Nooit gehoorde geluiden, bestaan die nog?

Je post is enorm informatief en zulke dingen lees ik met plezier, maar als je er Servische bonensoep (liefst met een scheut kajmak en een hete peper) bij betrekt ga je wel een stap te ver. Met sommige dingen mag je gewoon niet lachen!

Mijn mening inzake physical modeling is dat het wetenschappelijk leuk is om modellen te makem van "natuurlijke fenomenen", maar als geluidsdesigner is het nog leuker om deze modellen te doorbreken en creatief te gebruiken, Bv een snaar die voorturend van massa verandert en op deze manier een andere harmonische inhoud heeft.

En zo komen we weer tot ongehoorde geluiden...

Hallo JugJug,
Servische bonensoep vind ik verrukkelijk en de muziek van Servie de smaragd van de Balkan. Maar, zoals Pythagoras al waarschuwde, van het eten van bonen word je flatuleus, zeker als je er teveel van eet. Voor zover hier iets lachwekkend is - (wat JIJ beweert, niet ik!), heeft dat geen enkele betrekking op het nobele Servie of haar inwoners, maar puur op de gevolgen van een alle landsgrenzen overstijgend menselijk (en dierlijk) spijsverteringsproces.

Hierbij een geluidsvoorbeeld van een natuurkundig model van een snaar, waarvan niet de massa, maar de stugheid, en daarmee de dispersie, tijdens de trilling geleidelijk toeneemt. Aanvankelijk is de toon puur harmonisch, maar de boventonen gaan aan de wandel zodanig dat hun onderlinge afstanden steeds meer toeneemt. De toon eindigt zeer onharmonisch, wat in het bijgevoegde sonogram goed te zien is. Dat de toonhoogte tijdens dit proces ook geleidelijk afneemt is een artefact dat in principe wel gecompenseerd kan worden; ik heb het maar zo gelaten omdat ik het wel een leuk (en leerzaam) effect vind. Geluid en sonogram heb ik gemaakt met WaveWizard, mijn eigen voor educatie bedoelde audio-signaalverwerkingssoftware.

Attachments

• Waveguide met toenemende dispersie.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 112
  • Sonogram toon met toenemende dispersie.jpg
    Sonogram toon met toenemende dispersie.jpg
    94,2 KB · Bekeken: 118
Is LPC op een bepaalde manier te vergelijken met convolutie-techniek? Met het maken van een impulse-response ben je in feite toch ook bezig de filter-eigenschappen te berekenen van 'iets' waar je de pulse doorheen stuurt?

Convolutie is een wiskundige bewerking waarmee elk filterproces kan worden beschreven en, bij digitale filters, direct gerealiseerd.

Net zoals er voor optellen, aftrekken, vermenivuldigen en delen altijd twee getallen zijn betrokken, zijn er bij convolutie altijd twee functies of signalen betrokken. Bij audio zijn dat:

(1) het signaal dat je wilt filteren (input-signaal);

(2) de pulsresponsie van het filter (of akoestisch trillingssysteem).

Het resultaat van de convolutie-berekening is het gefilterde signaal (filter-output).

Linear Predictive Coding (LPC)

LPC is een van de belangrijkste analyse-(re)synthese-technieken in de audio-signaalverwerking. LPC kan de klank van een instrument of stem "invangen" in een filter. Haal je vervolgens een geluid met een "wit" spectrum (bijv. witte ruis, een puls of pulstoon) door dat filter, dan hoor je de klankkleur van betreffende instrument of stem.

Is LPC op een bepaalde manier te vergelijken met convolutie-techniek? Met het maken van een impulse-response ben je in feite toch ook bezig de filter-eigenschappen te berekenen van 'iets' waar je de pulse doorheen stuurt?

convolutie
Het begrip convolutie is het zondagse woord voor "filterproces"; het beschrijft hoe twee signalen (input en pulsresponsie) samen gehusseld worden om de filteroutput te krijgen. In veruit de meeste gevallen wordt een digitaal filter geimplementeerd als een convolutie-bewerking (hoewel het ook als frequentiebewerking kan).

