Sampler aansturen met 2 bronnen

Vlex

Wa zeggie baard?
Oei oei, ik kom er echt niet meer uit.

Ik heb 1 sampler, 1 midi keyboard en 1 drumcomputer.

Nu wil ik mn sampler aankunnen met keyboard EN met drumcomputer. Zodat ik voor losse samples/percussie drumcomputer kan gebruiken en voor bijv rhodes samples het keyboard.

Er zitten de volgende aansluitingen op:

sampler, in out trough

drumcomputer, in out

keyboard, out

Kan iemand mij hier mee helpen? Alvast bedankt!

Wil je de sampler aansturen zonder tussenkomst van software? Dan is een midimerger kastje de oplossing.

Kost wel wat, maar dan heb je ook iets. :)

http://www.philrees.co.uk/products/mergebox.htm

Dit wil je dus bereiken:

l2mapp2.gif

Origineel geplaatst door OnAcid
Wil je de sampler aansturen zonder tussenkomst van software? Dan is een midimerger kastje de oplossing.

Kost wel wat.

ja zonder software. Hmm, ik heb nog een idee, weet alleen niet of dat werkt:

keyboard -> drumcomputer -> sampler

je stuurt drumcomputer aan met keyboard, en sampler weer met drumcomputer, of stuurt de drumcomputer die midisignalen niet door denk je?

Origineel geplaatst door Vlex
ja zonder software. Hmm, ik heb nog een idee, weet alleen niet of dat werkt:

keyboard -> drumcomputer -> sampler

je stuurt drumcomputer aan met keyboard, en sampler weer met drumcomputer, of stuurt de drumcomputer die midisignalen niet door denk je?

Gaat volgens mij niet werken. Maar je zou het kunnen proberen.
Die midimerger werkt in ieder geval wel. :)

Is dat dan...

Is dat dan...

...wat anders dan al die Midex-en Midi-thru-boxen en al die andere 2x2, 4x4, etc.. boxen? De bedoeling van al die "tussen"-apparaten is toch om meerdere MIDI-bronnen aan meerdere MIDI-verwerkers te kunnen verbinden?
Kun je trouwens met tussenkomst van zo'n device ook per MIDI-ontvanger (synth, sampler, etc.) alle 16 kanalen gebruiken (dus, ingeval van 4 verbonden MIDI-verwerkers 4 * 16 = 64 stemmen)?

Nooit geweten, maar dit komt voor mij toch ook 'ns in beeld.

Pjeut.

Origineel geplaatst door OnAcid

Kost wel wat, maar dan heb je ook iets. :)

Dit wil je dus bereiken:

l2mapp2.gif

Pjeut,

ik ben geen expert op dat gebied, maar volgens mij werken al die interfaces alleen met de pc. (Die Roland a880 misschien niet :confused: )

Ik heb zelf een midisport 2x4. Die kun je ook in "midi thru" modus zetten. Dan wordt alle midi van ingang 1 doorgestuurd naar alle andere uitgangen. Maar dat is dus ook niet toereikend in dit geval.

Misschien zijn er wel enkele exotische kastjes die het kunnen. De Syntecno TeeBee heeft ook een midimerger onbard. Verder weet ik het niet echt.

http://www.sonicstate.com/synth/rola880.cfm
It's not a keyboard, but an excellent complement to those who own some stuff. This device acts as a concentrator of all those MIDI cables going in, out and thru. Whith it you can setup a MIDI star bbeing able to face all messages between devices as you desire. Any input can be connected to any number of outputs, in a customed way. It includes a MIDI mixer function that allows you to mix two inputs to any output/s. It acts, also, as a filter, capable of filter messages that you choose.
Software of een hardware midimerger lijkt mij het gemakkelijkst.

Pfffff.....

Pfffff.....

...dan kun je volgens mij net zo goed gaan daisychainen, toch? De enige winst is misschien minder verlies van latency.

Wat is dan eigenlijk de bedoeling c.q. grote winst van dergelijke "samenvoeg"-boxen?

Pjeut.

Voor de oplossing die topicsteller vraagt zijn er grofweg 3 oplossingen:

1) Eén van de twee bronnen moet een 'soft thru' functie hebben, dwz. een MIDI OUT die MIDI events die in het apparaat worden gegenereerd samenvoegt met de events die op de MIDI IN binnenkomen.
Kijk in je handleiding of één van de apparaten 'soft thru' ondersteunt.
2) Hardware MIDI merger / Patchbay.
3) Software MIDI merger / router a-la MIDI OX.

