quifster
Gepokt en gemazeld
Origineel geplaatst door Sander02
Ben het helemaal met Exzit eens.. ik had m'n reactie al weggehaald omdat ik dacht dat ik ernaast zat.. maar er zijn meer mensen die gewoon tips willen geven die niet in de vorm zijn van 'je moet een studio van 120.000 hebben voor die sound'
ik ben het hier ook mee eens, ik heb geen 10.000 euro om uit te geven aan apparatuur voor vocal opnames, toch heb ik met mijn budget opnames naar mijn mening behoorlijk goeie vocal tracks. Dus het zou interessant zijn om meer tips te lezen over hoe je dat met een minimaal budget toch voor elkaar kan krijgen.
hier zijn er al vast weer 2:
- zet tijdens de opnames een gate op je microfoonspoor om randgeluiden weg te filteren (voor de mensen die niet allemaal een vocal booth in huis hebben). Zo hou je eenvoudig computerruis en andere geluiden tijdens de stiltes buiten je opnames.
- zet een compressor op je microfoonspoor tijdens de opnames om een evenwichtiger vocal track te krijgen kwa dynamiek. om eens te experimenteren gebruik als start een thresshold van -10, een ratio van 2:1, een snelle attack en genoeg release om de woorden niet af te kappen.
Dit zijn matige settings die het net in de hand houden, na de opnames kun je altijd nog als een gek te keer gaan met compressors.
ik vond de tips in deze thread van coolrunning erg goed, daar heb je wat aan
dus graag meer van dit soort tips 
Laatst gewijzigd: