JD-800 of ...

Maakte maar een grapje Slip =(

Ik heb een JD800 gehad. Ziet er schitterend uit, maar ik werd MAF van die knoppen en schuiven omdat ze ALTIJD liegen, tenzij je in manual mode staat. Voorbeeld. Je maakt een geluid en bewaart deze. Prima. Nu selecteer je een andere patch, en kijk naar de knoppen. Ze liegen! Er klopt geen barst van, want ze staan nog in de stand van de vorige patch. Maar ze suggeren natuurlijk up to date te zijn. Heel verwarrend voor me...

Heb vervolgens de JD800 omgeruild voor een JD990. Ik kreeg meer sound opties (zoals FM op een osc!) en een perfecte user interface met graphics die me altijd precies vertelde hoe het zat. Bovendien vond ik de 990 warmer klinken dan de nogal koele 800. De 990 is een van hun beste sysnths, vind ik.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door The Q
Volgens mij geeft het ook antwoord op mijn vraag, de parts zijn wel apart per midikanaal te sturen, da's ook goe
:halleluja

Ja, de parts zijn sowieso WEL op verschillende midikanalen aan te sturen, maar jouw vraag ging in eerste instantie over de tones.

Origineel geplaatst door robnet
Ik heb een JD800 gehad. Ziet er schitterend uit, maar ik werd MAF van die knoppen en schuiven omdat ze ALTIJD liegen, tenzij je in manual mode staat. Voorbeeld. Je maakt een geluid en bewaart deze. Prima. Nu selecteer je een andere patch, en kijk naar de knoppen. Ze liegen! Er klopt geen barst van, want ze staan nog in de stand van de vorige patch. Maar ze suggeren natuurlijk up to date te zijn. Heel verwarrend voor me...

Mag ik vragen waarom je denkt dat de sliders een real time beeld geven? Tenzij ze automated zijn kan dat natuurlijk nooit, dat kan je toch vantevoren weten?

Toegegeven dat het ietwat verwarrend kan werken zou je de schuifjes van de JD eigenlijk alleen maar moeten zien als een programmer en niet als een real time meetinstrument, maar dat zei ik al.

De beste manier voor mij om met een JD-800 te stoeien is gewoon met 1 tone te beginnen met daarachter een basis-setting. Vandaar uit raak je een stuk minder snel het spoor bijster.

Grappig dat je de interface van de 990 fijner vindt, meestal is het precies andersom. :)

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ja, de parts zijn sowieso WEL op verschillende midikanalen aan te sturen, maar jouw vraag ging in eerste instantie over de tones.

Ja weet ik, door de tones aan parts toe te wijzen kom je er ook. Had even iets duidelijker moeten zijn. 8)

Origineel geplaatst door The Q
Mag ik vragen waarom je denkt dat de sliders een real time beeld geven? Tenzij ze automated zijn kan dat natuurlijk nooit, dat kan je toch vantevoren weten?

Toegegeven dat het ietwat verwarrend kan werken zou je de schuifjes van de JD eigenlijk alleen maar moeten zien als een programmer en niet als een real time meetinstrument, maar dat zei ik al.

De beste manier voor mij om met een JD-800 te stoeien is gewoon met 1 tone te beginnen met daarachter een basis-setting. Vandaar uit raak je een stuk minder snel het spoor bijster.

Grappig dat je de interface van de 990 fijner vindt, meestal is het precies andersom. :)

De 'analoge' interface van de JD800 suggereerde voor mij heel sterk dat bijvoorbeeld de Amp ADSR strak stond, terwijl ie in werkelijkheid in de patch heel traag stond. Je ziet die faders staan en je 'gelooft' wat er staat, zoals met een echte analoge synth. Faders en knoppen geven mij nu eenmaal die indruk; ik lees de stand ervan en ga daar van uit.

En er is geen manier op de faders/knoppen up to date te krijgen met de huidige patch. Kortom, die faders en knoppen 'liegen' nonstop, en waren eerder vervelend dan een hulp. De uitstekende interface van de 990 was daarna een hele verbetering! En de sound werd ook nog beter!

Hey,

Wat vind je zo speciaal of goed aan de JD-800 of JD-990? Ben je op zoek naar die speciale klank timbre?
Ik geloof dat die synth gebasseerd is op PCM sounds.

Ze hebben alletwee voor en na delen. Zo is de JD800 veel sneller te bedienen d.m.v. de sliders alhoewel ik ooit in een studio met de JD990 gewerkt heb, en die heeft een overzichtelijk display (veel groter dan de JD800). Op die display kan je VCA, ENV, filters, enz grafisch bekijken. De JD-990 is na de JD800 gekomen en heeft meer uitbreidingsmogelijkheden.

Je kan ook tot 6 midi kanalen multitimbraal gaan, ik denk zelfs dat die JD990 een extra kanaal voor drums heeft (zoals vroeger de D5, D10, D20,...;). Dus m.a.w. je kan bvb Tone 1 op midikanaal 1 ztten, Tone 3 op MIDI kanaal 9, .... .

Persoonlijk denk ik dat je (op lange termijn) de JD800 koopt. Dit was denk ik (slaag me nu niet dood) de laatste synth van Roland (voor de opkomst van de JP8000) met sliders zoals op de analoge bakken (juno106, SH101,...). Daarom denk ik dat dit meer een collector's item gaat worden, zeker in een perfect werkende staat. Wat ik al dikwijls gezien heb is dat er slider-knopjes ontbreken.

PS voor welke doeleinden (soort muziek) wil je die JD800/990 gebruiken?

groeten,
Tim

Origineel geplaatst door synthebin
[B

Je kan ook tot 6 midi kanalen multitimbraal gaan, ik denk zelfs dat die JD990 een extra kanaal voor drums
[/B]

De 990 heeft 8 midikanalen waarvan één voor drums.
Er kan overigens maar 1 expansieboard in (lees in dit topic dat er in meervoud over gepraat wordt). Het vintageboard is dan wel aan te raden, mede door de goede sounds, maar zeker omdat je dan 2 keer zoveel patches hebt als wanneer je hem in een andere synth zou steken.
De 800 is natuurlijk snel te editten, maar de 990 is ook heel erg handelbaar door zijn grote display waar alles netjes grafisch wordt adgebeeld.
Ook is er een editor zag ik.
Maar de ultieme combinatie is toch wel 990/800.

Origineel geplaatst door ZmokE
De 990 heeft 8 midikanalen waarvan één voor drums.
Er kan overigens maar 1 expansieboard in (lees in dit topic dat er in meervoud over gepraat wordt). Het vintageboard is dan wel aan te raden, mede door de goede sounds, maar zeker omdat je dan 2 keer zoveel patches hebt als wanneer je hem in een andere synth zou steken.
De 800 is natuurlijk snel te editten, maar de 990 is ook heel erg handelbaar door zijn grote display waar alles netjes grafisch wordt afgebeeld.
Ook is er een editor zag ik.
Maar de ultieme combinatie is toch wel 990/800.

Nie veel aan toe te voegen kheb mijn JD-990 gekocht juist toen die uitkwam want ik had oorspronkelijk een JD-800 besteld en die verkoper stelde me toen die tijd voor om een JD-990 te kopen was iets goedkoper plus dat ge idd 1 expansiekaart erin kan steken .. (vintage :okdan: )
Nadien heb ik mij toch ook een JD-800 bij aangeschaft .. Niet omdat ik ni tevreden was over men JD-990 maar de 2 samen zijn multi .. :mega:

Greetz,
Com8

Conclusie: Gewoon allebei nemen! Er bestaat gewoonweg geen mooiere combinatie ;)

Tegen Roland wil ik zeggen: :halleluja voor de JD-800 en de JD-990.

Back