Welke computer gebruiken jullie?

M2 ultra Studio met 128GB ram, 2TB SSD en extern 2+4+4TB, wacht op de release van een m4 ultra studio, ja ik heb echt al die cores nodig. En max doet het niet voor mij.
Misschien dat er een M4 Extreme (dus 4 x m4 max gekoppeld) komt in een hernieuwde macpro, maar daar zal ik dan over moeten nadenken. Ik vind in principe elke 3 jaar een vervanging naar de nieuwste generatie prima. Vroeger was het meer 5-6 jaar met apple, maar ze zijn wel lekker rap met nieuwe architecturen tegenwoordig. Dan liever elke 3 jaar van ultra naar ultra dan per 6 jaar naar extreme/macpro serie
Ik doe best intensieve dingen op mijn m3 max maar het gaat zo soepel dat ik juist denk dat ik met veel minder toe zou kunnen naar de toekomst toe. Wat doe je er mee dat alles zo mooi benut wordt? Veel visueel werk?

Ik doe best intensieve dingen op mijn m3 max maar het gaat zo soepel dat ik juist denk dat ik met veel minder toe zou kunnen naar de toekomst toe. Wat doe je er mee dat alles zo mooi benut wordt? Veel visueel werk?
125+ tracks met elk kanaal een CA286S, SSL 4KG, Softube Tape en Logic Limiter. 4 Stereo bussen met 4 buscompressors/ca286S, tape en limiter. Masterbus met BusCompressor, CA286S, TC VSS3, Hazelrigg VNE, DeRes ,TC MD4 HD, X-Gate/X-limiter. En allemaal last gen VIs. Alles beschikbaar en te triggeren in realtime. En samplesynced op 48 khz, 128 samples buffer.
Screenshot 2025-10-29 at 12.30.12.png

Een echte thunderbolt 5 behuizing is $$$$$ Dan kan je volgens mij net zo goed de Apple premium betalen voor een grotere interne SSD van een terra-byte of twee.
Op mijn model Mac mini is de upgrade van 512GB (basis) naar 4TB bij Apple €1500. Een TB5 behuizing + 4TB (tot 7100 MB/sec) SDD heeft mij exact €527,34 gekost. €1500 - €527,34 = €972,66 bespaard, daarmee ben je al een end op weg om nog eens een extra USB4 (40Gbps) externe behuizing met 16TB toe te voegen aan je Mac mini (kosten €1089,14). Dus voor net wat meer dan de prijs die Apple vraagt om van 512GB naar 4TB te gaan ga ik van 512GB naar 20TB. Dat is het vijfvoudige t.o.v. Apple.

De upgrade naar 2TB interne storage, conform uw suggestie, kost €750 bij Apple. Mijn 4TB externe (en snellere SSD) is dus goedkoper dan een Apple upgrade naar 2TB. Je kunt booten van deze externe schijf en daarmee is het geschikt om de interne schijf volledig te vervangen. €750 - €527.34 = €222.66 bespaard (+ gratis 2TB extra).

Uit mijn uitvoerige beantwoording, eerder in deze draad, had u kunnen afleiden dat ik mij in deze materie verdiept heb. Als u werkelijk in de veronderstelling verkeert dat ik de triviale optie om de kosten van upgrades van de interne SSD niet mee te nemen in mijn afweging t.o.v. het gebruik van alternatieven dan denkt u kennelijk dat ik een idioot ben. Vervolgens probeert u mijn volledig onderbouwde argumenten te ondermijnen met een "...Dan kun je volgens mij net zo goed..." opmerking waar u overduidelijk geen enkele moeite in hebt gestoken om die te valideren. Dat komt niet heel sterk over in een forum discussie.

Overigens staat het u vrij om uw eigen afwegingen te maken. Ik begrijp sowieso niet waar al die reacties op mijn uiteenzetting vandaan komen: ik oefen geen enkele dwang uit, ik vertel niemand wat diegene moet doen. Ik meld, in mijn oorspronkelijke reactie, heel duidelijk dat ik alleen maar een advies geef ("aanraden"). Ik was op zoek naar maximale storage voor mijn euro's te krijgen en ik heb uiteengezet hoe ik dat gedaan heb. Met advies kunt u doen wat u wilt: u mag dat links en rechts naast u neer leggen.

Laatst gewijzigd:
Wat voor externe SSD raden jullie me aan voor een Mac mini M1 om mijn bibliotheken op te plaatsen? Mijn huidige externe SSD raakt vol en is een WD Elements SSD van 1 TB en werkt momenteel erg traag met o.a. Kontakt. Ik zie dat de Mac mini M1 USB 3.1 en 3.2 niet ondersteund qua snelheid en dat ik als ik een sneller werkende externe SSD wil hebben, voor Thunderbolt 3 of 4 / USB4 moet gaan MET Thunderbolt kabel (weet niet of Thunderbolt 5 werkt op een systeem dat dit niet ondersteund?) maar zie door de bomen het bos niet meer. Het gaat mij erom dat mijn bibliotheken er prima en vlot op kunnen werken. Alvast bedankt voor het meedenken!

