(door)lekkende kanalen

Tekno

-
Hoi,

Ik heb verschillende mengpanelen gehad in mijn studiootje, maar alle hadden hetzelfde probleem: naastgelegen kanalen 'lekten' geluid. Zelfs bij een gesloten schuif kan je de hihats nog horen! Erg irritant bij opnames.

Hebben jullie ervaring met mengpanelen die dit niet hebben? Ik zou nu graag eens een goeie willen!

Mijn huidige is een Mackie 1604 VLZ, maar die heeft dus hetzelfde probleem!

Groeten, Peter.

Misschien ligt het wel aan slecht afgeschermde kabels die parallel van elkaar liggen?

Te veel distortion op de mixer gebruikt misschien? Oneigenlijk gebruik van een mixer kan hier toe leiden.

Dank voor jullie reacties!
Het kan zelfs beide zijn, want mijn audiokabels liggen in 1 warboel achter mijn studiootje en mijn mengapneel is tweedehands en kan dus flink misbruikt zijn. Misschien doe ik ook wel eens wat veel gain....!

Is jullie ervaring dat een nieuw mengpaneel (a la Mackie of A&H) dit probleem niet heeft?

Maak je gebruik van je pre aux sends?
Zo ja, check dan even of dat niet je lekken veroorzaakt, door je return(s) ff los te koppelen ofzow...

Dit is een bekend probleem van Mackie mixers. Ik heb zelf een sr 24-4 vlz gehad en die had dit ook, vooral op de aux sends.
Dit komt omdat Mackie (en andere budget mixers) gebruik maken van zogenaamde "surface mount technologie".
Dit wil zeggen dat alle kanalen op dezelfde printplaat zitten in plaats van elk kanaal op z'n eigen zoals b.v. bij mengpanelen met voor ieder kanaal een eigen module (broodje).
Doordat alles vlak naast elkaar ligt kun je de boel niet goed afschermen.

Origineel geplaatst door radiance
Dit is een bekend probleem van Mackie mixers. Ik heb zelf een sr 24-4 vlz gehad en die had dit ook, vooral op de aux sends.
Dit komt omdat Mackie (en andere budget mixers) gebruik maken van zogenaamde "surface mount technologie".
Dit wil zeggen dat alle kanalen op dezelfde printplaat zitten in plaats van elk kanaal op z'n eigen zoals b.v. bij mengpanelen met voor ieder kanaal een eigen module (broodje).
Doordat alles vlak naast elkaar ligt kun je de boel niet goed afschermen.

Klopt, ik had precies hetzelfde met een SR24-4. Bijna alle mixers in die prijsklasse hebben dat.

het klinkt misschien als een domme vraag,
maar is het probleem niet 'microphonisch'?
m.a.w.:kan het niet zijn dat je een signaal van een andere micro oppikt?

Ik had al gehoord van de 'surface mount' problemen. Toch dacht ik altijd dat de Mackie een 'goed' mengpaneel was...valt me dus een beetje tegen. Hebben jullie een Allen&Heath geprobeerd?

Het is inderdaad vooral via de AUXen dat het lekt. Is daar een workaround voor misschien? Via de subs ofzo?

Nou als een Mackie al niet clean genoeg is.....ben je dan nog wel tekno? ;)

Heh heh, misschien ben ik inderdaad te veeleisend geworden voor deze muzieksoort. Of ben ik ongemerkt van de tekno afgeweken?

Ik denk toch dat het lekken maar enkele dBtjes is... hoor je dat dan in een mix? Of wil je in een stille passage bv je drum muten? Ik heb eeb Mackie 1402VLZ en nooit ergens last van.

Origineel geplaatst door bikkel
Nou als een Mackie al niet clean genoeg is.....ben je dan nog wel tekno? ;)

Heeft natuurlijik niets met "clean" te maken. Mackie wordt vaak genoemd omdat ze weinig karakteristiek aan het originele signaal toevoegen als alles op 0 staat (lees geen).

Dit gaat gewoon puur om overspraak. Het lekken van een electrisch signaal door slechte afscherming van het naastliggende kanaal of aux.

Hier is helaas weinig aan te doen behalve een ander (duurder) mengpaneel kopen waar inderdaad voor elk kanaal een apart pcb wordt gebruikt.

Ik heb toen ik mijn mengtafel kocht ook net achter het net gevist. Heb nu een Spirit LX7 terwijl ik een week na aankoop voor hetzelfde geld een Spirit Studio aangeboden kreeg (welke wel aparte PCB's voor elk kanaal gebruikt). Moet zeggen dat ik met deze tafel wel weinig last heb van overspraak.

Een (duur) mengpaneel met aparte PCB's zou mijn probleem dus oplossen? Ik denk dat ik dat er niet voor over heb.
In de mix merk je er inderdaad weinig van, maar als je de hihats mute op een rustig stuk hoor je ze doorsissen op de achtergrond. Ook mijn 303 knettert wel eens op de achtergrond als ie gemute is.

Het kan ook nog zijn dat ik mijn instellingen van de auxen verkeerd heb. Teveel gain op de send en return misschien....ik zal het eens nakijken.

@Sander: ik heb ook een Behringer gehad en heb het daar zeker ook gemerkt! Hoe heb jij de gain per channel ingesteld? Netjes op het 'af en toe peak' niveau?

Origineel geplaatst door sander
Ik heb een goedkope behringer en het is mij nog niet opgevallen.

Ik ook maar daar heb ik weer een ander probleem mee misschien iemand die weet hoe het kan.
Als ik kanaal open heb staan met effects uit en op een ander kanaal die uitstaat maar effects wel open staan dan lekt het effect door naar mijn openstaand kanaal. Is dat normaal? Als ik dan de effect uitdraai van mijn kanaal dat eigenlijk al dichtstaat probleem weg. Irritant want dan moet ik alle kanalen nalopen of effect dichtgedraaid is.

Back