LPC
LPC is een methode die als eindproduct een digitaal (of beter gezegd: discreet) filter oplevert, gespecificeerd als een rij filtercoëfficiënten (getallen). Die vormen samen de pulsresponsie van het zg. analysefilter (zie Wiki, LPC). Het synthese-filter, is de inverse daarvan en wordt op een soortgelijke manier doorgerekend, maar je noemt dat geen convolutie. Het trefwoord is hier: differentievergelijking.

Misschien heb je niet zoveel aan deze korte, nogal krakkemikkige uitleg. Ik werk aan een uitgebreider Wiki-artikel over filters, waarin convolutie en de twee verschillende soorten differentievergelijkingen beter worden uitgelegd. Maar dat kan nog wel even duren... Ik zal voor de tussentijd wat verwijzingen plaatsen naar Nederlandstalige tekst bedoeld voor het voortgezet onderwijs (4-5 VWO).

de sound zelf alleen
leuk
maar pietje met de muzikaliteit van een plastic bekertje maakt er nog niks interessants van

de sound zelf alleen
leuk
maar pietje met de muzikaliteit van een plastic bekertje maakt er nog niks interessants van

Fjoez, doe je op dit forum nog wel eens wat anders dan 2,16 maal per dag in elke draad even een kakje in het zakje douwen?

Ja er zijn nog heel veel geluiden die nog nooit niemand heeft gehoord. luister maar naar dit geluid.

Attachments

• dit geluid heeft nog nooit iemand gehoord.mp3
    277 KB · Bekeken: 128
... het is gewoon een harmonisch geheel van hooguit een 5-tal deelgeluiden die ik zo vanachter mijn toetsen kan plaatsen.

... de vraag "heeft iemand al ooit dit muzieknummer gehoord" zou toepasselijker geweest zijn.

Je zal beter je best moeten doen om een ongehoorde klank te posten vrees ik.

ik vind dit soort geluiden erg lekker : zelf gemaakt :

Attachments

• lekkergeluidje.mp3
    471 KB · Bekeken: 120
neej komt uit mn CS2X ...

nou ja misschien niet ongehoord maar wel lekker tapijtig :D

... een sample op lage rate met effecten erover ?

betekend het dat als je iets ( meent te kunnen/ ) kan verklaren dat het dan niet meer ongehoord is?

ik vind dit soort geluiden erg lekker : zelf gemaakt :

In dit voorbeeld kun je goed horen dat een geluid het hoorbare spoor is dat een of ander, verder misschien onbekend proces nalaat. De meest kenmerkende eigenschap van dit geluid is dat het gaat over een proces dat voortdurend verandert en dus een stroom van steeds veranderende informatie op gang brengt. Dit is niets anders dan wat in de communicatietechniek een signaal wordt genoemd en wat Wout hierboven omschrijft als een "verhaal" dat je vertelt. Essentie hierbij is de vraag: welke aanstuurmogelijkheden heb ik om dit modulatie-proces expressief te maken?

Een synthesizer is, heel algemeen, elk systeem waarmee je geluidsprocessen kunt opwekken. De klassieke muzieksynthesizer, bijv. een Moog of een DX7, is een "dedicated" muziek-instrument dat beschikt over meerdere, onafhankelijke, maar verder vrij simpele susbsystemen (toongenerator, LFO, omhullenden) waarmee je wel zeer lange, maar toch vrij beperkte, eenzijdige modulatie-processen tot stand kunt brengen. Dat dit toch goed werkt, hangt samen met het doel van deze "Bühne-synth's": aan de klaviertoetsen die erop zitten kun je al direct zien dat het de muzikant zelf is die ervoor zorgt dat die informatiestroom echt verrast. Daarnaast beschikken we sinds een kwart eeuw ook over MIDI-sequencer, waarmee de "noten-synthesizer" nog weer veel rijker is geworden, maar die niettemin toch blijft uitgaan van de traditionele, muzikale, op tonen gebaseerde informatiestroom.

