Open Een titel en thread format voor nieuwe tracks?

chielos

...
Is het een idee om bij tracks die mensen posten in de titel niet alleen de titel van de track te schrijven maar ook het bpm en eventueel het genre?

Ik merk bij mezelf dat ik steeds minder muziek op het forum ben gaan luisteren. Mede omdat zo'n tachtig procent van de nieuwe tracks in een genre zijn waar ik niks zinnigs over kan zeggen of die überhaupt niet in een genre zijn dat ik wil luisteren.

Daarnaast vind ik dat het eigenlijk ook zo iedereen ook een kleine tekst zou moeten schrijven over het hoe en waarom.
Wat wil je bereiken met je track, waar wil je feedback op? Is het voor de lol of zoek je een label? Wat heb je gebruikt, hardware, software, akoestisch?

Ik zie soms tracks die nagenoeg zonder tekst gepost worden en dan denk ik eigenlijk, als jij zo weinig moeite doet om je creatie te delen.. Waarom zou ik het luisteren en de moeite nemen om er op te reageren. Laat staan ook nog feedback te geven?

Ik heb geen idee wat mijn genre is.

Avant-garde post-rave dark ambient? Dan klikt er helemaal niemand meer 😅

Iedereen de vrijheid geven wat men wel of niet wil delen. Wanneer iemand een track plaatst zonder enige informatie, degene neemt dan ook voor lief dat anderen daar niet of nauwelijks op reageren, als dat de consequentie is. Maar het is geen goed idee om van het delen van achtergrondinformatie een verplichting te maken, denk ik. Als iets 'moet', dan zullen sommigen gewoon afhaken om iets posten.

Zeker niet!
Maar voor mezelf geldt dat ik afhaak als ik twee keer een track wil luisteren waarvan ik denk dat ik het leuk vind op basis van de titel of de gebruiker ik geen derde meer ga luisteren als de eerste twee totaal niet mijn smaak zijn. Kost me dan gewoon teveel moeite.

Ik zie het meer als filter voor je publiek, bijvoorbeeld:

ALLES MOET KAPOT [79bpm] [NL soft rock]

Is een titel waarvan ik denk, interessant!
Maar als ik dan lees dat het langzame soft rock is dan kan ik hem bij voorbaat overslaan.

Ander voorbeeld, track die Rutger net plaatst.
[Hardcore] Its allright [XXXbpm]

Bpm heb ik er zelf even bij gezet. Maar dit is dus een track die ik nooit zou luisteren zonder de toegevoegde info omdat de titel mij doet denken aan singer songwriter achtig liedje. No offence.

Iedereen de vrijheid geven wat men wel of niet wil delen. Wanneer iemand een track plaatst zonder enige informatie, degene neemt dan ook voor lief dat anderen daar niet of nauwelijks op reageren, als dat de consequentie is. Maar het is geen goed idee om van het delen van achtergrondinformatie een verplichting te maken, denk ik. Als iets 'moet', dan zullen sommigen gewoon afhaken om iets posten.

Ok, dat ben ik dan ook wel weer met je eens.

Maar dit is dus een track die ik nooit zou luisteren zonder de toegevoegde info omdat de titel mij doet denken aan singer songwriter achtig liedje. No offence.

Schuilt wel een risico in. Ook al is een track niet in het genre waar je normaal gesproken naar zou luisteren, zeker hier op het forum gaat het naast het artistieke aspect ook om het productie-technische. Iemand kan voor zo'n track net iets hebben gebruikt voor de productie (hard- of softwarematig, plugins voor de klanken, of het masteren, etc.) dat jouw belangstelling zou kunnen hebben. Het geeft je dan toch nuttige informatie, ook al is de muziek zelf niet iets wat je erg kan bekoren.

Ik denk dat veel wel een genre vermelden.
Maar om nu al op genre iets niet te luisteren?
Als je regelmatig tracks luistert op het forum leer je vanzelf wat je interessant vind en van wie.

Maar goed iemand die iets 'gaars' deelt kan juist wel feedback gebruiken.

Ik heb ook wel feedback gehad waarin verteld werd dat ze liever niet het genre vooraf wiste, omdat ze het anders in een hokje plaatsen en gaan vergelijken met andere nummers binnen dat genre.

Voor mij persoonlijk werkt een genre niet altijd uitnodigend, terwijl wanneer ik het genre niet weet ik mezelf makkelijker laat verassen.

Ander voorbeeld, track die Rutger net plaatst.
[Hardcore] Its allright [XXXbpm]
Ik zit momenteel op de telefoon (dus geen goede weergave van lage frequenties), maar zou die track waarschijnlijk wel even beluisterd hebben als ik op de PC zou zitten, puur vanwege de Hardcore tag.
Ik luister zelf amper muziek op dit en andere forums, dus wat mij betreft zijn tags handig.

Ik klik op basis van de maker, niet de track.

Als het genre me aanstaat, en het tempo, kan het nog steeds beroerd zijn.

Dus ik kijk wie het heeft gepost. Dat is voor mij het meest consistent.

Als Pietje supergoede trance maakt, en hij probeert een keertje Berlin School, dan is de kans groot dat het technisch in elk geval goed zal zijn.

Daarnaast merk ik ook dat ik vaker terugkeer naar makers, die mij het gevoel geven dat ze blij zijn met de feedback die ik geef. Als ik in het luchtledige zit te schrijven, ben ik snel klaar.

En tracks zonder toelichting zie ik als "ter kennisgeving". Ik ga ervan uit dat diegene niet op reacties wacht. Neemt niet weg dat ik dan iets kan schrijven, maar voorgaande alinea telt dan niet.

P.S. Ik kan trouwens wel stoer doen, maar hoog tijd dat ik weer es een rondje maak. Lang geleden...

Ik heb geen idee wat mijn genre is.

Avant-garde post-rave dark ambient? Dan klikt er helemaal niemand meer
OMG dat kan écht niet meer. Dat is echt zooooo 2025!!! :D

Daarnaast vind ik dat het eigenlijk ook zo iedereen ook een kleine tekst zou moeten schrijven over het hoe en waarom.
Wat wil je bereiken met je track, waar wil je feedback op? Is het voor de lol of zoek je een label? Wat heb je gebruikt, hardware, software, akoestisch?
Hear hear!

maar ook het bpm
Da's alleen nuttig bij EDM, niet bij new wave, pop, ambient, soundscapes, etc.

Daarnaast merk ik ook dat ik vaker terugkeer naar makers, die mij het gevoel geven dat ze blij zijn met de feedback die ik geef. Als ik in het luchtledige zit te schrijven, ben ik snel klaar.
Die ook ja.

-
Ik vind het zelf ook altijd wel juist een uitdaging om opbouwend commentaar te geven op genres waar ik zelf nooit naar luister (zoals EDM :engel:),
of juist aan mensen die nieuw zijn of enthousiast aan het leren zijn.

Laatst gewijzigd:
Back