Aangezien ik zo min mogelijk vst's gebruik heb ik nu als probeersel de goedkoopste mac mini M4 gekocht. Het is mijn eerste mac. Het is even wennen met de toetscombinaties en mappenstructuur maar dit is toch wel een verademing. Ik denk niet dat ik hiermee aan mijn limiet ga komen. Alles start ook zo enorm snel op. Kans is groot dat ik het bij mac hou voor mijn studio.

Laatst gewijzigd:
Aangezien ik zo min mogelijk vst's gebruik heb ik nu als probeersel de goedkoopste mac mini M4 gekocht. Het is mijn eerste mac. Het is even wennen met de toetscombinaties en mappenstructuur maar dit is toch wel een verademing. Ik denk niet dat ik hiermee aan mijn limiet ga komen. Alles start ook zo enorm snel op. Kans is groot dat ik het bij mac hou voor mijn studio.
De M4 Mac mini is een uitstekende machine! Welke chip dan ook. Het enige wat je nog in de weg kan zitten is de keuzes die je gemaakt hebt wbt RAM en/of interne opslag ruimte.

De M4 Mac mini is een uitstekende machine! Welke chip dan ook. Het enige wat je nog in de weg kan zitten is de keuzes die je gemaakt hebt wbt RAM en/of interne opslag ruimte.

Ja klopt, 16gb ram en 256 gb opslag is niet heel veel voor de meesten die in the box werken maar is voor mij voldoende aangezien ik mijn processing zoveel mogelijk met hardware doe en ik gebruik tegenwoordig geen samples meer. Qua opslag kan ik een externe harde schijf gebruiken mocht ik over de 256gb komen.

Ik had een goed jaar geleden mijn nieuwe laptop (niet voor muziek) gekocht met 16gb ram met het idee "ik kan er altijd wat bij stoppen indien nodig". Blijkt ten eerste dat hij 2 slots heeft waar nu 2x8 in zit, dus upgraden naar 32gb betekent 2x8 weggooien en 2x16 kopen. Dus kan je ook wel meteen naar 64 upgraden met 2x32. Toen gebeurde The Next Nonsense en kost die upgrade plots 700 euro. Dus ik doe nog wel even verder met 16GB, ik heb er geen last van.

Edit: de prijzen zijn aan het dalen (nujaaaa ze komen ook wel van de maan), nu zou de upgrade mij zo'n 550 kosten. We wachten nog wel wat.

Laatst gewijzigd:
Ja klopt, 16gb ram en 256 gb opslag is niet heel veel voor de meesten die in the box werken maar is voor mij voldoende aangezien ik mijn processing zoveel mogelijk met hardware doe en ik gebruik tegenwoordig geen samples meer. Qua opslag kan ik een externe harde schijf gebruiken mocht ik over de 256gb komen.
En een 16 gb ram bij een M-processor kan net zoveel aan als een 32 gb ram bij een intel processor. Dus je zit gewoon goed.

Bron:

En een 16 gb ram bij een M-processor kan net zoveel aan als een 32 gb ram bij een intel processor. Dus je zit gewoon goed.

Bron:
Nou zo simpel zit het niet hoor. 16GB is 16GB. En als die vol dreigt te raken gaat je Mac Swap Memory inzetten (interne harde schijf als backup RAM) en dat is nog steeds veel trager dan RAM.

Bron:
Nou zo simpel zit het niet hoor. 16GB is 16GB. En als die vol dreigt te raken gaat je Mac Swap Memory inzetten (interne harde schijf als backup RAM) en dat is nog steeds veel trager dan RAM.

Een beetje browser open met 10-13 tabs en je bent al 4-5GB kwijt.

Voor de sampler die ik heb koop ik Action SD kaartjes 32Gb à €7 bij de kassa (of 128 Gb à €14) en de keuze uit 120 geluiden starten onmiddelijk direct zonder enige vertraging.
Een enkele keer zit er wel eens een verkeerde tussen.
De computer voor het knippen van video / filmpjes heeft 4Gb ram. Dat blijkt genoeg. Bij een DVD van een uur staat er hooguit ook maar een paar Gb op
Ik zorg wel dat de computer zoveel mogelijk leeg blijft.
De race naar meer geheugen en de tegenwoordige kosten begrijp ik niet zo goed.
Alles wat ik bewaren wil bewaar ik extern het liefst vijf voudig. (Latijn > ivb retentie, dedundantie, vele kleintjes maken een grote = bewaar zekerheid.)

Video op DVD is nog standard definition en helemaal de moeder gecomprimeerd. Op het moment dat je meerdere streams uncompressed full HD of 4K video in je RAM gaat laden en editen, gaat het heel hard.

Ik doe 5K 360 edits in custom software. Ik had de software eerst geschreven om parallel dit te doen voor meerdere video's. Nope! Zelfs met 1 video pingpongt de -snelle- laptop tussen cpu, ram en hdd limiet.

Video op DVD is nog standard definition en helemaal de moeder gecomprimeerd. Op het moment dat je meerdere streams uncompressed full HD of 4K video in je RAM gaat laden en editen, gaat het heel hard.
Ja maar als amateur / hobbyist maak ik filmpjes die bijna nooit langer zijn dan tien minuten. En Youtube beveelt aan je punt te maken binnen twee minuten. Alles full-hd. En muziek nummers zijn traditioneel twee à drie minuten de tijd van een singel-`grammefoonplaatje`.

Back