Vocals warmer, breeder, helderder

Origineel geplaatst door Sander02
Ben het helemaal met Exzit eens.. ik had m'n reactie al weggehaald omdat ik dacht dat ik ernaast zat.. maar er zijn meer mensen die gewoon tips willen geven die niet in de vorm zijn van 'je moet een studio van 120.000 hebben voor die sound'

ik ben het hier ook mee eens, ik heb geen 10.000 euro om uit te geven aan apparatuur voor vocal opnames, toch heb ik met mijn budget opnames naar mijn mening behoorlijk goeie vocal tracks. Dus het zou interessant zijn om meer tips te lezen over hoe je dat met een minimaal budget toch voor elkaar kan krijgen.

hier zijn er al vast weer 2:
- zet tijdens de opnames een gate op je microfoonspoor om randgeluiden weg te filteren (voor de mensen die niet allemaal een vocal booth in huis hebben). Zo hou je eenvoudig computerruis en andere geluiden tijdens de stiltes buiten je opnames.
- zet een compressor op je microfoonspoor tijdens de opnames om een evenwichtiger vocal track te krijgen kwa dynamiek. om eens te experimenteren gebruik als start een thresshold van -10, een ratio van 2:1, een snelle attack en genoeg release om de woorden niet af te kappen.

Dit zijn matige settings die het net in de hand houden, na de opnames kun je altijd nog als een gek te keer gaan met compressors.

ik vond de tips in deze thread van coolrunning erg goed, daar heb je wat aan :halleluja dus graag meer van dit soort tips :)

Laatst gewijzigd:
OK dan,

Die truc met delay en pannen op links en rechts met een 2e track ga ik zeker proberen. Maar, wat is hier een acceptabele delay time voor??

Ook ga ik stoeien met gates et cetera tijdens het opname proces.
Tevens eens een demo van de Antares Mic Modeller downen.

M.b.t. die tip van een noisegate gebruiken, indien je niet over een noisegate beschikt kun je ook het volgende doen, mits je je vocals opneemt in Cubase, Logic of een ander sequencer programma waarin je makkelijk en overzichtelijk audio kunt bewerken:

Zet na de opname de grid in je sequencer zo klein mogelijk. Zoom in op het spoor dat de zang bevat. Knip nu de "stiltes" (welke dus eigenlijk ruis / bijgeluiden bevatten) voor en achter de verschillende stukken zang weg. Mocht je erg veel last van ruis hebben, dan kun je evt. fade-ins en -outs maken, zodat het niet al te abrupt afkapt.
Op deze manier kun je ook de timing nog wat verbeteren, mocht dat nodig zijn.
Je kunt bijv. in zo'n afgeknipt stukje zang je startpunt iets naar voor of achter verschuiven.
Ik gebruik deze techniek om samples of loops van vinyl wat strakker te krijgen t.o.v. midipartijen, drumloops etc.

Waarschijnlijk kenden de meesten van jullie deze trucjes al....

.... maar ik zeg het lekker toch :)

Origineel geplaatst door quifster
ik ben het hier ook mee eens, ik heb geen 10.000 euro om uit te geven aan apparatuur voor vocal opnames, toch heb ik met mijn budget opnames naar mijn mening behoorlijk goeie vocal tracks. Dus het zou interessant zijn om meer tips te lezen over hoe je dat met een minimaal budget toch voor elkaar kan krijgen.

Tsjonge jonge...lezen blijkt ook een kunst te zijn.....TUURLIJK heb je niet 10.000 euro aan high-end shit nodig om goeie vocals op te nemen. Maar de topicstarter noemt voorbeelden als Coldplay en Saybia.

Om vocals zo kwalitatief goed op te nemen heb je dus WEL dure apparatuur nodig (en een goede zanger!). Verwacht niet dat je dat niveau haalt met je gratis plugins en NT1a. Ofwel, een een onhaalbare kaart voor normale stervelingen.

Origineel geplaatst door quifster
- zet tijdens de opnames een gate op je microfoonspoor om randgeluiden weg te filteren (voor de mensen die niet allemaal een vocal booth in huis hebben). Zo hou je eenvoudig computerruis en andere geluiden tijdens de stiltes buiten je opnames.

Ik zou nooit tijdens het opnemen al een gate gebruiken. Dat kan je beter doen tijdens het mixen. Je loopt risico je hele opname te verprutsen als je de gate te vroeg of te laat triggert.

Een compressor is wel handig tijdens opnames al geeft quifster terecht aan dat je hele subtiele instellingen moet gebruiken.

Origineel geplaatst door Nolet
Tsjonge jonge...lezen blijkt ook een kunst te zijn.....TUURLIJK heb je niet 10.000 euro aan high-end shit nodig om goeie vocals op te nemen. Maar de topicstarter noemt voorbeelden als Coldplay en Saybia.

Om vocals zo kwalitatief goed op te nemen heb je dus WEL dure apparatuur nodig (en een goede zanger!). Verwacht niet dat je dat niveau haalt met je gratis plugins en NT1a. Ofwel, een een onhaalbare kaart voor normale stervelingen.

