NerdAlert! Moederborden

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
Disclaimer:

Ontzettend erg computer geneuzel. Iedereen die daar een hekel aan heeft moet nu stoppen met lezen.

Dillemma!

Heb een lijstje met Mobo's maar vraag me van alles af. Maar voornamelijk wat er mee te muzieken valt (RME geluidskaart).
En wil verder nog een Athlon 550 upgraden naar een forse bak.

Asus V333 Raid (USB2,Firewire)
Asus V333 (kaal)
Asus M266 (heb ik al eentje)
Gigabyte GA-7VRXP (raid,lan)
iets anders?

Kan voor die allerduurste (bovenste) gaan, maar een Via chipset en mogelijke USB2/Firewire die buggy kan zijn. Raid is zeker wel strak maar geen must.

Qua CPU's is het nog gewoon goedkope XP's te vinden ipv de duurdere Thorougbreds die nog maar net uit zijn. En een Geforce MX420 versie om ook te gamen moet kunnen. (ga een beetje lopen schuiven met kaarten enzo.)
Geheugen lukt ook wel. De rest zit nog in die oude kast. Misschien een stillere voeding. :)

Wie heeft (durft) hier iets over te zeggen? ;)

ik ken geen van de borden eigenlijk. maar waarom via als er intel is. kijk via heeft in de regel slecht te zijn maar intel is zeker vvor audioperfect. Amd heeft grotere level2 cache. war op zich heel interresant is. maar toch amd geeft wel vaak problemen. dustoch maar intel. tja geheugen DDR.

ik heb het idee dat je aardig weet wat je wilt eigenlijk.het enigste wat ik eigenlijk kanadviseren geen onboard dingen.(audio, vga, firewire, lan) tenzij je het echt nodig hebt.

Ik heb bijvoorbeeld alles uit gezet wat ik niet gebruik: usb parralle poort com poorten

dat zijn eigenlijk de dingen waar ik naar aan het kijken ben.

o ja ik hoorde laatst dat xp drivers van rme echt zwaar stabiel zijn. dus alsje daar nog niet mee werkt misschien interressant om uit teproberen.(heb het zelf nog niet geprobeerd, werk nog met 98)

RAID is wel interessant voor HD recording, anders zou ik er niet aan beginnen.

En of USB minder buggy is dan USB2 vraag ik me echt sterk af.

Geen VIA!!! :stupid
Wat heb ik daar een hekel aan!

Idd, beter geen VIA chipset kiezen als je met goeie geluidskaarten aan de gang wilt gaan. Het risico dat er problemen optreden met de PCI-latencey timing is nog steeds groter dan bij moederborden met een Intel (of eventueel SIS) moederborden (niet gezegd dat het ook fout gaat, maar de kans is gewoon veel groter, er staat dacht ik ook ergens een topic over een Creamware kaart op een KT266A chipset, moet je ff zoeken).
Vraag desnoods aan de fabrikant in hoeverre ze een bepaalde geluidskaart ondersteunen op welk moederbord.

RAID is trouwens leuk, maar geen noodzaak, eerder een luxe. Als je gewoon een 2e HD (7200 rpm) naast je systeemschijf hebt hangen, dan moeten 12 sporen audio zeker geen probleem zijn.
Verder is Asus altijd een van de aan te bevelen merken.

Inderdaad GEEN VIA! Ik heb zelf het rampenbord KT-7 (met RAID) van VIA en die gaat vandaag de deur uit...

:doei:

Die mag bij mijn moeder lekker als tekstverwerkings-plankje dienen, dat lukt nog net denk ik.

Ik heb gegokt op een Asus N-force bord (ASUS A7N266). Veel goeds over gelezen, maar zoals altijd met die #&%&#-PC's zal de praktijk moeten uitwijzen of dit een goeie beslissing is geweest. Was ik maar rijk genoeg voor een Mac

Ok, ik ga nu ijsberen totdat de postbode eindelijk eens aanbelt voor m'n nieuwe spulletjes :)

{ding dong}

Ah! Nou, over een paar uurtjes kan ik hopelijk de eerste indrukken even melden. Ik gaat sleutelen :)

Ik heb lekker geen problemen met mijn MSI KT266A en Hoontech DSP2000. Stelletje n00bs. :P

Grappig, ik loop nu te klooien met die Asus 266M en m'n G450 kaart die niet lekker op die PCI bus draait. De busmastering uitgezet en BIOS PCI latency aangepast en nu gaat audio veel strakker (minder tikken) maar gamen levert BSOD's op.

