Bitwig Thread

Je zou even de demo kunnen proberen. The Grid mist nog veel dingen maar het werkt ontzettend lekker snel, inclusief feedback patchen, en audiorate fm/en/am. Ligt heel erg aan wat je wilt bouwen, of het voor jou ook werkt.
Ik kan nergens anders zo makkelijk MPE polysynths mee in elkaar zetten.
Het is nog niet zo uitgebreid als Max of Reaktor of VCV maar het werkt heel snel en klinkt heel goed. En het is ook best CPU vriendelijk naar mijn beleving.

Als je nu een Studio licentie koopt , dan zijn alle nieuwere versies de komende 12 maanden gratis. Bijvoorbeeld 5.4 maar 6 ook, ALS die binnen die tijd zou uitkomen. Als je geen actief plan meer hebt en een hogere versie wilt, dan koop je een licence renewal.
Ik koop die altijd als ze in de aanbieding zijn. Je kan ze ook bewaren om later in te zetten. Sommige nieuwe versies zijn niet zo spannend die kan je dan overslaan.

Als je kan doen wat je wilt met Live dan heb je Bitwig niet nodig.
Max devices zijn wat mij betreft de grootste troef van Live.
Dank je.
Ik heb geen problemen met Live op zich en in Max zit ook al veel natuurlijk maar het was eigenlijk de Grid wat me aantrok in Bitwig.
Ik doe nu nog niets met MPE maar wellicht zou dat plus de Grid wel de investering waard zijn, misschien dat ik wel een demo ga proberen.

Ik zag dat Bitwig on sale is maar ik vind het wat ondoorzichtig en daarnaast is het me niet duidelijk of de uitgaaf voor een andere daw de prijs waard is?
Ik zie upgrade plans maar wat ik zoal lees zijn dit upgrades die je op een bepaald moment kan inleveren als het je uitkomt, dat klopt toch en anders ga je gewoon door met de versie die je op dat moment hebt.
Ik lees nergens iets over upgrade plans en wat dat kost en dan bedoel ik een upgrade van studio producer naar studio die uitgebreider is, da's eigenlijk de enige versie die me interesseert.
Dan zit ik nog met de vraag of het 't geld waard is want ik werk nu met Ableton suite 11 en voor zover ik kan zien is het grootste verschil dat je in de duurste versie the grid krijgt, dat modulaire deel waardoor je van alles aan elkaar kan knopen, dat zou voor mij een goede reden kunnen zijn maar ik heb ook al VCV pro dus ja, ik twijfel een beetje.
Mocht dit je helpen: ik ben van Live veranderd naar Bitwig vanwege (en zit in bitwig nog steeds op Versie 5.0):

- timing en sync problemen modulair (tof dat ze een cv suite hadden bij Live, maar als je signaal altijd een andere latency heeft ben je er niets mee). Alhoewel niet perfect, is Bitwig een stuk stabieler.
- modulatiesysteem: in Live kan je geen (nog steeds niet?) twee modulaties koppelen aan dezelfde bestemming, Bitwig is een modulatiedroom.
- modulatiesysteem: the Grid gebruik ik als modulatiesysteem voor mijn modular.....heel wat modules uitgespaard.
- The Grid als geluidsbron gebruik ik nog te weinig, voorlopig niet geinteresseerd.
- Binnenkort schaf ik VCV rack pro aan en dit in combinatie met het modulatiesysteem is een natte droom voor sound design.

Wat ik mis in Live:
- Live (versie 10) is heel gestroomlijnd. Bitwig nog wat ruw.
- Push 2 in Live is een super drumcomputer.
- Grooves grooves grooves.

Laatst gewijzigd:
@krautrock1958 kun je vcv pro niet in je ableton openen, wel toch? Wellicht ook in Bitwig (al tijd geen software meer gedaan)
Jazeker kan dat.
Mocht dit je helpen: ik ben van Live veranderd naar Bitwig vanwege (en zit in bitwig nog steeds op Versie 5.0):

- timing en sync problemen modulair (tof dat ze een cv suite hadden bij Live, maar als je signaal altijd een andere latency heeft ben je er niets mee). Alhoewel niet perfect, is Bitwig een stuk stabieler.
- modulatiesysteem: in Live kan je geen (nog steeds niet?) twee modulaties koppelen aan dezelfde bestemming, Bitwig is een modulatiedroom.
- modulatiesysteem: the Grid gebruik ik als modulatiesysteem voor mijn modular.....heel wat modules uitgespaard.
- The Grid als geluidsbron gebruik ik nog te weinig, voorlopig niet geinteresseerd.
- Binnenkort schaf ik VCV rack pro aan en dit in combinatie met het modulatiesysteem is een natte droom voor sound design.

