Welke computer gebruiken jullie?

Ja je hoopt dat de marktwerking haar werk doet. Grotere vraag -> prijsstijging -> meer fabrikanten die een graantje mee willen pikken -> groter aanbod -> dalende prijs. Vraag/aanbod moet een soort balans gaan vormen. Het nadeel bij technologie is dat je niet zomaar even 'geheugenreepjes' kunt gaan produceren. Het is geen brood. Het opzetten van een productielijn kost tijd en veel geld... en daar loopt het spaak. Veel vraag -> geen aanbod -> KASSA!

Ik ga nu even 64mb EDO kopen. Echt waar.
Ik ben een nieuwe computer aan het samenstellen. Maar dan met 64 GB werkgeheugen. Met behulp van Tweakers.net en mijn AI-assistent heb ik een computer samengesteld die het als DAW-computer meer dan goed zou moeten doen en erg stil zou moeten zijn. Maar de prijs voor dat werkgeheugen ... Ik heb de grafische kaart maar wegbezuinigd.

Voor geïnteresseerden:
Moederbord: ASUS PRIME X870-P WIFI socket AM5
SSD: SSD Samsung 990 PRO 2 TB
Processor: AMD Ryzen 9 7900, 3,7 GHz (5.4 GHz Turbo Boost) socket AM5
Processorkoeler: be quiet! Silent Loop 3 360
Werkgeheugen: Kingston FURY Beast (2x 32 GB)
Behuizing: Behuizing be quiet! SILENT BASE 601 midi tower
Case-fan: be quiet! Silent Wings 4 PWM
Voeding: be quiet! Power Zone 2 modulaire 750 watt

Hola frieds,

Deze lijkt mijn voorkeur te hebben,moet wel een SSd2 in, en met DDR 5 dus later upgraden !
HP OmniDesk Desktop AI M03-0017nsPC

Groeten van Andreos :)

Moederbord: ASUS PRIME X870-P WIFI socket AM5
SSD: SSD Samsung 990 PRO 2 TB
Processor: AMD Ryzen 9 7900, 3,7 GHz (5.4 GHz Turbo Boost) socket AM5
Processorkoeler: be quiet! Silent Loop 3 360
Werkgeheugen: Kingston FURY Beast (2x 32 GB)
Behuizing: Behuizing be quiet! SILENT BASE 601 midi tower
Case-fan: be quiet! Silent Wings 4 PWM
Voeding: be quiet! Power Zone 2 modulaire 750 watt
en welk bedrag kom je uit?

en welk bedrag kom je uit?
Ik kwam uit op €2.724,68 voor de onderdelen. Gisteren heb ik met een AI-assist nog even gechat en een iets lagere prijs geleid (€ 2.558,79) en de nodige aanpassingen:
  • Behuizing: be quiet! SILENT BASE 601 midi tower is vervangen door be quiet! PURE BASE 501 Airflow midi tower. Die is minder stil dan de opvolger, maar ook wat kleiner en (vooral) €70,- goedkoper.
  • Werkgeheugen: Kingston FURY Beast 64 GB DDR5-6000 (2x 32 GB) is vervangen door KLEVV BOLT V 64 GB DDR5-6000 (2x 32 GB). Die is iets minder duur én sneller.
  • Voeding: be quiet! Power Zone 2 modulaire 750 watt is vervangen door be quiet! Straight Power 12 Platinum modulaire 750 watt. Die is duurder, maar zou beter bij deze setup passen.
  • Processorkoeler is vervangen door be quiet! Dark Rock Pro 5 CPU-koeler. Die zou geschikter zijn.
  • Case-fan is weggelaten. Die zit al in de behuizing.
Maar het blijft heel veel geld, dus ik hoop dat het straks fantastisch werkt.

AMD Ryzen 7 7900X
ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WiFi
Noctua NH-D15 2xNF
G.Skill Trident Z5 NEO CL30 DDR5-PC6000 (2 x 32GB)
Samsung 990 PRO, 4 TB SSD
Samsung 990 PRO, 2 TB SSD
Fractal Design Define 7 Black
Asus DRW-24D5MT
Corsair RM850x
Logitech G213 Prodigy

Da's die van mij. 1695,- in december 2023. :erm:

Een GPU had ik al, uit de vorige PC.

AMD Ryzen 7 7900X
ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WiFi
Noctua NH-D15 2xNF
G.Skill Trident Z5 NEO CL30 DDR5-PC6000 (2 x 32GB)
Samsung 990 PRO, 4 TB SSD
Samsung 990 PRO, 2 TB SSD
Fractal Design Define 7 Black
Asus DRW-24D5MT
Corsair RM850x
Logitech G213 Prodigy
Da's die van mij. 1695,- in december 2023. :erm:
Ik kan alleen mag zeggen: dat heb je goed gedaan. Ook al is de vergelijking voor mij een beetje pijnlijk.

