Vocals warmer, breeder, helderder

Als je met een bandje opneemt doe dat dan in een goeie studio waar ze gewoon goeie reverb, compressor, mics en preamps hebben..

is dat geen oplossing?

als je nou zegt t is een demo t mag geen geld kosten als het wat wordt gaat dat wel via platenmaatschappij dan zeg ik doe het dan gewoon met een softwarecompressortje zoals waves C1, een reverbje (ik gebruik altijd waves rverb) en een hele lichte korte pingpongdelay die alleen hoog doorlaat.. wat ik ook een fijne vind is izotope o-zone die ik normaal voor mastering gebriukt, met de exciter en de stereo widening kun je leuke dingen doen.. beetje offset in het superhoog maakt je vocals echt een stuk helderder..

wat betreft coldplay.. reverb bitch, reverb

Origineel geplaatst door CoolRunning

Volgorde van belanrijkheid volgens CoolRunning:
1) De zanger is natuurlijk top...
2) Zorg dat de opname-ruimte of goed klinkt, of flink dood is.
3) Experimenteer met de plaatsing van de microfoon.
4) Experimenteer met de plaatsing van de zanger (Je belangrijkste bron van EQ).
5) Kijk misschien eens of je een goede preamp kan aanschaffen. De Motu preamps
zijn OK, maar verwacht er niet te veel van... vooral geen 'air'. RNC lijkt de beste
deal voor de prijs.
6) Track met -3 tot -5 dB (hardware, voor je AD conversie) compressie, dat zal er
voor zorgen dat je het meeste uit je opname resolutie haalt. Erg belangrijk als je
daarna met plugins wil werken.
7) Plugin EQ: Geen boost, vooral niet in de hoge frequenties. Probeer de jezelf een
visuele voorstelling te maken van de EQ-graph, en probeer deze graph te bereiken
met alleen cut... (bv. Een wijde cut in het midden in combinatie met een highpass
zal de indruk geven dat er meer hoog is).
8 ) High-pass... als er minder laag in iets zit, lijkt het alsof er meer 'air' in zit.
9) Compress to f*ck... :) Waves Vox is simpel en transparant...
10) Neumann U87-eq-hype: 3-4 dB boost rond de 8500 Hz (Met plugins, zie #7).
11) Als je geen echt goede reverb hebt, probeer het met een delay dat je naar
een beetje verb stuurt... Als je de processing power hebt, convolutie is een
fantastische manier om een goede verb op je PC te hebben. Voxengo Pristine
Space is niet eens duur! En er staan bergen goede impulses op het web...

PUNT5: RNC is heel clean (net als focusrite preamp); ik denk idd dat je dan beter iets met tube of minder clean kan nemen.

En idd NOLET > respect men, you're the men

Origineel geplaatst door Exzit
Nou zo'n oude MD400 serie voor sixties seventies geluid.
Zijn nog steeds collectors items.

tuurlijk voor specifieke doeleinde moet je het vooral niet laten. maar wat ik eigenlijk vergeten ben te vermelden in mijn betoog is dat je gewoon zelf moet experimenteren. leen is een microfoon van iemand. je kunt ook gewoon microfoons huren en ook preamps en dergelijke en dat hoeft niet eens zo veel te kosten. maar je moet er niet van uitgaan dat een u87 bijvoorbeeld een wonder microfoon. probeer uit. tevens is plaatsing soms net zo belangrijk. tenzij je geen eigen vocal booth hebt waar ongeveer elke plek het zelfde zou moeten klinken, moet je maar is proberen om op 4 verschillende plekken in de kamer op te nemen. het maakt echt wezelijk verschil. ik dwaal af.

ik ben persoonlijk geen sennheizer van in mijn ogen doen ze iets met het hoog wat ik niet echt heel erg lekker vind. maar dat is persoonlijk. ik vind wel dat sennheizer een paar hele goede instrument mics heeft.

