Behringer TD-3 (TB-303 clone)

Amazona heeft NAMM in haar bol en denkt dat ze in een korte video met Robert Winterhoff een nieuwe verrassing van Behringer hebben ontdekt: een 303! Daar achter in het hoekje, naast de RD-909.

"Daneben steht ein bisher unbekanntes graues Instrument. Macht Uli Behringer da weiter, wo er 2018 aufhörte, kann dieses ein analoger Klon des legendären Roland TB-303 Bassline Synthesizers sein mit erweiterten Funktionen. Wir denken ja, denn wir 1 und 1 zusammenzählt, kommt unweigerlich darauf, dass dem berühmten Trio in der Behringer-Palette noch ein Mitglied fehlt."

https://www.amazona.de/top-news-behr...g-synthesizer/
behringer-303-730x382 (1).jpeg - Click image for larger version  Name:	behringer-303-730x382 (1).jpeg Views:	1 Size:	29,1 KB ID:	3664023

Last edited by a moderator:
Hier is ie ook net binnen. Even een half uurtje mee gespeeld.

Eerste bevindingen:
1) Hij is wel heel erg licht t.o.v. de TB-03 voelt hij wat speelgoed en fragiel aan.
2) draaiknoppen gaan wel heel stroef, had van mij veel soepeler gemogen
3) klank wel ok, maar nog geen wow factor, maar misschien komt dat nog. Ik vind het nog geen wereld van verschil t.o.v de TB-03 eerlijk gezegd. Het lijkt wel wat te missen. Maar misschien moet ik er even aan wennen.
4) Distortion: klank niet verkeerd, niet te iel. Maar had veel meer level moeten hebben. Nu moet je eigenlijk de level helemaal openzetten wil hij even hard klinken dan zonder distortion. En met lagere distortion standen klinkt het veel zachter dan zonder distortion.
5) tempo: als je aan de tempo knop draait gaan de tempo verandering wel heel erg vlug van langzaam naar snel heb ik het idee. Niet geleidelijk en moeilijk om precies af te regelen.

Dus niet helemaal enthousiast maar dat kan nog komen als ik er wat langer mee heb gespeeld. Ik kan het niet vergelijken met de echte 303, dus ik weet niet in hoeverre bovenstaande punten overeen komen met het origineel?

Laatst gewijzigd:
oh ja, nog een minpunt:
-tune knop in het midden is geen 440hz, maar net iets daaronder dus dat wordt op oor stemmen. Tune knop helemaal naar rechts is ook geen octaaf omhoog, maar een sext tov van het midden en naar links is een septiem omlaag ipv octaaf. Is dat bij de echte ook zo?

Stemkastje voor de gitaar? Je hebt dat tegenwoordig ook als app op je gsm of tablet.

De mijne heeft een heel laag outputsignaal, of is dat normaal? Ik moet er echt iets tussen hangen om het volume op te schroeven...

geen last van, het is mij niet opgevallen in ieder geval.

Kijk maar. Alles is welkom :)

Sorry, nog niet aan toegekomen, ben nu bezig met een cursus, waardoor ik de tijd die ik kan besteden aan muziek op dit moment ook daadwerkelijk aan muziek besteed. ;)

kan iemand mij helpen. Ik was wat met die sync dingen aan het klooien en dat werkte niet. En toen kon ik plots geen patronen meer afspelen. Paar keer aan en uit gezet en nu werkt het nog steeds niet. Ik hoor niets als ik patronen afspeel. Als ik gewoon op de toetsen in pitch mode doe hoor ik wel geluid. Misschien heb ik door de combinatie van knoppen iets verkeerd in geduwd? Is er ergens een uitgebreidere handleiding dan de quick start van de behringer website?

deleted

Dat was het inderdaad. Staat overigens niet in de zeer spaarzame handleiding. Is de quick start de enige handleiding?

Ben ik ook wel ff mee bezig geweest om achter te komen haha. Maar eerlijk is eerlijk, bij mijn prophet rev2 zit een flinke geprinte handleiding, en daar heb ik gewoon hetzelfde mee gehad. :stupid

Ben ik ook wel ff mee bezig geweest om achter te komen haha. Maar eerlijk is eerlijk, bij mijn prophet rev2 zit een flinke geprinte handleiding, en daar heb ik gewoon hetzelfde mee gehad. :stupid

In de handleiding staat ook niks over copy en paste en de random feature bijvoorbeeld en ook niet over die IPPS en 2PPQ etc. Die random ben ik al achter. Maar copy en paste nog niet echt naar gekeken. Die IPPS en 2PPQ etc. zijn de snelheden bij trigger dacht ik.

Vinden jullie de draaiknoppen ook een beetje stroef? en de level van de distortion te laag? Zeker als je veel tussen 'normaal' en distortion wisselt zoals ik vaak doe.

Kan iemand ook even op zijn exemplaar kijken of de tune knop bij 440hz precies in het midden staat? Bij mij staat hij net voor het midden, misschien niet goed gekalibreerd. Niet heel erg, maar toch fijn als hij precies in het midden staat.

In de handleiding staat ook niks over copy en paste en de random feature bijvoorbeeld en ook niet over die IPPS en 2PPQ etc. Die random ben ik al achter. Maar copy en paste nog niet echt naar gekeken. Die IPPS en 2PPQ etc. zijn de snelheden bij trigger dacht ik.

Vinden jullie de draaiknoppen ook een beetje stroef? en de level van de distortion te laag? Zeker als je veel tussen 'normaal' en distortion wisselt zoals ik vaak doe.

Kan iemand ook even op zijn exemplaar kijken of de tune knop bij 440hz precies in het midden staat? Bij mij staat hij net voor het midden, misschien niet goed gekalibreerd. Niet heel erg, maar toch fijn als hij precies in het midden staat.

PPQ is inderdaad de clock, is even uitzoeken wat voor waar jij mee triggert het best loopt.
Je kunt het midi kanaal en de clock selecteren door 'back' en 'write/ next' tegelijk in te drukken.

Afhangend hoe die tune potmeter aangekoppeld is zou dit makkelijk gemod kunnen worden.

Ik ga me die gele aanschaffen als hij uit is ,zal zeker eens naar kijken dan.

Andere optie is schakelaar toevoegen achteraan , met keuze tussen tune knop of exact 440

Afhangend hoe die tune potmeter aangekoppeld is zou dit makkelijk gemod kunnen worden.

Ik ga me die gele aanschaffen als hij uit is ,zal zeker eens naar kijken dan.

Andere optie is schakelaar toevoegen achteraan , met keuze tussen tune knop of exact 440

Wat ik gelezen heb is dat hij gewoon slecht gekalibreerd is. Eigenlijk moet die tune knop precies in het midden staan, maar je moet hem nu net iets voor het midden zetten. Binnenin zit wel een potmeter waarmee je hem kan kalibreren schijnbaar. Maar ik heb hem nog niet open gehad. Kan altijd nog een keertje. Maar laat maar weten of dat bij die van jou ook is.

Back