TR-808 sync problemen

OnAcid

Slager van Schiedam
Dit is de situatie.
303 synct met TeeBee.
303 synct met 808 en andersom. Zowel in als uit (stekkertje bij 303 er half in).
808 synct niet met TeeBee. Ik heb verscheidene kabels gebruikt, maar ik de 808 wil geen patterns afspelen. Je hoort alleen een Brbrrbrrrr omdat, volgens mij, alleen de eerste tel wordt afgespeeld.

Ik verdenk de TeeBee en dat de 808 op één of andere manier gevoeliger is? Hij is tenslotte ouder...
Ik kan dan trouwens ook geen patterns selecteren...:confused:

Iemand een suggestie? De TeeBee zit direct op de midi in/uit van m'n geluidskaart. Ik zou hem nog eens op m'n midisport kunen proberen, maar dat lijkt me geen verschil maken.

Iemand met een TeeBee en een 808 die het even kan checken/uitsluitsel geven, Sander? :)

Laatst gewijzigd:
Staat je pre-scale goed op den 808 ?

Staat je pre-scale goed op den 808 ?

De kans is heel klein dat het aan het voltage van de Sync-24 uitgang ligt. Zodra een signaal namelijk binnenkomt in de 808 wordt dit voltage enorm naar beneden gehaald.. om zo op de juiste manier het sync-circuit aan te sturen (interne voltages zijn hier veel lager dan externe.. ). Dit is zo bij alle Sync en Midi in- en uitgangen.. en bedoeld om een zo betrouwbaar mogelijke verbinding te krijgen (en het mogelijk te maken om signalen te splitten.. zonder line-drivers).

[long shot mode aan]
Hoe staat het met je 'pre-scale' setting.. als die niet goed is.. zal de 808 niet echt lekker in tempo meelopen.
[long shot mode uit]

Ik krijg het donkerbruin vermoeden dat het toch aan de kabels ligt.
Want als je de sync kabel bevestigd dan moet het gekozen step knopje gaan knipperen. Nou bij mij gaat ie vol branden en ik kan geen ander pattern kiezen.
Ik heb een kabel gebruikt die ik destijds bij mijn 606 had gekregen en dat zou een goede synckabel moeten zijn, maar je weet het maar nooit.
Ik ga daarom maar even zelf zo'n kabel maken. Iemand nog een schema daarvan? Alle 5 de polen moeten toch verbonden zijn?

PS: De pattern gaat helemaal niet lopen, alleen de eerste stap en dat met zo'n 300 bpm.
En aan de 303 syncen is geen probleem :confused:

gooi die TeeBee dan weg en koop een degelijke sync converter

Tja..

Tja..

Beetje brute opmerking van Mat.. ;) .. maar hij zou wel eens gelijk kunnen hebben...

Een MSY2 koop je al voor.. erm.. even denken.. 84 Euro. Een MDS van Philip Rees is iets duurder.. en heeft slechts 1 Sync output (maar heeft wél mijn persoonlijke voorkeur.. degelijk kastje.. interne voeding.. dus geen extra adapter.. )

Ik moet zegge dat het idee van matt helemaal niet zo gek klinkt. ;)

Ik heb net die synckabel effe opengemaakt en helemaal volgens het boekje. Dus het zit gewoon in de TeeBee.

Ik zal Robbie303 eens mailen, en anders maar zo'n los syncbakkie.

Die doepfer is wel een poepie hoor :P

Laatst gewijzigd:
TR-808 sync't hier reeds een jaar of 6 vrolijk mee met de Syntecno, alsmede diverse andere x0x-gadgets :) Maar ik heb een versie 2-TeeBee, het zou kunnen dat andere versies een afwijkende syncpulsbreedte of - diepte hebben waardoor de 808 hem net niet snapt. Een andere mogelijkheid is TOCH die kabel, ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat 1 der (officieel ongebruikte) pinnen op de Syn24-connector van de 808 gebruikt kon worden voor pattern reset of select, misschien dat dat meespeelt? Zoek de specs van de pin-layout effe op en connect alleen het noodzakelijke.

Iemand die ik ken had problemen z'n 606 te syncen aan een Kenton. Probleem was opgelost toen hij de kenton op een 202 aansloot en de 606 achter de sync-out van de 202 hing. Om effe aan te geven hoe gevoelig sync soms kan liggen.

suc6 ermee en denk dat robert303 wel tips heeft

ernest@3:peukie:3.nu

Ik heb een Teebee MKI en de 808 synct prima.
Staat het schakelaartje van de 808 op sync in?
Ik gebruik gewoon een midikabel, dus geen specialae din sync kabel.
Ik gebruik een spiltconnector zodat zowel m'n 303 als 808 op de teebee te gelijk aangesloten kunnen worden

Nou Joost, voorlopig blijft ie nog even staan, maar als ik hem echt zat word dan geef ik je wel een seintje.

