Onderscheid Roland-modules

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik wil graag wat meer weten over de Roland modules uit ruwweg de jaren 90. Vast en zeker is deze vraag vaker gesteld, op voorhand aanvaard ik nederig ieder modulaire terechtwijzing.
Mijn vraag luidt; wat is ruwweg het onderscheid tussen die diverse series en wat betekenen die serie-aanduidingen. Om even een handjevol rond te strooien: de JD's, JP's, JV's, XP's en XV's. Al deze series hebben types met zowel modules als keyboard-apparaten, maar soms is de keyboardvariant vanuit de ene serie in een andere serie te vinden(JV-1080 en XP-50).
Is hier enige ordening in te vinden? Graag ook een soort ruw kwaliteitsoverzichtje, als het kan.

Met dank,

Pjeut.

SC 50, SC 55, SC 88..... 8850 horen die daar ook bij?
(Sound Canvas)

Dat zijn volgens mij GM/GS preset bankjes. Zonder al te veel mogelijkheden de geluiden te editten.

Attachments

• sc-8850.jpg
    sc-8850.jpg
    2,4 KB · Bekeken: 80
Laatst gewijzigd:
Nee, die SC'en...

Nee, die SC'en...

...zijn wel bekend. Het gaat mij vooral om juist die andere series. <<zie de eerste message>>.

ff snel uit m'n hoofd..

ff snel uit m'n hoofd..

JD-800 (toetsen) en JD-990 (module) zijn 't oudst,
JP-8000 (toetsen) en JP-8080 (module) zijn VA-achtige synths
JV-80/90 (toetsen) en JV-1010/1080/2080 (modules) zijn 'vervangers' van de JD-serie
XV-serie (modules) vervangt de JV-reeks
XP-serie (toetsen) vervangt de JV-reeks

Over 't algemeen genomen: hoe nieuwer, hoe meer mogelijkheden erin gepropt (afhankelijk van type)

Kijk ook eens op vintagesynth.com en/of gearjunkies.com

XP-serie (toetsen) vervangt de JV-reeks

De XP-30 is een JV-1080 met iets minder goede DAC's ( :( )en 3 extra expansionboards. De JV-serie was voor racks, de XP serie was toetsen (en sequencer er op, behalve bij de XP-30 en de XP-10 - en de XP-10 hoort eigenlijk niet in dat lijstje van JV-synths.

JV/XP is gewoon de standaard voor synthesis - 64 stemmen polyfonie, 4 'tones' (multisamples), 1 multimode filter per tone, 2 syncable LFO's per tone vrij toewijsbaar, en 3 "harde" envelopes (pitch, filter, amp), en dan nog iets van 40-nogwat effecten voor 1 enkele MFX (eigenlijk gewoon een insert - JV-2080 had 3 MFX) en 2 "global" effecten.

XV/SRV is ongeveer hetzelfde, alleen deze keer met COSM-modelled effecten en de mogelijkheid tot stereo waveforms (die dan gelijk dubbel zo veel vreten).

Voor de rest geeft Zoidsity een prima overzicht :). Voordat de JD-serie op de markt kwam had je nog de D- en de U-serie, om 't maar helemaal lastig te maken.

Als je overigens voor jezelf ordening wilt vinden, tik zo'n naam eens in op www.soundonsound.com en kijk van welke datum de review is en lees de specs :).

Zoidcity's overzicht klopt voor het grootste gedeelte.

Paar kleine dingetjes:
-De pro-JV serie (dus niet de budget-JV = Sound Canvas engine) is de eigenlijke opvolger van Roland's U-lijn (laatste synth daarvan is verwarrend genoeg de D-70). LA-synthese is gedropt na de D-50/D-10/D-20/D-110/D-5.
De JV synthese engine werkt volgens het zgn. S&S principe (Sampling & Synthesis). Oftewel, je heb een aantal ROM waves die je vervolgens kunt bewerken met traditionele synth elementen als volume envelope, filter en lfo.
Let op het gebruik van de Roland-specifieke termen TVA/TVF (time varient amplifier/filter).

-JV synths zeker in de eerste tijd *niet* GM/GS compatible (GS nog altijd niet, GM misschien wel eens) en waren daarom minder populair onder de hobbyisten.

-JV-80 en JD-800 zijn de allereerste uit de serie. In principe dezelfde engine, alleen totaal anders uitgewerkt.
Leuk weetje: Roland begint traditioneel vaak met een keyboard, en volgt op met een module die nét iets meer kan dan het keyboard. Zo is de JD-990 van latere datum en heeft meer mogelijkheden, maar nog altijd wel gebaseerd op de JD-800.

-De tweede generatie JV's was de JV-90 en later kwam ook nog het JV-1000 workstation.
Volgens mij zijn de modules van de 2e JV generatie de JV-1080/2080.
De opvolger van de 2e generatie JV's is denk ik de XV/XP serie. Hier weet ik niks vanaf...

-De JP-8000/8080 serie is van véél later dan de JV serie. JP serie is virtueel analoog en géén S&S synth.
Volgens mij dus helemaal geen familie.

-Let op de 'zwarte schapen' JV-30, JV-35, JV-50 etc. die zoals gezegd eigenlijk gewoon 'n Sound canvas zijn.
Ook zijn er nog de neefjes JV-1010 en JV-2020 die een halfsize formaat koppelen aan gereduceerde samples.
Dit lijken een soort Sound-Canvassen, maar zijn niet GS compatible.
Persoonlijk zou ik liever een 'professionelere' Sound Canvas (SC-8850 bijv.) hebben dan een 'uitgeklede' JV.

-Nog een leuke site is de JV-80 InfoPage.

-Waarom heeft Roland nou nooit een naam verzonnen voor de JV synth engine?
Normaal zijn ze ook niet te beroerd om even wat fantasie termen uit de mouw te schudden...

-Wat bedoel je met de SRV's, Yoozer? Volgens mij is SRV een benaming voor Roland effect units (SRV-3030 ofzo).
De uitbreidingsborden heten SR-JV-80-xxx.

-Kwaliteit. Ja.... moeilijk. Persoonlijk is voor mij Roland opgehouden met leuke synths bouwen beginnend met de JV.
Okee, uitzondering misschien voor de JD-800 en JP-8000. Opvallend is ook dat vanaf de JV de naamgeving ook steeds verwarrender wordt en de hoeveelheid marketing geneuzel de overhand neemt.
Verder zijn het natuurlijk prima bread & butter bakken, maar ik heb nooit helemaal begrepen waarom een Sound Canvas (niet de allereerste, maar vanaf laten we zeggen de SC-88) niet zou volstaan voor hetzelfde doel.

Laatst gewijzigd:
Back