Verschil hard/software compressor

TangLeFuzZ

Stamgast
Hey mensen...

ik werk nu al een flinke tijd met alleen maar software, maar begin steeds meer 'into hardware' te raken.
Met hardware werken vind ik een stuk leuker dan met software, vandaar dat ik de wondere wereld van de hardware ook aan het verkennen ben :)

De laatste tijd ben ik me wat aan het verdiepen in hardware compressors, en ik lees erg veel goeie dingen over de Triple C van TC.

Wat ik me nu afvraag is het volgende; ga ik echt veel verschil merken tussen een hardware compressor als de Triple C, en software compressors die ik nu gebruik? (Waves C1, en bijv. Neodynium).

Wat zijn volgens jullie de grote voor en nadelen?

Het standaard antwoord op zo'n vraag is meestal dat hardware mooier klinkt dan software, dat is ook een van de redenen waarom ik hardware zo gaaf vind (hoofdreden is dat ik het leuker om mee te werken vind), maar ik vraag me dus af of dat bij zo'n relatief goedkope compressor ook wel het geval is, als je hem gaat vergelijken met software compressors als de Waves C1.

Wat je bij software hebt is dat je te maken hebt met absolute waarden. Als je piekt dan clipt het en rondt 't niet lekker af. Voorts heb je bij soft wel als voordeel dat je een shitload aan presets kan opslaan, wat je productiviteit in den beginne ten goede komt (kwestie van uitkiezen en luisteren ipv te lang klooien).

De Triple C heeft als 't goed is een stukje tijd "lookahead" nodig - het signaal wordt in een buffer opgeslagen en geanalyseerd om eventuele pieken beter te kunnen verhapstukken. Eigenlijk is het ding dus net zo digitaal bezig als het softwareequivalent, en eigenlijk kan er dus net zo goed rekening gehouden worden met clippen (als al je tracks vst of gesamplede audio zijn kan software nog veel beter de lookahead gebruiken) door een softening-algo erover te gooien.

Tja.. hardware heeft als voordeel dat je 2 knopjes tegelijkertijd kan draaien :). Maar over compressors heb je net zoveel verhalen als monitorspeakers; mensen zweren erbij of ze hoeven ze nooit meer te zien, software of hardware, analoog of digitaal. Jij hebt als softwaregebruiker zonder veel geplug de beschikking over 3 verschillende implementaties van compressie, met hardware zit je dus aan 1 enkele bak vast tenzij je er een andere bij koopt.

Wat wil je doen? De mix gecontroleerd strak houden of 't laten pompen en zuigen?

Thanks voor die heldere en duidelijke uitleg...

Het hoofddoel is vooral dat pompen en zuigen, maar ook niet echt altijd... ik maak techno, en dat wil ik meestal wel laten pompen :)

Ook niet altijd trouwens... maar goed, 8 van de 10 keer wel.

De Triple C is nou niet echt een goed voorbeeld van een hardware compressor,het is gewoon een digitale compressor....

Voor het geld van een Triple C zijn er een hoop alternatieven die beter klinken en prettiger werken...( bijv. de FMR Really Nice Compressor)....als je lekker wilt pompen en zuigen kun je beter kijken naar compressors van DBX,Focusrite,Alesis of zelfs Behringer...

De Tripple C is een digitale multibands compressor en valt dus daarom meer te vergelijken met
de Waves C1 software compressor (maar dan met dedicated controllers & schermpje)
als de anderen die dione hier aanhaalt. Ik plaats hem meestal gewoon op mijn stereobus.

Je kan hem echter ook als singleband compressor gebruiken, maar als je GEEN transparante compressor zoekt (dus eentje die kan 'pompen & zuigen') kan je idd beter een goedkopere analoge compressor kopen van Alesis, Behringer, DBX, Focusrite.
Die RNC is volgens mij dan wel weer transparant.

Een derde modus van de Triple C is het emuleren van een SPL Transient designer...

