c1 Comp sc

chaser

Nieuwkomer
Ik heb al op het net zitten rondzoeken en ook hier in de threads vant synthforum, maar ik vind nergens een goeie eventueel stap voor stap uitlleg om een siechaing toe te passen ... :confused:

Ik heb dus de waves C1 comp sc

Daar staat een knopje sidechain op, maar hoe kan ik in hemelsnaam de compressie toepassen op de bas met als input de kick ?

Ik kan deze kick niet selecteren ofzo ....

Echt raar ....

Dus als iemand hulp zou kunnen bieden ! ... Much appreciated !

Thnx !

Ik neem aan dat je de kick op een audiospoor in je sequencer programma (cubase, logic o.i.d.) hebt staan.
Je moet dan in de compressor (die op het spoor met de bas staat) bij sidechain het spoor met de kick selecteren.

Bijv.: je kick staat op track 1. Je bas op track 5 : insert op track 5 een compressor en selecteer voor de sidechain track 1.

Overigens kan je ook een audio input selecteren voor de sidechain, handig wanneer je baslijn uit een hardware synth of sampler komt.

Owja, sidechain wordt ook wel eens key input genoemd.

Origineel geplaatst door Bobby

Er staat toch geen channel-select knoppie ofzo? :frons: [/B]

Om de C1 als sidechain compressor met 2 verschillende bronnen (ipv de key input te eqen) zul je C1 in een bus of groep moeten laden en het ene signaal naar de bus routen en helemaal links pannen en het andere signaal ook naar die zelfde bus routen en helemaal rechts pannen. als je de stereo versie hebt geladen van de c1 dan heb je een knopje met L >> R of R >> L , dat is dus resp linker kanaal is sidechain voor rechter en vice versa. Je kiest de gene die jouw het best uitkomt en presto..... sidechain compressie...

ik denk overigens dat soundtrooper met protools werkt want daar kun je een willekeurige bus kiezen als key input. in de meeste andere hosts zul je het bovenstaande moeten doen.

thomas

Eh nee, ik werk met Logic (windows).
De standaard comp in Logic heeft een knopje om een channel te selecteren inderdaad :)
Er staat "Side Chain" boven.

Als ik daar op klik, krijg ik een menu (linker muisknop ingedrukt houden) waar ik kan kiezen uit : Track 1 t/m 128, input 1 t/m 8, Bus 1 t/m 32
Dit is natuurlijk niet bij ieder programma en iedere configuratie hetzelfde.
Ik heb alleen ervaring met Logic, maar ik ga ervan uit dat een compressor in Cubase bv. soortgelijke opties biedt ?
Kan het mis hebben natuurlijk.

Het is zoals sureshotstudio het zegt, VST ondersteunt momenteel nog niet 'rechtstreeks' sidechain :confused: . Leuk hé :D

Inmiddels nog iets opgedoken waardoor je wel direct kunt sidechainen in Cubase? Zou wel erg relaxed zijn... scheelt weer gevlooi!

:)

Back