Beginnersvraagje, welk materiaal gebruiken de pro's?

Prazock

Nieuwkomer
Afgelopen zomer deed ik een vakantiejob op Pukkelpop (voor de noorderburen; het grootste zomerfestival in België). Ik werkte er bij de technische ploeg van de Dance-Hall. Door deze job kwam ik aanraking met hoe electronische muziek ECHT gemaakt wordt.
Tot voor kort dacht ik dat alles computerized was, maar duidelijk niet, er bestaan dus grooveboxe, samplers en wat nog allemaal.

Nu had ik een beginnersvraagje; wat voor materiaal gebruiken de "mannen" van Alter Ego, Mylo, Freestylers, Tali allemaal om hun muziek te maken? Ik kan me voorstellen dat het hele dure speeltjes zijn, maar toch, hebben jullie enig idee wat deze jongens kwa synths of andere lectronica gebruiken?

Alvast bedankt!

Lorenzo

als je dat wil weten van één artiest, dan is de vraag te beantwoorden. maar als je vraagt wat 'de mannen' gebruiken dan zijn er 1001 antwoorden. een combinatie van volgende mogelijkheden (onvolledig):

_live gespeeld
_hardware synths (analoog/digitaal, ook samplers)
_software synths (ook samplers)
_met hardware MIDI sequencer
_met software sequencer
_sample based live set (Ableton Live bv.)
_...

elke artiest maakt zijn eigen mix van bovenstaande mogelijkheden, en bedenk dan dat er voor elk van de genoemde mogelijkheden weer 1001 mogelijkheden zijn om dat in te vullen. dus er is niet één standaard setup.

lees 's rustig rond op dit forum en het zal je langzamerhand allemaal duidelijk worden. vergeet de 'search' functie niet!

yours truly, d

Ik had laatst gelezen in muziekblad OOR dat Mylo zijn eerste platen heeft gemaakt met een tweedehands mac met protools free erop en een demo-versie van Absynth. Dus zo veel gear heb je niet nodig om goede muziek te maken. Het kan al met een minimale set-up.

tsja, die muziek van Mylo is natuurlijk ook niet echt ingewikkeld te noemen dus is het niet zo verwonderlijk dat er niet zo veel spullen voor nodig zijn. Dit is zeker niet negatief bedoeld trouwens, je ziet het juist veel in de wereld der electronische muziek dat met beperkte spullen meesterwerken worden gemaakt.
Je kunt tegenwoordig alles op een computer doen of met losse hardware synths en effecten werken. Meestal is het echter een combinatie van die twee.
De dance-wereld is volgens mij nog steeds voor een groot deel een DIY (do it yourself) ding waarin de scheiding tussen pro's en hobbyisten niet zo makkelijk kan worden gemaakt op basis van de hoeveelheid of kwaliteit van de gebruikte spullen. Er worden volgens mij nog genoeg professionele tracks op zolderkamertjes in elkaar gezet met zeer beperkte middelen. Zelfs de mannen van Underworld hebben nog een echte zolderkamer-studio :)
De meeste spullen die de pro's gebruiken zul je in de studio bij hobbyisten ook terugvinden (behalve misschien de enorme Pro-Tools systemen ;)).

Re: Beginnersvraagje, welk materiaal gebruiken de pro's?

Hmmm, es kijken wat ik allemaal in m'n studio heb staan.. :D

Maar de antwoorden heb je hierboven al kunnen zien.

Het afmixen/masteren doet ook veel met 't geluid op CD, dus 't is niet alleen de gear die ze gebruiken over 't algemeen.

Origineel geplaatst door King of Snake
tsja, die muziek van Mylo is natuurlijk ook niet echt ingewikkeld te noemen dus is het niet zo verwonderlijk dat er niet zo veel spullen voor nodig zijn. Dit is zeker niet negatief bedoeld trouwens, je ziet het juist veel in de wereld der electronische muziek dat met beperkte spullen meesterwerken worden gemaakt.

Die twee dingen (gear en complexiteit van muziek) hebben in mijn ogen weinig met elkaar te maken. Vele gelikte en simpele top-40 muziek wordt gemaakt in vette studio's, terwijl de meest wazige en zeer complexe IDM/avant-garde de meest basic gear (apple powerbook + audio-interface met plug-ins) wordt gebruikt. Maar eerlijk is eerlijk, dat een oersimpele setup kan leiden tot meesterwerken is vaker bewezen (mij schiet selected ambient works 85 - 92 van Aphex Twin in het hoofd :{)

Origineel geplaatst door funkdecoder
Die twee dingen (gear en complexiteit van muziek) hebben in mijn ogen weinig met elkaar te maken. Vele gelikte en simpele top-40 muziek wordt gemaakt in vette studio's, terwijl de meest wazige en zeer complexe IDM/avant-garde de meest basic gear (apple powerbook + audio-interface met plug-ins) wordt gebruikt.

da's natuurlijk ook helemaal waar :)

Het gaat om de manier waarop je het lekkerste werkt. Sommige mensen plempen hun hele slaapkamer vol met antieke analoge shit voordat ze er achter komen dat ze met een laptop met Cubase SX alles kunnen wat ze willen.