Wat ik mis in Live:
- Live (versie 10) is heel gestroomlijnd. Bitwig nog wat ruw.
- Push 2 in Live is een super drumcomputer.
- Grooves grooves grooves.
Dank je voor je info.
Wat je vertelt over het moduleren in Bitwig, dat klinkt wel mooi natuurlijk alhoewel ik met Max over het algemeen aardig weg kom, zo exotisch ben ik niet altijd bezig moet ik zeggen.
Dat het je modules heeft uitgespaard geloof ik wel ja, maar dat heeft VCV pro ook, daar kan je zoveel mee als het om moduleren en allerlei bijzondere combinaties gaat en je kan gewoon alles via midi mappen dus met een goede controller kan je lekker aan de gang, ik denk omdat er zoveel modules in zitten dat je dan nog jaren vooruit kan.

Bitwig is mijn main DAW maar heb sinds kort ook Ableton erbij gekocht, want ik zag hem ergens voor een heel mooi prijsje en op youtube, patreon etcetera is gewoon vrijwel alles in Ableton gemaakt, dus ik heb een hoop projecten die ik bestudeer in Ableton Live, je kan overigens wel ableton projects in Bitwig inladen maar er klopt dan een hoop niet vind ik. Ik denk dat in deze topic al veel is verteld over het verschil tussen Ableton en Bitwig, kort samengevat vind ik Bitwig vooral goed voor het sound design gedeelte en modulation, ze hebben een hoop vernuftige en experimentele opties, als speeltuin is Bitwig daarom absoluut de nummer 1 vind ik. Ableton daarentegen is ouder en heeft veel meer klassieke opties en ook onwijs veel handige features zoals de global scale functies, daarnaast vind ik de warp functies en andere sample manipulator functies lekkerder werken dan bitwig, Ableton is wat meer gericht op het bouwen van complete tracks, hoewel dat gewoon in beide daws prima kan. Beide DAWs hebben hele goeie devices, in Ableton mis ik de blur en transient controller devices van Bitwig, en in Bitwig mis ik dan weer de Glue compressor of auto pan, het zou een droom zijn als ze samen zouden werken en al het beste van elkaar in 1 DAW zouden zetten. Ik verwacht dat Bitwig binnenkort met een Piano roll update komt, hopelijk ook met betere scale functies, wat dat betreft loopt Bitwig nog een beetje achter op Ableton maar Bitwig is nog steeds mijn favoriete DAW terwijl beide eigenlijk net zo goed zijn. Overigens heb ik nu een bitwig connect audio interface waardoor sound design nog leuker is geworden in Bitwig.

Is er iemand die op PC de 'combined devices' gebruikt? Vanaf 5.3 is dit kennelijk een optie om meerdere geluidsdevices te combineren. Er zou een 'add combined device' moeten staan bij ASIO, maar dit staat er bij mij alleen bij de JACK optie. En jack krijg ik niet aan de praat.

Is er iemand die op PC de 'combined devices' gebruikt? Vanaf 5.3 is dit kennelijk een optie om meerdere geluidsdevices te combineren. Er zou een 'add combined device' moeten staan bij ASIO, maar dit staat er bij mij alleen bij de JACK optie. En jack krijg ik niet aan de praat.
Was dit niet MacOnly? zie specs voor 5.3 "Audio system overhaul for Mac".

Audio System Overhaul on Mac​

• The audio engine has been rewritten on Mac to support switching interfaces quickly
    • A special System configuration will follow the OS's choice of audio output and input devices
    • When the manually selected interface becomes unavailable, you will automatically be switched to a previously used audio interface (if available)
    • When audio interfaces become available, a notification will ask you if you want to switch to it
  • Audio interfaces are now auto-populated within Bitwig Studio, offering routings to all physical inputs and outputs (as well as stereo versions, where sensible)
  • Configuration of each interface allows renaming of ports, favoriting of ports (so they show in top-level choosers), or offering only the mono or stereo version
    • Configuration is only necessary if you want to customize these elements; the ports will be available automatically within Bitwig Studio
    • Configurations are singular for each interface and will be remembered
    • Names you had previously setup will be imported
    • The new way of configuring audio devices is also available on PC for setting up ASIO devices
  • Multi-configurations are now possible from Bitwig Studio, pooling multiple audio interfaces so you can use them simultaneously

Was dit niet MacOnly? zie specs voor 5.3 "Audio system overhaul for Mac".

Audio System Overhaul on Mac​

• The audio engine has been rewritten on Mac to support switching interfaces quickly
    • A special System configuration will follow the OS's choice of audio output and input devices
    • When the manually selected interface becomes unavailable, you will automatically be switched to a previously used audio interface (if available)
    • When audio interfaces become available, a notification will ask you if you want to switch to it
  • Audio interfaces are now auto-populated within Bitwig Studio, offering routings to all physical inputs and outputs (as well as stereo versions, where sensible)
  • Configuration of each interface allows renaming of ports, favoriting of ports (so they show in top-level choosers), or offering only the mono or stereo version
    • Configuration is only necessary if you want to customize these elements; the ports will be available automatically within Bitwig Studio
    • Configurations are singular for each interface and will be remembered
    • Names you had previously setup will be imported
    • The new way of configuring audio devices is also available on PC for setting up ASIO devices
  • Multi-configurations are now possible from Bitwig Studio, pooling multiple audio interfaces so you can use them simultaneously
Mac only voor multiple audio devices samen voegen rechtstreeks in Bitwig 😉

