Plugins blijven evolueren

Zou het niet wat zijn voor geluidskaartfabrikanten om een geluidskaart te maken, met een 5 1/4" bay of een 19" rackmodule via een aansluiting op de kaart?
In deze bay of rack kun je dan los verkrijgbare kaarten zetten met elk een eigen klankkarakter / effect / filter. Als deze modules binnen je software als bijvoorbeeld een insert effect of aux bus te gebruiken zijn heb je én je software synths, én je lekkere analoge geluidje.

...of zeg ik nu hele rare dingen...?

-C-

Als we zo gaan redeneren moeten we gelijk niks meer doen denk ik... en of die minimoog het binnen 30 jaar nog doet, wel daar heb ik ook mijn twijfels aan...
Trouwens, als je de analogie (pun intended) doortrekt, moet je eigenlijk je huidige PC houden en die binnen 30 jaar opstarten, uiteindelijk maakt hij deel uit van het geheel, niet ?

Origineel geplaatst door winchester
Precies!!

En voeg daar maar de volgende vragen bij:
Kun jij over 30 jaar je Logic 6.0 of Cubase SX 2 files nog steeds openen?

Er spelen meerdere zaken mee die je heel goed in de gaten moet houden. In de eerste plaats de muziekfiles die je maakt. En let wel, ik praat nu over long-term storage, zeg een jaar of 30 en langer. Kun jij over 30 jaar je files nog openen, of zijn ze tegen die tijd corrupt?

En hoe zit het met het storage medium? Kun jij over 30 jaar nog wel een CD-R aflezen of is het ding dan inmiddels zo vergaan dat de files die je er eventueel nog af krijgt waardeloos zijn? Dit probleem hebben we heden ten dage met tape in de studio ook al... voor zover er nog machines zijn die oude tapes af kunnen spelen is het maar de vraag of de tapes zelf nog bruikbaar zijn.

Maar stel dat je je files van je storage medium kunt terughalen. En dan... voor het gemak ga ik even uit van de situatie dat je je files gemaakt hebt met Logic platinum voor Windows. Stel... je hebt Logic platinum nog steeds op CD liggen, en Windows 2030, 256-bit editie kan die CD nog steeds lezen. Vraag is dan of op de dan bruikbare generatie 256 bit processoren 32-bit code uberhaubt nog wel wil draaien. Dit geldt voor ieder stukje audiosoftware.

Die problemen heb je met hardware wel en niet. Oude hardware (puur analoog) is uitstekend tot in lengte van jaren werkend te houden. hedendaagse, op DSP en uP gebaseerde hardware is veel lastiger te repareren... vooral ROM- en microcode zijn een probleem.

Ik kan over 30 jaar nog steeds geluid halen uit een Minmoog. Ik wil dat uit een software minimoog nog wel eens zien... ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat.

Overigens zijn de zoals boven beschreven problemen universeel voor creatieve media, of het nu muziek of beeld betreft. Als ik heel sceptisch ben dan leven wij in een "verloren" tijdperk, een tijdperk waar door de gebrekkige digitalisatie heel veel bronnen voor toekomstige generaties verloren gaat.

Pfff... als of een 909 proggen zo'n uitdaging is.

Maar je kunt al tegenwoordig je oude Amiga trackers via WinUAE draaien dus die moderne computers zullen vast wel oudere types kunnen emuleren.

Maar herinneren jullie nog die survey van Arturia of ze een hardware versie van hun modular konden maken?
Wat dat betreft is het al omgekeerde wereld dat je een VA aan de hand van een programma zou willen maken.

En het was al eerder gezegd. Dat als die oude meuk kapot gaat je nog maar moet afwachten of het gefixed kan worden voor net zo'n gunstige prijs.

Origineel geplaatst door ChampionSound
Digitale of virtueel analoge hardware synths worden de laatste tijd inderdaad (bijna) evenaard door VST's,
Maar iets wat VST's nooit zullen kunnen evenaren zijn echte analoge hardware synths, effecten, compressors of galmplaten... Analoog is niet digitaal.. punt.

:W

Korg Legacy vink idd niet zo... maar daarentegen CW-koop vsti's en Absynth; waar blijf je dan met je hardware?!

Ja de klank, toch vind ik het verschil echt niet groot allemaal met die plugins; voornamelijk compressors.
Zeker niet het verschil van dag en nacht...

