Ongeloofelijk luxe probleem: wat houden, wat verkopen?

Ik heb mijn DX200 dit jaar weggedaan. Ontzettend leuke bak maar ik kwam niet veel verder dan presets tweaken omdat ik geen zin had om de PC op te starten voor de editor. Dus enerzijds is het een hands-on FM bak, maar anderzijds te weinig. Dus als je nu al het gevoel hebt geen tijd te kunnen vrijmaken om er écht in te duiken dan denk ik dat FM synthese (en dus ook de Volca) niet voor jou is. Tenzij je gewoon presets wil spelen uiteraard.

Ik heb zelf de laatste maanden denk ik een kwart tot een derde van m'n setup weggedaan. Ook veel bakken die ik al jaaaaren had en heel leuk vond. Maar teveel spullen hebben werkt blijkbaar niet voor mij. Dus een flinke downscale actie was eigenlijk heel fijn. Veel van de spullen die je opnoemt kun je prima weer 2e hands kopen, ik denk dat je alleen moet houden waar je blij van wordt. En dan zou ik ook kiezen voor de oude synths. En jezelf regels opleggen, bv 1 apparaat erbij, 2 (of 3 of meer) er uit. Dan maak je meer weloverwogen keuzes.

Voor de dx heb ik een app op de ipad gekocht. Ik wou graag dx7 sounds hands on. Kleine footprint.
Misschien moet ik een voorbeeld nemen aan mensen die na n project iets verkopen. Dat lees je soms. Vind ik knap :)

Rytm niet weg doen voordat je fatsoenljk met de performance mode hebt gespeeld ; ) Tenzij je de sounds vd analoge engine niet tof vind natuurlijk, maar anders zeer de moeite waard om in te verdiepen.

Ik weet dat 't een beest is, maar na een paar uur mijn hoofd er over breken ben ik een paar dagen later alweer vergeten hoe ie werkt. Ik lees geen manuals trouwens, lak aan. Ik kijk bijvoorbeeld cookoo zijn tutorials. heeft ook teveel mogelijkheden, dus je zit te lang geluiden te kiezen. Dan is er nog die eigenaardige feedback loop die opduikt en die ik amper gestilt krijg (iets vd fx neem ik aan) - hoe sneller ie weg is hoe dichter is sta bij de juno 60 zijn arp bass :D

Herkenbaar hoor, hoe meer een stuk gear kan des te minder interessant wordt het voor mij als instrument. Heb ook een hekel aan moeten nadenken hoe eea ook weer werkte of menudiven als je in een creatieve bui bent, dan wil je gewoon in de flow blijven.

Ik lees vooral verzameldrang, een vleugje melancholie en, inderdaad, een behoorlijk luxeprobleem maar bovenal heul weinig muziek.
Alles eruit en opnieuw beginnen met de vragen: wat wil ik maken, hoe moeten de verschillende ingrediënten daarvoor klinken en wat heb ik hiervoor nodig.
Werkt verhelderend, verfrissend en inspirerend kan ik je uit ervaring zeggen.
Succes!

Ik kocht altijd de ingrediënten om muziek te kunnen maken die ik graag hoor.
acid newbeat wave italo trance en big beat en oudere
Elektro en industrial ebm en nog iets daarvoor, eind 70’s experimenteel.
en soms maken reviews van nieuw spul je hoofd gek. Dat bleek vergif.
moet zeggen da de oude werkwijze cv gate enz en triggers me steeds meer ligt.
heb stilaan ook besef dat ik alles alleen doe. Veel van mijn helden zijn groepen. En nog meer helden gebruikten gewoon (drum)presets. Dat legde alvast de lat lager.
Gear zie ik ook als n slimmere investering dan n auto. Meer lol minder kosten en na 10 jaar wel restwaarde. Bovendien boeit t de ex partner niet bij n scheiding, bleek

Laatst gewijzigd:
ik lees nu pas de eerste post en de draad is me te lang om bij te lezen, maar ik zou zeggen: alles uit de post wegdoen, behalve de mono/poly.

als je eenmaal zo moet gaan bedenken en redeneren, schop het er dan maar uit. meeste valt toch in de categorie goedkope rommel, vergeleken bij wat je (waarschijnlijk) verder hebt.

