behringer td-3 en wasp designs gejat?

Als consument heb ik meer aan een bedrijf die dingen maakt die ik kan kopen dan aan een stel wizkids met een soldeerbout.

Dit dus :okdan:

Ging over dit kastje, een opmerking als "looks like a blatant copy, except for the paint" was volgens Ome Uli een "false, defamatory and libelous statement" en "an effort to besmirch Music Group’s hard-earned reputation".

En de prijs natuurlijk: 119 vs. 16,30 euro.

En de prijs natuurlijk: 119 vs. 16,30 euro.

Maar dat komt omdat ie alleen maar op winstbejag is zoals sommigen zeggen.
Gelukkig geven andere bedrijven hun synths en modules tegen kostprijs weg en dus zijn ze zo goedkoop?
Het zijn echte weldoeners en ja die schavuit van een Uli zouden moeten opsluiten en alleen die anderen die zo goedkoop zijn laten produceren.
Nou wat mij betreft gaat ie nog een heleboel uitbrengen en blijft het niet voor een elitair clubje bereikbaar die zo hun principes hebben tot ze zelf een klein inkomen cq minimumloon hebben.
Dan wil ik nog wel zien of ze synthesizers aanschaffen van duizenden euro als ze net de vaste lasten kunnen opbrengen, dat wordt wel heel lang sparen, wellicht een jaar of 5?
Want hoe je het ook wendt of keert; hij zorgt ervoor dat in feite iedereen plezier kan hebben met synthesizers en aanverwante artikelen.
Ik denk dat zo iemand blij is met een Crave of een RD-8.

Maar dat komt omdat ie alleen maar (...) met een Crave of een RD-8.

Dat is mooi gezegd. Hij zorgt er inderdaad voor dat zulke dingen ook bereikbaar worden voor mensen die niet veel te besteden hebben. Maar aan de andere kant kun je je ogen ook niet sluiten voor de minder fraaie kanten. Bijvoorbeeld die rechtszaak, waarbij de rechtbank gelukkig tot het oordeel kwam dat de zaak die Behringer had aangespannen inderdaad alleen maar was om critici te censuren en intimideren door ze op te zadelen met hoge proceskosten. Dan is het woord schavuit wel heel erg mild om het gedrag van onze Zwitserse elektronicaboer te omschrijven, imho.

en daarom kan je op Gearslutz nog steeds niet vrij spreken over het kopieer gedrag van Behringer.

PANAMA Ja, ben daar niet actief, maar lees soms mee. Het was me al opgevallen hoe snel moderators dan ingrijpen, ook in het geval dat rechtszaken ter sprake komen waar B. bij betrokken was. Dat is best triest, een vrije discussie is daar kennelijk niet meer mogelijk. So much for free speech...

Ik ben wel vaker bezig met IE rechten en het is verre van rechtvaardig. Er zijn lepe kerels die de achterpoortjes gebruiken. Bv. het hele emoji verhaal (moet je maar eens lezen). Bij Behringer geeft mij dat hetzelfde gevoel, benamingen van synths van vroeger nu nog registeren. https://www.synthforum.nl/forum/alge...mono-poly-korg

Het KAN, maar moet je het daarom ook DOEN. Ja het is leuk om een mini cloon te kunnen kopen voor 300 euro, maar MOET het daarom. Waar is de tijd dat je honderden kilometers moest rijden om een half gare bak te kopen voor honderden euro's en er nog blij mee was ook.

We kunnen langs de andere kant ook het communisme terugbrengen, maar dat was nu ook niet meteen de ideale oplossing. Dan krijg je terug ... sovjetsynths. :D

Het kan ook anders, kijk naar wat Yamaha heeft gedaan met Sequential. Dat zijn natuurlijk Japanners. Wat is Behringer ook alweer, oh juist .. Duits? (sorry de oorlog is hier nog niet verwerkt :P) Ik wist trouwens niet over de rechtszaak die Behringer voerde, wel geen leuke boel zo. Geeft mij nog minder de neiging om ooit iets van Behringer te kopen (wat ik op heden nooit gedaan heb).

Wat is Behringer ook alweer, oh juist .. Duits?

Zwitser.

Edit:

Kennelijk als het gaat om het bedrijf Behringer dat die idd Duits is. De overkoepelende entiteit Music Tribe dan Filipijns?

