Welke computer gebruiken jullie?

Gaat dat niet via een thunderbolt dock ??
Ik vind minstens twee schermen ook een must, slechts één hdmi zag ik al direct als een min punt

Mij doet apple niet veel meer, maar merci voor de goeie specs vd Mac Mini v2012 i7, anders wist ik het ook ni meer
Kan ook via Thunderbolt (ik las vanaf 3)

okey, tja, het wordt me iets te ingewikkeld, met 4 soorten thunderbolt en nog meer soorten USB,
maar 't is maar belangrijk wat je eigen mac of pc heeft, VGA is wel afgeschaft denk 'k,?

Ja okey, super machien die mac studio, veel handiger dan de mac pro
Eén vd dagen zullen er wel benchmarks met het aantal tracks tegelijk te vinden zijn..
Alhoewel ik zelf maar 17% CPU use heb op de mac mini i7 v2012 met samplitude, maar da's ook dankzij de powercore's

Als ik het goed begrijp dan is de Mac Studio de vervanger voor de 27-inch iMac, die ik dus heb. De iMac is 5 jaar oud en ik overwoog al een tijdje om 'm te vervangen. Voor mij komt (dus) de Mac Studio als geroepen, maar de iMac verpats ik niet, want ik sluit het 4K-scherm aan op die Mac Studio! Bovendien kan ik dan ook nog altijd terugvallen op die iMac, als bepaalde software het onverhoopt (nog) niet doet.
Nee,Later dit jaar komt de iMac Pro(27 inch en misschien meer)ook uit met deze processors of verbeterde die M2 kan genoemd worden.
En daar wacht deze meneer op.🤝

Ik begrijp de weerstand tegen ThunderBolt4/USB-C niet. Er hebben nog nooit zo veel verschillende soorten apparatuur via één kabeltje gewerkt! Sterker nog: kom eens met een voorbeeld van wat voor randapparatuur dan ook dat niet met hooguit een verloop kabeltje werkt?

Thunderbolt to hdmi of DVI adapter/kabel
Mooi! dan is de monitor issue opgelost. :okdan:

Tja, de overgang van Windows naar Mac brengt natuurlijk wat vragen op als: is al mijn oude Win software verkrijgbaar voor de mac.
Ik bedoel, Windows heeft een imperium aan software
en de Mac heeft een eigen besturing systeem...
Gelukkig hoeft je maar 1 keer kiezen bij installaties:
Windows of mac...
De meeste grote software bedrijven hebben de optie Mac/windows.
Bij al die andere (lunix etc) weet ik dat niet.

Ik begrijp de weerstand tegen ThunderBolt4/USB-C niet. Er hebben nog nooit zo veel verschillende soorten apparatuur via één kabeltje gewerkt!
Inderdaad

Ik begrijp de weerstand tegen ThunderBolt4/USB-C niet. Er hebben nog nooit zo veel verschillende soorten apparatuur via één kabeltje gewerkt! Sterker nog: kom eens met een voorbeeld van wat voor randapparatuur dan ook dat niet met hooguit een verloop kabeltje werkt?
ik denk mede doordat Apple lang (en nog steeds) een verdienmodel heeft door je te pushen naar een bepaalde aansluiting / systeem etc met veel te dure kabeltjes en verloopjes. Waarbij 3rd party varianten ‘ineens’ niet meer werken na een update.
En het oude Thunderbolt was natuurlijk snel, maar beperkt qua algemene inzetbaarheid.

Ik heb nog geen Mac, maar Thunderbolt 4 vind ik absoluut geen reden tot klagen trouwens.
Die belachelijke prijzen wel, maar daar ga ik niks aan veranderen.

(anders dan gewoon weer een nieuwe machine Windows in gebruik nemen morgen)

Ik heb hier alle modellen MacBook Pro vanaf 2008 ongeveer. De laatste versie (16" M1 MBP) is verreweg het fijnste hoewel ik daar nog nooit een SD card of HDMI kabel ingestoken heb. Daarna de 2015 15" hoewel het feit dat er alleen 2xUSB-A en 2xTB2 op zit wel echt vervelend begint te worden. De 16" en 15" versies die daar tussen kwamen heb ik inmiddels helemaal geen problemen meer mee, alles gewoon USB-C/TB3 gemaakt thuis.

Ik heb in de studio een USB-C hubje liggen waar al mijn USB meuk aan hangt dus het is gewoon één kabel inpluggen op mijn laptop en al mijn audio, MIDI en losse synths zijn aangesloten. Dat kon echt niet met USB-A, althans niet met de audio bandbreedte van een grote geluidskaart.

Waarbij 3rd party varianten ‘ineens’ niet meer werken na een update.
Nou, Windows kan er ook wat van...

'N computer moet je op één bepaald doel hebben...
Of alleen Internet, of alleen grafisch, of alleen geluid en beeld. (film)

Bij Windows kun je gamen, bewerken en alles door elkaar gooien met als gevolg dat ie trager wordt
en zelfs hapert.
Ik weet niet hoe georganiseerd dat een Mac werkt.
Dan kan ik maar een ding zeggen: Ervaren.
voor 2400 euro (da's 1000 euro meer dan mijn (Win)laptop nu koste)
is dat voor mij te realiseren...

Gelukkig neem ik m'n hobby's niet al te serieus. :D
:D
8D :beard:

het verschil tussen MAC of Windows voor audio/DAW, is vooral een kwestie van fan zijn van de een of de ander, beide kunnen immense problemen hebben, of vlekkeloos werken.

de M1 serie is inderdaad erg goed, zonder twijfel.

maar het fabeltje; MAC is beter, is zéer achterhaald, vorige eeuw, alhoewel, sinds XP, zéer achterhaald, windows is vrij efficiënt, al lijkt dat niet zo.
en je kunt een goede windows machine bouwen, en die is bij de bouw al gehaal achterhaald (2 x achterhaald in een andere kontekst, krijg ik een prijs?), of als je een MAC mini of Studio koopt, die is ook gelijk... achterhaald, zoals altijd.

AMD, Apple, Intel draaien nu rondjes om elkaar.

dus budget speelt een rol, voorkeur, de MAC"s zijn indrukwekkend, maar een Windows machine kan evenzeer indrukwekkend presteren, al is ie (mijn studio dekstop), hopeloos 'achterhaald' (4 x maal), alhoewel... hij knalt alles er gewoon vlekkeloos uit (en vergeet niet de invloed van een driver/soundinterface op de efficientie, i.e. meer plugins vanwege drivers/ontwerp. focusrite, mwah... al heb ik tevens een Focusrite Solo, alleen voor simpel werk.. goed zelfs focusrites kunnen je geven wat je wil.)

je kunt het eigenlijk al met een iPhone klaren.👊

of een iPad, wordt vaak gebruikt, en goedkoop, kwa software, maar aanschaf prijs. toch leuk dat dat zo goed werkt. verleidelik zeker, maar ik kan alles al... en meer...

het is wat je wil, nodig hebt, afgestemd op eisen van je plugins, programma's, etc. en budget..

ITB kost toch een berg geld, wanneer je een mooie verzameling wilt, en alle mogelikheden, die je wenst. heerlik! maakt me niet uit...

Nou, Windows kan er ook wat van...

'N computer moet je op één bepaald doel hebben...
Of alleen Internet, of alleen grafisch, of alleen geluid en beeld. (film)

Bij Windows kun je gamen, bewerken en alles door elkaar gooien met als gevolg dat ie trager wordt
en zelfs hapert.
Ik weet niet hoe georganiseerd dat een Mac werkt.
Dan kan ik maar een ding zeggen: Ervaren.
voor 2400 euro (da's 1000 euro meer dan mijn (Win)laptop nu koste)
is dat voor mij te realiseren...
Dat is wat anders dan wat Apple doet met de ‘Apple only’ policy.
Ik ben geen Windows fan, maar als je niet heel veel geld over hebt voor je hobby, kun je niet echt anders.

Ik zal de Mac dan alleen voor Cubase gebruiken en een bibliotheek aan VST's aanleggen.

Windows gaat bij mij dan de grafische kant uit. (Fotoshop, Mediabang, Krita).

dat werkt ook natuurlik. (in Cubase 12, werken VST2 plugins niet meer in M1, of native mode, of hoe het ook heet, overigens.. wel onder rosetta... met een MAC is altijd balanceren tussen OS versie, en nu weer CPU versie, en versies van Cubase b.v. en plugins, developers hebben er maar werk aan... veel werk..)

en zelfs hapert.

dat is meer een fabeltje, dan werkelikheid. als je goed ordent, een goede machine hebt, geen problemen. ik heb zelfs jaren strak op een halfgare XP versie gewerkt, ik was te lui om te herinstalleren, en alles werkte vlekkeloos. (CCleaner, de meest grote fabel....)

maar voorkeur; wanneer je voelt, dat is een mooi systeem voor mij, ga voor de Apple, vanzelfsprekend. voor muziek. en zal zeker erg goed werken.

Back