Tegenwoordig:
Samsung 990 PRO 4 TB SSD (€ 699)
Samsung 990 PRO 2 TB SSD (€ 339)
G.Skill Trident Z5 NEO 64 GB DDR5-6000 (2x 32 GB) (€ 1.159,00)

Hoorde onlangs ook dat door AI toepassingen het RAM ook enorm is gestegen. Ik betaalde 2 jaar terug voor de 2x32gb 223€. Dat is nu 4 á 5 x zoveel.

Mijn systeempje:
(videokaart heb ik later vervangen voor de snelste silent GPU die er is: Palit GeForce RTX 3050 KalmX: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers)
- Moederboard: Gigabyte Z790 EAGLE AX (veel PCI-e aansluitingen en voldoende ruimte rond de Videokaart
- CPU: Intel i9-14900f (iets sneller dan de normale versie. Mist de iGP maar ging toch voor een losse videokaart)
- Videokaart: Asus GT730-4H-SL-2GD5 (4 x 4k op HDMI en passief gekoeld, dus geen fans!! En met max 30 watt weinig warmte)
- Geheugen: 2 x 32gb G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C30 DC (gekozen wegens een Noctua CPU koeler, die achteraf niet in mijn kast paste) maar volgens mij prima plankjes. :)
- Bootschijf: Samsung 990 PRO 4TB M.2 SSD (snelste, betaalbare schijf van het moment).
- Backup schijf: Verbatim Vi550 S3 4TB 2.5" SSD (betaalbare SSD zonder draaiende delen die geluid maken)
- Behuizing: Be quiet! Pure Base 600 black Behuizing (een van de stilste, compactere, behuizingen)
- Extra behuizing fan: Noctua NF-A14 ULN, 140mm
- CPU koeler: Be quiet! Dark Rock TF 2 (na teveel hebben gecheckt wist ik het niet meer.. dit pastte sowieso maar het is een gokje.. iig één van de stilste koelers)
- Voeding: Seasonic Prime TX-650 PSU / PC voeding (aanvankelijk fanless gekozen maar die was niet meer leverbaar in lage vermogens). Deze gebruikt tot +/- 40% load zijn fan niet in hybrid mode en met convector naar boven. Is tevens door het '80 plus titanium' certificaat efficienter en produceert daardoor minder warmte.

Laatst gewijzigd:
Ik kan alleen mag zeggen: dat heb je goed gedaan. Ook al is de vergelijking voor mij een beetje pijnlijk.

Tegenwoordig:
Samsung 990 PRO 4 TB SSD (€ 699)
Samsung 990 PRO 2 TB SSD (€ 339)
G.Skill Trident Z5 NEO 64 GB DDR5-6000 (2x 32 GB) (€ 1.159,00)
Is er een reden om specifiek voor die G.Skill te gaan? Want ik heb even 10 seconden google geopend, en ik vind bv:

Crucial Pro RAM DDR5 64 GB Kit (2 x 32 GB) 6000 MHz CL40, Overclocking Gaming-geheugen, Intel XMP 3.0 / AMD EXPO, (PC) 64 GB DDR5 RAM, wit – CP2K32G60C40U5W

Voor 709 euro. Scheelt toch al heel wat met 1159.

Maar ik ben hier verder weinig relevant, ik heb vorige week mijn "nieuwe" studio PC gekocht voor 25 euro. Want hij moet alleen maar 1 stereo spoor kunnen opnemen, dus een oudere i5 was al mega overkill.

Is er een reden om specifiek voor die G.Skill te gaan? Want ik heb even 10 seconden google geopend, en ik vind bv:

Crucial Pro RAM DDR5 64 GB Kit (2 x 32 GB) 6000 MHz CL40, Overclocking Gaming-geheugen, Intel XMP 3.0 / AMD EXPO, (PC) 64 GB DDR5 RAM, wit – CP2K32G60C40U5W

Voor 709 euro. Scheelt toch al heel wat met 1159.
CL40 is trager dan CL30. Of het dat waard is, zeker aan de huidige prijzen, is iets anders. Toen ik CL30 koos was het prijsverschil niet groot.

Mijn dual-boot Hackintosh zelfbouwsysteem heb ik alweer 6 jaar en die heb ook in de tussentijd uitgebreid met nieuwe hardware:

Kast:
Streacom DA2 V2
(Met upgraded USB C 3.1 Gen2 front USB-C poort). Dit is een kast die door zijn ontwerp passief koelt.

Semi passieve voeding:
Corsair SF Series SF450
Fan gaat alleen aan als het binnen warm is (en zover alleen gebeurd op warme zomerdagen).