Laatst gewijzigd:
En zo lult iedereen deze economie weer recht. Ik ken niemand aan een top die eerlijk handel drijft. Niemand! Een eerlijke economie in een monetair systeem is onmogelijk.
En iedereen is een moraalridder maar doet er net zo hard aan mee. (daarmee zeg ik overigens niet dat we altijd een andere keus hebben).
Wie weinig te besteden heeft koopt cheap. Wie veel te besteden heeft kan kopen wat ie wil en zal er niet armer door worden.
Patenten etc zijn allemaal patches om het huidige systeem draaiende te houden.
Omdat we er allemaal belang bij hebben en afhankelijk van zijn is het heel lastig naar een andere economie te transformeren die voor iedereen eerlijk is.
Tot die tijd liegen, bedriegen, stelen en voeren we oorlog met elkaar om dat wat eigenlijk voor iedereen toegankelijk had moeten zijn.

Wauw mooi gezegd ik krijg er bijna een warm gevoel van mocht het niet zo deprimerend zijn.

En hier gaat het om synths enzo, er zijn dingen die ernstiger zijn:

Ik ben wel vaker bezig met IE rechten en het is verre van rechtvaardig. Er zijn lepe kerels die de achterpoortjes gebruiken.

Daarbij denk ik aan medicijnen, fabrikanten kunnen blijkbaar legaal rechten krijgen van middelen die al jaren bestaan en de prijs vervolgens absurd verhogen. Ten koste van iedereen die het geld voor de gezondheidszorg moet opbrengen. Oké, het gaat nu OT, maar even ter vergelijking. Wat speelt rond Behringer, we moeten ons daar dan ook niet heel druk om maken.:engel:

Wat speelt rond Behringer, we moeten ons daar dan ook niet heel druk om maken.:engel:

Ik denk dat je anders een héél fors boekwerk krijgt als je alle forumposts over het onderwerp bundelt. Aan de andere kant, als je alle herhalingen en eerder gemaakte argumenten schrapt kom je op de achterkant van een bierviltje ook wel een heel eind. :D

Von Naphoven : Ja, afgaande op het volume aan posts maakt iedereen zich er wel heel druk om, maar het is inderdaad meestal toch om hetzelfde in iets andere bewoordingen.

Om een boel tikwerk te besparen zouden we die achterkant van het bierviltje gelijk aan het begin van een onderwerp over Behringer kunnen plaatsen. Dat is dan al aan bod gekomen, alleen nieuwe inzichten daarna. :) (is mss ook weer een beetje saai :D)

Zag dat Uli B. een reactie heeft gegeven:

Reactie op een quote van 4 pagina's geleden, maar hier heeft Uli het bij het verkeerde eind.
Het is inderdaad zo dat hij een circuit mag namaken, zoals iedereen doet, niet alleen Behringer, maar ook Roland en anderen, ook al de luitjes met de soldeerbouten, de boutiekers die geen schema's geven bij hun kits, of typenummers van opamps af schuren. Maar, een printlayout, of om het even welke andere design uiting (frontpanels layout, logo's, maar bijvoorbeeld ook originele schema's) daar geldt het auteurs recht op, dus dat mag je niet zo maar namaken.
Ik weet niet hoezeer die layout van de TD3 hetzelfde is als die eerdere 303 kloon, maar als ze simpelweg de files hebben hergebruikt, dan is dat wel degelijk grond voor een zaak. Maar ja, ga daar maar eens aan beginnen, een TD3 kopen en reverse engineeren, en dan kijken in hoeverre ie hetzelfde is.En dan eventueel een rechtzaak beginnen tegen iemand met veel meer geld en andere resources, die misschien niet eens in hetzelfde land zitting heeft. Valt niet mee.
Maar alles wat buiten ligt (public domain) kan inspiratie zijn, dat kun je Behringer niet kwalijk nemen, dat doet iedereen, ook de DIYers. En als je soms hoort hoeveel van die halfbakken kits (die copien zijn van commerciele producten) er door de DIYers verkocht worden (en voor wat voor bedragen) dan lijkt me dat die van dezelfde ethiek breuk te betichten zijn.

Edit:
Een Jodel rompler lijkt me trouwens gaaf :D

Back