je hebt vast over 85% vh spul helemaal gelijk Leo :)

Bovendien boeit t de ex partner niet bij n scheiding, bleek

tot wanneer dat ze het door hebben hoeveel het waard is

Ik kocht altijd de ingrediënten om muziek te kunnen maken die ik graag hoor.
acid newbeat wave italo trance en big beat en oudere
Elektro en industrial ebm en nog iets daarvoor, eind 70’s experimenteel.
en soms maken reviews van nieuw spul je hoofd gek. Dat bleek vergif.
moet zeggen da de oude werkwijze cv gate enz en triggers me steeds meer ligt.
Een nieuwere Akai MPC is praktischer in termen van compatibility (en spreekt ook CV/Gate!), maar als je een oudere wil, zoek naar een MPC60 of 3000.
Volplempen met vintage drum machine samples - https://samplesfrommars.com/ heeft alles al voor je gedaan.
Het enige wat je dan mist is typisch x0x programming, maar da's eigenlijk alleen een vereiste voor elektro en acid, en daar is de TR8 al prima voor.

DAWloos werken is prima, maar in mijn ervaring vereist het wel dat je een "hart" uitzoekt van de studio dat een hoop doet. Dat kan een bak zoals een MPC zijn, of een Pyramid, of een laptop, of gewoon een soort hive-mind van diverse sequencers die allemaal luisteren naar dezelfde klok; maar in dat laatste geval vereist het wel werk vooraf om alles in te kloppen.

heb stilaan ook besef dat ik alles alleen doe. Veel van mijn helden zijn groepen. En nog meer helden gebruikten gewoon (drum)presets. Dat legde alvast de lat lager.
Een productiepartner is nuttig voor een hoop dingen:
- als ze meer weten dan jij kan je er van leren
- ze houden je bij de les. Net zoals bij fitness; als je elkaar kan stimuleren om toch te gaan of nog een extra rondje te doen helpt dat beiden.
- je kunt bepaalde zaken overlaten; als ze beter zijn in mixen of beats kun je zelf focusen op andere taken

Wat wel belangrijk is is dat je regelmatig bij elkaar op bezoek kunt en dat dan alles ook klaarstaat om aan de gang te gaan; tijd is geld en een gezin slokt ontzettend veel tijd op. Dat is de afweging die je moet maken en een mogelijke keuzefactor.

Pop is soms ook gewoon plat productie draaien.

Gear zie ik ook als n slimmere investering dan n auto. Meer lol minder kosten en na 10 jaar wel restwaarde. Bovendien boeit t de ex partner niet bij n scheiding, bleek
Het is alleen een investering als je er geld bij uitkrijgt. Dat betekent of verkopen voor meer, of dingen maken die geld opleveren ;)

Auto's zijn inderdaad dure grapjes, maar net zoals mensen hun ego in de auto leggen ("ik rijd een Audi dus dat zegt iets over mijn inkomen/sociale status") zijn er ook mensen die hun ego in hun setup leggen. Die valstrik is niet zozeer verbonden aan welke hobby het is, maar meer aan wat voor type mens je bent.

Wat Leo zegt over "goedkoop spul" - voor mij is elk apparaat meer ook meer afleiding. Een superstudio zoals die van Junkie XL - daar zou ik zelf gestoord van worden, ondanks dat dat niet goedkoop spul is. Aan de andere kant zie je mensen hele coole dingen doen met niet zo'n dure doosjes. Beiden vereisen een bepaalde mindset, en soms dat je gewoon zelf keihard moet studeren zodat je op alles de aandacht kan houden als je bijvoorbeeld (pseudo)-live jamsessies doet met meerdere sequencers.

Ik denk echter wel dat het ook aan leeftijd ligt. Ik heb zelf geen zin meer in workarounds en een hoop gedoe als het makkelijker kan. Voor mij vertaalt dat zich naar minder apparatuur, het afschuiven van bepaalde zaken naar software (geen samplers meer, en sequencing heb ik ook lang genoeg op workstations gedaan), en het hebben van een paar duurdere maar mooie dingen (Mini, Rhodes, Solina) waarvan ik de beperkingen wel wil accepteren.