Bitwig is mijn main DAW maar heb sinds kort ook Ableton erbij gekocht, want ik zag hem ergens voor een heel mooi prijsje en op youtube, patreon etcetera is gewoon vrijwel alles in Ableton gemaakt, dus ik heb een hoop projecten die ik bestudeer in Ableton Live, je kan overigens wel ableton projects in Bitwig inladen maar er klopt dan een hoop niet vind ik. Ik denk dat in deze topic al veel is verteld over het verschil tussen Ableton en Bitwig, kort samengevat vind ik Bitwig vooral goed voor het sound design gedeelte en modulation, ze hebben een hoop vernuftige en experimentele opties, als speeltuin is Bitwig daarom absoluut de nummer 1 vind ik. Ableton daarentegen is ouder en heeft veel meer klassieke opties en ook onwijs veel handige features zoals de global scale functies, daarnaast vind ik de warp functies en andere sample manipulator functies lekkerder werken dan bitwig, Ableton is wat meer gericht op het bouwen van complete tracks, hoewel dat gewoon in beide daws prima kan. Beide DAWs hebben hele goeie devices, in Ableton mis ik de blur en transient controller devices van Bitwig, en in Bitwig mis ik dan weer de Glue compressor of auto pan, het zou een droom zijn als ze samen zouden werken en al het beste van elkaar in 1 DAW zouden zetten. Ik verwacht dat Bitwig binnenkort met een Piano roll update komt, hopelijk ook met betere scale functies, wat dat betreft loopt Bitwig nog een beetje achter op Ableton maar Bitwig is nog steeds mijn favoriete DAW terwijl beide eigenlijk net zo goed zijn. Overigens heb ik nu een bitwig connect audio interface waardoor sound design nog leuker is geworden in Bitwig.
Autopan zit gewoon in Bitwig

Zal wel niet zijn wat je bedoelt maar door meerdere sporen met geluidsbronnen te activeren kun je ze ook tegelijk afspelen / opnemen. Kan ook al in oudere versies van Bitwig.

Nog altijd niet de MIDI verbeteringen waar ik al jaren om vraag.

Voor mij dus geen reden om te updaten.

Welke midi verbeteringen wil je dan? (pure nieuwsgierigheid)
Onder Linux is het de enige DAW die geen alsaseq (userspace midi) kan. Graag zou ik dezelfde flexibiliteit zien als met JACK audio: bussen die je ook buiten het programma om kunt routen.

Ik gebruik namelijk regelmatig andere tools voor MIDI en ben gewend om alles met alles te kunnen routen. Bitwig kan alleen raw-midi access, dus direct met devices. Dan moet je ook alle andere routings op de PC uit zetten. Vrij iritant en de enige workaround is het laden van virtualmidi kernel module (en dan nog kun je weer niet met JACK-midi praten ..)

Onder Linux is het de enige DAW die geen alsaseq (userspace midi) kan. Graag zou ik dezelfde flexibiliteit zien als met JACK audio: bussen die je ook buiten het programma om kunt routen.

Ik gebruik namelijk regelmatig andere tools voor MIDI en ben gewend om alles met alles te kunnen routen. Bitwig kan alleen raw-midi access, dus direct met devices. Dan moet je ook alle andere routings op de PC uit zetten. Vrij iritant en de enige workaround is het laden van virtualmidi kernel module (en dan nog kun je weer niet met JACK-midi praten ..)
Duidelijk en ik wil dit ook direct vanuit het DAW kunnen doen

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Dan scroll je ietsjes omhoog en kun je het zelf lezen ;)

Duidelijk en ik wil dit ook direct vanuit het DAW kunnen doen
Sure, deze software poorten zouden ook zichtbaar kunnen zijn vanuit de DAW, maar dat vind ik over het algemeen verwarrender (voor JACK audio hebben ze dat optioneel gemaakt geloof ik).
Een bus geeft voor mij meer duidelijkheid, en dan blijft een project ook werken ook al is een device of software niet aanwezig. Zo gebruik ik het ook in Ardour, Qtractor of Reaper.

De werkwijze met automation vind ik in 6 wel een enorme verbetering, en ook dat je nu automation kan omzetten naar clips.
ja dat is wel het mooiste van de update denk ik, hoewel de Automation eigenlijk al best goed was. Vind het wel een beetje maf dat er een beta van 7 maanden nodig is voor een nieuwe release, zo hou je nog maar 1 update per jaar over terwijl het in het begin er wel 3 waren. Maar mag niet klagen, vind hem er ook beter uit zien eigenlijk en Bitwig blijft voor mij nog steeds de beste DAW, ik heb Ableton Live erbij gekocht maar die gebruik ik nauwelijks, grijp constant weer terug naar Bitwig.

Back