@coolrunning. ik zei ook: soms ZELFS op 1 khz het ligt echt per nummer verschillend. en ik geef toe bij main voacals ben ik meestal ook wat minder heftig aan het snijden.

en het galm verhaal. early reflections is eigenlijk het vocal doubling verhaal waar ik het overhad. ik blijf erbij dat ik galm op vocalen niet mooi vind. het smeert een mixt meestal dicht. terwijl je juist met een heel klein beetje delay(early reflections) juist de vocal track net ff een klein beetje uit de mix tilt.
en tuurlijk ik zeg niet dat je per definitie geen galm mag gebruiken.

overigens een track stereo maken kan je ook doen door een track te dubbelen(alhoewel ik de voorkeur geef aan het meerdere keren opnemen) en dan een track een trackdelay geven. wannneer een geluid van bijvoorbeeld links komt. zal het rechter oor maximaal 0,7 millisec later de zelfde info ontvangen. met die info kun je best wel realistische stereo track maken.

ook maar ff mijn toevoeging...........alles is idd al gezegd hierboven/voor...............meer dan 80% is de performance zelf.......als die goed is hoef je bijna nix meer te doen........... zorg ervoor dat de zanger/es zich goed voelt, dat je een mic hebt die goed bij de stem, dynamiek en het volume past (de ene stem werkt beter met een sure dynamische mic, de andere met een condensor etc.)......en dat je pre-amp niet teveel kleurt.........tegenwoordig kan je voor weinig al een hele goeie preamp kopen.......misschien een heel klein beetje compressie en/of limiting tijdens de opname, een lowcut is vaak ook wel aan te raden om rumble enzo weg te halen.......en voila..........dat moet goed genoeg zijn........
je kan wat reverb op de monitor mix zetten, dat kan beter zijn voor de monitoring van de zanger/es........sommige werken beter met 2 oortjes op, andere met alleen 1 kant op een oor.............kwestie van proberen

nu kan je verder mixen om de vocal goed in de mix te krijgen, kwestie van compressie, reverb of delay, en EQ........ik zelf vindt een kleine delay altijd veel effectiever dan een reverb, want dat wordt al snel wat onduidelijk/wazig.....probeer ook eens een gecompressede versie bij de ongecompressede versie te mixen.......

en UAD plugins roeleren natuurlijk.......al zit ik wel heel erg te geilen op die LA-610 van UAD.........argh...

wat een veelgebruikte keten schijnt te zijn voor vocals: LA2A, 1176 en dan pultec......de LA2A werkt wat minder extreem dan de 1176.......die vullen elkaar dus mooi aan......en dan corrigeren met de pultec......

zag trouwens op het UAD forum dat oudgediende Fabian Lensen (misschien leuk voor de Q&A?) de fairchild compressor helemaal de hemel inschreef......ook om bv loops zo te laten klinken dat ze van vinyl komen met de lat/vert settings.........zelf heb ik die fairchild nog niet helemaal door moet ik zeggen..

Olaf

ohja:

En trouwens veel producties uit jaren zestig en zeventig klinken ook goed.
En de gemiddelde homestudio heeft nu apparatuur en microfoons tot beschikking waar men toen nog van kon dromen.
Dus A apparatuur is echt niet perse nodig.

wat denk je dat die gasten in de jaren 70 in een studio hadden staan? idd, neumans, studers, pultec's, fairchilds, 1176 etc.etc....... je had in de jaren 70 imho geen echte homestudios waar pro opnames werden gemaakt, misschien voor demootjes, en ook dan al was je behoorlijk binnengelopen om een demostudio te hebben...........

Origineel geplaatst door olafmol

en UAD plugins roeleren natuurlijk.......al zit ik wel heel erg te geilen op die LA-610 van UAD.........argh...

wat is dat?

