Ik kocht altijd de ingrediënten om muziek te kunnen maken die ik graag hoor.
acid newbeat wave italo trance en big beat en oudere
Elektro en industrial ebm en nog iets daarvoor, eind 70’s experimenteel.
en soms maken reviews van nieuw spul je hoofd gek. Dat bleek vergif.
moet zeggen da de oude werkwijze cv gate enz en triggers me steeds meer ligt.
Een nieuwere Akai MPC is praktischer in termen van compatibility (en spreekt ook CV/Gate!), maar als je een oudere wil, zoek naar een MPC60 of 3000.
Volplempen met vintage drum machine samples -
https://samplesfrommars.com/ heeft alles al voor je gedaan.
Het enige wat je dan mist is typisch x0x programming, maar da's eigenlijk alleen een vereiste voor elektro en acid, en daar is de TR8 al prima voor.
DAWloos werken is prima, maar in mijn ervaring vereist het wel dat je een "hart" uitzoekt van de studio dat een hoop doet. Dat kan een bak zoals een MPC zijn, of een Pyramid, of een laptop, of gewoon een soort hive-mind van diverse sequencers die allemaal luisteren naar dezelfde klok; maar in dat laatste geval vereist het wel werk vooraf om alles in te kloppen.
heb stilaan ook besef dat ik alles alleen doe. Veel van mijn helden zijn groepen. En nog meer helden gebruikten gewoon (drum)presets. Dat legde alvast de lat lager.
Een productiepartner is nuttig voor een hoop dingen:
- als ze meer weten dan jij kan je er van leren
- ze houden je bij de les. Net zoals bij fitness; als je elkaar kan stimuleren om toch te gaan of nog een extra rondje te doen helpt dat beiden.
- je kunt bepaalde zaken overlaten; als ze beter zijn in mixen of beats kun je zelf focusen op andere taken
Wat wel belangrijk is is dat je regelmatig bij elkaar op bezoek kunt en dat dan alles ook klaarstaat om aan de gang te gaan; tijd is geld en een gezin slokt ontzettend veel tijd op. Dat is de afweging die je moet maken en een mogelijke keuzefactor.
Pop is soms ook gewoon plat productie draaien.
Gear zie ik ook als n slimmere investering dan n auto. Meer lol minder kosten en na 10 jaar wel restwaarde. Bovendien boeit t de ex partner niet bij n scheiding, bleek
Het is alleen een investering als je er geld bij uitkrijgt. Dat betekent of verkopen voor meer, of dingen maken die geld opleveren
Auto's zijn inderdaad dure grapjes, maar net zoals mensen hun ego in de auto leggen ("ik rijd een Audi dus dat zegt iets over mijn inkomen/sociale status") zijn er ook mensen die hun ego in hun setup leggen. Die valstrik is niet zozeer verbonden aan welke hobby het is, maar meer aan wat voor type mens je bent.
Wat Leo zegt over "goedkoop spul" - voor mij is elk apparaat meer ook meer afleiding. Een superstudio zoals die van Junkie XL - daar zou ik zelf gestoord van worden, ondanks dat dat niet goedkoop spul is. Aan de andere kant zie je mensen hele coole dingen doen met niet zo'n dure doosjes. Beiden vereisen een bepaalde mindset, en soms dat je gewoon zelf keihard moet studeren zodat je op alles de aandacht kan houden als je bijvoorbeeld (pseudo)-live jamsessies doet met meerdere sequencers.
Ik denk echter wel dat het ook aan leeftijd ligt. Ik heb zelf geen zin meer in workarounds en een hoop gedoe als het makkelijker kan. Voor mij vertaalt dat zich naar minder apparatuur, het afschuiven van bepaalde zaken naar software (geen samplers meer, en sequencing heb ik ook lang genoeg op workstations gedaan), en het hebben van een paar duurdere maar mooie dingen (Mini, Rhodes, Solina) waarvan ik de beperkingen wel wil accepteren.