Superlative SB01 Space Bee (SH101 Clone)

In de eerste twee foto's die tot nu toe bestaan ​​van de SB-1 / Space Bee is de gelijkenis met de Roland classic SH-101 absoluut niet te ontkennen. En er zijn overeenkomsten bij het kijken naar de functies, maar ook een paar dingen die moderner zijn.

De ontwikkelaars onthullen nog niet veel, de volledige specificaties zullen waarschijnlijk alleen aan Superbooth gereleased worden. een paar dingen zijn al duidelijk: een replica van de 3340 VCO voert hier zijn diensten uit. Er zit ook een 4-polige OTA VCF met discrete enveloppen erin. Connectiviteit wordt geleverd door USB-, MIDI- en CV-ingangen / uitgangen. Het toetsenbord van de SB-1 is FS en voorzien van rubberen dome-schakelaars. Dit zou een tactiel gevoel moeten garanderen.
Vergelijkbaar met het rolmodel van Roland is draagbaarheid de focus. De behuizing is erg plat, de fabrikant spreekt van minder dan 2,54 cm. Niettemin moet het apparaat zeer robuust zijn. Zeer interessant is de werking van de batterij. Hoewel de SH-101 nog steeds uitgerust moest zijn met batterijen voor mobiel gebruik, word er gespekuleerd op een oplaadbare batterij. Erg cool! Het bedrijf is van plan om de eerste batterijgevoede analoge synthesizer te lanceren.
Er is een klein ding te vertellen over de interne sequencer. De is namelijk dual-layer en kan via CV / Gate of MIDI of een tweede toongenerator worden bestuurd. Dat voegt natuurlijk een beetje meer toe aan de mogelijkheden.

Nu is de prijs natuurlijk iets dat ons interesseert. Helaas is er nog geen informatie. We zullen het uiterlijk bij Superbooth weten. Het blijft spannend.

vertaald van gearnews

superlative_sb-1_space-bee_synth-770x425.jpg - Click image for larger version  Name:	superlative_sb-1_space-bee_synth-770x425.jpg Views:	84 Size:	17,5 KB ID:	3678924

superlative_sb-1_space-bee_synth_2-770x425.jpg - Click image for larger version  Name:	superlative_sb-1_space-bee_synth_2-770x425.jpg Views:	66 Size:	44,6 KB ID:	3678925

Last edited by a moderator:
In 2019 was ik op Kickstarter een Early Bee backer voor $ 949. Daar komt nu nog 179 euro btw+importheffingen bovenop, zoals te verwachten.

Als je 'm ook verwacht: Superlative heeft een tijdje geleden een mail gestuurd om je verzendadres te controleren en bevestigen. En later, als je pakket onderweg is, stuurt FedEx een obscure (maar legitieme) mail met PDFs over de pre-payment voor de invoerrechten. De betaaldetails staan in de kleine lettertjes van die PDF, en als je die niet binnen 5 werkdagen betaalt, kan je pakketje retour gaan... 😬

Het duurde 6 jaar, maar hij is zojuist binnen gekomen en ziet er prachtig uit! 🙀

Eerste (fysieke) indruk: de behuizing is zéér degelijk gebouwd als een Amerikaanse tank, erg dun, sommige faders voelen een beetje underwhelming (meer wobbly dan mijn 101 en niet gelijk aan de anderen), verrassend zwaar (door de accu waarschijnlijk) en bijzonder touch qua keys – heel anders dan ik van bv. Fatar-keys gewend ben, maar niet op een vervelende manier.

Binnenkort aansluiten en testen! 🎹

IMG_6874.JPG

Laatst gewijzigd:
ik vind het ook echt een onwijs mooi ding, als ie nog eens zakt in prijs komt ie wellicht een keertje kijken hier :)

De sequencer is in principe helemaal gelijk aan de SH-101, met als bonus dat je nu een internal/external toggle hebt om ook een extern apparaat via CV/Gate te sequencen parallel aan de intern lopende sequence. Daarnaast kun je nu ook sequences opslaan in 2 banks, wat toch wel een handige moderne feature is. Via Jump wissel je rechtstreeks van sequence (op de volgende clock pulse) en met Chain wissel je aan het eind van de vorige. Heel basic allemaal, maar wel handig voor live-situaties denk ik.

Nog ff een stukje opgenomen, omdat er zo nog zo weinig video's van op YouTube staan:

Laatst gewijzigd:
Back