Behringer TD-3 (TB-303 clone)

Amazona heeft NAMM in haar bol en denkt dat ze in een korte video met Robert Winterhoff een nieuwe verrassing van Behringer hebben ontdekt: een 303! Daar achter in het hoekje, naast de RD-909.

"Daneben steht ein bisher unbekanntes graues Instrument. Macht Uli Behringer da weiter, wo er 2018 aufhörte, kann dieses ein analoger Klon des legendären Roland TB-303 Bassline Synthesizers sein mit erweiterten Funktionen. Wir denken ja, denn wir 1 und 1 zusammenzählt, kommt unweigerlich darauf, dass dem berühmten Trio in der Behringer-Palette noch ein Mitglied fehlt."

https://www.amazona.de/top-news-behr...g-synthesizer/
behringer-303-730x382 (1).jpeg - Click image for larger version  Name:	behringer-303-730x382 (1).jpeg Views:	1 Size:	29,1 KB ID:	3664023

Last edited by a moderator:
De Behringer klinkt het minst naar de tb zoals ik al bevond. Maar omdat hij maar 150 is koopt men deze matige clown 8o) Man o man :?

Ik vind dat 'ie prima klinkt op zichzelf en in de vergelijking niet identiek maar ook niet per se slechter klinkt dan de TB-303 of de andere kloons. Het open filter maakt hem zelfs wat 'frisser', wie weet dat het een voordeel blijkt. Wat ik hoor klinkt goed en als iets dat ik goed kan gebruiken. Als ik per se de legit TB303 sound wilde hebben had ik al lang een echte gekocht. En inderdaad, de lage prijs helpt zeker mee, want ik heb nooit de €400+ over gehad voor de andere clones. Lekker pielen, wat toffe acidlijntjes en arpjes eruit trekken en als ik hem beu ben schuif ik hem gewoon weer door voor een paar tientjes minder. Prima toch?

Ik vind dat 'ie prima klinkt op zichzelf en in de vergelijking niet identiek maar ook niet per se slechter klinkt dan de TB-303 of de andere kloons [EDIT:waarvan uiteindelijk toch geen enkele als een TB-303 klinkt]. Het open filter maakt hem zelfs wat 'frisser', wie weet dat het een voordeel blijkt. Wat ik hoor klinkt goed en als iets dat ik goed kan gebruiken. Als ik per se de legit TB303 sound wilde hebben had ik al lang een echte gekocht. En inderdaad, de lage prijs helpt zeker mee, want ik heb nooit de €400+ over gehad voor de andere clones. Lekker pielen, wat toffe acidlijntjes en arpjes eruit trekken en als ik hem beu ben schuif ik hem gewoon weer door voor een paar tientjes minder. Prima toch?

Volledig mee eens!

Nou blijkbaar toch wel, aangezien de meeste clonen en plugins het net niet zijn.

Het lijkt er inderdaad op dat hoe eenvoudiger een apparaat in elkaar zit, hoe moeilijker het exact te klonen is. Waarschijnlijk omdat verschillen in karakter van 1 component veel belangrijker worden voor het eindresultaat. Bij seventies synths zit je bij momenten bijna letterlijk naar 1 transistor te luisteren en de TB303 is qua klankopwekking ook niet echt een 8000 componenten verhaal. :)

Ik vind dat 'ie prima klinkt op zichzelf en in de vergelijking niet identiek maar ook niet per se slechter klinkt dan de TB-303 of de andere kloons. Het open filter maakt hem zelfs wat 'frisser', wie weet dat het een voordeel blijkt. Wat ik hoor klinkt goed en als iets dat ik goed kan gebruiken. Als ik per se de legit TB303 sound wilde hebben had ik al lang een echte gekocht. En inderdaad, de lage prijs helpt zeker mee, want ik heb nooit de €400+ over gehad voor de andere clones. Lekker pielen, wat toffe acidlijntjes en arpjes eruit trekken en als ik hem beu ben schuif ik hem gewoon weer door voor een paar tientjes minder. Prima toch?

