Multiband expander/gate

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Ik ben bezig met het masteren van een aantal tracks en heb soms nogal wat last van ruis. Vooral in een break met vooral wat basspartijen komt het hoog van de ruis te veel naar voren. Maar heavy eq-en is zo zonde voor de rest van de track. Nu leek me zelf een een multi-band expander/gate wel handig in dit geval, zodat ik alleen het hoog weg kan drukken als het al vrij zacht is. Weet iemand of zoiets bestaat (in software vorm), en zo ja waar kan ik die vinden?

Wordt al moeilijk om het geluid van ruis te verwijderen. Hoe meer hoe minder goed het zal gaan. Zelfs al heb je alle tracks afzonderlijk. Denk dat jouw idee niet zo erg zal helpen. En dan krijg je zowieso last van delay/decay tijden waarop je band noise gate dicht moet klappen. Misschien dat je er weg mee kan komen.
Noise surpression zou ook kunnen maar da's maar beperkt inzetbaar omdat het alleen maar lichte ruis weg kan halen.
Als het niet te erg is dan moet je het op de koop toe nemen. En speelgoedjes als Cedar/Sadie zou je wel kunnen helpen maar dan moet je toch iemand vinden die dat (voor een leuke) prijs dat voor je wil fixen.

Origineel geplaatst door fuse
Wordt al moeilijk om het geluid van ruis te verwijderen. Hoe meer hoe minder goed het zal gaan. Zelfs al heb je alle tracks afzonderlijk. Denk dat jouw idee niet zo erg zal helpen. En dan krijg je zowieso last van delay/decay tijden waarop je band noise gate dicht moet klappen. Misschien dat je er weg mee kan komen.
Noise surpression zou ook kunnen maar da's maar beperkt inzetbaar omdat het alleen maar lichte ruis weg kan halen.
Als het niet te erg is dan moet je het op de koop toe nemen. En speelgoedjes als Cedar/Sadie zou je wel kunnen helpen maar dan moet je toch iemand vinden die dat (voor een leuke) prijs dat voor je wil fixen.
Het gaat vooral om een stuk van ongeveer 20 seconden waarin eigenlijk alleen bass zit en helemaal geen hoge instrumenten. Op zo'n stuk zou een multiband gate prima werken dacht ik. De ruis is over de gehele track gezien niet echt hoorbaar, maar in dat stuk wel. En anders moet ik maar eens kijken of ik op dat stuk selectief kan eq-en, maar liever niet natuurlijk.

Origineel geplaatst door Ytse
Hiss Reduction in Adobe Audition (cooledit) is een soort multiband gate. Of split het signaal met een paar filters, gate de betreffende band en voeg ze samen.
thnx, ik zal eens kijken

Back