Het geluidsvoorbeeld van Bass daarentegen gaat meer de kant op van een "soundscape" waarbij de klaviertoetsen van het instrument geen, of een andere, of een ondergeschikte rol spelen. Vaak blijkt dat je heel veel interessant-ongehoorde klanken daarmee dan niet voortbrengt via de geëikte bedienings-elementen, maar bijvoorbeeld eerder in een "edit-mode". Met een DX7 bijvoorbeeld kun je in de edit-modus geluiden opwekken waarin "onderaardse FM-wezens" zelfs taal-achtige toverformules en monotone litanieën beginnen op te reutelen. Die klanken kunnen enorm boeiend of grappig zijn, maar je realiseert je tevens dat dergelijke synth-systemen helemaal niet gemaakt en geschikt zijn om zulke nieuwe, interessant-ongehoorde klankprocessen mee te maken. Ik vermoed dat Bass deze draad heeft opgestart, omdat hij aanloopt tegen de beperkingen van zijn synth voor de opwekking van dit soort klankprocessen: de combinatie van handbediening met de eenvoudige modulatie-technieken van een Bühne-synth zijn ontoereikend.

Ik heb boven een paar suggesties voor mogelijke technieken gedaan, maar welke daarvan geschikt zijn of niet, hangt af van wat Bass zelf precies "lekker" vindt aan dit geluid, waarom het hem boeit en wat hij ermee wilt uitdrukken.

tja waarom deze thread...

ik was jaren bezig om muziek te maken in een bepaalde toegankelijke/bestaande stijl, maar meestal was het resultaat bijna nooit echt wauw.

toen wou ik gewoon meer de sounddesign kant op en stukken maken waarbij geluiden belangrijker zijn dan een bepaalde structuur of beat of baslijn...
ik had in mn gearlist ook meest "standaard" synth, dus VA of analoog gericht, en hoewel die wel lekker konden klinken, bleven de klanken die je ermee kunt maken altijd "synthsounds".

op een gegeven moment kocht ik een Emu Morpheus waarmee ik heel andere klanken kon maken dan een synth met de standaard analoge/VA indeling.

dus vandaar verschoof mijn interesse meer naar geluiden maken dan echt "songs" maken...
en ben daarom ook benieuwd naar "buitensynthse" klanken

leuke link,

maar waar staan nou electronische geluiden?

ik hoor allemaal real-life gemanipuleerde opgenomen geluiden zoals fluit, stem en drums...
dat is niet uit een synth maar gewoon bepaalde effecten loslaten op samples.

ik ben juist benieuwd naar ongehoorde geluiden uit synths, dus electronisch opgewekt.. en niet alleen maar audiomateriaal manipuleren...

leuke link,

maar waar staan nou electronische geluiden?

ik hoor allemaal real-life gemanipuleerde opgenomen geluiden zoals fluit, stem en drums...
dat is niet uit een synth maar gewoon bepaalde effecten loslaten op samples.

ik ben juist benieuwd naar ongehoorde geluiden uit synths, dus electronisch opgewekt.. en niet alleen maar audiomateriaal manipuleren...

je kunt de gratis demo CD bestellen, daarop staan ook synths.

Maar realiseer je dat dit totaal niet het punt is. Een gewone synth wekt eerst een (meestal heel primitief) toontje op en gaat dat vervolgens bewerken via envelops, filters etc. Het is jou te doen om geluidsmanipulaties die je met een gewone, "dedicated" muzieksynth niet kun doen. Lees de site van Kyma om een idee te krijgen van het soort "architectuur", klankopwekkingsmethode, de totaal andere aanpak en veel flexibelere benadering bij dit soort systemen.
Kijk hoe ze het aanpakken.Bij Kyma is bijvoorbeeld geen sprake meer van een VAST aantal oscillatoren of envelops of filters die een VASTE verbinding met elkaar hebben. Hier bepaalt de gebruiker zelf hoeveel osc's en filters er in een "patch" zitten, en hoe ze met elkaar zijn verbonden. Bovendien kun je ook je eigen onderdelen (Prototypes)ontwerpen en verbinden met reeds bestaanden.

Het gaat allemaal om de architectuur!

Voelde 'm al aankomen.. kyma :P zou die pacarana wel willen checken, dat lijkt me wel gaaf.. al kost 't me vast een (half?) jaar eer 't een beetje vlot zal gaan is't nie

Back