Origineel geplaatst door Nerve
Als we zo gaan redeneren moeten we gelijk niks meer doen denk ik... en of die minimoog het binnen 30 jaar nog doet, wel daar heb ik ook mijn twijfels aan...
Trouwens, als je de analogie (pun intended) doortrekt, moet je eigenlijk je huidige PC houden en die binnen 30 jaar opstarten, uiteindelijk maakt hij deel uit van het geheel, niet ?

Het beste is om gewoon een aucoustisch instrument te kopen en te bespelen daar heb je je hele leven plezier aan en is de beste investering.

ik denk dat plugins steeds beter worden, kijk naar die nieuwe van Tassman die op de hoofdpagina staat, die klinkt heerlijk warm.

voor muzikanten die alleen in de studio werken en nooit live gaan is er bijna geen noodzaak meer om per se hardware te hebben en in de toekomst al helemaal niet meer. als je nog vaak live gaat dan zal een hardware synth toch wel handig blijven denk ik.

uiteindelijk gaat het niet meer om klank want die wordt te moeilijk te onderscheiden maar het zal op den duur om de interface gaan. met welke interface werk je graag zal de meer bepalende factor worden denk ik.

Ik ben niet tegen vooruitgang hoor, integendeel. Ik heb er ook helemaal geen problemen mee dat mensen software gebruiken voor hun creatieve uitingen... ik ben zelf ook een fanatiek Photoshop gebruiker.

Ik ben ook werkzaam in de IT, en heb alszodanig een bepaalde kijk op de lange termijn storage (één van de dingen waar ik me in mijn werk mee bezig houd) en de houdbaarheid van binary executables (iets anders waar ik me mee bezig houd). Alszodanig plaats ik vraagtekens bij de lange termijn levensduur van software.

Het voorbeeld van die Minimoog aanhalend... die is inmiddels al 30 jaar oud en werkt nog steeds. Plugins zijn een handvol jaar op de markt... ik moet nog zien dat die zo lang blijven werken als een Minimoog nu al doet. Laat staan of ze net zo vintage worden ;)

* Lange termijn storage -> regelmatig overpompen van je data naar nieuwe dragers, CD's, tapes en harddisks slijten nu eenmaal.

* Houdbaarheid van binaries -> klopt, de 'aktief gebruikte' zullen geupgraded worden naar nieuwe OS's, andere zullen inderdaad in onbruik geraken. Waar vraag is voor iets zal (dikwijls betere) vervanging voorzien worden. Dit kan zeker niet gezegd worden van hardware synths (kijk maar naar de vraag naar oude analoge bakken nu...)

* Voorbeeld vd minimoog, wel, zo kan je ook voorbeelden aanhalen van bepaalde analoge monsters waar vervangingcircuits stilaan uitgeput geraken en die op een gegeven punt dus niet meer gerepareerd gaan geraken. De levensduur van deze bakken zal inderdaad vele malen groter zijn dan software, maar zoals ik al zei, voor de software zal vervanging voorzien worden indien de vraag ernaar bestaat.

Ik ben niet tegen vooruitgang hoor, integendeel. Ik heb er ook helemaal geen problemen mee dat mensen software gebruiken voor hun creatieve uitingen... ik ben zelf ook een fanatiek Photoshop gebruiker.

Ik ben ook werkzaam in de IT, en heb alszodanig een bepaalde kijk op de lange termijn storage (één van de dingen waar ik me in mijn werk mee bezig houd) en de houdbaarheid van binary executables (iets anders waar ik me mee bezig houd). Alszodanig plaats ik vraagtekens bij de lange termijn levensduur van software.

Het voorbeeld van die Minimoog aanhalend... die is inmiddels al 30 jaar oud en werkt nog steeds. Plugins zijn een handvol jaar op de markt... ik moet nog zien dat die zo lang blijven werken als een Minimoog nu al doet. Laat staan of ze net zo vintage worden ;)

* Lange termijn storage -> regelmatig overpompen van je data naar nieuwe dragers, CD's, tapes en harddisks slijten nu eenmaal.

In de professionele wereld zijn hier inderdaad (dure) oplossingen voor. In de semi-professionele en amateurwereld ben ik bang dat dit gwoon niet gaat gebeuren. Iets heel erg simpels als het maken van backups wordt door 99% van de computergebruikers gewoon niet gedaan. Dat is vaak niet eens een kostenaspect, maar een tijdsaspect.

