program changes

synthomen

Onvoldoende talent
Ik wil mijn doepfer MCV midi to Cv converter herprogrammeren, om te gebruiken met mijn MS20 (Hz/v stand). dat kan volgend de handleiding met het ingeven van Program changes. Ik kan er echter maar niet achter komen hoe ik zo'n program change genereer, kan in Cubase (heb oude versie 4.1) of middels een Synth, bv mijn ensoniq SQ1plus. Ik heb de program change nummers 1 t/m 6 nodig.

Wie helpt me hier even doorheen,

Dank,

Maak je nou een grapje? :confused:

Nou ja, de methode met een synth dan maar (het is jammer dat je blijkbaar de handleiding van je sequencer bent kwijtgeraakt...).

Stap 1: Sluit de MCV aan op je synth. Gebruik bij voorkeur de MIDI OUT van je synth en de MIDI IN van je MCV en oh ja, ook nog een MIDI kabel ertussen.

Stap 2: Zorg dat in je synth ergens onder MIDI options de optie "transmit program change" (of iets dergelijks) hebt geactiveerd. Meestal staat dat standaard gewoon aan.

Stap 3: Kies een geluid op je synth. Gewoon door een patch te selecteren, meestal zitten daar knoppen voor op je synth.
Het kiezen van een patch resulteert automatisch in het verzenden van een Program Change boodschap.
Patch #1 selecteren stuurt een Program Change met waarde 1, patch #2 stuurt er eentje met waarde 2.
Etc. etc.

Ik was er al bang voor dat ik een dergelijk reactie zou krijgen, ik kan in die gebruiksaanwijzingen van cubase niet vinden hoe je dat doet, en ik heb zelfs die hele shiva DMa serie. Ik heb het nooit echt kunnen worden met Cubase, denk er over om weer naar een simpeler verzie terug te gaan. Dat komt natuurlijk ook omdat ik zelf van voor de uitvinding van MIDI bent. Natuurlijk weet ik ook wel dat program changes onder de knoppen voor de patches zitten, maar zeker weten welk nummer onder welke patch dat staat dus niet in die handleiding.

Bedankt in ieder geval, ik ga het proberen

Back