XP-30 en JP-8000 zijn twee compleet verschillende bakken, (behalve dan dat ze allebei uit Japan komen, en de prijzen tweedehands bijna hetzelfde zijn.

).
De XP-30 is een soort alles in een module ala JV-1080 met toesten en 3 JV expansionboards. Zitten dus samples in net als jouw CS1x. Zitten idd dancegeluiden in (techno-exp), maar daarvoor is ie niet gemaakt. Hij is namelijk gemaakt voor alle stijlen (heb hem vorige maand nog in een Franse kerk gezien

. Ik vind de geluiden verouderd, maar ik wil niet weer de bekende discussie opbrengen.
JP-8000 is een VA (Virtueel Analoge) synthesizer. Zitten veel knoppen en schuiven aan en is voor een VA-synth makkelijk te bedienen. Hierin zitten geen samples, maar echte synthese berekeningen

. Dit is wel een dancebak.
Maar ik denk dat je een goede synth in een prijsklasse, waarvan je nog niet weet wat er nog meer te koop is. Er zijn echt onzettend veel dancesynths op de markt, dus je moet gewoon een grote winkel binnen lopen (ala Feedback Rotterdam) waar er veel zijn, vervolgens overal op spelen en dan heb je pas echt een idee welke je wilt hebben.
Aangezien je een dancebak wilt, en al een digitale synth + samplebased synth hebt, kun je het best gaan voor een VA. In haast alle dancemuziek van nu zitten naast samples (virtueel) analoge synths. Misschien kun je ook kijken naar een rack versie aangezien je al 2 keyboards hebt.
Als je de JP-8000 ziet zitten kijk dan vooral ook naar de Nordrack2. Die vind ik persoonlijk een stuk beter.
Maar nogmaals zorg dat je ze allemaal gezien hebt.
PS> stel je ff voor in "Nieuwe Leden"