Zo goed is de opname kwaliteit van Coldplay helemaal niet.
Daar zijn heel wat kritieken op geweest vooral op de laatse CD.
Weinig dynamiek in. Net zoals bij Macy Gray. Een grote brei en gecompresste zooi.
Volgens de critici. Ik ben maar een leek maart ik heb de CD van Coldplay(geen kopie) zelf en ik vind ook niet dat hij heel erg uitblinkt qua opname.
Ik denk dat als je een goede opname technicus bent met wat goedkopere spullen hele profesionele resultaten kan halen en je het verschil niet zo snel hoort.
Op zijn hoogst als je de vocal tracks kaal hoort en kan vergelijken.
Maar wat blijft daar van over in een volledige mix?
Hoor jij dan nog of het met een Rode of een Neumann is opgenomen?

Ik zou nooit tijdens het opnemen al een gate gebruiken. Dat kan je beter doen tijdens het mixen. Je loopt risico je hele opname te verprutsen als je de gate te vroeg of te laat triggert.

Een compressor is wel handig tijdens opnames al geeft quifster terecht aan dat je hele subtiele instellingen moet gebruiken.

Mijn god hou deden ze dat in de jaren zeventig?
Nou gewoon in 1 keer goed.:D

Een zanger moet zich ook zeer goed kunnen horen in z'n hoofdtelefoon (anders lukt het helemaal niet). Met m'n AKG C2000B zet ik allereerst op het audiospoor in Nuendo enkele plugins (waves compressor,ultamaximizer, Req als hoogdoorlaat), totdat ook de levels in de hoofdtelefoon acceptabel zijn (en de klank een beetje deftig, helderder is). Dan is het juist een kwestie van goed inzingen en achteraf kun je al je instellngen nog veranderen. Gebruik een condensator en zing zeker niet te dicht bij de micro in.

Wat betreft stereo technieken heb ik de indruk dat die dingetjes vaak met backing vocals gebeuren. De hoofdstem is meestal gewoon mono. Als je naar veel producties luistert zal je merken dat deze ook mono 'bijna' even goed klinken.

Toen namen ze het gewoon op tape op en tijdens het mixen gooiden ze een gate over het signaal....lijkt mij niet zo heel raar...

Zouden ze dat tijdens de mix gedaan hebben.
Met zo weinig sporen is dat nog maar de vraag of dat ook niet tijdens de opnamen al gebeurde.

Origineel geplaatst door Exzit
Zouden ze dat tijdens de mix gedaan hebben.
Met zo weinig sporen is dat nog maar de vraag of dat ook niet tijdens de opnamen al gebeurde.

8 track overzetten naar 2,dan de 2 weer op de 8 track,6 sporen leeg voor nieuw gebruik.

Simpel

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Exzit
Hoor jij dan nog of het met een Rode of een Neumann is opgenomen?

Ja, waarschijnlijk wel... Als je veel opneemt leer je de karakters van
de meest gangbare microfoons kennen... het is namelijk niet alleen de
eq curve die een microfoon z'n karakter geeft... ook hoe snel ie is met
transients, hoe hard ie ss-en en pops oppikt, hoe het klinkt als je zijwaarts
beweegt, etc.

Om vocals zo kwalitatief goed op te nemen heb je dus WEL dure apparatuur nodig
(en een goede zanger!). Verwacht niet dat je dat niveau haalt met je gratis plugins en
NT1a. Ofwel, een een onhaalbare kaart voor normale stervelingen.

Ben het hier niet mee eens:

* Gefell UM70 350 Euros (Rode NTK gaat op eBay (nieuw) ook rond die prijs tegenwoording.)
* Siemens V276 preamp 200 Euros (en da's gemiddeld). Dit is echt een killer klassieke
broadcast preamp... snel, warm, punchy bass, warme mid, mooie hoog... Moet je wel
zelf de aansluitingen solderen, maar da's toch echt niet het moeilijkst.
* 24 volt adapter voor de V276, 35 Euros
* Microfoon kabel 50 Euros
* Phantom Power box 30 Euros.

665 Euros, en dan ben je al een heeeeel eind onderweg naar een vocal die erg goed kan
klinken. Joan Osborne's "(What if God was) One of Us" is is met die combinatie opgenomen...
en dat klinkt toch erg goed... Deze combinatie is ook killer op een hoop andere instrumenten,
vooral accoustische gitaar.
En dit alles met een haalbare prijs voor stervelingen... hey we hebben het toch over serieus opnemen? Op een KijkShop budget is dit inderdaad niet mogelijk. Iets hoger en het kan dus echt wel!

Mvg.

