Tweeter kapot?

cream

Ouwe rot
Hoi

Ben net klaar met verhuizen en dacht rustig aan te hebben gedaan maar nu hoor ik de hele tijd door mn spirit absolute 2's een tweeter ruisen.Heb alle bedrading nagekeken en dingen losgekoppelt of ik het dan nog steeds hoorde en het antwoord was helaas: ja..
Het lijkt erop dat mn tweeter nu dus kapot is en dan ook maar meteen de vraag.. Waar kan ik in hemelsnaam zo'n tweeter nog vinden. Heeft er iemand hier nog 1tje liggen?

Ik heb er geen liggen, maar ik adviseer je, dat als je de tweeter vervangt, het dan meteen bij beide luidsprekers doet. Anders zullen ze niet meer hetzelfde klinken, en kun je er niet fatsoenlijk mee afluisteren dus.
Wees trouwens voorzichtig met het inbouwen van zomaar een speakerunit, aangezien deze niet perse goed samen hoeft te werkt met het scheidingsfilter in de luidspreker, en heb je kans alsnog je nieuwe tweeters kapot te maken.

Ik heb er toevallig enkele weken geleden eentje besteld bij Feedback omdat ik er 1 opgeblazen had.
Kost 59,50 inc. verzendkosten als je het vantevoren overmaakt (rembours is iets duurder).

Overigens hoeft het niet zo te zijn dat je verschil hoort wanneer je er maar 1 vervangt. Ligt er oa. aan hoe vaak en hoe luid de speakers hebben gespeeld.

Ik heb er zelf maar 1 vervangen. De speakers zijn 7 jaar oud. En ik hoor geen verschil.

2 stuks vervangen is een duur grapje...

Die prijs is sowieso belachelijk te noemen. 60 Euro zeg......:stupid

Een tweeter membraam kost zo'n 5 a 6 Euro als het om een hoge kwaliteit gaat. Die dingen wegen iets van 65 gram dus verzendkosten stellen ook niks voor. Het zelf plaatsen van zo'nm membraam is echt peanuts.

Wordt je toch flink genaaid met je 60 Euro.....leve de merkindustrie.

Maar gaat het hier niet om een totaal nieuwe speakerunit die besteld wordt?
Anders is 60 euro wel heel erg veel.
Zelf een nieuw dome'pje monteren, zal niet al teveel hoofdbrekens moeten geven, tis mij vaak ook gelukt, maar je moet het wel met een hoop voorzichtigheid doen, het is een kwetsbaar onderdeel.

Hmmm...misschien was mijn insteek verkeerd (lees: voorbarig). Ik ging er natuurlijk vanuit dat de fabrikant had gezegd dat de complete unit besteld moest worden maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de persoon in kwestie zelf heeft besloten de gehele unit te vervangen. :D

Het membraampje vervangen was mijn eerste gedachte geweest.

Interesseant idee om alleen het membreen te vervangen. Ik ken het pricipe van "reconen" wel bij woofers e.d. maar ik wist niet dat dat ook bij tweeters mogelijk is.

Kan je het membraan van een tweeter makkelijk zelf vervangen? En zo ja, hoe werkt dat dan? Kun je me dat vertellen?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Interesseant idee om alleen het membreen te vervangen. Ik ken het pricipe van "reconen" wel bij woofers e.d. maar ik wist niet dat dat ook bij tweeters mogelijk is.

Kan je het membraan van een tweeter makkelijk zelf vervangen? En zo ja, hoe werkt dat dan? Kun je me dat vertellen?

Dit is nog veel makkelijker dan reconen. Bij reconen moet je in 99% van de gevallen de conus ook echt weer gaan lijmen en de stofkap er weer netjes inlijmen. Ook de spider moet weer helemaal worden vastgezet en uitgelijnd anders gaat je woofer weer naar de ^%$* door kortsluiting.

Een tweeter bevat een dome welke meestal op zijn plek wordt gehouden door het vastklemmen tussen magneet en de afdekkap welke is vastgeschroefd.

Als je deze schroeven loshaalt kun je de dome vrij makkelijk vervangen. Verder zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat er stof tussen zit. Als je hem dus uit elkaar haalt en even voorzichtig blaast zou het zomaar kunnen dat het gekraak weg is.

Zoals ik al zei kost het membraam voor normale tweeters meestal niet zo veel, vandaar dat dit een interessant alternatief is voor een compleet nieuwe tweeter kopen.

Heb het zo zelf al 2 keer gedaan i.i.g.

Ik heb ooit een keer de tweeter van 1 van mn Hifi speakers opgeblazen. Ik heb toen via de importeur een nieuwe besteld. Heeft me toen 50 euro gekost.

Later weer een keer een tweater opgeblazen (scheidingsfilter is kut). Had geen zin om weer 50 euro voor zo'n mini speakertje neer te leggen en ben toen eens gaan rondkijken. Toen heb ik bij speaker&co in Rotterdam dezelfde tweeter kunnen kopen voor niet eens 10 euro ofzo.

Misschien kunnen ze je daar helpen?

Speaker&Co.
Rotterdam: Bergweg 283
3037 EM Rotterdam
T. 010-4672777
F. 010-4654550
E. rotterdam@speakerenco.nl

Voila, dat is exact de zaak waar ik membraampjes koop voor kapotte tweeters.

Origineel geplaatst door ZeromaNoiS
Ik heb ooit een keer de tweeter van 1 van mn Hifi speakers opgeblazen. Ik heb toen via de importeur een nieuwe besteld. Heeft me toen 50 euro gekost.

Later weer een keer een tweater opgeblazen (scheidingsfilter is kut). Had geen zin om weer 50 euro voor zo'n mini speakertje neer te leggen en ben toen eens gaan rondkijken. Toen heb ik bij speaker&co in Rotterdam dezelfde tweeter kunnen kopen voor niet eens 10 euro ofzo.

Misschien kunnen ze je daar helpen?

Speaker&Co.
Rotterdam: Bergweg 283
3037 EM Rotterdam
T. 010-4672777
F. 010-4654550
E. rotterdam@speakerenco.nl

Hmm...had is eerder moeten weten van Speaker & Co.
Maar bij mij was de spoel dus doorgebrand.

Trouwens, het kan altijd erger ;

Wat denk je dat het bij Correct kost ?

!!!!! 107,50 !!!!! :stupid
(daarin zit o.a. 10 euro ORDERKOSTEN :stupid berekend

Jaja....

Origineel geplaatst door Soundtrooper

Trouwens, het kan altijd erger ;

Wat denk je dat het bij Correct kost ?

!!!!! 107,50 !!!!! :stupid
(daarin zit o.a. 10 euro ORDERKOSTEN :stupid berekend

Jaja....

Tja altijd baas boven baas...dit is pure diefstal!
Schande voor zo'n klein onderdeel wat qua materiaal niet meer dan een aantal euro's kost...

Origineel geplaatst door Soundtrooper

Hmmmm.....dan was er dus meer mis mee dan je normale dome/membraam scheurtje.....

Beetje overbelast? Of gewoon stof tussen gekomen?

Dat is een keer gebeurd terwijl ik een beetje te enthousiast met een Aphex Big Bottom (waar dus ook een exciter op zit) zat te klooien over wat hihat loops. Ik had het kanaal waar de hihats op zitten al een tijdje op mute staan en ondertussen het volume v/d versterker aardig opgeschroefd.
Toen ik de hihats un-mute (mutte ? muutte? eh...) hoorde ik ze eigenlijk maar aan 1 kant meer...8o)

Back