Als je echt richting hardware wilt gaan heb ik niet zoveel toe te voegen aan de reeds gegeven antwoorden, maar als ik zo lees wat je er mee wil dan vat ik eigelijk niet waarom je een hardware compressor wilt.

Een compressor kan je op 2 manieren gebruiken. Als correctie processor of als effect.
Als je techno maakt, wat ik zelf ook doe, dan gebruik ik compressie meer als effect dan waar hij eigelijk voor bedoelt is, correctie. Behalve bij de pre-mastering natuurlijk.

Een aantal dingen die ik heel belangrijk vind zijn de eigenschappen de verschillende compressoren.
Het ligt natuurlijk grotendeels aan de componenten die gebruikt worden. Buizen compressoren worden door sommige mensen echt de beste gevonden, ze klinken lekker warm.

De digitale hardware versies moeten het meer hebben van de tweaking truukjes die ze in de programmatuur hebben gebruikt er word namelijk gebruik gemaakt van transistoren, als die klippen krijg je altijd oneven harmonische in je spectrum. Deze harmonische zorgen altijd voor een ranzig staal achtige klankt. Buizen compressoren daarentegen produceren even harmonische, dit klinkt voor ons warm.

Dus als je toch voor een Digitale compressor wil gaan, dan raad ik je aan eerst een een vintage warmer of tape simulator of buizen simulator te testen. zijn in verschillende VST's te krijgen. Deze simuleren ouderwedse technieken als buizenof bv tape verzadiging

Gebruik gewoon een simpele compressor C1 waves? zet daar bv een vintage warmer achter en kijk eens wat het effect is.

Misschien nog een kleine tip voor als je echt iets HARD wil laten pompen. Sidechain compressie is het echt helemaal.

Ow trouwens als je knopjes in handen wil hebben, midi controllers kosten geen drol meer.

succes

Ben het wel met R.5 eens. De Triple-C is een zeer goede compressor maar niet echt gemaakt om zeer hard te pompen of zuigen. Dan kun je net zo goed een cheapo Behringer bakje kopen want die doen dat prima.

Als mastering compressor of om signaal onder controle te houden is de Triple-C echter zeer goed.

Ook de envelope mode is gewoon leuk om te gebruiken (al zou ik zeggen dat dat wel weer meer een effect is).

:)
ik zou even doorsparen voor een iets prijziger model
een goeie compressor maakt het geluid (transients) niet stuk, of je moet m op de "platstampen" stand zetten. Prima dat platstampen, maar niet op alles..
een echte vette bak maakt van dat platstampen een waar feest
ik ben de o zo gelukkige bezitter van een paartje urei 7110 (jbl)
ook heb ik nog een dbx 266xl prima ding, niet echt doorzichtig in een mix, wel leuk om "erbij" te pakken niet als insert dus maar via een aux
en de urei's klinken veeeeeeeel fijner dan de 266xl als ze aan het stampen zijn
die heb ik ergens gevonden voor 550 voor een stereo paar
echt een mazzeltje
dus er zijn genoeg hele vette 2e hands dingen te koop, echt leuk wordt het pas vanaf ongeveer 500 euri, even zoeken is beter dan een beringer, die je daarna écht niet meer aan de straatstenen kwijt kan
:r
mja ik heb ook een behringer
maar het is geen compressor
gelukkig doet ie helemaal niks met geluid

Origineel geplaatst door Ytse
Zo'n behringer (bv composer) is nog altijd beter dan een Waves plugin. Nog geen enkele plugin gevonden die goed met bas omgaat. En ja, ik heb ook de UAD1 plugins getest.

zo dat is nogal een stelling....

het klopt trouwens wel dat de LA2A,1176 en fairchild compressors in de UAD1 soms wat van het laag weghalen... maar dat doen de hardware versies dus ook..