Origineel geplaatst door Boost303
Je kan je TeeBee bij mij inruilen voor een Doepersync converter (nieuwstaat) met 2 syncuitgangen en midi in out en thru

(Ik kan de TeeBee wel gebruiken als midi/CV converter)
wat vind jij van die Doeper sync ?
is ie echt strak ?

ik heb de MDS aankomen
voor me 909 en 202 en ben erg beneiuwd !

de MDS kost ook 84 euro op dit moment bij

musicians-gear.com

Origineel geplaatst door sander
...
Ik gebruik gewoon een midikabel, dus geen specialae din sync kabel.
...

da's toch apart, want midi maakt maar gebruik van 3 van de 5 pinnen, en bij een standaard midi kabel zijn normaal gesproken maar 3 pinnen aangesloten.. dus da's geen 'gewone' midikabel.

jawelhoor, er staat zelfs midi opgedrukt.
alle 5 de pinnetjes zijn 1 op 1 verbonden.
Normaal gesproken heet dit inderdaad een din kabel.
Misschien was het voor de fabrikant makkelijker.

Wij hebben nu het volgende ontdekt...

Uit de drumstation komt SYN en die sturen we naar de MC-202. De MC-202 heeft twee DIN uit, dus die sturen we naar een 303 en een 808.... Wat krijgen we.... Beide apparaten lopen uit sync.
Sturen we de signalen vanaf de 202 naar twee 303s... geen probleem. Oftewel, de 808 vraagt veel meer vermogen van het DIN signaal en verroerd het daardoor.
Nu hebben we een 303 en de 808 via een CraZ splitter van een Philip Rees MDS converter lopen en twee andere 303s via de MC-202 van de drumstation lopen en geen problemen.

Conclusie: De TR-808 vreet veel van het signaal weg en moet dus zorgvuldig in de DIN-chain opgenomen worden.

Ik zag trouwens in de schema's dat de 808 ook fill in ontvangt/zendt. (pin 5)
Zou handig zijn dat als je dat ook zou kunnen versturen via een midi/sync converter.

Effe nog een vraagje. Hebben alle 'witte' draaiknoppen dezelfde waarde? Lijkt me niet, maar ik kan het niet goed zien. Het gaat om BD en SD 'tone' (2x dus), 'decay', 'snappy'. Als iemand de waarden weet, gaarne. De volumeknoppen zijn dacht ik wel allemaal 100k op accent na dan.

X-base - 606

X-base - 606

Bij mij een vergelijkbaar probleem:

606 direct aan de sync van X-base = uit sync
606 via de Doepfer MSY-1 aan de midi uit van de X-base= in sync

begrijp er niets van :confused: ....jammer want het kost me weer extra ruimte en een converter...

The story continues...

The story continues...

Vandaag een mooie Doepfer MSY2 gehaald om m'n spulletjes te syncen. En je raad het al....nog steeds problemen.

303 synct weer perfect.
808 synct wel, maar met problemen. Ik kan namelijk niet of slecht patterns kiezen. Normaal zou, als je stopt met afspelen of de machine aanzet, een stepknopje gaan knipperen en kan je een andere pattern kiezen. Nu blijft een lichtje constant branden (soms ook niks). Dan druk ik op een andere stepknop en gebeurt er niks. Pas als ik de sequencer start wordt de door mij gekozen pattern afgespeeld.
En als ik de sequencer stop, dan blijven er soms meerdere steplampjes branden:confused:

Ik heb de 808 weer effe gesynct aan de 303 (stekkertje er half in) en dat werkt weer perfect. Dan gaat wel gewoon het steplampje knipperen en kan ik wel netjes patterns kiezen etc.
(Maar duw je de syncstekker helemaal in de 303, dan krijg je ongeveer hetzelfde als wat ik nu met de midi/sync converter heb.)

In principe loopt ie nu netjes mee, maar ik had net alle sync stekkers verwijderd en de 808 op output gezet, maar mooi dattie toen helemaal niks meer deed (naderhand gelukkig wel).

Ik heb verder geen zin m'n 808 te mollen met dit probleem dus iemand nog suggestie of die hem zou kunnen maken? Misschien zit er ergens een rotte weerstand ofzo.

Ik ben het in ieder geval goed zat! :( :stupid

Zoe, Boemtsjak?:halleluja :halleluja

(oh ja, ik heb verschillende kabels, midi poorten, rituele offers gebruikt. Maar het zit echt in de combi 808 - midi/sync)

Z.v.E Dit is waarschijnlijk jouw probleem: http://www.angelfire.com/il/cyborgzerotech/sync24.html De sync pulse van de Jomox schijnt niet helemaal optimaal te zijn.

Back