolt als je meer een echte discussie hebt, omdat je vaak op interessante zijpaden kunt belanden als je op zoek bent naar een oplossing. Een andere eigenschap van Q&A is een agressieve moderatie inzake dubbele vragen en oeverloos-geëmmer-vragen omdat dat direct in de SEO hakt.