Zo'n behringer (bv composer) is nog altijd beter dan een Waves plugin. Nog geen enkele plugin gevonden die goed met bas omgaat. En ja, ik heb ook de UAD1 plugins getest.

Ik heb ook veel compressors gehad in mij leven
Maar de behringer composer,is goed koop maar
Hij heeft mij altijd geholpen om vette basedrums en kicks te maken
Zuigen met die handel

En ze zijn tweedehands niet duur*D

Origineel geplaatst door olafmol
zo dat is nogal een stelling....

het klopt trouwens wel dat de LA2A,1176 en fairchild compressors in de UAD1 soms wat van het laag weghalen... maar dat doen de hardware versies dus ook..

Dat zou het misschien kunnen zijn. Heb nooit de hardware versies mogen/kunnen gebruiken.

Ben niet anti software ofzo hoor.. begrijp me niet verkeerd. Als iemand een goede compressor weet die wel goed met omgaat hoor ik het heel graag.
Verrassend vond ik laatst wel hoe de standaard compressors in Live 4 met bas omgaan. Moet die nog wat beter gaan testen.

Origineel geplaatst door mpower
Ik heb ook veel compressors gehad in mij leven
Maar de behringer composer,is goed koop maar
Hij heeft mij altijd geholpen om vette basedrums en kicks te maken
Zuigen met die handel

En ze zijn tweedehands niet duur*D

Zet je de compressor dan als insert op je kick? Ik heb sinds kort een behringer MDX2100 compressor en het fenomeen compressie is helemaal nieuw voor mij. Ik heb al op een subgroep uit 1 kanaal van de compressor aangesloten en dat werkt prima om de bas door te sturen en dan de direct out van de kick de sidechain (of key) ingang in te sturen.
De baslijn duikt effe als er een kick komt, qua volume dan :D.

-C-

Aanvullende vraag

Aanvullende vraag

Is het niet zo dat een goede analoge compressor op je main out voor de AD converter ervoor zorgt dat je beter gebruik maakt van de resolutie/dynamiek binnen het digitale domein?
Ik bedoel, als je relatief zacht opneemt, daarna het volume opkrikt (via gain) en weer compressed (allemaal binnen de software) dan krijg je toch vervorming doordat de resolutie lager is bij lagere waarden.
pfff, als ik dit teruglees klinkt het erg verwarrend :confused:

Anyway, ik heb altijd begrepen dat je zo hard mogelijk moet opnemen zonder te clippen, dat lukt toch alleen goed met een compressor/limiter voor je AD converter?
Ik stel deze vraag omdat ik al jaren bezig ben een zo hard (maar nog wel mooi) mogelijke master te maken, vervolgens luister ik wat MP3-tjes van (semi-) pro's en die klinken toch nog een stuk harder en zuiverder. Natuurlijk heb je altijd kwaliteit verschil door gebruikte apparatuur, maar bij mij ligt het denk ik eerder aan de werkwijze.

Ik gebruik nu een compressor/limiter van Behringer op mijn main out en neem op met een beetje compressie en +/- 6 db limit op de pieken. Daarna nog wat compressie met een goede virtueel analoge softplugin en nog wat maximizen. En toch kan het blijkbaar nog een stuk harder zonder al teveel bijwerkingen te horen. Ik zit er dus aan te denken om een buizen compressor te kopen om iig de digitale nadelen uit te sluiten bij oversturen etc....

Kan iemand hier iets mee?

Ronald.

Origineel geplaatst door C738
Zet je de compressor dan als insert op je kick? Ik heb sinds kort een behringer MDX2100 compressor en het fenomeen compressie is helemaal nieuw voor mij. Ik heb al op een subgroep uit 1 kanaal van de compressor aangesloten en dat werkt prima om de bas door te sturen en dan de direct out van de kick de sidechain (of key) ingang in te sturen.

-C-

Op een insert van een kanaal of sub is het handigste ja.