Tja ik heb Maschine 3 een paar jaar(?) geleden gekocht, deed destijds best wat met de mkI maar dat werd toch teveel muis en scherm gebruik. Ongetwijfeld fantastisch spul maar toch ook saai. Ben vergeten hoe 't werkt ook, sinds versie 1,8 passé is was ik niet meer 'mee'. lesson learned: niet upgraden van software is soms véél slimmer. Deed ik ook niet meer met Traktor. Werd te ingewikkeld, ik wijk af.
Vrees dat met een MPC 't hetzelfde verhaal is. Je zit te werken in 'n display. En een deel vd pret is net met kabels aan de slag gaan, allemaal verschillende dingen rondom je. Hou ik van. Ik kan perfect focussen op een paar dingen in zo'n berg spul.

Een productie partner is moeilijk, moet beetje nabij zijn en ik werk volcontinu ploegen - werk wel 4/5e maar weekends hou ik liever voor 't gezin. Broer kwam vroeger vaak maar life happened, gedoe in 't gezin en dat lukt niet meer.
Ik haal veel plezier uit gewoon wat pielen met spul, me laten betoveren door een dingetje. Niet productief, maar hoeft ook niet, is een hobby.

Ja, een sbx 1 als hart en een boel sync er aan vast. Dat is tof. En dan op een hardware mixer met fx en sends, dolle pret. Beetje dj-en met je eigen shit.

Laatst gewijzigd:
De fase waar je nu in zit moet je ook beschouwen als een reis die een tijd kan duren. Nieuwe inzichten komen en gaan en of de resultaten blijven is een kwestie van proberen. Wat ik wilde zeggen met productiepartners is dat die muziek van een tijd kwam waar je met z'n 2en of 3en fulltime artiest kon zijn waarbij je het merendeel van de tijd in de studio zat; dat is nu gewoon lastiger. Het is ook geen eerlijke vergelijking tegenover jezelf om in je eentje net zo hard te willen gaan als een team, maar als productiviteit niet zo'n punt is is het meer een route uitstippelen voor jezelf; de cliche-vraag van "waar wil je over een jaar zijn met je muziek of kennis/kunde? Wat wil je allemaal kunnen, wat wil je allemaal weten? Wat houdt je momenteel tegen of wat zit je dwars?"

Wollige levensvragen die je verwacht van coaches en consultants, maar soms kan dat niet kwaad om het voor jezelf helder te hebben.

Het voordeel van een MPC over Maschine is het hele self-contained-gebeuren - de enige keer dat een MPC aan een computer moet hangen is om samples over te zetten (of direct, of via SD-kaart). Maschine probeert het inderdaad wel allemaal te laten gebeuren via displays, maar daar wil ik ook niet echt in geloven; tenminste, niet zonder voorbereiding. Als je proces toelaat/aanmoedigt om bijv. ongepland zo'n volca-bakje te pakken en op dat moment in te pluggen kan ik zien hoe het clasht.

Een MPC kan een blanco project inladen met alle samples al klaar (m.a.w. dichter bij een "rompler"-achtige drumbak) en waar andere tracks al naar je stukken apparatuur wijzen. Of ze aangezet worden is dan keuze 2. Je moet niet elke keer zelf opnieuw alles hoeven te assignen, dat is een hoop werk wat je kunt besparen met een eenmalige investering van tijd op dezelfde manier dat je kabels trekt en een scribble-strip invult. Maar opnieuw, de MPC is maar een middel tot een doel, er zijn andere apparaten en zeker als je de taken verder uit elkaar wil splitsen.

Wat de nieuwe MPCs helaas wel hebben is een leuk groot touchscreen dat de laptop wel weer dichterbij brengt, maar dan in andere verpakking. Daarvoor geldt ook; wat wil je dat een display je vertelt? Een TR808 heeft slechts een paar lampjes. Een Juno heeft maar 2 7-segment-displays. De informatiedichtheid en "mentale load" zijn relevant; bij een Juno hoef je alleen maar te weten op welke preset 'ie staat, of hoe de sliders staan in manual mode. Een 808 kun je met patterns en al gebruiken, maar voorzover ik weet doen mensen ook gewoon vaak on-the-fly programmeren, en dan hoef je alleen maar te weten dat 'ie loopt en hoe de knoppen staan.