Moederbord:
MSI MEG Z490I UNIFY

Processor koeler:
BE QUIET! Shadow Rock TF 2

Processor (en GPU):
Intel CORE I7-10700

Geheugen:
Kingston DDR4 FURY Beast 2x16GB 2666 KF426C16BB1K2/32

Opslag data:
Samsung 860 EVO 1 TB

Opslag besturingssysteem / applicaties:
M.2. Samsung 980 500 GB

Besturingssysteem:
Windows 11 Pro / Sequoia

Denk dat de meesten wel een computer gebruiken om muziek te maken,maar wat voor een systeem gebruiken jullie?Gebruiken jullie geoptimaliseerde aangepaste toestellen?Of is het gewoon ééntje van de winkel om de hoek,welke monitor?Wat zou je eigenlijk willen hebben,nog veranderen,enz.?

Ikzelf heb nu een Imac 3,4 GHz intel core i7,ram:16Gb,8 jaar oud.Misschien de nieuwe imacPro,of de macpro binnenkort,met één groot beeldscherm.
Ik heb een maand of wat geleden mijn MacBook Pro (early 2015) vervangen door een MacBook Air M5, omdat de batterij van de oude einde levensduur was.
Het is er gewoon eentje van de winkel, 15 inch scherm, 16GB RAM, 512GS SSD.
Er draait nu nog Ableton Live 8 op, maar omdat de nieuwe dus geen Intel processor meer heeft en die oude versie alleen daarop draaide, zal ik moeten gaan upgraden naar v12.

Ik ben geen grootverbruiker en draai amper VST's; het draaide op de oude computer al vlekkeloos, de nieuwe heeft er natuurlijk al helemaal geen moeite mee.

Het enige wat me niet zo bevalt, is dat de MacBook Air maar twee USB-C poorten heeft die ook nog 's vlak naast elkaar aan dezelfde kant zitten.
Er hangen twee USB-hubjes met korte kabeltjes aan, hoop geklier. Zodra ik een goede kabel heb gekocht, gaat de oude grotere USB-hub er weer aan.

Is er een reden om specifiek voor die G.Skill te gaan?
Ja, die is er. Omdat ik de computer niet zelf in elkaar kan zetten, laat ik dat doen. Daardoor ben ik afhankelijk van de prijzen en de producten die één winkel aanbiedt. En zoals @T-CM11 al terecht opmerkte, is CL40 werkgeheugen minder snel dan CL30 geheugen. Ruwweg 3 ns is verwaarloosbaar voor de meeste taken (browsen, kantoorwerk, gaming). Voor geheugen-sensitieve workloads zoals compressie, sommige simulaties of APUs zonder dedicated VRAM kan het wél meetbaar verschil opleveren.

Als je nu de M5U MacStudio wilt bestellen komt ie alweer 2 maanden later (net gechecked) dan degene die bij mij in bestelling staat.

Het is misschien niet gek om te denken dat de voorraad ook beperkt is en goedkoper gaat het ook niet worden. Best kans dat je over 3maanden achter het net gaat vissen als je dan wilt bestellen. Het is erg schaars op de NAND markt en op is op vermoed ik. Voor het aankondigen van de M5Studios waren de M4Max en M3U ook minimaal 3maand wachttijd.

Het schijnt ook zo te zijn, gelezen (niet gechecked), dat al die AI bros al die macminis en macstudios opkopen omdat het relatief goedkope bakken zijn die door TB5 direct in een cluster kunnen zonder TCP/Ip gedoe. Op de refurb sites van apple zijn ze binnenn mSecs verkocht helemaal geautomatiseerd met bots, jan lul komt er niet eens bij zo snel gaan ze.

Ik hoor ook van veel lui die lokale AI modellen draaien dat de Apple Silicon Macs daar heel geschikt voor zijn, dus wat je zegt kan goed kloppen.

1e scores zijn binnen. Vergeet niet dat de top of deze lijst CPUs zijn van 8000-9000 euro.
10% minder snel voor een hele Macstudio eromheen is een koopje dan eigenlijk :D
Mijn huidige M2U zit op 28000 multicore score, die wordt dan bijna verdubbeld met de M5U, best een prestatie om dat in zon korte tijd voor elkaar te krijgen.

Screenshot 2026-09-25 at 10.27.49.png

Laatst gewijzigd:
Dat was veeeeel later nog steeds het geval hoor. Hier zit momenteel een 170MB schijf in. De overstap naar SATA was pas late Pentium 4 era, die 486 is pre-Pentium. Die had zelfs nog geen DMA op zijn harde schijf (dat kwam rond Pentium MMX op) en van FAT32 had hij ook nog nooit gehoord (dat was pas toen schijven significant groter dan 2GB werden).

In alle serieusheid, enkel mijn meest recente PC (los van mijn werklaptop) is modern genoeg om uberhaupt een geekbench 7 resultaat neer te kunnen poten. Die heeft een Ryzen 5 3400G. En die scoort ongeveer Single-Core 1117 en Multi-Core 2869.

Back