Standaard thuis setupje

DKasemier

Stamgast
Ik wil een nieuw standaard thuis setupje wat beetje voorbereid is op uitbreiding.. een mixertje, een nieuwe geluidskaart, monitors en een mic.. en een digitale piano..

In cubase stuur ik de piano aan met midi en die zou dan via de mixer naar mn PC moeten? maar hoe sluit ik dat allemaal aan, want ik kan me voorstellen dat als ik dan wat via de microfoon wil opnemen dat ik mn piano moet muten omdat het uiteindelijk via dezelfde ingang de PC in komt.. en daarbij stel ik me voor dat als ik wil afspelen dat het geluid wat ik uit mn PC stuur voor naar de monitors ook weer via mn mengpaneel terug mn PC in gaat.. hoe los ik dat op, hoe scheid ik dat opnemen en afspelen op de goedkoopste manier

Bij Cubase zit het zo, dat als er signaal binnen komt, dit signaal niet perse ook meteen weer naar buiten komt. Dus voor feedback bij het afspelen van je tracks hoef je niet bang te zijn.

Als je bijv. zang op wil nemen terwijl je ook pianospeelt, kan je met een beetje mixer simpel zo routen zodat je alles kunt horen maar alleen die zang de pc in gaat. Dit kan je doen als je meerdere bussen op je mixer hebt.

Hallo,

Als je een heel klein mixertje wilt kopen (wat ik me goed kan voorstellen i.v.m. weinig ingangen die je nodig hebt) kan het zo zijn dat er geen subgroepen opzitten. Wat je dan kan doen is 1 (mono) of 2 (stereo) efeect sends gebruiken om mee op te nemen. Je trekt dan een kabel van de fx send output naar de input van je geluidskaart. Zo kan je met de FX send knop beslissen of je de piano of de microfoon opneemt terwijl je toch allebij tegelijk over de boxen hoort.

succes

mja het moet allemaal naar de ingang van mn PC gaan, want ik wil het uiteindelijk liefs in 1x renderen natuurlijk... de vraag is beetje, wat is wijsheid.. moet ik een soundcard met meerdere in en uitgangen kopen, of moet ik het gewoon simpel houden en gebruikmaken van wat ik heb :)

Hallo,

Wat ik persoonlijk zou doen is het volgende.
Neem eerst de midi track op in je Cubase. Daarna speel je die midi track (piano) af op een hoofdtelefoon, om te horen of alles ok is. Je kan dan ook wat oefenen om te zingen.
Dan maak je een audio track aan in cubase, start de midi track en je neemt via de ingang van je soundkaart je stem op in de nieuwe audio track. Zo is alles synchroon opgenomen. Je kan ook meerdere keren doen, tot je een goed resultaat hebt.
Nu heb je je stem al in cubase zitten en ook je midi track. Nu kan je een paar dingen doen, maar het simpelste is om een nieuwe audio track aan te maken ,je piano te laten afspelen met cubase ( midi track) en de uitgang van je piano terug opnemen op een nieuwe audio track in je cubase. Nu heb je een midi track en twee audio tracks . Je kan de midi track deleten. Op de twee audiotracks kan je nog via de mixer van cubase, effecten plaatsen, toonregeling uitvoeren,... .

Als slot kan je je twee audiotracks door cubase laten omzetten naar wave file (die je dan naar cd kan branden, of je kan de audiotracks naar je soundkaart outputs sturen om op te nemen op cdrom, minidisk,... .

PS: je zal wel wat moeten experimenteren met de kanaals instellingen van de in en outputs in je cubase, maar het zal wel lukken.

Laat maar iets weten.

groeten,
Tim

dus je zegt eignk midi track solo als je de piano goed vind en hem gerenderd wil, zodat je alleen de piano uit de mixer naar de PC stuurt zodat het renderen volledig via de pc gaat :)

lijkt me een goed principe, ik mix gwoon met cubase vind ik prima.. ik wil in principe alleen maar een mixer als goeie aansluitingen voor monitoren, koptelefoon, piano en mic.. niet om op te mixen :P

Hello,

Het voordeel van een soundkaart met meerdere inputs is dat als je een opname maakt, je de verschillende kanalen (afhankelijk van het aantal ingangen op je soundkaart) afzonderlijk kan opnemen, en achteraf kan bewerken.

Natuurlijkis dit enkel interessant als je met meerdere muzikanten bent, als je alleen bent heeft dat weinig zin vind ik. Je kan tenslotte maar op 1 toestel tegelijk spelen (toch de meesten onder ons). Als je alleen bent moet je wel in meerdere stappen werken, en dan kom te toe met één enkele ingang.

groeten,
Tim

wat ik doe met voor de zang op muziek (midi of audio) op te nemen:

een behringer ub1622fx mixer (270 €)
een akg c3000b mic (350 €)
een tascam u122 preamp/soundcard (250 €)
(andere toestellen mogelijk, wat ik zeg is de config waar ik mee werk)

+ wat kabels en een computer met cubase/sonar/logic/protools/...

muziek(audio of midi uit uw daw) op kanaal out van uw soundcard/preamp door de mixer (via mono line in maar niet naar de main out (fader toe) maar wel door een send 2 van de mixer naar een koptelefoon voor de zanger in de vocal booth en de main out voor de monitor in de controlroom.

de mic eerst aansluiten op de preamp en via de insert uit route ik hem naar de mixer (mono line in) en stuur hem door de send 1 naar de hooftelefoon voor de zanger, en via de sub1 (links routen op je mic kanaal met de pan) naar het 2 de kanaal van de preamp waarmee hij word opgenomen in cubase op een apart spoor. hij gaat ook naar de main voor de monitors in de vocal booth

de monitors hangen aan de main ouit

wat je ook kan doen, als je de piano en mic tergelijkertijd wil opnemen op een apart spoor is de de piano via sub2 (naar rechts pannen op je kanaal) naar je kanaal 2 sturen van je soundcard, en je zangmicro op de preamp van je soundcard hangen (behringer preamps zijn te doen maar tascam is veel beter), via de insert out naar een mono line in de mixer sturen en via de sub1 (naar links pannen op je kanaal) terug naar je insert in van je preamp en de rest zoals hierboven. (hoofdtelefoon op je send 1 en via de sends de hoofdtelefoonmix regelen en je monitors op de main out en je signaal op de main out mixen via de subs (mic en muziek zowel links als rechts toewijzen)

mits een beetje zoeken kan je het vinden, als je wat routemogelijkheden hebt op je mixer.

Back