Origineel geplaatst door C738

-C-

Yep ik heb hem dan als insert op de kick,dan neem ik hem op als w.a.f bestand in cubase sx
En dan weer de w.a.f kick/drum door de compressor naar mijn analoge mixer

Dan gaat hier de boel wel dreunen

Maar hoe heb jij de compressor op subgroup aangesloten dan!!!

Oja alles goed met de mks-50
Ik mis hem eigenlijk wel:(

Grtz,M-power

Re: Aanvullende vraag

Origineel geplaatst door Roonan
Is het niet zo dat een goede analoge compressor op je main out voor de AD converter ervoor zorgt dat je beter gebruik maakt van de resolutie/dynamiek binnen het digitale domein?
Ik bedoel, als je relatief zacht opneemt, daarna het volume opkrikt (via gain) en weer compressed (allemaal binnen de software) dan krijg je toch vervorming doordat de resolutie lager is bij lagere waarden.

Met een compressor verklein je altijd het dynamisch bereik van een instrument. Tuurlijk kan je iets ermee harder laten klinken of alles harder de AD insturen maar dat heeft niks met resolutie en zelfs nog minder met dynamiek te maken.

Je moet proberen zo dicht mogelijk tegen 0 dB op te nemen, lukt dit niet met jouw preamps voor een bepaald geluid kan je misschien een compressor gebruiken. Maar, als een analoge compressor iets opkrikt neemt die sowieso ook een noisefloor met zich mee, hetzelfde zoals dat bij digitale compressie zou gebeuren.

Anyway, ik heb altijd begrepen dat je zo hard mogelijk moet opnemen zonder te clippen, dat lukt toch alleen goed met een compressor/limiter voor je AD converter?
Ik stel deze vraag omdat ik al jaren bezig ben een zo hard (maar nog wel mooi) mogelijke master te maken, vervolgens luister ik wat MP3-tjes van (semi-) pro's en die klinken toch nog een stuk harder en zuiverder. Natuurlijk heb je altijd kwaliteit verschil door gebruikte apparatuur, maar bij mij ligt het denk ik eerder aan de werkwijze.

Ik gebruik nu een compressor/limiter van Behringer op mijn main out en neem op met een beetje compressie en +/- 6 db limit op de pieken. Daarna nog wat compressie met een goede virtueel analoge softplugin en nog wat maximizen. En toch kan het blijkbaar nog een stuk harder zonder al teveel bijwerkingen te horen. Ik zit er dus aan te denken om een buizen compressor te kopen om iig de digitale nadelen uit te sluiten bij oversturen etc....

Ronald.

Met een compressor ervoor kan je idd het signaal harder opnemen. Maar het is niet zo dat dat altijd moet. Eigenlijk alleen als je last van ruis hebt of te weinig dynamisch bereik. Als je met bv 24 bits sampled zou ik zeker niet te hard opnemen en nog wat headroom overlaten. Dan hoef je ook niet altijd te compressen wat waarschijnlijk je geluid ten goede komt.
Te veel signalen zonder headroom kan ook problemen geven met digital summing. Het digitaal samen mixen van kanalen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Alleen van horen zeggen.

Ronald.

je hebt het nu over masteren, een vak apart.... lijkt me niet dat je een eind mix moet gaan compressen om die zo hard mogelijk te laten klinken...in principe moet een ongemasterde mix al heel goed en in balans klinken, anders heb je niet goed gemixed..... vervolgens kan je zelf nog wel een masteringlimiter erop los te laten om wat van de dynamiek te verwijderen en daarvoor wat dB's gain te winnen..... check Voxengo Elephant 2 maar eens en stoei er wat mee....

Op een insert van een kanaal of sub is het handigste ja.

Hoe set jij hem op de sub dan
Ik heb namelijk nog nooit zo gewerkt
Ik heb voor elk apparaat die ik heb een compressor voor:)
Maar ik vind het wel handig om te weten

Ik heb 8 subgroupen

Grtz,m-power:)

Back