Overigens is het verslijten van media niet zozeer het probleem... demagnetisatie door het aardmagnetisch veld en het vervliegen van de weekmakers uit CD's zijn veel grotere problemen.

* Houdbaarheid van binaries -> klopt, de 'aktief gebruikte' zullen geupgraded worden naar nieuwe OS's, andere zullen inderdaad in onbruik geraken. Waar vraag is voor iets zal (dikwijls betere) vervanging voorzien worden. Dit kan zeker niet gezegd worden van hardware synths (kijk maar naar de vraag naar oude analoge bakken nu...)

Was het maar zo simpel. Denk eens aan remasters... wat doe je als een bepaalde plugin niet meer beschikbaar is die wél bepalend is voor het geluid?
En ik had het niet alleen over programma's... wat dacht je van files met settings en songs? En vaak is het 1 bit dat de file van leesbaar naar onleesbaar omschakelt. Dan ga ik het niet hebben over de gruwelen van de backwards compatibility.

Het argument dat je aandraagt heb ik ook vaak genoeg van software leveranciers gehoord, en die zelfde leveranciers zijn keer op keer hun beloftes niet nagekomen. En leveranciers die verdwijnen? Conversiefuncties in programma's zijn vaak niet toereikend...

* Voorbeeld vd minimoog, wel, zo kan je ook voorbeelden aanhalen van bepaalde analoge monsters waar vervangingcircuits stilaan uitgeput geraken en die op een gegeven punt dus niet meer gerepareerd gaan geraken. De levensduur van deze bakken zal inderdaad vele malen groter zijn dan software, maar zoals ik al zei, voor de software zal vervanging voorzien worden indien de vraag ernaar bestaat.

Waarschijnlijk ben ik door mijn werk een stuk minder optimistisch geworden over de levensduur van computersoftware en de bijbehorende hardware.

Maar goed, de discussie was dat plugins blijven evolueren, niet pro of anti-plugins.
Ik ga :koffie: drinken.

Origineel geplaatst door Toon
Voor zover ik me herinner : Het menselijk gehoor kan maar volumeverschillen detecteren vanaf 0.5 dB. In de jaren 50 en 60 bestonden er zelfs nog geen faders en werden volumeverschillen gecrëerd door weerstanden te schakelen met al dan niet een stapsgewijs volumeverschil als gevolg. Het menselijk gehoor zelf heeft een dynamisch bereik van 120dB, dus dan zal 24 bit met z'n theoretische 144 dB wel voldoende zijn.

In plugins zie je dikwijls double bit precision (bv. 48bit EQ's) enzo, heeft denk ik meer te maken met het gemakkelijker kunnen implementeren van bepaalde filter algoritmes. Want theoretisch is 24 bit ruim voldoende.

volgens mij gebruiken ze die 48 bits voor headroom .. vooral als je een eq flink oppompt moet dat gecompenseert worden .. staat me nog zoiets bij van de tijd dat ik nog op het uad forum zat !

Maar het mooiste aan de vergelijking tussen digitaal en the real thing is het gebruik er van ..
juist door het gebruik van hardware begrijp je hoe iets werkt ! en dat kan je dan weer toepassen bij digitaal ..
zie zoveel mensen echt nog steeds kutsounds maken met de meest mooie plugins !
En dan bedoel ik dat ze gewoon niet snappen wat je er mee kan .. of hoe je een origineel moet bespelen

1 nadeel is en blijft het laag vind ik .. heb nog steeds geen digitale mix gehoord waar het laag helemaal top is ( en dan bedoel ik een dikke kick EN basslijn .. maar heb inmidels wel erg mooie plugin basssounds gehoord ;) )

Nog een ding

Warmte,stroom,vanalles is afhankelijk van het karakter van een analoge bak
Of is dat ook in een plugin te implenteren,dat een plug anders gaat reageren als de computer wat overit wordt:D

Was het maar zo simpel. Denk eens aan remasters... wat doe je als een bepaalde plugin niet meer beschikbaar is die wél bepalend is voor het geluid?
En ik had het niet alleen over programma's... wat dacht je van files met settings en songs? En vaak is het 1 bit dat de file van leesbaar naar onleesbaar omschakelt. Dan ga ik het niet hebben over de gruwelen van de backwards compatibility.

