Sander02
Gepokt en gemazeld
Interessant stuk Waveguide, bedankt voor je toelichting!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Je post is enorm informatief en zulke dingen lees ik met plezier, maar als je er Servische bonensoep (liefst met een scheut kajmak en een hete peper) bij betrekt ga je wel een stap te ver. Met sommige dingen mag je gewoon niet lachen!
Mijn mening inzake physical modeling is dat het wetenschappelijk leuk is om modellen te makem van "natuurlijke fenomenen", maar als geluidsdesigner is het nog leuker om deze modellen te doorbreken en creatief te gebruiken, Bv een snaar die voorturend van massa verandert en op deze manier een andere harmonische inhoud heeft.
En zo komen we weer tot ongehoorde geluiden...
Convolutie is een wiskundige bewerking waarmee elk filterproces kan worden beschreven en, bij digitale filters, direct gerealiseerd.
Net zoals er voor optellen, aftrekken, vermenivuldigen en delen altijd twee getallen zijn betrokken, zijn er bij convolutie altijd twee functies of signalen betrokken. Bij audio zijn dat:
(1) het signaal dat je wilt filteren (input-signaal);
(2) de pulsresponsie van het filter (of akoestisch trillingssysteem).
Het resultaat van de convolutie-berekening is het gefilterde signaal (filter-output).
Linear Predictive Coding (LPC)
LPC is een van de belangrijkste analyse-(re)synthese-technieken in de audio-signaalverwerking. LPC kan de klank van een instrument of stem "invangen" in een filter. Haal je vervolgens een geluid met een "wit" spectrum (bijv. witte ruis, een puls of pulstoon) door dat filter, dan hoor je de klankkleur van betreffende instrument of stem.
Is LPC op een bepaalde manier te vergelijken met convolutie-techniek? Met het maken van een impulse-response ben je in feite toch ook bezig de filter-eigenschappen te berekenen van 'iets' waar je de pulse doorheen stuurt?
de sound zelf alleen
leuk
maar pietje met de muzikaliteit van een plastic bekertje maakt er nog niks interessants van
... een sample op lage rate met effecten erover ?
ik vind dit soort geluiden erg lekker : zelf gemaakt :
(...)
en ben daarom ook benieuwd naar "buitensynthse" klanken
leuke link,
maar waar staan nou electronische geluiden?
ik hoor allemaal real-life gemanipuleerde opgenomen geluiden zoals fluit, stem en drums...
dat is niet uit een synth maar gewoon bepaalde effecten loslaten op samples.
ik ben juist benieuwd naar ongehoorde geluiden uit synths, dus electronisch opgewekt.. en niet alleen maar audiomateriaal manipuleren...
zou die pacarana wel willen checken, dat lijkt me wel gaaf.. al kost 't me vast een (half?) jaar eer 't een beetje vlot zal gaan is't nie... al kost 't me vast een (half?) jaar eer 't een beetje vlot zal gaan is't nie