In het geval van de SBX heb je dus meer een hive-mind setup; er is niet 1 sequencer die alles uitdeelt, maar de mixer is meer het hart omdat die bepaalt wie er op welk moment speelt. Dat geeft een hele flow-achtige beleving; alles loopt altijd en stopt niet echt, tenzij je het op mute zet, snel herprogrammeert, en dan weer aanzet en het volume opendraait. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je al een limiet voor jezelf verzint: pak je een joekelse 8-bus achtige mixer waar een hoop op aangesloten kan worden, of ga je bewust voor een 12- of 16-kanaals mixer waar er een harde limiet aan de kanalen en FX zit? Hoe slim en diep wil je je routing maken? En soms betekent dat heel saai iets kopen wat geen geluid maakt :)

Ja maschine deed me toch alles met de muis doen en op de mac kijken. Was sneller dan de toetsen leren. Ivm de mixer: O maar dat staat hier al hoor. Midas venice240 met 4 patchbays en evenveel
midi patchbays. Sub mixer voor wat deums.Rack met fx. Heel fijn om zo te werken, doe het nog niet lang echt op de mixer: dub tape echo fx live tweaken zoals in reggae was de laatste eye opener.
klopt, er zijn verschillende werkwijzen en er zijn er meerdere leuk.

Ivm de mixer: O maar dat staat hier al hoor. Midas venice240 met 4 patchbays en evenveel
midi patchbays. Sub mixer voor wat deums.Rack met fx. Heel fijn om zo te werken,

dat vind ik ook een van de leukste manieren om te werken so hands on

Het is ook wel lastig om anderen zoals jij de goede tips te geven want iedereen heeft een favoriete manier van werken en we verschillen allemaal in het doel.
Sommigen werken helemaal itb en met samples, anderen juist bij voorkeur alleen met hardware met of zonder sequencers.
De ene die zet z'n muziek op soundcloud en hoopt een keer wat te verkopen en de ander is professioneel bezig.
Als ik jouw verhaal zo lees is het vooral bezig zijn met apparaten die redelijk intuïtief werken en dus snel resultaten geven, geen schermen en vooral toch een beetje lol hebben met muziek en voor de rest geen pretenties.
Hou dan vooral het spul waar je toch steeds weer op terug grijpt, verkoop de rest en koop daarnaast alleen iets wat snel oppakt en een aanvulling is op wat je hebt en koop vooral niet teveel.
Ik ben zelf vooral van gewoon een beetje aan de knoppen draaien, een beetje een reis door allerlei sounds en soms heb ik wat leuks te pakken en neem ik het op waar ik misschien later nog wat mee doe.
En daarnaast doe ik mee aan de contest waar ik echt voor ga zitten want dan heb ik een doel en een enkele keer wissel ik met nog iemand iets uit, het is voor mij ook hobby net als bij jou.
En ook bij mij staan er ook dingen werkloos op de plank zoals een push 2 want die gebruik ik vrij weinig.

"Opnemen en later nog wat mee doe" deed ik nog nooit. Omdat ik denk dat 't schermtijd betekend en edits doen om dan op nieuwe problemen te duiken die ik niet opgelost krijg. Voorbeeld: iets loopt niet sync of blijft niet sync, en dan ga je zitten warpen en klinkt het nog erger. Geeft me een heel erg slecht gevoel 'tijd verloren' en no joy
Wat me verbaast is de aangename reacties hier. SF is echt wel een fijne plek.

Omdat ik denk dat 't schermtijd betekend
Nogmaals: weet je dan wel zéker dat je de diepte in gaat met die DX-200 met iPad editor? Ik schat zo in dat het idee leuker is dan de praktijk... Don't get me wrong, met de presets alleen kun je ook erg veel lol hebben hoor!

De DX200 vind ik echt een onding. Ik heb zelf een exemplaar gehad en de editor is pure noodzaak. Maar volgens mij is dat niet echt jouw manier van werken, dus ik denk dat je beter iets anders zoekt... . FM synthese is wel leuk ; jammer dat Elektron niet jouw ding is want die FM bak van hen lijkt we wel erg handzaam (en minder diep dan de Elektron die je nu hebt).

Ik vind het trouwens wel leuk dat je een beetje opkuis wil houden in je collectie. Ik denk dat het je goed zal doen.

Back