SX2.0 geen delay compensation?

sten

Ouwe rot
Probleem :

Wanneer ik mijn hardwaresynths via mijn RME9632 monitor (door de VST mixer dus) wordt de latency (in mijn geval 2 x 6ms) niet gecompenseerd. Dit is duidelijk hoorbaar wanneer ik een kort statisch geluidje laat afspelen samen met de metronoom van cubase (zonder routering naar VST mixer loopt het strak).

Ik had altijd begrepen dat Cubase SX deze latency automatisch compenseerd. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Wat kan ik in mijn geval het best doen? Heb nog gekeken of er een optie is om predelay over midi kanalen te gooien, maar deze is schijnbaar verdwenen.

werkt die latency compensation niet alleen voor VST's ??

Anyway, die (positieve of negatieve) delay voor midi tracks is er nog steeds hoor. Ik zit nu niet thuis dus kan niet zelf kijken maar het zit echt nog wel bij de track parameters...... ik zou zeggen: sla de manual er eens op na

Die delay voor midi tracks zal ik vanavond eens opzoeken in de manuals.

Echter, ik weet bijna zeker dat SX de latency over audiotracks (die je aan het monitoren bent) ook zou moeten compenseren.

Als je audio opneemt (bv. van een midi track) wordt het automatisch aangepast na de opname , maar realtime (bv. live iets inspelen) kan het nooit exakt gelijk lopen. Als je met midi tracks en realtime monitoring van de audio toch teveel delay hebt kan je denk ik enkel de delay van je midi tracks gaan aanpassen om het beter in sync te krijgen.

OK, dan moet ik maar met de midi delay aan de gang gaan. Toch blijf ik het raar vinden, zie specs :

Full latency compensation
The tedious, time-consuming process of manually delaying tracks where effects are needed is now history. The new delay compensation plug-in in Cubase SX 2.0 ensures sample-accurate timing along the entire audio path, including aux sends, group channels and FX return channels - even when using effects from DSP cards such as the Universal Audio UAD-1 or TC Works' Powercore

Origineel geplaatst door sten
OK, dan moet ik maar met de midi delay aan de gang gaan. Toch blijf ik het raar vinden, zie specs :

Full latency compensation
The tedious, time-consuming process of manually delaying tracks where effects are needed is now history. The new delay compensation plug-in in Cubase SX 2.0 ensures sample-accurate timing along the entire audio path, including aux sends, group channels and FX return channels - even when using effects from DSP cards such as the Universal Audio UAD-1 or TC Works' Powercore

Gaat over plugins, heeft niks met de latency van je soundcard te maken. Die full latency compensation zorgt ervoor dat de fase van het audio gebeuren (intern) hetzelfde blijft indien nodig, ongeacht de tijd die een bepaalde plugin nodig heeft om de data te verwerken.

Ok, thanks
Ik heb de midi delay gevonden. Ga daar maar eens mee aan de slag.
Hopelijk ondersteund SX3.0 wel compensation over alle audio tracks

sx2 ondersteunt ook latency compensation over audiochannels. er zijn veel mogelijkheden waardoor je vertraging krijgt. Zo moet bijvoorbeeld het direct monitoring vlaggetje uitstaan. De latency van je kaart moet minder als 10 ms zijn om hoorbare vertragingen te voorkomen, je kan eventueel gebruik maken van de latency compensation optie op je project window, afhankelijk van je inserts (direct x inserts worden niet gecompenseerd, vst inserts wel). En zo zijn er nog 10-tallen dingen die beinvloeden of je wel of geen latency hoort.

Dus, afhankelijk van vele factoren in je setup kun je verschillend gedrag krijgen die praktisch altijd verklaarbaar zijn. Indien je daadwerkelijk er in slaagt om deze factoren onder controle te krijgen dan hoef je je hardware voortaan niet meer op te nemen in je projecten maar kun je deze rechtstreeks renderen in je song via realtime export.

Back