Mee eens.
Als je 'm na een tijdje zat bent raak je 'm altijd weer kwijt voor rond de honderd, voorlopig vind ik het geinig.
Ik heb ooit lang geleden de originele gehad en daar zou ik in ieder geval niet een megabedrag voor over hebben.
Ik heb nu de blauwe in de prorder op 24/11
Nog even afwachten of dat ook gaat kloppen.

Het lijkt er inderdaad op dat hoe eenvoudiger een apparaat in elkaar zit, hoe moeilijker het exact te klonen is. Waarschijnlijk omdat verschillen in karakter van 1 component veel belangrijker worden voor het eindresultaat. Bij seventies synths zit je bij momenten bijna letterlijk naar 1 transistor te luisteren en de TB303 is qua klankopwekking ook niet echt een 8000 componenten verhaal. :)

Wat je zegt, ik had nooit verwacht dat 1 transistor zo moeilijk te klonen zou zijn :P;)

Leuk bakje, ook de editor erbij! Kan ik mooi patterns snel maken om ze vervolgens op hardware 1 op 1 van de td3 over te zetten naar de tt-303.

Niemand heeft 'm echt nodig, maar iedereen wil 'm toch wel ff hebben voor dit prijsje :)

Zodra de TD9 uit is, komt er nog een special deal voor een compleet hardware BehRebirth pakket?

Leuk bakje inderdaad die TD3 :okdan: ...
... nog leuker is dat ik een van mijn 303's wil verkopen: een Cyclone TT303 mk1 (zgan met originele doos en alle toebehoren). *D
Stuur me maar een pb als je interesse hebt. :)

Ik heb 4 Cyclones gehad en het geluk dat je moet hebben is dat er zijn die heel echt dicht tegen een TB-303 aan klinken en andere die echt slecht klinken.
Dat klopt, er zaten exemplaren bij die niet goed waren. De mk1 moest je altijd bij aankoop even controleren of je een goeie had. :W

Dat klopt, er zaten exemplaren bij die niet goed waren. De mk1 moest je altijd bij aankoop even controleren of je een goeie had. :W

Tja dat wist ik dus niet :) ,en echt heel slecht,als ik die TD-3 nu hoor.

Filter van tb303 gaat lager dan de beh. Hopelijk kan je dat intern nog afstellen maar ik vrees van niet.

En ik denk ook dat je instellingen niet moet matchen op standen idd. Al zou dat wel moeten werken als het een clone is.

Beste test is om met spectrum analyser dezelfde cut off frequentie te krijgen en dan te luisteren wat het verschil is.

Verder heeft ie het in de video over een tolerantie verschil van 10% bij de originele. Mag ik er vanuit gaan dat ze dat tegenwoordig niet meer maken? En daar dus ook het verschil door komt?

Niemand heeft 'm echt nodig, maar iedereen wil 'm toch wel ff hebben voor dit prijsje :)

heb altijd al een 303 willen hebben maar 200 euro vond ik wel de max dus daarna maar heel lang de 303 genegeerd.

Nu will ik de bh303 ook wel hebben maar heb geen haast ofzo.

De eerste batch is schijnbaar uitverkocht. Heb de mijne gisterochtend vroeg besteld maar rond de middag was 'ie er al niet meer.

Grote kans dat mijn setup straks vrijwel enkel nog uit Behringer bestaat. :D

- Prijs/kwaliteit is meer dan ok geworden.
- Clones zijn lekker hands on, veel i/o opties en hebben de juiste grote.
- Clones komen aardig in de buurt van het origineel en hebben het voordeel van vandaag gebruikte features.

Hopelijk doet Behringer ooit nog een Juno-60 clone.

heb altijd al een 303 willen hebben maar 200 euro vond ik wel de max dus daarna maar heel lang de 303 genegeerd.

Nu will ik de bh303 ook wel hebben maar heb geen haast ofzo.

Dan zou ik lekker een paar weekjes wachten totdat ze op MP staan voor €100 ;)

Back