Wat werkt niet in dit geval?
-Daisychainen. Normaliter zou je daisychainen als je wilt dat je bronsignaal op meerdere devices terechtkomt.
Nu heb je twee bronsignalen. Sluit je de ene bron MIDI OUT aan op de MIDI IN van de andere bron, dan bespeelt de eerste bron de tweede bron en niet de sampler. Da's dus niet de bedoeling.
Maar zelfs als je de tweede bron zo instelt dat deze niet het signaal van de eerste bron afspeelt, dan kan je wel de MIDI THRU van de tweede bron pakken (het zgn. daisychainen dus), maar op het THRU signaal staat dus niet automatisch óók wat je hebt ingespeeld middels de tweede bron. (want dat heet, zoals boven beschreven, SOFT THRU.)

-Een thrubox. Deze maat van 1 input meerdere outputs, precies het tegengestelde van wat je wilt.
Een thrubox werkt in het simpelste geval door het elektrische MIDI signaal op een groter aantal poorten te zetten.
Waarom een thrubox? Als niet ieder apparaat in je keten een THRU heeft (zoals in beschreven geval) of als je niet wilt daisychainen wegens latency of onvolledig werkende THRU (soms worden bijv. clock signalen uitgefilterd).

Houd er rekening mee dat de meeste mergers maar weinig met het MIDI signaal doen, in termen van verwerking.
Als je wilt routeren op basis van kanaalnr. etc. etc. dan heb je een patchbay nodig, waar je e.e.a. in kunt stellen, afhankelijk van de mogelijkheden van de Patchbay.
Een Roland A-880 bijv biedt vele mogelijkheden (ook een aantal niet, helaas) en is gewoon te configureren vanaf het frontpanel. Vervolgens werkt het apparaat stand-alone, dus er is sowieso geen pc nodig.

Waarom is mergen nou zo lastig? Omdat je niet zomaar twee elektrische signalen 'bij elkaar op kunt tellen'.
De kans dat boodschappen vanaf de twee bronnen met elkaar in botsing komen is dan te groot.
Dit geldt vooral in geval van Midi Clock, daarom moet je bij een MIDI merger vaak een clock source opgeven (of is dit hardwarematig altijd dezelfde poort). Het clocksignaal uit de andere bron wordt dan gewoon uitgefilterd en weggegooid.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Voor de oplossing die topicsteller vraagt zijn er grofweg 3 oplossingen:

-Eén van de twee bronnen moet een 'soft thru' functie hebben, dwz. een MIDI OUT die MIDI events die in het apparaat worden gegenereerd samenvoegt met de events die op de MIDI IN binnenkomen.
Kijk in je handleiding of één van de apparaten 'soft thru' ondersteunt.
-Hardware MIDI merger / Patchbay.
-Software MIDI merger / router a-la MIDI OX.

thanx!!! daar heb ik wat aan, ik wil toch eigenlijk wel voor optie 1 gaan :) hardware thru heeft ie dus niet, misschien soft, maar dan moet ik thuis ff kijken vanavond.

Origineel geplaatst door Vlex
thanx!!! daar heb ik wat aan, ik wil toch eigenlijk wel voor optie 1 gaan :) hardware thru heeft ie dus niet, misschien soft, maar dan moet ik thuis ff kijken vanavond.

ben even op internet wezen zoeken (kon niet wachten) en de out werkt als t goed is ook als thru.

Moet ik t dan zo aansluiten?

keyboard -> midi-in drumcomputer, via midi out (thru) naar buiten, naar sampler.

extra midi in creëren

extra midi in creëren

Forummers,

volgens mij is het een zeer basale vraag maar ik weet het echt niet, dus.........
Ik heb binnenkort een Kurzweil PC2-r module en wil graag vanaf twee midisynths deze module gaan aanspreken, de module heeft uiteraard maar 1 midi in, mijn plan is om de keyboards allebei een ander midikanaal te laten uitsturen en zo dus verschillende geluiden (ook tegelijkertijd) uit de module te halen, hoe kan ik dit simpel en toch zeker voor elkaar krijgen (ook voor live-gebruik nl.).............

inderdaad thanx

Back