Nooit gehoorde geluiden, bestaan die nog?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hey daar allemaal,

Zoals velen hier ben ik ook een 'geluidsfreak', ik maak dus eigen geluiden met mn synths, filters enzo...
Ik heb in mn leven al redelijk wat synths gehad en weer verkocht of geruild...

Maargoed, zoals iedereen wel die electronisch opgewekte sounds zoals wind, regen, helicopter effecten, water, apparaatgeluiden enz. kent vroeg ik me af of er nog uberhaupt volledig 'nieuwe' geluiden bestaan, omdat alles zo'n beetje wel gedaan is qua 'sounds' anno 2004 ... toch?

Tuurlijk kun je met ringmod, sync en allerlei modulaties of patches op synths sounds maken maar ja, alles is al eens gedaan lijkt mij...

oftewel,

Bestaan er nog 'ongehoorde' geluiden tegenwoordig.....zo ja ...posten graag !?

:biertje: :peukie:

Mja, moeilijk.. Muziek bestaat al zo lang.
Veeeeeel al gedaan neem ik aan.

En nogal moeilijk te bewijzen dat 't een nooit gehoord geluidje is/zou zijn.. :erm:

Maar natuurlijk bestaan er geluiden die je "niet vaak" gehoord kan hebben.

Ongehoorde geluiden echter niet, behalve wanneer een dove een paar dagen achter wat synths heeft gezeten :D

Ik snap wel wat je bedoeld. Alles wordt hergebruikt en gesampled en aangepast met effecten. Het is tegenwoordig zo makkelijk om even wat te samplen of om even wat van een sample cd af te halen. Zelf tijd in je synths steken gebeurt minder denk ik. Zeker met alle vsti's van tegenwoordig. Iemand die een nieuw geluid wil gaat eerder naar kvr-vst om een nieuw apparaat dan dat ze de bestaande softsynths verder uitbuiten. (zelf ben ik qua softsynths ook een beetje zo!)

Ik ben de laatste tijd weer veel bezig met het uitbuiten van de synthesizer mogelijkheden van mijn A4000 sampler en dat werkt perfect. Veel layeren en veel effecten. Hierdoor heb ik wel al wat geluiden gecreerd die ik niet eerder gehoord heb. Echter zijn dit natuurlijk meerdere al wel eerder gehoorde geluiden op elkaar gestapeld. Maar toch....

Ik zal binnenkort eens wat posten, dan kun je horen wat ik bedoel.

Als ik nou een Waldorf Micro-Q of een korg wavestation AD had staan, was het nog makkelijker geweest:peukie:

Dit is nu typische een muts-opmerking. De meeste geluiden zijn nog niet gemaakt, puur natuurkundig kun je uitrekenen hoeveel mogelijkheden er zijn als je bijvoorbeeld maar zes audio-samples random genomen uit 20 - 20.000 Hz (met een 10 Hz window) tegelijk laat horen en nog alleen in mono an dan alle geluiden ook nog even hard. Dat zijn al enorm veel combinaties, neem er dan eens 50 gelijk met een 34.54 Hz window, etc. etc.

Je hebt dus zeker een brontobyte aan mogelijke combinaties van audiosamples, de meeste zullen niet mooi klinken maar dat was de discussie niet............................

Dus ga eens je best doen zou ik zeggen...........

Idd, ik draai me suf en kan ook best wel wat geluiden maken met m`n synth`s maar het is idd nooit echt iets nieuws wat ik nog nooit gehoord heb.
Denk dat er ook niet meer zo heel veel mogenlijk heden zijn dan nu of er moet een totaal nieuwe soort van synthese komen maar ja dank dat dat misschien pas over 100 jaar gebeurt, er is nu denk nog te weinig vraag naar dus is het ook niet echt rendabel om er een onderzoek in te steken.

doet me denken aan ergens in 19e eeuw, toen de consensus was, dat alles wat uitgevonden kon worden uitgevonden was :)

@metatron:

dude, je hebt absynth!!! daar moet toch wel wat mee te fixen zijn!