CoolRunning

ok
dikke lul dat je een 'dure' mic nodig hebt voor goede opname.
de stem(maar ook andere bronnen) zit vol karakter en dat zelfde is het geval bij microfoons. een dure u87 of 47 klinkt bij de ene stem misschien geweldig maar werkt bij een andere totaal niet. oftwel een microfoon moet het juiste karakter weerkunnen geven of eigenlijk opnamen.
mick jagger blert en zweert bij een beta 57 (of 58 weet het niet precies welke van de twee) en veel zangers hebben gewoon hun eigen mic die goed bij hun past en sjouwen deze over mee als ze ergen mee moeten opnemen. een goedkopere jap als een rode kan voor sommige stemmen echt geweldig klinken. ondaks dat ie gezien wordt als een redelijke middenmoter. daarbij als je echt voor sprankelende opnames zou willen of moeten gaan. zou ik eerder een tlm 103 of 127 ipv een u87.

overigens voor de gene die een neumann willen koop gewoon eentje van microtech gefell dit is namelijk de oostduitste variant van neumann na de tweede wereld oorlog toen ze daar een muurtje hebben geplaatst is dat de oostduiste versie van nuemann geworden. maar kapsels en de achterlicgende techniek zijn identiek aan die van neumann.

o ja vermijd sennheizer voor vocallen(althans dat is mijn mening)

een pre amp is meer een technisch hulpmiddel dan een wonderapparaat. stel hem goed in. ik zelf kap soms alle info met een high pass er van af soms wel tot 1k
de meeste info van stem zit tussen 1khz tot 5 khz. let goed op dat de overige tracks de vocallen op sommige rfequenties maskeren. ipv van bij de vocallen daar te eq(er bij draaien) probeer is heel subtiel in het freq gebied van 1 tot 5 k in de andere tracks te snijden.

deze simpele truck kunnen echt helpen tot goede opnamen. dat is in ieder geval mijn ervaring. het dubben van vocallen is meer een creatief iets waar je idd er brede, in combi met panning, vocal partijen kan combineren. maar een zanger(es) moet wel goed zijn in het bijna exact nazingen van zijn eigen opnamen.

een delaytje, het zogenaamde vocal doubling wat vaak de naam is van presets in fx bakken, kan ook wonderen doen. ergens waar dat heel erg goed is toegepast is in veel nummers van aaliyah. moet je maar is luisteren.

persoonlijk vind ik galm er lelijk op vocallen of je moet trens malen of prince heten

Waarom geen Sennheiser voor vocalen? Beetje uitleg?

Origineel geplaatst door EDP
persoonlijk vind ik galm er lelijk op vocallen of je moet trens malen of prince heten

Of Celine Dion.

Origineel geplaatst door CoolRunning
klinken. Joan Osborne's "(What if God was) One of Us" is is met die combinatie opgenomen...
en dat klinkt toch erg goed... CoolRunning

Alleen jammer dat het zo'n ontzettend zeik nummer is.

o ja vermijd sennheizer voor vocallen(althans dat is mijn mening)

Nou zo'n oude MD400 serie voor sixties seventies geluid.
Zijn nog steeds collectors items.

. ik zelf kap soms alle info met een high pass er van af soms wel tot 1k
de meeste info van stem zit tussen 1khz tot 5 khz. let goed op dat de overige
tracks de vocallen op sommige rfequenties maskeren. ipv van bij de vocallen daar
te eq(er bij draaien) probeer is heel subtiel in het freq gebied van 1 tot 5 k
in de andere tracks te snijden.

1 KHz is wel erg hoog... een high-pass voor een main vocal begint
onnatuurlijk te klinken rond de 320 Hz op mannelijke stem, en rond de 400 Hz
op vrouwelijke stem. Veel meer, en de hele body van je stem is weg. Niet wat
je wil op solo vocals. Probeer het maar.

De beste plaats om te snijden in de andere tracks in je mix is 800 Hz. De meeste
energie in de menselijke zangstem zit over het algemeen rond de 800 Hz.
Deze techniek is ook bekend als "The big suck", in andere woorden het zuigt
de energie uit de andere tracks weg, zodat er meer plaats is voor de vocal.
Deze techniek werkt als een droom op piano, gitaar, strings en al die instrumenten
met veel frequentie-inhoud rond de 800 Hz, en werkt zelfs nog beter met een
dynamisch EQ.

Een echt goede reverb op vocals hoeft nauwelijks hoorbaar te zijn, denk aan de
Lexicon high-end ambience algoritmes (alleen early reflections).
De rooms in de Waves IR klinken ook erg goed, zonder je de indruk te geven dat
je reverb hebt gebruikt. En dat is vaak de hele truuk (of me moet inderdaad Celine Dion of Prince
heten...): Gebruik eerder een kleinere ruimte, of zelfs een ambience i.p.v. een hall.
Zet je reverb-send op met de hoeveelheid die jij lekker vind klinken, en neem er dan
6 dB van af... Een lowpass (of high-shelf) op reverb werkt ook erg goed... vooral in goedkopere
reverbs klinkt de staart vaak het slechtst in de hogere frequenties. Je kan gemakkelijk
tot 6 KHz eraf halen, en met grotere ruimtes zelfs meer. Op m'n ("shitty") MPX-500 haal vaak
ik alles tot 3 KHz ervan af.
In de Sound on Sound van deze maand staan trouwens ook nog een hoop goede reverb
tips! Dingen zoals dynamische reverb, reverb de-essing zijn allemaal erg goede hulpmiddelen
voor een goed geproduceerde main vocal track.

Mvg.

CoolRunning

Back