Origineel geplaatst door Nouveau
wat is dat?

een nieuwe channelstrip van UAD met de tube preamp, EQ en DI van de 6176 plus nog een op de LA2A opto gebaseerde compressor/limiter erachter geschakeld....moet in de US rond de 1300 dollar kosten....in EU natuurlijk weer veeeel meer...

LA-610_front_medium.jpg

http://www.uaudio.com/products/analog/LA-610/

Olaf

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reakties. TOP!

Leuk om te zien dat eigenlijk iedereen het op zijn/haar manier doet en dat er geen standaard manier is om met vocals om te gaan.

Zelf ben ik de laatse 2 dagen flink aan het experimenteren geweest met vocals. Heb veel dingen geprobeerd maar het werd al snel te clinisch. In mijn mix kwam ik tot de ontdekking dat de snare drum de vocals in de weg zat en heb deze dan ook een heel stuk in frequentie naar beneden geschroeft. Dit gaf ruimte voor de vocals.

Uiteindelijk heb ik de volgende setup gebruikt voor vocals:

- Waves Linear Phase Multiband Compressor (geeft erg veel ruimte).
- Antares Tube (geeft lekker veel warmte aan stem, ingesteld op 3db, blauwe lamp) (zanger heeft vrij dun stemgeluid en met deze plugin wordt het allemaal wat voller) (ik weet dat er tegenstanders zijn van deze plugin, maar bij minimaal gebruik kan deze heel nuttig zijn).
- Reverb (room) van de Yamaha 01v96 (hele subtiele reverb, met hele korte reverbtimes).

Bovenste setup is voor mij simpel, doch effectief. Het werd er in ieder geval warmer, breeder en helderder van. En het gaf voor de zanger en de band het gewenste resultaat.

Origineel geplaatst door CoolRunning

Volgorde van belanrijkheid volgens CoolRunning:
1) De zanger is natuurlijk top...
2) Zorg dat de opname-ruimte of goed klinkt, of flink dood is.

Shit! Ik had deze twee door elkaar gehaald. Weet iemand wat ik met een lijk moet doen?!

Yep, in stukjes snijden en aan de varkens voeren, binnen 5 minuten is alles, inclusief botten verdwenen :maffia:

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Shit! Ik had deze twee door elkaar gehaald. Weet iemand wat ik met een lijk moet doen?!

Gewoon Phantom Power gebruiken :)

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door d.j.conflict
Denk ook eens aan het gebruik van de Antares Mic modeller plugin,dit levert soms ook erg verrassende resultaten op,je moet even experimenteren welke mic je als output gebruikt, maar het is het zeker waard...

Helemaal mee eens. De eerste keer dat ik 'em gebruikte kreeg ik er geen goed resultaat uit. De tweede keer, maanden later, andere zanger..eh..zangeres...super resultaat!

Even een ander soort vraag.

Ik heb een lowcut filter op mijn condensator microfoon een low-cut op mijn preamp en ik kan natuurlijk gebruik maken van een lowcut op mijn mixer.

Maar welke is het handigst om te gebruiken.

Sommigen raden af om al een LC filter te gebruiken bij de opname.
Maar ik vind het zelf geen bezwaar om het meteen te gebruiken inclusief compressor.

Heb gemerkt dat met LC de stem opname een stuk beter klinkt. Hoop Rumble kwijt. En de stem klinkt daardoor ook beter in de mix.
Ik gebruik nu de LC van de Behringer MIC200 ultragain preamp.
Maar zijn er redenen behalve de kwaliteit van de filter om de filter op de mic te gebruiken of op de mixer i.p..v. die op de preamp?

Origineel geplaatst door Exzit
Even een ander soort vraag.

Ik heb een lowcut filter op mijn condensator microfoon een low-cut op mijn preamp en ik kan natuurlijk gebruik maken van een lowcut op mijn mixer.

Maar welke is het handigst om te gebruiken.

Sommigen raden af om al een LC filter te gebruiken bij de opname.
Maar ik vind het zelf geen bezwaar om het meteen te gebruiken inclusief compressor.