Origineel geplaatst door Pjotr G
doet me denken aan ergens in 19e eeuw, toen de consensus was, dat alles wat uitgevonden kon worden uitgevonden was :)

Dude je ziet er dan nog puik uit voor je leeftijd :D.

Niet gehoorde geluiden. Ik denk denk dat ze wel bestaan maar niemand heeft ze nog gehoord.
Om dit te realiseren moet er denk ik een nieuwe vorm van synthese bijkomen/uitgevonden worden.

-C-

Origineel geplaatst door Pjotr G

Psies... 640 kbyte should be enough for ANY application!

Niks houdt ooit op. Wat je zou kunnen doen is willekeurige exe bestanden renamen naar WAV en importeren. Dan roept je tooltje : hee die wav is stuk en jij klikt op ignore. Dan heb je toch een herrie!

Als voorbeeld explorer.exe gerenamed naar WAV en met Goldwave geimporteerd:
http://batavia/weskomusic/samples/explorer.wav

Elke keer als ik achter de 20 rack units Doepfer van een vriend van mij kruip met een bos patchkabels sta ik weer te stuiteren van wat ik allemaal nog NIET gehoord heb...

Origineel geplaatst door divi
wat een onzin seg! bedenk s op hoeveel manieren één waveform getekend kan worden: oneindig veel. bedenk dan op hoeveel manieren waveforms kunnen gecombineerd worden : weer oneindig veel. dus...

dat zeg ik..........................(gamma)......................;)

Origineel geplaatst door divi
wat een onzin seg! bedenk s op hoeveel manieren één waveform getekend kan worden: oneindig veel. bedenk dan op hoeveel manieren waveforms kunnen gecombineerd worden : weer oneindig veel. dus...

...maar het blijft een waveform...8)

Hoe belangrijk is het om iets te maken wat nog niet eerder gehoord is?
En als je dat dan toch wilt, is het eerder de kunst iets te creeëren wat tegelijk fris (nieuw) klinkt en toch vertrouwd genoeg om niet meteen afgedaan te worden als 'niet om aan te horen'/'niet muzikaal'/ oid. Tenminste als je wilt dat anderen er ook plezier aan kunnen beleven...

nou ja, mijn losse gedachten hierover =)

Het probleem zit natuurlijk in het gegeven dat een nieuw geluid als nieuw moet worden waargenomen door de luisteraar. Wat parameters betreft zullen er wel een paar duizend verschillende donderklappen zijn, maar voor de luisteraar klinken alle als onweer. Naar mijn mening zijn de catagoriën in geluiden nogal beperkt. Dat geldt ook voor toonhoogten, zoals melodiën. Eens heb ik een paar dagen alleen random melodiën laten spelen door m'n Nord Modular. Hoewel de random telkens zeer verschillend was, bleef het resultaat toch alleen maar random... Alles klonk eender.

De kunst zit mijns inziens in het samenvoegen van belpaalde geluiden, bijvoorbeeld 'layers' en 'performances'.

Wout

Mijn mening: mogelijkheden zat met de huidige stand van de techniek, ik denk eerder dat de gemiddelde progammeur tde beperkende factor is. Niet dat ik een synthese goeroe ben ;) maar daarmee bedoel dat het niet altijd simpel is om synthese vormen volledig te begrijpen en dus uit te nutten. Vergelijk het met een tekst verwerker, gemiddeld gebruik men misschien maar 10-20% van de mogelijk heden. Zo ook met synths.

Ik denk dat je met de combinatie van verschillende synthese vormen zoals sampling, subtractief, additief, fm etc nog genoeg sounds kan maken die je niet als preset tegen komt. Want laten we eerlijk zijn, bijna alle synths hebben vergelijkbare presets. En als er dan iemand een origineel geluidje met een Juno-106 maakt dat vervolgens commercieel succes oplevert, dan kost die synth in eens 2x zoveel en wil iedereen een Juno hebben..terwijl je met een beetje programmeren met andere synth tot een vergelijkbaar resultaat kan komen ;) Toch?

iets als dit van mij :
wel raar, maar niet echt dat je zegt...dat heb ik nog nooit 'gehoord'...niet echt superbijzonder ofzow

Attachments

• soundd.mp3
    921,6 KB · Bekeken: 128
Back