Roland D10 en D20

andy2138

Stamgast
Tot nu toe ben ik nooit bepaald een Roland-fan geweest, maar aangezien Ton Scherpenzeel van Kayak het er al een eeuwigheid mee doet vond ik dat ik me er ook maar eens in moest verdiepen. Intussen heb ik op een D70 en D50 kunnen spelen.

Wat ik me nu afvraag: Zijn de D10 en D20 kleine broertjes van de D50 en qua klank identiek of is dat niet het hele verhaal? Ik vond de D50 iets vetter en de D70 transparanter, of hou ik mezelf dan voor de gek?
Zijn er ook computer-editors voor?

De synthengine van de D20 en D10 zijn gelijk, alleen heeft de D20 een scratchpadsequencer meer tov van de 10). De synths zijn afgeleid van de D50, maar klinken wel 'anders'. De D50 heeft een ietwat diepgaandere synthese (heeft bv PWM) dan de D10/20 en de effecten zijn ook beter, maar daartegenover zijn de D10/20 wel 8 parts multitimbraal (32 stemmen).

Het editeren van sounds kan je best doen aan de hand van computereditors of eventueel een PG10 hardwareprogrammer (zeldzaam). De D10/20 hebben een niet al te beste reputatie qua geluiden, maar als je de moeite neemt om hem deftig te bestuderen, dan zal je merken dat je een heel uitgebreid klankpallet ter beschikking hebt.

Ik heb de D20 sinds 1989 en er is geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt hem weg te doen. Ik gebruik hem vooral voor warm analoge basgeluiden, Vangelisachtige strings (begin jaren 80), percussiegeluiden (TR626-achtige samples die je kan verhogen/verlagen in pitch) en geluidseffecten.

De D70 moet je eigenlijk zien als een combinatie van een D50, U220 met als extra de bewerkingen van de PCM samples. De D10/20 kan je absoluut niet met een D70 vergelijken.

Er bestaat ook nog een D5, welke een superafgeslankte versie van de D10 is. Hij beschikt niet over effecten, dacht ik, maar heeft wel een ARP.

:doei:

Ik heb zelf een Roland D110. Dat is de rack versie van de D10. Een dergelijke module kan je al voor 90 euro vinden, mischien zelfs goedkoper als je geluk hebt. Dat is wel te doen eigenlijk. De D10 heb ik vroeger ooit gehad maar wegens domheid heb ik die weggedaan. Daar had ik later spijt van en ik ben blij dat ik een D110 op de kop heb kunnen tikken.

De D10 had een performance mode extra vergeleken met de D110 zover ik me kan herhinneren.

Voor de rest zijn ze hetzelfde.

http://www.soundofmusic.se/synth/d110/d110.htm

De D20 heeft een floppendrive in ieder geval.

De D50 is de grote broer. Deze kan meer, maar ik heb er helaas geen ervaring mee. Daar zou je de manuals voor moeten zoeken en even moeten nachecken.

De D70 is even een 'vreemde eend in de bijt' aangezien deze geadverteerd werd als een "Super LA" synthesizer maar in werkelijkheid meer op een U ROMpler lijkt dan een LA Synth. http://www.cassiel.com/gearhead/d70.html

de synthese die je in de D10/D5/D20/D110 terugvindt heet LA-synthese. Met LA-synthese kan je met behulp van structures 2 geluidsbronnen gebruiken: een PCM sound of een 'synth sound'. Er zijn 13 structures. ongeveer de helft van deze structures bieden je ook ring modulatie.

Een nadeel van de D110/D10 is dat de filters niet werken op een PCM sound. Wel op een synth sound (synth sounds kunnen square of saw zijn (edit)). Of de D50 dat kan, geen idee. Vast wel dat iemand dat hier weet.

Er is een computereditor voor de D10/D110/MT32 te krijgen: http://www.xs4all.nl/~giovanni/midisoft.html

Echter deze software gaf bij mij wat problemen: "Subscript out of range", ofwel het programmaatje lijkt me in Delphi gemaakt en er zit ergens een array overflow in :D

De standaardgeluiden zijn een beetje MT-32 achtig. Maar je kan er best grappige dingen mee uithalen als je er een beetje tijd in steekt.

Ik heb zelf sinds kort een Roland D-5, dit is zeg maar de Roland D-10 zonder de sequencer. Maar ik gebruik hem voor de toetsen in mijn setup, en verder ga ik binnenkort via een pc editor lekker proberen zelf sounds te maken...

Ben benieuwd of het ook echt te gebruiken is...

Origineel geplaatst door chromisX
Een nadeel van de D110/D10 is dat de filters niet werken op een PCM sound. Wel op een synth sound (synth sounds kunnen square of saw zijn (edit)). Of de D50 dat kan, geen idee. Vast wel dat iemand dat hier weet.

Geen enkele van de D-series kan de filter laten werken op de PCM-samples ;{ . Het behoort gewoon niet tot de LA-synthese, waarop iedere D-serie gebaseerd is.

Een D110 is inderdaad een heel goede keuze. Hij heeft dacht ik geen effecten, maar wel 8 aparte uitgangen waardoor ie flexibeler in te zetten is op een mengpaneel.

:doei:

De D110 heeft enkel een Reverb & Delay, maar die werkt alleen op de main outputs. Op de 8 losse outs heb je helaas geen effecten.

Maarja ik heb toch geen grote mixer dus ik gebruik die 8 outs niet. ;) Wie weet later wel.

Een D110 is inderdaad een heel goede keuze. Hij heeft dacht ik geen effecten, maar wel 8 aparte uitgangen waardoor ie flexibeler in te zetten is op een mengpaneel.

Enige effect is een stereo reverb (te vertragen tot delay) op de hele doos (dus niet apart per stem).
Maar zodra je die aan zet ben je twee van je outputs kwijt. Hij kan wel elke 'partial' in een
stem naar een aparte output sturen, dus zelfs binnen 1 stem kun je meerdere externe effecten gebruiken.

Back