Heb gemerkt dat met LC de stem opname een stuk beter klinkt. Hoop Rumble kwijt. En de stem klinkt daardoor ook beter in de mix.
Ik gebruik nu de LC van de Behringer MIC200 ultragain preamp.
Maar zijn er redenen behalve de kwaliteit van de filter om de filter op de mic te gebruiken of op de mixer i.p..v. die op de preamp?

Sowieso belangrijk om te experimenteren. Probeer een referentiekader te maken.
Heb je opnames, CD's e.d. waarvan de stem echt top op klinkt. Hou die er dan naast.
Ik denk dat met dit soort dingen matigheid heel belangrijk is. Rigoreus er aan sleutel kan altijd nog in de mix.

Wat voor microfoon heb je het over?

Als de microfoon erg goed is, zal ik als eerste daar proberen de low-cut te gebruiken. Het lijkt mij dat wanneer je een low-cut gebruikt in de opname, dat je dan meer ruimte/dynamiek overhoudt voor de rest van de frequenties. Dit zal dan bij de opname van een stem een mooi resultaat kunnen opleveren.
Zorg ook dat je kabels, opname frequentie en bit-resolutie erbij aan sluiten. Bijvoorbeeld opnemen door gebalanceerde kabels, 24-bit, 48Khz geeft je al hoorbaar meer ruimte/dynamiek dan wanneer je zonder gebalanceerde aansluitingen opnames maakt (zwakste schakel principe). Als je dat in orde hebt kan je weer expirementeren gaan met je low-cut. Zo blijf je (gelukkig) bezig.

Helaas doet het op verjaardagen niet goed om te vertellen dat je nu door gebalanceerde kabels op neemt... ;)

Re: Vocals warmer, breeder, helderder

Origineel geplaatst door WLC
He hallo allemaal,

Ik ben momenteel druk bezig met de opnames van een CD voor een bandje.
We zijn nu in het mix-stadium aangekomen en vragen ons af hoe je de vocals zo helder, warm en breed krijgt.

Een voorbeeld hiervan is de laatste CD van Saybia, of Coldplay.
We hebben de zang opgenomen met een MOTU 828mkII en een Rode NT1a microfoon. Het klinkt allemaal erg lekker maar de vraag is eigenlijk:

Zijn er VST-plug-ins die de zang kunnen opkrikken. Bijv. warmer, breeder, helderder, stereo???

We gebruiken Steinberg Nuendo 2.1, Yamaha 01v96v2 en RME HDSP9652 (24 kanalen via ADAT terug naar mengpaneel).

Ik hoor graag jullie aanbevelingen.

Groet WLC

Ik gebruik de Presonus Eureka (+/- 55O €) formidabel toestel !

http://www.verhagen-muziek.nl/index.html?lang=nl&target=d406.html

Een andere tip: ik kocht eerst een studio condensator microfoon (Studio Projects B1, is trouwens te koop: 125 met spin). Maar de microfoon was te goed. Je hoorde mijn opname ruimte (woonkamer) die niet goed klinkt. Toen een "stage" microfoon gekocht die minder gevoelig is en minder van de ruimte opneemt, en alles klonk meteen een stuk beter.

Als je geen goeie ruimte hebt, kun je kennelijk beter geen grootmembraan studiomic. kopen.

Origineel geplaatst door murphf
Een andere tip: ik kocht eerst een studio condensator microfoon (Studio Projects B1, is trouwens te koop: 125 met spin). Maar de microfoon was te goed. Je hoorde mijn opname ruimte (woonkamer) die niet goed klinkt. Toen een "stage" microfoon gekocht die minder gevoelig is en minder van de ruimte opneemt, en alles klonk meteen een stuk beter.

Als je geen goeie ruimte hebt, kun je kennelijk beter geen grootmembraan studiomic. kopen.