Je kan je audiofiles zowel backupen zonder als met plugins. PCM in .wav zal nog wel enkele decennia leesbaar blijven hoor( 1 bit en onleesbaar, no way). Het grootste probleem voor verlies is bv. blikseminslag, brand ... zeker als alles gecentraliseerd is!

Origineel geplaatst door trash
Nog een ding

Warmte,stroom,vanalles is afhankelijk van het karakter van een analoge bak
Of is dat ook in een plugin te implenteren,dat een plug anders gaat reageren als de computer wat overit wordt:D

De demoversie van Minimoog van Arturia die ontstemd redelijk snel na een poosje.
Maar met een freeze hebbie daar geen last van. :)

Maar over het lang meegaan. M'n Polaris moet ook met een Apple II geprogrameerd worden, maar die dingen die staan of in musea of bij mensen die iets met antieke computers hebben.
Of een nord modular 1 die ook alleen maar met een computer te proggen is.
En je ouwe samplers die SCSI nodig hebben wat ook zo'n beetje aan het uitsterven is voor de gewone man.

En alles kan uitfikken als het maar heet genoeg is. Dus als je pech hebt dan ben je en je gear kwijt plus al je data. Voordeel voor gear is dat je dat van de verzekering terug krijgt (voor zover verzekerd). Denk dat het voor programma's of bestanden een stukkie moeilijker wordt. Maar die kan je wel kopieeren en die in een kluis in een bank stoppen. (flash ram wat 100 jaar mee gaat)

Om nog maar eens ff door te gaan over die Minimoog over 30 jaar;
Nog nooit van update's gehoord?
Software updaten is oneindig, heeft geen beperkingen, kost geen materiaalkosten.
En gelukkig zijn er nog veel fabrikanten die de update kostenloos of tegen een redelijke prijs ter beschikking stellen (niet allemaal helaas).
En ik denk dat de software emulatie van de Minimoog over 30 jaar zo ondenkbaar goed is dat je de echte Minimoogs bij het grof vuil tegenkomt.
Natuurlijk heb je dan nog steeds verzamelaars, maar die stropen dan de vuilnis af. :D
Maar hou me niet aan m'n woord want ik ben natuurlijk geen profeet op dat gebied. ;)

Origineel geplaatst door MIDIoot
Om nog maar eens ff door te gaan over die Minimoog over 30 jaar;
Nog nooit van update's gehoord?
Software updaten is oneindig, heeft geen beperkingen, kost geen materiaalkosten.
En gelukkig zijn er nog veel fabrikanten die de update kostenloos of tegen een redelijke prijs ter beschikking stellen (niet allemaal helaas).
En ik denk dat de software emulatie van de Minimoog over 30 jaar zo ondenkbaar goed is dat je de echte Minimoogs bij het grof vuil tegenkomt.
Natuurlijk heb je dan nog steeds verzamelaars, maar die stropen dan de vuilnis af. :D
Maar hou me niet aan m'n woord want ik ben natuurlijk geen profeet op dat gebied. ;)

software updaten heeft maar 1 voordeel,en dat geld zeker niet voor de concument.
GELD

Kijk naar de nieuwe cubase,4 versies later en je kunt al een minimoog kopen:D

Origineel geplaatst door trash
software updaten heeft maar 1 voordeel,en dat geld zeker niet voor de concument.
GELD
Niet mee eens!
De klank kan echt verbeteren, nieuwe functies, bugs opgelost enz enz.
Vergelijk maar eens bijvoorbeeld de Z3ta+ 1.4 versie met de allereerste, wereld van een verschil!

Origineel geplaatst door MIDIoot
Niet mee eens!
De klank kan echt verbeteren, nieuwe functies, bugs opgelost enz enz.
Vergelijk maar eens bijvoorbeeld de Z3ta+ 1.4 versie met de allereerste, wereld van een verschil!

Ja digitaal is er vanalles mogelijk,maar ik doel meer op analoge emulatie,en dan zeg ik,das nog ver weg

Wat wel kan,is het idee van waldorf met zijn analoge filter geimplenteert in een vst.
Maar dat vind men weer te duur.
Maar daar geloof ik wel in,de gebreken van software,oplossen door toevoeging van hardware.

Crack probleem ook meteen opgelost

Laatst gewijzigd:
Back