Maar niemand die met een V333 chipset met audio aan't klooien is? Kan ook gewoon gokken en als het k*t werkt gewoon blijven schuiven met mobo's. :)
Of het geld bewaren voor Reason2 en volgende maand weer eens kijken. :)

ik heb zelf de ABIT KG7-Raid en moet zeggen dat deze me prima bevalt. Stabiel en ook de ruimte voor een 4-tal DDR-reepjes.

Busmasters uitgezet: wacht maar tot je je PCI bus echt gaat belasten :)
Busmasters zorgen o.a. voor een gecontroleerde datastroom door o.a. je PCI bussen en bijvoorbeeld je IDE controller (is dus een belangrijk ondersteuning van de z.g. northbridge chip van je chipset). HD recorden zonder busmasters lijkt me erg onverstandig...

M'n RME mot pvd busmaster zijn. :D

VIA chipsetje niet doen..SiS&Intel kunnen wel...

Als je ook wil gamen raad ik de mx420 af...kun je beter voor een geforce3 ti200 gaan....of een radeon 8500
Geforce4 MX komt overeen met een Geforce2GTS...niet doen dus

Heb zelf een Asus P4S met DDR333 geheugen..supercombinatie..ideaal over te klokken als je daar de behoefte toe voelt. ik heb een P4 1.8 die loopt op 2.4...met standaardkoeling! benchmarkscreenshots op verzoek.Geen problemen met geluidskaart whatsoever.

Okay, na een dagje tweaken het beoogde resultaat : 3 ms latency in Cubase terwijl 8 VSTi's en 16 stereo sporen bezig zijn zonder een kraakje of tikje. :)

ASUS A7N266 - Athlon XP 1800+ - Egosys WT2496 - 1024mb RAM - Windows XP

Wel in Windows XP de processor-prioriteit op 'achtergrondtaken' zetten in plaats van 'applicaties', anders red je die 3 ms nooit...

En nu hoop ik NOOOOOOOOOOIT meer aan die PC te hoeven klooien zodat ik er gewoon mee MUZIEK kan maken voor de verandering...

VIA Chipset <---
smash.gif

Nforce Chipset <---
biggthumpup.gif

Origineel geplaatst door mikeandrews
Wel in Windows XP de processor-prioriteit op 'achtergrondtaken' zetten in plaats van 'applicaties', anders red je die 3 ms nooit...

Deze heb ik effe niet door. Wat is hier de gedachten achter?
Of zie jij de driver ook als achtergrondtaak tbv van Cubase?

Origineel geplaatst door mikeandrews
Was ik maar rijk genoeg voor een Mac

Tsja, dat dacht ik ook altijd....Toch is een maatje van me al toe aan z'n vijfde mac in 4 jaar...vooral de laatste (G4 met alle toeters n bellen) heeft ie niets dan ellende...Is zelfs zo erg dat ie nu aan het kijken is naar een pc....let wel, dit is geen thuisknutselaar, maar iemand die er een goede boterham mee verdient....heeft overigens ook al z'n O2R d'r uitgegooid...doet alles intern...

Origineel geplaatst door fuse

Deze heb ik effe niet door. Wat is hier de gedachten achter?
Of zie jij de driver ook als achtergrondtaak tbv van Cubase?

Ik ben meer geinteresseerd in synths dan in computers dus het fijne weet ik er niet van, maar ik vermoed dat ASIO een achtergrond taak is en doordat je in Windows XP/2000 dit voorrang geeft je gewoon betere prestaties krijgt.

Maar who cares about de theorie :). Het maakt bij mij het verschil tussen 12 of zelfs 24 ms latency en 3 ms latency. (laagst mogelijke latency zonder tikken/kraken etc.).

Rechter muisknop 'deze computer', eigenschappen, geavanceerd, prestaties, instellingen, geavanceerd en daar dus de processor vooral aandacht laten schenken aan achtergrondtaken.

Voor alle duidelijkheid, ik draai dus geen games of wat dan ook op m'n studio PC (zelfs geen internet!) dus dit kan misschien wel verschrikkelijke gevolgen hebben voor Unreal o.i.d. maar mijn Cubase vaart er wel bij...

Ja maar, ja maar.. Cubase is een foreground application en ASIO zit ingebakken in Cubase, dus die instelling is opzich wel wat vreemd. Maarja, zolang het maar werkt ! :)

Origineel geplaatst door krz
ASIO zit ingebakken in Cubase

Nope... Is echt een driver, standalone Absynth, Pro-52, B4 etc. kunnen immers ook via ASIO werken nietwaar? :)

Maar inderdaad : zolang het werkt, niet vragen 'hoe' of 'waarom' maar gewoon dankbaar zijn dat het werkt.

:halleluja

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back