Verschil hard/software compressor

Op veel mixers zitten ook aparte inserts voor de subs. Zoniet, uitgang van een sub naar een compressor en daar de uitgang van naar een line-in van een kanaal. Zo kan je meerdere kanalen als groep compressen. Of kanalen apart maar dan wel de vrijheid welk kanaal.

Gebruik zelf meestal gewoon de insert op een kanaal trouwens. :)

aan Olaf:
voxengo olifant?
doe mij maar olifant jenever!
8o) :mexico: :yamaha:
aan Ytse:
ritsel een creditcard
en schaf een smart C2/drawmer1968/SPL kultube/focusrite compoundr of zoiets aan
allemaal lekker flexibel (woble woble:smeris:) voor op de bus, oftewel lekker doorzichtig, en om ff lekker te stampen zit r oa een knopje op.... (I love knopjes)
je houdt bij de iets betere compressors je laag lekker intact en strak, en kan bij de drawmer en compoundr ervoor kiezen om het laag niet te compressen. Bij de andere twee doe je dat door een insertsignaal zonder bas te gebruiken
dan perst ie alleen de rest...

anders

anders

enneh wb software vs hardware
de uad, logic en bluetubes, en tc electronic
allemaal erg fijn
maarrrrrrrrrr
anders
niet beter
niet slechter
anders

omdat iedereen (bijna dan) opneemt in z'n computer
is de keuze voor een goede converter ook belangrijk voor de keuze van een analoge compressor
met een crappy kaartje zal je nooit de nuances van je analoge rommel kunnen opnemen...
(creditcard)

*D

Origineel geplaatst door Ytse
Op veel mixers zitten ook aparte inserts voor de subs. Zoniet, uitgang van een sub naar een compressor en daar de uitgang van naar een line-in van een kanaal. Zo kan je meerdere kanalen als groep compressen. Of kanalen apart maar dan wel de vrijheid welk kanaal.

Gebruik zelf meestal gewoon de insert op een kanaal trouwens. :)

Waar ik aan zit tedenken is mijn sub uitgangen 1/2 gebruiken,
Dat naar de compressor gaat en van de compressor weer naar line in
van de mengtafelgaat(mian mix).

Heel kort samen gevat dan !!

:biertje:

misschien beetje OT, maar ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met de compressor van de Nord Modular vergeleken met een outboard (hardware) compressor. Heb zelf weinig ervaring met compressie behalve dat ik naar tevredenheid gebruik in mijn NM patches (drums bv) en dat ik wel benieuwd ben naar het verschil als ik een andere zou gebruiken.

Origineel geplaatst door reptil

aan Ytse:
ritsel een creditcard
en schaf een smart C2/drawmer1968/SPL kultube/focusrite compoundr of zoiets aan
allemaal lekker flexibel (woble woble:smeris:) voor op de bus, oftewel lekker doorzichtig, en om ff lekker te stampen zit r oa een knopje op.... (I love knopjes)
je houdt bij de iets betere compressors je laag lekker intact en strak, en kan bij de drawmer en compoundr ervoor kiezen om het laag niet te compressen. Bij de andere twee doe je dat door een insertsignaal zonder bas te gebruiken
dan perst ie alleen de rest...

Dat zijn idd leuke compressors om the hebben. Ik heb nu een Behringer Composer, een Drawmer MX30, een Mindprint T-Comp, een DBX 266XL en een FMR RNC.
Een nieuwe compressor staat op dit moment niet bovenaan mijn lijstje. :)
Maar die compounder staat er wel op, wat lager op het lijstje. Daarnaast een Alesis 3630 voor wat zuigwerk en een drawmer masterflow.
Je kan nooit genoeg compressors hebben. :P

bussssssss

bussssssss

@mpower: ja kan je doen, dan heb je meteen de eq op je kanaal ná de compressie, als je dat wil. Meteen een heel andere sound. Wat helemaal te gek is: een patchbay! Sluit de inserts van de kanalen, en de bussen op een patchbay aan, en je compressors, of andere rotzooi kan je er gewoon inprikken... Het kost wel wat, ook aan kabels enzo, maar het wordt een stuk rustiger en overzichtelijker. Just a thought..
@burp: een van mijn beste vrienden heeft een modular, hij deed tot voor kort alles met dat ding, zelfs douchen erna
:D
het verschil met hardware is het volgende:
het is volkomen anders
zowel software als hardware kan goed klinken.
Die compressor in de Nord is een functioneel ding, een tool binnen de programmeer omgeving
ik heb m gehoord, en hij is best goed, te vergelijken met de emagic dingen, maar een open sound, zoals bij een stoere hardware unit als een ssl of dbx of spl of desnoods een compressor op uad of powercore dsp kaart?
no way
bovendien haalt ie toch veel transients weg waardoor de boel een beetje platgeslagen gaat klinken..
een goede compressor kan je ook zo zetten dat je m niet hoort en het "ruimtelijker" wordt, sorry voor dit wazige woord, je moet zoiets gewoon horen, er is een draadje over een zelfbouw compressor van ssl op dit forum, er staat ook een mp3 tje bij... De compressor in de Nord klinkt vind ik trouwens beter dan sommige hardware goedkope dingen!
Wel is fijn van analoge hardware dat er nauwelijks meetbare vertraging inzit. In de Nord (vooral als je de input gebruikt om extern materiaal te processen) Het kan wel, de modular is een koele bak om rare dingen met je geluid te doen, maar w.b. de timing tov andere live dingen is natuurlijk niet best. (AD conversie-processing-DA conversie=vertraging) Dus mijn mening: gebruik gewoon de Nord voor specifieke effecten, en als je compressie wil, en je doet veel live, zoek een fijne tweedehands hardware unit. Ook gezien het feit dat de modular geen digitale output heeft is een hardware compressor/limiter wel fijn. Heb je bijvoorbeeld naar een focusrite twintrack pro gekeken? niet al te duur bij thomann.de of musikproduktiv.de of feedback desnoods, en een fijne front-end die je ook voor andere dingen kan gebruiken.. Ik heb m ook die vriend van me aangeraden. Jullie zitten in hetzelfde schuitje.
:biertje:

more

more

@Ytse
:) nope
eq en compressors, en ook converters, en eh eigenlijk kan je van alles nooit genoeg hebben..
ken je deze?
http://www.proaudioeurope.com/london/lists/index.html
droooool
@burp
oh ja wat je kan doen is mixen in de nord, met compressie en de ingebouwde mixers etc.
en dan je eindresultaat nog een extra glans geven voordat je het opneemt.
awesome ding nog steeds die Nord modular 1
kep zelf een doepfer, want toen bestonden er nog geen nords
ja en twee modulaire synths?
misschien kan je wel teveel modulaire synths hebben
maar toch?
zo'n mini modular is lekker goedkoop nu
..:erm:

@ytse
nog een alesis? dat kan die dbx ook toch? zuigen
en pompen?
dan zou ik me aan zo'n ssl of ander DIY pakket wagen als ik jou was
reuze interessant aangezien het meeste werk (uitzoeken wat en hoe en waarom)
al gebeurd is (op dit forum dus)
ik ben zelf een rund met een soldeerbout,
en ik heb een SSL replica
maar dit zijn mooie kansen
het regent toch buiten
en je kan m een speciaal huis geven
met rare groene knoppen
of een joystick
of ga ik nou te ver
ok ik ga weer wat mixen
groete
:biertje: :doei:

Zo'n behringer (bv composer) is nog altijd beter dan een Waves plugin. Nog geen enkele plugin gevonden die goed met bas omgaat. En ja, ik heb ook de UAD1 plugins getest.

Pooh, luister dan nog maar eens goed. De C1 en C4 zijn toch top. Wat voor kaart heb je? BTW ik gebruik zelf DBX 166XL ;)

Dat zijn idd leuke compressors om the hebben. Ik heb nu een Behringer Composer, een Drawmer MX30, een Mindprint T-Comp, een DBX 266XL en een FMR RNC.
Een nieuwe compressor staat op dit moment niet bovenaan mijn lijstje. :)
Maar die compounder staat er wel op, wat lager op het lijstje. Daarnaast een Alesis 3630 voor wat zuigwerk en een drawmer masterflow.
Je kan nooit genoeg compressors hebben. :P

Focusrite en TLA ? Die vind ik mooi :okdan:

Origineel geplaatst door René
Pooh, luister dan nog maar eens goed. De C1 en C4 zijn toch top. Wat voor kaart heb je? BTW ik gebruik zelf DBX 166XL ;)

Wat voor geluidskaart bedoel je? MOTU 828 MKII. Daar kan het niet echt aan liggen denk ik.

Heb op pc maar weinig indrukwekkende comps gehoort en heb zon beetje alles wel uitgeprobeerd maar ben blijven steken bij PSP ( Vintage Warmer, Mixpack ). Heb zelf een compounder, 166XL, LA 4x4 en symetrix dus mijn referentie tov de pc moet het komt maar weinig in de buurt van het echte werk. Met name de 166xl is een type waarbij ik met bepaalde instelling naar Waves toe op clipping raakte ( en das niet omdat hij te hard in of uit stuurt ), it does not compute dus weg ermee. Maar subtieler of multibandcompressie op de pc is wel efficient maar dat kan ik niet afwegen, de meeste mensen niet want die hebben geen SMC2B bijv.

Wat voor geluidskaart bedoel je? MOTU 828 MKII. Daar kan het niet echt aan liggen denk ik.

Dat is een goede kaart. Wellicht ben je kritischer dan ik. Het zijn ook de enige software compressors die ik mooi vind. Al die freeware shit gaat aan me voorbij.

- FFE OUD TOPIC OMHOOG HALEN -

Zijn die Alesis, Behringer, DBX, Focusrite etc etc nog steeds zo lekker om te pompen? Zou ik zo'n oude goed kunnen gebruiken voor t oppompen van mn kicks en basslines? En sidechainen? Kan dat daar ook mee? Ik wil namelijk voor n redelijk cheape prijs lekker kunnen knallen. :D

Groeten! :doei:

Origineel geplaatst door olafmol
zo dat is nogal een stelling....

het klopt trouwens wel dat de LA2A,1176 en fairchild compressors in de UAD1 soms wat van het laag weghalen... maar dat doen de hardware versies dus ook..

Same here, UAD 1176 haalt het niet eens bij de dbx 166,
Het lijkt wel of UAD een agressieve propaganda campagne is gestart onder forumleden, op diverse forums hoor ik bijna uitzinnige lofliederen over de UAD, ik heb er 2 weken mee gewerkt en ik vond er werkelijk geen flikker aan.

Laatst gewijzigd:
Back