Anderen maken de tocht weer andersom.

Het goedkoopste is en blijft beginnen met je PC, even aannemend dat je dit bericht met je eigen computer hier geplaatst hebt.

dat een oersimpele setup kan leiden tot meesterwerken is vaker bewezen (mij schiet selected ambient works 85 - 92 van Aphex Twin in het hoofd )

Als je mij kan vertellen wat daarin gebruikt wordt dan krijg je mijn maserati V8 Evoluzione.

(Behlave dan een cassette recorder en een Amiga)

Origineel geplaatst door smackos
Als je mij kan vertellen wat daarin gebruikt wordt dan krijg je mijn maserati V8 Evoluzione.

(Behlave dan een cassette recorder en een Amiga)

Oberheim Matrix-1000.

Zo, da's alvast het linkervoorwiel verdiend... :D

Oberheim Matrix-1000.

Zo, da's alvast het linkervoorwiel verdiend...

Hmmm...dat was toch de Selected Ambient Works II (Die erna kwam?)

Trash, een r8 ja??? Die heb ik er echt nooit in gehoord, maar wellicht?!?

Ja dat 85-92 is gewoon verzonnen, dat is marketing want in 85 was hij nog een peuter (wel zoiets dan)

Hmmm...dat was toch de Selected Ambient Works II (Die erna kwam?)

Trash, een r8 ja??? Die heb ik er echt nooit in gehoord, maar wellicht?!?

Ja dat 85-92 is gewoon verzonnen, dat is marketing want in 85 was hij nog een peuter (wel zoiets dan)

Dat electronics kaartje hoor je volgens mij,maar is lang geleden dat ik die gehoord heb

In '85 was Richard D. James (a.k.a Aphex Twin) 14 jaar, dus ik zie geen reden waarom het niet mogelijk is waarom hij toen niet met zijn eerste composities schreef. En dat je als jong kereltje nog een minimale gear hebt lijkt me voor de hand liggend. Het schijnt inderdaad dat ie toen alles via een Atari heeft opgenomen op een cassettebandje, vandaar dat de geluidskwaliteit/mastering van tracks niet echt goed is. Of zou ie toch toen al een hele dikke studio hebben en die brakke geluidskwaliteit hebben gekozen voor de marketing :confused:?

n '85 was Richard D. James (a.k.a Aphex Twin) 14 jaar, dus ik zie geen reden waarom het niet mogelijk is waarom hij toen niet met zijn eerste composities schreef. En dat je als jong kereltje nog een minimale gear hebt lijkt me voor de hand liggend. Het schijnt inderdaad dat ie toen alles via een Atari heeft opgenomen op een cassettebandje, vandaar dat de geluidskwaliteit/mastering van tracks niet echt goed is. Of zou ie toch toen al een hele dikke studio hebben en die brakke geluidskwaliteit hebben gekozen voor de marketing ?

SAW 85-92 is echt niet alleen een atari qua geluid...op die plaat staan hele dikke analoge synths. Als enkel een atari zo zou klinken zou ik er meteen 20 kopen en de rest in mijn studio weg pleuren.

Overigens een Atari is niet echt iets waar geluid uit komt (behalve via een derderangs sampler kaart)

En volgens mij gebruikte die een Amiga, geen atari.

Geen dikke studio, alleen is er een paar jaartjes bij gedacht zodat het wat leuker stond op de plaat.

Ik vind overigens de geluidskwaliteit/mastering van die plaat geniaal en een toonbeeld van exquisiete produktie technieken.

SAW 85-92 is echt niet alleen een atari qua geluid...op die plaat staan hele dikke analoge synths. Als enkel een atari zo zou klinken zou ik er meteen 20 kopen en de rest in mijn studio weg pleuren.

Overigens een Atari is niet echt iets waar geluid uit komt (behalve via een derderangs sampler kaart)

En volgens mij gebruikte die een Amiga, geen atari.

Geen dikke studio, alleen is er een paar jaartjes bij gedacht zodat het wat leuker stond op de plaat.

Ik vind overigens de geluidskwaliteit/mastering van die plaat geniaal en een toonbeeld van exquisiete produktie technieken.

Akkoord, maar ik heb niet beweerd dat ie de plaat alleen met een atari/amiga heeft opgenomen. De kwestie was of AFX een minimale setup had. Maar laten we de discussie over AFX's gear en marketingstrategie bij SAW85-92 sluiten (het is en blijft speculatie) en weer ontopic gaan.:)

Ok, laten we het er dan maar bij houden dat het gewoon een zolderkamer (of garage) set upje is, aan de muziek te horen met een paar brakke synths sommige digitaal, sommige analoog en nog wat drummachientjes, een sampler en effectenbakjes.

Om weer even "ontopic" te gaan: Alter Ego gebruiken een EPS 16+ live (Keyboard sampler/Sequencer)

Who the fuck is Mylo?

Who the fuck is Mylo?

Mylo heeft onlangs een hitje gehad met de plaat Drop the Pressure. Zijn cd Destroy Rock'n'Roll (tsja, beetje boute stelling) is een toffe cd met een mix van wat house, disco, microhouse en lounge. Het deed mij denken aan Daft Punk meets Röyksopp.

Back