Zoidcity's overzicht klopt voor het grootste gedeelte.
Paar kleine dingetjes:
-De pro-JV serie (dus niet de budget-JV = Sound Canvas engine) is de eigenlijke opvolger van Roland's U-lijn (laatste synth daarvan is verwarrend genoeg de D-70). LA-synthese is gedropt na de D-50/D-10/D-20/D-110/D-5.
De JV synthese engine werkt volgens het zgn. S&S principe (Sampling & Synthesis). Oftewel, je heb een aantal ROM waves die je vervolgens kunt bewerken met traditionele synth elementen als volume envelope, filter en lfo.
Let op het gebruik van de Roland-specifieke termen TVA/TVF (time varient amplifier/filter).
-JV synths zeker in de eerste tijd *niet* GM/GS compatible (GS nog altijd niet, GM misschien wel eens) en waren daarom minder populair onder de hobbyisten.
-JV-80 en JD-800 zijn de allereerste uit de serie. In principe dezelfde engine, alleen totaal anders uitgewerkt.
Leuk weetje: Roland begint traditioneel vaak met een keyboard, en volgt op met een module die nét iets meer kan dan het keyboard. Zo is de JD-990 van latere datum en heeft meer mogelijkheden, maar nog altijd wel gebaseerd op de JD-800.
-De tweede generatie JV's was de JV-90 en later kwam ook nog het JV-1000 workstation.
Volgens mij zijn de modules van de 2e JV generatie de JV-1080/2080.
De opvolger van de 2e generatie JV's is denk ik de XV/XP serie. Hier weet ik niks vanaf...
-De JP-8000/8080 serie is van véél later dan de JV serie. JP serie is virtueel analoog en géén S&S synth.
Volgens mij dus helemaal geen familie.
-Let op de 'zwarte schapen' JV-30, JV-35, JV-50 etc. die zoals gezegd eigenlijk gewoon 'n Sound canvas zijn.
Ook zijn er nog de neefjes JV-1010 en JV-2020 die een halfsize formaat koppelen aan gereduceerde samples.
Dit lijken een soort Sound-Canvassen, maar zijn niet GS compatible.
Persoonlijk zou ik liever een 'professionelere' Sound Canvas (SC-8850 bijv.) hebben dan een 'uitgeklede' JV.
-Nog een leuke site is de
JV-80 InfoPage.
-Waarom heeft Roland nou nooit een naam verzonnen voor de JV synth engine?
Normaal zijn ze ook niet te beroerd om even wat fantasie termen uit de mouw te schudden...
-Wat bedoel je met de SRV's, Yoozer? Volgens mij is SRV een benaming voor Roland effect units (SRV-3030 ofzo).
De uitbreidingsborden heten SR-JV-80-xxx.
-Kwaliteit. Ja.... moeilijk. Persoonlijk is voor mij Roland opgehouden met leuke synths bouwen beginnend met de JV.
Okee, uitzondering misschien voor de JD-800 en JP-8000. Opvallend is ook dat vanaf de JV de naamgeving ook steeds verwarrender wordt en de hoeveelheid marketing geneuzel de overhand neemt.
Verder zijn het natuurlijk prima bread & butter bakken, maar ik heb nooit helemaal begrepen waarom een Sound Canvas (niet de allereerste, maar vanaf laten we zeggen de SC-8

niet zou volstaan voor hetzelfde doel.