Hier heb je meer dan gelijk hoor, murphf !
Al naar gelang de akoestische omstandigheden heb ik ook heel dikwijls een beter resultaat met een dynamische microfoon bv een Shure beta 58 (en mijn favoriete condensator is de AKG C 3000 B) :)

het voornaamste in een vocal chain is de preamp, en als je digitaal werkt de convertor aka soundcard. De preamp is het toestel dat de mic powered, en een sm58 op een goede preamp klinkt veel beter dan een U47 op een behringer of zo. De convertors moeten zo neutraal mogelijk zijn om geen digitale hardheid te krijgen.

Je kan tegenwoordig voor een redelijke prijs zeer goede preamps kopen als je goed uitzoekt welke. De fmr rnp is de preamp tot 500 € nieuw. Een telefunken/Siemens/Tab v76 is uiteraard nog beter en goedkoper. Maar je moet wel de aansluitingen aanpassen.

een iets duurdere maar nog betaalbare hi end preamp is de chandler germanium die nu al een standaard is in de US en binnenkort hier verdeeld wordt. Hij is al in de UK te vinden voor 900£ en heeft een adviesverkoopprijs van 1250$. Je moet maar eens op gearsluts en soundonsound gaan zoeken naar reviews.

qua convertors zou ik vooral motu en rme aanraden. M-audio en dergelijke zijn best wel ok, maar totaal niet als een motu of een rme met een goede adat convertor. Echte hi end convertors (prism, apogee, lucid, weiss, UA, ...) zijn onbetaalbaar, maar een motu of rme is meer dan degelijk.

Afmixen zou ik indien je geen hi end hardware kan permiteren (zoals de urei 1176 of een disstressor), met een UAD dsp kaart en de bijhorende plugins doen. Die zijn zowat de beste van de plugins.

Qua mic kan veel, maar als je geïnteresseerd zou zijn in een hi end vocal mic zou ik eens kijken naar de niet zo bekende Peluso 2247, die een zeer goed telefunken u47 (De standaard qua condensor mics) clone is, en die stukken beter en goedkoper is dan een neumann 87 of 67 (die ook zeer goed zijn btw)

andere goede hi end mics zijn die van microtech gefell, neumann, akg (c414 en c12 dan vooral), brauner, rode classic, soundelux of zelfs een dynamische shure sm58 of sm57 of electrovoice re20.. Micro's zijn wel zeer stem-afhankelijk. Het kan zijn dat een telefunken u47 op de zanger zijn stem op niets trekt, terwijl een goedkope akg c3000b zeer goede resultaten afleverd, dus eerst eens testen.

Maar de preamp en de convertor zijn het belangrijkste.

Maar zangtalent, zangtechniek, de akoestiek van de opnameruimte, de plaatsing van de mic en de mixtechniek zijn minstens even belangerijk als de juiste apparatuur.

Origineel geplaatst door waxx
het voornaamste in een vocal chain is de preamp, en als je digitaal werkt de convertor aka soundcard. De preamp is het toestel dat de mic powered, en een sm58 op een goede preamp klinkt veel beter dan een U47 op een behringer of zo. De convertors moeten zo neutraal mogelijk zijn om geen digitale hardheid te krijgen.

Dit is het precies waarom ik mijn condensator mics (Studioprojects c1, SE Electronics se5500 en Rode K2 tube mics) verkocht heb. Een condensator is niet persé beter dan een dynamische mic, tenzij je échte goede condensators gebruikt (zkr wel boven E1000).
Ik gebruik voor zang nu dynamische mic van Sennheiser 441. De melodie komt er zeker wel tien-keer beter uit dan een condensator van 500 euro. De vocal klinkt steviger, veel meer dynamiek in de bass/mid en een afgerond hoog. De uitkomst is dat de vocal echt goed klinkt, ipv de condensatoren die ik gebruikt heb. Maar dan wel door een goede pre.

Back